Malaysia
Telok Asam

Kuching & Bako Nationalpark

February 28 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Unsere Zeit im Malaysia neigt sich dem Ende und wir blicken bereits gespannt Richtung Indonesien. Bevor es soweit ist, haben wir aber noch einen Stop in Kuching eingeplant. Bei unserer Recherche haben wir einen vielversprechenden Nationalpark entdeckt und die besten Flüge nach Jakarta gehen so oder so von Kuching.
      Am nächsten Morgen machten wir uns auf den Weg in den Bako Nationalpark, in dem wir auch eine Nacht verbringen werden. Mit dem Bus fuhren wir eine Stunde zum Hauptquartier des Nationalparks und charterten ein Boot, um zum Parkgelände überzusetzen. Die Bootstour war schon ein erstes Abenteuer, da es wie aus Eimern regnete und die Wellen auf dem Meer fast einen Meter hoch waren. Wir sprangen also mit unserer Jolle 20 min auf den Wellen des südchinesischen Meeres bis ans Ziel, einer flachen und ruhigen Bucht mitten im Nirgendwo. Am Strand angelandet, starteten wir nach einem schnellen Mittag direkt die erste Wanderung. Das Wetter hatte sich etwas gebessert und Kerstin, unsere Bekanntschaft vom Boot, hatte sich uns angeschlossen. Auf der Wanderung haben wir unzählige fleischfressende Pflanzen gesehen bzw. verschiedene Arten von Kannenpflanzen, zur Freude von Hans. 😊
      Es tröpfelte immer mal wieder, bis es letzten Endes genau im Scheitelpunkt wieder begann apokalyptisch zu schütten.
      Eigentlich wollten wir nach dem Aussichtspunkt noch eine weitere Tour machen, aber wir entschieden uns erst einmal zur Unterkunft zurück zu gehen. Ein Set Kleidung hatten wir schonmal eingebüßt, denn trocken wurde bei der Luftfeuchtigkeit nichts mehr. 😅
      Nachdem wir uns trocken gelegt haben und es aufgehört hat zu Regnen, wollten wir eigentlich zum Strand gehen. Wir trauten unseren Augen kaum als direkt vor unserer Unterkunft ein Nasenaffe gemütlich die Triebe des Baumes abknabberte. 😍 Und auch danach haben wir Nahe unserer Unterkunft alle möglichen Tiere entdeckt, die wir eigentlich auf den Wanderungen finden wollten: Nasenaffen, Warane, eine Peitschennatter und Sarawak Languren - sogar mit dem orangefarbenen Baby.
      Das Highlight für uns war die am Abend stattfindende Nachtwanderung. Mit 2 Guides und einer kleinen Teilnehmergruppe machten wir uns mit Taschenlampen auf den Weg den Regenwald bei Nacht zu erkunden und ich denke die Bilder sprechen für sich! 😅
      Die Guides waren richtig gut und haben sich Mühe gegeben so viele Tiere wie möglich präsentieren zu können. Am nächsten Tag haben wir noch eine kleine Wanderung unternommen und die Sonne genossen bevor es zurück nach Kuching ging, von wo wir den nächsten Tag unsere Reise nach Indonesien fortsetzen. ✈️

Bako National Park

January 11, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

De tocht naar het park was vrij avontuurlijk. Het eerste deel was gewoon met de auto naar de kust rijden. Dit was standaard, maar daarna moesten we de boot nemen naar het park. Aan de boot terminal stonden allemaal waarschuwingen. Niet zwemmen in de rivieren en zee, krokodillen gespot! Toen we op de boot stapten vermeldden ze dit nog een keer. Kort nadat we vertrokken waren zagen we verschillende soorten ijsvogels. We waren direct blij, want dit zijn een van onze favoriete vogels. Ze hebben altijd mooie felle kleuren. Maar de rest van de bootrit was vrij wild. Dit kwam omdat de zee heel ruig is tijdens het regenseizoen. We zaten precies op een attractie en Tat hield zich toch maar stevig vast. Toen we toekwamen aan het park bleek het laagtij te zijn, waardoor de boot niet kon aanmeren. Schoenen uit en broek omhoog klonk het en zo klommen we uit de boot en in het water. Het was gelukkig niet diep. We liepen het strand verder af tot aan het hoofdkwartier. De locatie van het park was echt wel prachtig.

