Wild Uganda 2021.

September 2021
Groeps-rondreis met Beyond Borders door Oeganda op zoek naar gorilla's en ander wildlife. Read more

Ziwa Rhino Sanctuary & Fort Portal

September 10, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 16 °C

Hoe kan het ook anders na 5 uurtjes loopt de wekker weer af en zitten we om 6u15 al aan het ontbijt. Moet zeggen het ontbijt is wel op de duur eentonig. Eitjes en fruit, het magalis iets anders zijn. We rijden richting Ziwa Rhino Sanctuary. Iets wat normaal niet op het programma staat wegens iets te omslachtig maar ik had dit 2 jaar geleden al gevraagd aan Beyond Borders dus ben super blij dat ons Yasmin en de drivers dit hebben kunnen fixen want dit is de enige plek in Oeganda om neushoorns te zien. Ze zijn hier ooit begonnen met 6 en zitten nu aan 32 neushoorns. Als we geluk hebben krijgen we er een tweetal te zien. En geloof het of niet maar na een 10tal minuutjes rijden en 15 minuutjes wandelen komen we op minder dan 10 meter oog in oog te staan met 10 neushoorns. Machtig! Na de middag is het een lange rit richting een stadje Fort Portal. We passeren nog theeplantages en verfrissen ons in het hotel voor we pizza's gaan eten. Ze zijn verrassend lekker. Hier geldt nog de avondklok vanaf 19u dus we worden een beetje snel buitengesmeten maar op straat steekt het zo nauw niet en is het best nog druk. We drinken er nog eentje of twee op het terras van het hotel voor we deze lange maar fijne dag weer afsluiten.Read more

Katwe Salt Lake & Queen Elizabeth

September 11, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag eens iets langer kunnen slapen... Half acht aan de ontbijttafel. Daarna richting het enige zoutmeer van Oeganda. Een wandelingske gedaan met de nodige uitleg. Wel een indrukwekkend zicht. Daarna doorgereden richting Queen Elizabeth National Park. We trekken al naar onze lodge voor middagbuffet maar dienen de rivier over te steken met de boot want de brug is kapot. Na de lunch varen we nog even de rivier af op zoek naar hippos en krokodillen. Om daarna nog even een late night game drive te doen in Queen Elizabeth National Park. We hebben geluk want krijgen nog een hoop leeuwen te zien, ook al is het in de verte. Op de terugweg moeten we de overzet nemen met onze vannekes maar deze laat lang op zich wachten dus blijven de vans achter en gaan we terug met de boot en te voet door het donker met hippos rondom ons. Voor sommigen een bange ervaring. Ik vind het reuze!Read more

Kalinzu Forest

September 12, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag kregen we bezoek van een olifant aan het ontbijt. Blijft toch machtig! We moeten nog wachten op onze busjes want die staan nog steeds aan de andere kant van de rivier. Uiteindelijk komen er taxi busjes ons oppikken want de "ferry" vaart op zen afrikaans. We rijden naar Kalinzu forest om de chimpansee tracking te doen dwars door de jungle. Helaas zonder succes. Wel andere aapjes gespot. Na 4 uur wandelen geven we het op. Tijdens onze packed lunch valt er wat onenigheid in de groep. Sommigen willen morgen nog een keer proberen terwijl anderen voort willen naar de tree climbing lions. We splitsen ons dus op. Aangezien we normaal slapen in onze lodge van gisteren en deze echt basic was, Franse wc, geen warm water, warm en duizend insecten op de kamer besluiten we om een beter tent-lodgke op te zoeken. Aziz vindt iets leuk met zicht op de rivier en waar het savonds gezellig vertoeven is aan het kampvuur met lekker eten. We drinken nog een waragi-tonic voor het slapen gaan en wagen morgenvroeg nog eens onze kans bij de chimps!Read more

Kalinzu Forest part 2!

