Mexico
Oxkutzcab

Top 10 Travel Destinations Oxkutzcab
Show all

Oxkutzcap & Maní (pueblo magico)

December 3, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

On the weekend Mariana (volunteer from Mexico) and me left to Oxkutzcab and Maní, two Mayan towns close to Mérida, to meet with other volunteers from other projects of the region. In Oxkutzcab we went out to the only place that was still open at night 🍹🍹 It is not a touristic town, so there was not much to see.

The next day and quite tired, we went to Maní, one of the pueblos mágicos, famous for its history, its Mayan legends and good food. An old man told us all about the legends of the Mayas and the cenote of the town and actually didn’t want to stop🧚🏻

The way back was an adventure. After catching one bus to the closest city we had to wait a long time for the next. This eventually even turned out to be the wrong one and so we ended up in a dark street in the middle of nowhere at night. Luckily we found a taxi that brought us back to our closest community, but from there nobody wanted to take us the last 10 min to the eco-touristic center. Last but not least, we asked some police officers 👮‍♀️ and they took us the last meters in their police car 🚓 (and told us all about the drug crime scene of the peninsula which takes place mainly in the cities of the coast). It was a loooong day! 😅

Dia nueve y el camino fue decepcionante

April 7 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

De weg is lang vandaag, in letterlijke zin (bijna 250 kilometer op min of meer dezelfde weg) als figuurlijk (de totale reisduur was bijna 5 uur). De hele weg loopt door de jungle van de Yucatan. Het wordt steeds heuvelachtiger en groener. Af en toe passeren we een groepje huizen, soms een dorpje. Veel armoedige huisjes en hutjes, maar als het dorp enige omvang heeft, is er altijd een centraal plein dat er erg goed verzorgd uit ziet. Vaak met een speeltuintje, bankjes, soms gymtoestellen en natuurlijk….een kerk. Maar altijd keuring onderhouden.

Het wegdek wordt per kilometer slechter. Gaten zo diep als kinderbadjes doemen ineens op. Verraderlijk, vooral omdat vaak hele delen prima te berijden zijn. Maar met 80 kilometer per uur door een gat heen denderen met een Chevrolet Aveo (modelletje “kan het nog iets goedkoper”)…..niet aan te raden, voelt niet lekker. Heel veel ander verkeer is er niet. Heel af en toe een tegenligger. Die zie je dan ook slingerend over de weg aankomen in een poging de kuilen te ontwijken door van links naar rechts over de gehele rijbaan te zwalken.
      En de junglebegroeing neemt ook vanaf de zijkanten steeds meer van het afvalt. Op de weg zien we dode slangen en langs de kant van de weg door droogte gesneuvelde koeien.

In Hopelchén stoppen we even voor een break. Het blijkt een gezellig stadje. Er staan diverse kraampjes rond de centrale rotonde, het parkje zit vol met mannetjes die gezellig kletsen en er speelt wat jong muzikaal talent Mexicaanse deuntjes. Brommertaxitjes rijden af en aan met nieuwe bezoekers. We kopen een koude cola bij de drogist en voegen ons bij de heertjes onder een grote boom. Altijd leuk om even naar te kijken. Een paar heren doen nog even een dansje op de klanken van het jeugdorkest.

Bij de kerk is duidelijk dat de dienst net is begonnen met zang. Voor de kerk staan 2 nonnen, met voor hun uitgestald dozen voor met zelfgebakken taarten en koekjes. Gebakken voor een goed doel. Ik neem de pīna-taart. Een heerlijk luchtige taart met ananas, verser dan vers.

Het tweede deel van de rit gaat qua wegdek nog moeizamer, eigenlijk moet ik ongeveer 50 km per uur aanhouden om de gaten goed te kunnen ontwijken. Daarom arriveren we pas om half drie arin Xpujil, vlak bij onze eindbestemming. Een rommelig maar heel druk stadje, met veel verkeer, veel winkeltjes en een paar prachtige kunstwerken op rotondes. De kunstwerken detoneren behoorlijk met een rommelige omgeving. Net buiten de drukke winkelstraat zien we een eettentje onder een groot zwart zeil dat is vastgemaakt aan een zeegroene houten gevel. Volgens internet een familierestaurantje met lekker eten. Ziet er alles behalve uitnodigend uit. Er ligt veel rommel op het terras, er lopen zwerfhonden, op elke tafel ligt een ander kleedje, in de deur hangen van schorten gemaakte gordijntjes en binnen staan de warme pannen met eten op eiertraytjes (als onderzetter). De menukaart is op de wand geschilderd.