Nadat we onze spullen hadden afgezet, beginnen we aan onze eerste wandeling. We waren nog geen 5 minuten weg of we spotten ons eerste dier al. Er zat een makaak op een van de gebouwen rond het hoofdkwartier. Ze hadden ons al gewaarschuwd voor deze apen en overal hingen borden met waarschuwingen voor deze kleine dieven.🙊 Ze zijn namelijk heel sluw en een van hun favoriete bezigheden is toeristen bestelen, vooral als het over eten gaat. Maar deze lag lekker te luieren. Iets verder spotten we "bearded pigs" zoals de naam het al zegt zijn dit wilde zwijnen met een baard. Tijdens de rest van onze trek konden we nog twee slangen spotten en enkele hagedissen. Verder zagen we ook leuke vegetatie toen we van het ene vegetatietype in het andere overgingen. Heel leuk om zoveel diversiteit op 'korte' afstand te zien. De bekerplanten langs ons wandelpad in het moerassig gedeelte blijven we interessant vinden. Wat zagen we nog? Bliksemsnelle krabben aan het einde van ons eerste trail dat was uitgemond op het mooiste stukje strand van Bako national park. Toen aten we lunch in de schaduw en ondervonden we zelf dat de makaakjes hier inderdaad graag toeristen van hun lunch bestelen. Gelukkig slaagde ze niet in haar opzet. De terugweg verliep sneller maar was dodelijk in de hete middagzon. We lasten geregeld een pauze in.

Tijd om in te checken in onze forest lodge. Heel ruime kamer met eigen badkamer en een frigo. Ideaal voor ons. Na een frisse douche en wat rust, vertrokken we voor wandeling nummer 2. Deze was speciaal om proboscis monkeys te spotten. Deze aapjes staan gekend vanwege hun grote neus. Ze worden veel langs dit pad gezien. We wandelden het pad af en kwamen uit in mangrove gebied. Dit hadden we nog niet gezien op onze reis. Hier zagen we ook vele krabben en heremietkreeften. Op de terugweg spotten we ook geen aapjes. Tot er plots bomen met veel lawaai heen en weer zwaaiden. De apen sprongen van tak naar tak. En niet veel verder van waar wij stonden begonnen ze vruchten te eten. Af en toe konden we een exemplaar goed bekijken. Maar die vervelende muggen begonnen ons te veel te steken en de observatie werd gestaakt. Toen we terug aan het hoofdkwartier kwamen waren enkele mensen in een boom aan het kijken. Hier zat nog een proboscis monkey. Een mannetje dat niet schuw was van wat toeschouwers. We staarden even mee en keerden terug naar onze lodge voor douche nummer twee en een welverdiend avondeten in de cafetaria. Slopwel!

Bako National Park - dag 2

January 12, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag stond ons een grote wandeling voor de boeg, maar we hadden er zin in. Onze nacht was goed verlopen, zonder ongewenste gasten.

Het eerste deel van de wandeling was hetzelfde als deze van gisteren. Maar op een bepaald moment splitste de weg in twee en dit keer volgden we het rechter pad. De weg was in het begin ok, maar al snel veranderde ze in een beek. We hadden het deze nacht hard horen regenen en nu zagen we het resultaat. Het pad werd eigenlijk steeds slechter om slechter en het was moeilijk om onze voeten droog te houden. Na een tijdje ging het landschap over van bos naar een soort heide. We dachten dat het pad hier beter ging zijn, maar dat was niet het geval. Vaak zonken we weg in een kleiachtige substantie. We schoven ook ontelbare keren uit over boomwortels. Maar genoeg geklaagd, de omgeving was mooi en ongelofelijk rustig. We kwamen geen andere mensen tegen op onze heenweg. We hoorden enkel vogels en apen in de verte. Na ongeveer drie uur wandelen, waren we op onze bestemming. En net op tijd want we waren bekaf. Gelukkig werden we beloond met een meesterlijk zicht op de oceaan. Langs de ene kant zagen we een berg in de verte. Dit was een ander nationaal park dat net zoals het onze als een punt uitstak in zee. Langs de andere kant zagen we nog een tweede uitsteeksel van Bako national park. En voor ons zagen een soort van eilandje, dat momenteel door het laag tij nog verbonden was met het land, maar dat tijdens hoog tij volledig geïsoleerd zou zijn. Het was rotsachtig met wat palmbomen en struiken op. Een echt onbewoond eilandje, of toch onbewoond door de mens 😉

Onze lunch aten we op met het prachtige uitzicht voor ons. De koele zeebries en het eten gaf ons nieuwe energie. Tijd voor de terugtocht!