September 13, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 16 °C

We starten vandaag dus weer vroeg met een halve groep richting chimpansees terwijl de andere groep nog een game drive doet naar de leeuwen. Ik zit in team chimp samen met Yasmin, Magali, Robin, Sylvie, Joke en Carl. Mijn gevoel zegt dat we ze vandaag binnen het uur gaan spotten en jawel na net een uurtje komen we een eerste chimpansee tegen. De ontlading en vreugde is groot want dit is één van de weinige plaatsen ter wereld waar je ze in het wild kan waarnemen. We spotten nog een kleintje ver in de bomen maar een volwassen mannetje zit op 20 meter voor ons op het pad. We volgen hem letterlijk door de jungle met de macheté tot hij begint te brullen en contact maakt met zijn andere groep. Uiteindelijk krijgen we 4 volwassenen en 1 "babytje " in ons vizier en houden we ze voor bijna 2 uur in het oog terwijl het eigenlijk maar een uurtje mag. Iedereen is door het dolle heen! Tegen de middag lunchen we nog even on site en zetten onze weg verder richting Kisoro. Aziz heeft ons na een goei 5 uur weer veilig afgezet en we zien de rest vd groep weer terug. Ze hebben jammer genoeg geen leeuwen gezien maar wel ander wildlife. We eten vandaag Chili con carne met een driedubbele gin - soda water (tonic was blijkbaar weer op. #africanstyle) De rekening 6,5 euro. We gaan nogal verschieten als we terug thuis komen. Nog even briefing en tegen 22u naar bed want morgen is het D-day! Gorilla-time. Spannend op zen minst want het gaat heel pittig worden dus hoop dat men rugje enzo het uit houdt want heb nog altijd wat last. Good night!Read more

Gorilla's!!!

September 14, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 15 °C

Om 5 uur loopt de wekker af. Het pikt weeral maar het is voor een goed doel. Tegen 8 uur komen we aan in het Bwindi National Park voor de briefing. Er zijn ongeveer een 70 tal mensen en vooral ouderen aanwezig. We worden ingedeeld in groepjes van zeven op basis van conditie zodat de "zwakkere" een familie gorilla's toegewezen krijgen dichter bij het vertrekpunt en de "sterkere" een familie die verder weg zit. Ik zit bij de sterke groep met wederom Joke,Carl,Yasmin,Magali,Sylvie en Robin. Het wordt onderhand een vast klikje, leuk. We beginnen aan de hike en bereiden ons voor op het ergste maar het weer zit gelukkig al mee. Na een 15tal min stoppen we al. De ranger heeft contact met de trackers en we besluiten om even halt te houden in functie hoe de familie zich zal verplaatsen. Na iets meer dan een uur worden we al ongerust maar zetten we onze wandeling eindelijk verder. Geloof het of niet maar na weer een 15tal minuten stappen staan we op ons pad recht oog in oog met een gorilla. Het lijkt niet echt maar het is uitzonderlijk dat we ze zo snel en zo goed zichtbaar tegenkomen. De silverback zit nog in de bosjes en is moeilijker zichtbaar tot hij plots op staat en naar ons toe stapt om het pad verder te zetten met de rest van zijn familie. Normaal moet je 10 meter afstand houden maar op dit moment staan wij op een meterke van zo een imposant beest, ongezien! We volgen de familie nog recht door de wildernis met de macheté om nog wat mooie foto's te maken en te genieten van hun gezelschap. In totaal zien we een 7 tal gorilla's waaronder ook nog een heel klein babytje en een iets groter. Het uur vliegt voorbij en we zetten onze terugweg voldaan terug in. Once in a lifetime! Eens terug aan het hotel zien we onze andere groep weer. Ook zij hebben geluk gehad en snel hun familie gevonden. Allemaal dolblije gezichten dus. Na de middag, avond gaan we terug naar het restaurantje van gisteren waar het zo lekker en goedkoop was. We vieren er de verjaardag van Marijke & Juan met taart. Waarna Noa nog een kampvuurtje heeft gefixt met de baas van het hotel. We doen nog een vreugdedansje rond het kampvuur met zen allen en sluiten de lange maar vreugdevolle dag af.Read more

Golden monkey.

September 16, 2021 in Uganda ⋅ ☁️ 15 °C

Weer vroeg de bergen in vandaag via de slechtste weg van de reis denk ik, en de wegen zijn al zo slecht. Uiteindelijk aangekomen in Mgahinga national park. Hier gaan we op zoek naar de Golden Monkey. Blijkbaar de enige plek waar ze voorkomen. Het is een pittige klim van ongeveer 1,5 uur tot op een hoogte van 2720m. Vanaf hier begint Virgin Forest, een bos van bamboe, de habitat van de Golden Monkey. Niet veel later hebben we ze gevonden en hebben we ruim de tijd om ze te volgen en te fotograferen. Het zijn er een hele hoop. Echt heel mooie, schattige aapjes. We eten onze packed lunch en zetten de daling terug in. Net op tijd zitten we in onze van want het begint heel hard te regenen. Wat het weer betreft mogen we van geluk spreken want we hebben altijd al goed weer gehad. In de namiddag rijden we langs een weeshuis. Hier worden kindjes opgevangen die 1 van hun ouders zijn verloren en die het moeilijk hebben. We geven al onze spulletjes af die we bij hadden zoals schriftjes, balpennen, kleurpotloden, speelgoed, eten,... Ze ontvangen ons met open armen en verwelkomen ons met dans en gezangen. Waarna we onze weg verder zetten naar Lake Bunyonyi Eco Resort. We overnachten vandaag op een eiland in een luxueuzere lodge dan gewoonlijk met prachtig zicht. Een heel contrast met een uurtje geleden. Vanaf ik de eerste keer naar Afrika kwam in 2004 zei ik dat iedereen hier eens zou moeten passeren om te beseffen hoe goed wij het wel niet hebben thuis en geen enkele reden hebben om te klagen en te zagen want de meeste mensen hier hebben totaal niets. Het zet je met beide voeten op de grond. We krijgen nog een lekker 3 gangen menuutje, keuvelen nog wat gezellig na en op naar bed.Read more