Als we zitten op de plastic stoelen aan de houten tafels met plastic tafelkleed komt zoonlief ons uitleggen wat er allemaal te eten is. Als we het niet helemaal begrijpen, komt hij uit de keuken met een klein voorbeeldhapje. We eten lekker van de witte borden met blauwe rand: biefstuk op Mexicaanse wijze (met heel veel ui) en een soort kipschnitzel.

Volgegeten rijden we door naar onze overnachtingsplek: een ecolodge in de jungle. Een achttal prachtige huisjes met rieten daken die verspreid door de jungle zijn neergezet. Ieder huisje heeft zijn eigen vrije uitzicht op de jungle door de enorme ramen aan de uiteinde van het bed. Hier houden we het wel twee dagen vol.

In de bar van het complexje eten we onder een afdakje nog een snack (Quesedilla’s, quacemole, bonenpuree en sikel pak. Chippie erbij, helemaal goed).

Glaasje Mezcal na en ik krijg gelijk geleerd hoe je een Mezcal behoort te drinken:

Mezcal met appel en sal de gusano

1 borrrelglaasje Mezcal
      1 granny appel in partjes
      1 agave-larf uit de fles mezcal
      1 tl zeezout
      1 tl gedoogde Mexicaanse chili, fijngehakt

Maak eerst de sal de gusano: Haal de larf uit de fles mezcal en droog hem af. Droog hem in de magnetron voor 10 seconden. Hak de larf in zo klein mogelijke stukjes.

Doe de zout, larf en chili in een vijzel zodat het goed mengt.

Leg de plakjes appel op de schaal en strooi de sal de gusano er over.

Doe de schijf appel met sal in de mond en neem dan een zipje van de mezcal. De smaken exploderen in je mond.

(PS je kan natuurlijk ook gewoon sal de gusano kopen. Scheelt weer gedoe met de larf.)

Ein mini Event um Dschungel

July 9, 2022 in Mexico ⋅ ☁️ 33 °C

Ein Wochenende lang sollte ein kleines Kunstprojekt stattfinden und wir bereiteten alles vor. Am Wochenende selbst gab es leider oft Kommunikationsschwierigkeiten, weswegen es manchmal stressig war. Dadurch, dass wir außerdem 7 Tage durch arbeiteten, waren wir dementsprechend müde und unmotiviert. Dafür gab es aber auch ein paar positive Momente, an denen wir ein Lagerfeuer machten oder wir mal 5 Minuten die Augen zu machen konnten.Read more

Tarantel im Bett

July 29, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 32 °C

Während Michelles ersten Tagen im Dschungel begegneten wir einigen Spinnen und Tieren. Einmal passierte aber ein prägendes Ereignis. Wir lagen beide im Bett und schauten etwas, als Michelle hochblickte und eine riesige Tarantel an unserem Mückennetz bemerkte (noch außen).
      Zunächst war ich noch beruhigter, bis ich bemerkte, dass die Tarantel, wenn sie noch weiter hoch klettern würde, hineinkommen konnte, wir die beiden Mückennetze nicht ganz verbunden waren. Da wir auch noch 4 Katzbabys im Haus hatten, wollten diese natürlich mit der Tarantel spielen und sprangen am Netz hoch. Die Spinne krabbelte noch höher und schließlich ins Netz hinein.

Michelle und ich waren in 3 Sekunden draußen, geschockt und wussten nicht genau, was wir nun machen sollten.
      Eine Überlegung war, einen Topf und ein Brett zu holen und das Tier einzufangen und rauszulassen, aber so hätte eine von uns ins Netz gehen müssen und das wollte keine von uns.
      Da wir das Haus auch nicht abfackeln wollten entschieden wir uns schlussendlich, das Haus für die Nacht zu verlassen und in ein anderes zu ziehen.
      Wir packten also all unsere Sachen, verstauten alles in der Hängematte, sodass die Spinne dort nicht reinklettern konnte und verließen das Haus.