Deze was nog steeds even nat en als snel hadden we de hoop op nog een beetje droge schoenen opgegeven. We liepen gewoon door het water, want dit was meestal de makkelijkste weg. Op een moment schoof Tat toch nog uit en viel haar zonnebril in een put die gevuld was met water. Snel grijpen zodat hij niet op de bodem verdwijnt. Het water was niet verfrissend zoals gedacht, maar volledig opgewarmd door de zon. In het bosgedeelte gleed Tat nog een keer uit op een boomwortel. Ze viel met haar scheenbeen op een andere wortel en het was toch wel even slikken van de pijn. Blauwe plek nummer ... erbij.

Toen we terugkwamen aan het hoofdkwartier bleek er weer een proboscis aap in een nabije boom te zitten. Hij had vele toeschouwers en wij konden het toch ook niet laten. Het blijven ten slotte fantastische beesten.

Na een verfrissende douche installeerden we ons op ons terrasje. Steven spotte direct twee eekhoorns. Niet veel later zagen we een makaak op een ongevallen boom in de buurt. Er bleken er ook in de boom ernaast te zitten. Uiteindelijk ging het om een hele familie en zagen we ook twee kleinere aapjes. Het was echt super om deze gewoon op enkele meters van onze slaapplaats te zien.

'S avonds gingen we aan het cafetaria zitten in de hoop om nog wat andere aapjes te spotten. Maar in plaats daarvan raakten we aan de praat met een andere gast. Deze meneer was echt al overal geweest en we luisterden een hele tijd naar zijn reisverhalen en tips.

Als avondeten genoten we van lokale noedels en daarna was het tijd om naar ons bedje te gaan.

Bako National Park

January 31, 2020 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

The 1st national Park in Sarawak, reachable only by boat. The 1st picture is a glance at the rainforest in the park. The rest are of critters I saw there. First is a juvenile male proboscis monkey. 3rd is the Bornean bearded Pig. 4th is the long tailed macaque. 5th is the Bornean keeled pit viper. And last is the Silver Leaf Monkey.Read more

Tiere suchen im Bako Nationalpark

September 23, 2022 in Malaysia ⋅ ☁️ 26 °C

Am Nachmittag gingen wir auf Tiersuche.
      Die Nasenaffen waren leider etwas zurückhaltend, dafür waren die Bartschweine gar nicht scheu.
      Rund um‘s Wasser gab einiges zu entdecken:
      Schlammspringer in den Mangroven und in einem kleinen, brauen Tümpel jede Menge Welse sowie zwei verschiedene Schildkrötenarten.
      Die Färbung des Wassers entsteht durch Gerbstoffe aus hineinfallenden Blättern, etc.
      Dass Ingwerblüten quietschrosa sind, weiss ich auch erst jetzt.

Tausend Augen

September 23, 2022 in Malaysia ⋅ ☁️ 26 °C

Nachtwanderungen sind ähnlich wie Nachttauchgänge, spannend, da ganz andere Tiere aktiv werden.
      Im Schein der Stirnlampe leuchteten uns tausend Augen entgegen wie beim Nachttauchen. Im Meer gehören die Augen Garnelen, die nachts aus ihren Höhlen kommen. Im Dschungel Borneos sind es Spinnen. Viele kleine, aber auch große wie Taranteln.
      Zikaden lassen sich auch erst nachts blicken. Tagsüber geben sie unglaublich laute Konzerte, sind aber nicht zu sehen.
      Glühwürmchen in den Mangroven beobachten, ist auch schön, aber schwer zu fotografieren.
      Gegen 21 Uhr zog wieder Borneo-Regen auf. Abwarten sinnlos. Regencapes überziehen und zurück in die Zimmer.
      Die Schuhe sind natürlich völlig durchweicht innerhalb kürzester Zeit.