Lake Mburo national park.

September 17, 2021 in Uganda ⋅ ☁️ 18 °C

Eens kunnen uitslapen tot 7u30. Pas om 11u moeten we klaar staan om het eiland te verlaten. Sommigen onder ons blijven lekker chillen op het eiland, andere gaan op village tour en Carl,Joke,Robin,Nirva, Noa en ik gaan het eiland rond met de kano. (lees een uitgeholde boomstam) In het begin was het even zoeken maar het ging steeds beter. Tegen 14u gaan we ergens eten met lokale gerechten. Ik heb alles geproefd en moet zeggen het was heel lekker! Daarna komen we aan in Lake Mburo National Park om nog een game drive te doen. We zien nog wat zebra's, giraffen, impala's,... Helaas nog steeds geen luipaard. Tegen de avond komen we aan op onze volgende slaapplaats, een tent. Gelukkig slaap ik alleen want het zijn kleine tentjes en met 2 personen en bagage is het bijzonder krap. 3 van onze groep gaan nog op night game drive in de hoop toch nog een luipaard of hyena te spotten. Helaas zonder succes. Wel spotten ze nog een ander katachtig dier en een reuzen-python. Ik zet me na het eten nog wat aan het kampvuur in een super comfy stoel gemaakt van autobanden en blijf met Robin nog wat plakken tot 23u30. Over 7u gaan we op ochtendwandeling door het park dus bedtijd nu.Read more

Evenaar

September 18, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 19 °C

We starten de dag met een wandeling van ongeveer 1,5 - 2 uur doorheen het park. Het is nog vroeg maar weer zeer warm en we zien hier vooral de giraffen, zebra's, waterbuffels,.... van heel dichtbij. Daarna nog even ontbijten zodat we tegen 11u kunnen vertrekken richting Entebbe. Onderweg stoppen we aan de evenaar voor lunch. Hier doen ze op straat de test van het water. En effectief draait het water aan de ene kant van de evenaar met de klok mee en aan de andere kant tegen de klok in. We rijden dus verder naar Entebbe want we moeten onze pcr test laten afnemen. Want helaas keren we morgenavond huiswaarts. Echt geen zin om te gaan want voel me hier eindelijk na enige tijd toch wel terug wat beter.Read more

Laatste dag, snif!

September 18, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 18 °C

Het is een triestige dag want het is de laatste van een fantastische reis met nog meer fantastische mensen. We doen in de voormiddag nog een boottochtje op het victoria meer (zo groot als België trouwens) en varen het moeras in op zoek naar de shoebyl? vogel, welke enkel in Oeganda voor komt. We hebben geluk want we zien er drie. Daarna even terug langs de lodge voor lunch en na de middag richting de botanical gardens van Entebbe. Hier is ook nog ooit Tarzan opgenomen. Het begon daar helaas ineens te gieten dus niet iedereen zag het zitten om een wandelingske te doen. Wij die het wel aan durfde waren zeik nat. Hierna nog even koffers inpakken, uit eten en dan zetten Reward en Aziz ons af aan de luchthaven. We gaan die twee kerels echt wel missen want het waren super drivers met een gouden hart waarvoor niets teveel was.
    Voor zij van de groep die dit lezen: BEDANKT! Om er een super fijne tijd van te maken. Om enorm veel te hebben gelachen. Gewoon om er te zijn voor elkaar en er samen een onvergetelijke belevenis van te hebben gemaakt. Dankzij jullie voel ik me terug wat beter in men vel en hoop dat ik dit mee draag naar de toekomst. Ik vond het KEI leuuuuk en KEI mooooi. 😉 Hopelijk tot snel. Liefs Koen. X