Das leben im Dschungel

June 30, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Ich ging in den Dschungel um dort für 2 Monate ein Event vorzubereiten und zu arbeiten.
      Dafür standen wir jeden Morgen um 6 Uhr morgens auf und hatten um halb 7 das erste Meeting. Anschließend gingen wir unseren spezifischen Aufgaben nach oder hatten weitere Absprachen.
      Meistens hatten wir die ersten Tage der Woche voller Meetings und in den letzten Tagen versuchten wir mehr praktische Dinge umzusetzen, was nicht immer gut funktionierte.
      Später kümmerte ich mich aktiver um die Häuser und fegte alle und schaute, was noch gekauft und gemacht werden müsste.

War meine eine Arbeit zu Ende, fing meine zweite Arbeit an. Nachmittags setzte ich mich an den Laptop oder fuhr in die nächste Stadt, um zu arbeiten.
      Abends gingen Sarah und ich im Pool schwimmen und verbrachten den Abend zusammen, bis wir früh schlafen gingen.

Die letzten Tage im Dschungel

August 2, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 34 °C

Nach einigem hin und her entschied Bernd dann schließlich, das Event abzusagen und so hatte ich keinen Job mehr. Seine Antwort darauf, was wir denn dann jetzt machen würden war, dass Michelle und ich dann ja jetzt Reisen gehen könnten. Das war auch super, kam aber ein bisschen plötzlich und fühlte sich so an, als wollte er uns loswerden.
      Trotzdem dachte ich mir erstmal nichts dabei und arbeitete mit Michelle und genoss die Zeit mit ihr.
      Immer wieder fragte Bernd uns dann aber, wann wir denn gehen würden und als wir endlich einen Plan gemacht hatten, wollte er, dass wir auf einmal für die letzten Tage bezahlen.
      Das passte uns gar nicht, denn ich hatte die letzten Wochen viel für ihn gearbeitet und wir hätten beide helfen wollen, bis wir den Dschungel verlassen würde, aber nun mussten sich unsere Pläne erneut ändern.
      Die letzten Tage im Dschungel konnten wir trotzdem genießen und machten sogar einmal Popcorn!

Ich komme im Dschungel an

June 25, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Nachdem wir eine Nacht in Miami verbracht hatten, ging am nächsten Tag direkt mein Flug nach Cancun, Mexico.
      Von dort aus fuhr ich direkt in den Dschungel um dort zu arbeiten und zu leben.
      Dort lernte ich Bernd und Sarah kennen und all die Arbeiter und Tiere.Read more

Michelle kommt nach Mexico

July 27, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Über ein Jahr hatte ich Michelle nicht gesehen und nun würde sie mich auf meiner Reise für 3 Monate begleiten. Ich freute mich riesig endlich wieder ein bekanntes Gesicht wieder zu treffen. Zusammen würden wir noch ein paar Wochen im Dschungel leben und arbeiten, bevor unsere Reise weitergehen würde. Bald würden auch noch Jojo und später Cindy dazukommen worauf ich mich auch schon sehr freute.Read more

Wir besuchen eine der Arbeiterfamilien

July 7, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 34 °C

Einer der Arbeiter hatte uns zu seiner Familie zum Essen eingeladen und so machten Sarah, Blanca und ich uns per Hitchhiking auf nach Xul, dem Dorf in dem er wohnt.
      Wir fanden schnell Mitfahrgelegenheiten und waren bald da. Im Haus angekommen war ich geschockt, in welchen Umständen die Familie lebt. Sie haben so wenig Geld und sind trotzdem so unglaublich freundlich und geben uns noch ihr Essen. Für sie war es aber die Normalität und daher waren sie glücklich damit.

Nach dem Essen gingen wir mit den Kindern der Familie und später mit vielen Kindern aus dem Dorf, zum Fußball spielen auf den großen Platz. Da ich dort nicht viele Worte brauchte, um mit den Kindern zu sprechen, machte es richtig Spaß und wir hatten eine gute Zeit.
      Später zeigten sie uns noch das ganze Dorf mit einer Kirche.
      Abends Trampen wir wieder zurück und wurden direkt vor die Haustüre gefahren.

Kabah

July 8, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Unser erster (und aus Zeitgründen auch einziger) Stopp auf der Ruta Puuc. Gerne hätten wir auch noch die vielen anderen weitgehend unbekannten Ruinen hier besucht, aber wir hatten noch eine Autofahrt nach Merida vor uns. Besonders an Kabah war, dass wir hier die ersten erhaltenen Maya-Statuen sahen.Read more

Oxkutzcab