Morgens im Bako Nationalpark

September 24, 2022 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Am Morgen ließ sich endlich einmal ein Nasenaffe näher blicken, ein Männchen. Eindeutig an der großen Nase zu erkennen. Diese Affenart gibt es nur auf Borneo. Sie ernähren sich ausschließlich von jungen Blättern.
      Zum Abschluß kletterten wir über einen steilen Wurzelpfad noch zu einem Aussichtspunkt und wanderten anschließend mitten in den Mangrovenwald.
      Fast wieder beim Park Headquarter gab es noch eine kleine Baumschlange. Der Guide einer anderen Gruppe erzählte, uns dass diese Schlangenart Baby-Königskobras frisst, wodurch deren Bestand reguliert wird. Die Baumschlange ist nicht giftig. Sie hat eine besondere Jagdtechnik, um die Baby-Kobras zu erwischen.

Trekking & Affen im Bako Nationalpark

October 3, 2022 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

Heute war perfektes schwül-warm-bewölktes-aber-trockenes Regenwaldwetter. 😍

Wir sind mit Franzi und Susi losgezogen und haben eine mehrstündige Trekkingtour zu einem Aussichtspunkt gemacht. 😊 Die Wege waren sehr abwechslungsreich, das war richtig abenteuerlich und hat mega Spaß gemacht. ☺️ Ich hätte alle paar Meter den Boden fotografieren können, so schnell haben sich Flora und Fauna verändert. 😍 Wurzeln, Moos, verschiedene Gesteinsarten, Matsch, Wasser, Stege... mit Wasser und ohne.

Es gibt hier richtig viele Ameisen und die sind echt mehrere Zentimeter groß. 🐜😁 Auf unserer Trekkingroute waren ganze Scharen von Ameisen unterwegs und wir haben richtig viele deutlich bewegte Ameisenautobahnen in der Natur bestaunen dürfen. 😋

Am Aussichtspunkt angekommen war der Boden sehr einzigartig geformt. Wir haben uns gefühlt wie auf einem anderen Planeten. 😋 Die Aussicht war toll. 🌞

Nach der Wanderung zurück im Camp durften wir noch mal Bekanntschaft mit einem Nasenaffen schließen. 😍 Das ist echt eines der witzigsten Tiere, die ich kenne. 😂😁

Danach haben wir den Park wieder verlassen. Wir hatten kurz Angst, im Park übernachten zu müssen, als wir im Boot auf dem Rückweg saßen und nicht vom Fleck gekommen sind, weil zu wenig Wasser vorhanden war und das Boot sich ständig am Boden festgesetzt hat. 😁 Ich weiß nicht, wie wir es letztendlich geschafft haben, noch am anderen Ufer anzukommen, aber es hat nach sehr viel Geduld und Wartezeit doch noch geklappt. 😁

Wir sind dann nach Kuching gefahren, wo wir die nächsten 3 Nächte verbringen werden. ☺️ Nach einer kurzen Abkühlung im Pool, einer großzügigen Dusche und was zu Essen im Magen haben wir uns wie neu geboren gefühlt. 😇 Haben dann noch kurz die Waterfront von Kuching bei Nacht bewundert und sind dann totmüde ins Bett gefallen. 🌆

Es war so ein schöner Tag heute. 💖

Baku Nacional Park

April 10, 2023 in Malaysia

Brez besed.
      Pripeljejo nas basically na privat resort, kjer dobimo svojo sobico z verando. Gospod na recepciji nam na zemljevidu označi različne hiking poti in nam želi veliko sreče!
      Od tam je odločitev na tebi. Greš na pohod ali pa v viseči mreži uživaš pogled na privat plažo, ki jo obliva South China sea.Read more

bako!

July 4, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

i went to bako national park and did the trails there. there was a 20 minute ish boat ride to the park and i split it with some other solo travellers. i made friends with the canadian and his name was Ben.

i ran out of water and felt like i was about to die and then realised i was being really dramatic and all of a sudden i was fine :)

I also saw the pig who’s name is charlie (according to ini)

Telok Asam