Mongolia
State Circus

Rückfahrt nach Ulanbataar

October 11, 2019 in Mongolia ⋅ ⛅ -1 °C

An diesem Tag frühstückten wir im Auto, da die Sonne leider auf sich warten ließ, es leicht schneite und die Temperatur wirklich nicht hoch waren. Der Kofferraum wurde zur Küche umfunktioniert, der Motor lief und heizte das Auto. Danach machten wir uns auf den langen Weg zurück nach Ulanbataar. Einen Großteil des Weges legten wir auf einer asphaltierten Straße zurück, welche an manchen Stellen aber (trotz Mautgebühr) nicht besser war als die Fahrt durch die Pampa. Somit geht die Reise durch die großen Weiten der Mongolei 🇲🇳 leider zu Ende. Wir haben viele tolle Sachen erlebt, die Kultur der Mongolen kennengelernt und viele interessante Dinge dazu von unseren Guides erfahren.
      Am späten Nachmittag im Hostel angekommen, genossen wir die erste Dusche seit 11 Tagen. Jetzt wissen wir diesen Komfort wieder sehr zu schätzen. ☺️

Ulanbataar

October 12, 2019 in Mongolia ⋅ ☀️ 0 °C

An unserem letzten Tag in der Mongolei sind wir mit Anya zum Narantuul Market gefahren, um dort nach günstigen mongolische Produkten aus Wolle oder Leder zu schauen. Am Ende hatten wir alle auch etwas gefunden, so z.B. Socken, Handschuhe aus Yak-Wolle oder Schals aus Kaschmir.
      Am Abend wollten wir eigentlich ein Konzert zur mongolischen traditionellen Gesangs- und Tanzkunst ansehen, doch leider mussten wir dort angekommen feststellen, dass es am Wochenende nicht stattfindet. Zum Glück waren wir nicht die Einzigen, die vor verschlossenen Türen standen.
      Danach sind wir zum Abschluss nochmals in ein mongolisches Restaurant zum Abendessen gegangen und sind danach zurück zum Hostel um zu packen. Anschließend saßen wir noch im Hostel mit vielen anderen Leuten zusammen und haben uns gut unterhalten.

Hey Mongolia

October 26, 2019 in Mongolia ⋅ ☀️ 5 °C

Sowie die Ausreise aus Russland, war auch die Einreise in die Mongolei ein kleines Abenteuer. Nach einer weiteren Stunde ohne Pässe und ohne die Möglichkeit den Zug zu verlassen hatten wir es endlich geschafft und waren legal auf mongolischen Boden 😊
      Im Zug lernten wir noch ein mongolische Pärchen kennen, mit welchen wir nach 0 Uhr noch mit einem Bier auf seinen Geburtstag anstießen. 🎈
      Das letzte Mal schlafen und dann war das Abenteuer Transsibirische / Transmongolische Eisenbahn auch schon vorbei.

Am Bahnhof in Ulaanbaatar angekommen wurden wir direkt von einer netten Dame aus dem Hostel
      empfangen und zum Hostel gebracht. Fünf Minuten später wurde uns das Frühstück serviert - so kann es weitergehen 😁

Wir schauten uns, bei bestem Wetter die Stadt ein wenig an bevor es nach einem kleinen Nickerchen zum Abendessen in ein Hotpot Restaurant ging 😍

Morgen startet dann eine 4 tägige Tour durch die Mongolei. Abenteuer garantiert 🙃

אחרון

October 17, 2022 in Mongolia ⋅ ☀️ 5 °C

אז זהו, אחרי יותר משבעה חודשים הגיע הרגע הבלתי נמנע והגעתי לסוף הטיול

קצת מורכב רגשית לסכם דבר שכזה וכמובן שצריך עוד מלא זמן לעבד ולעכל אבל אין ספק שזו הייתה התקופה הכי חווייתית בחיים שלי ומבחינת סימנוב על קלישאות למדתי מלא על עצמי ועל תרבויות אחרות ואני יכול להגיד שאני ממש לוקח משהו מכל מדינה , בעצם כמעט כל מדינה, יש גם את קמבודיה (סתאםם)

היו בו כמויות פסיכיות של כיף ופינוקים קלישאות על אתגרים עצמיים והתמודדויות שמפתחות.

חייב להגיד משפט גם על האנשים שהכרתי לאורך הדרך שבאמת איזה כיף הביחד וכמה מדהים יכול להיות צחוק מהול בשיחות עמוקות באיזה נוף מטריף או כפר פסטורלי או סתם באיזו עיר מסריחה.

כי אחרי הכל הטיול הוא מרתון ולא ספרינט ויש בו הכל מהכל ומתוך ההבנה הזו כל חווייה נלקחת למקום חיובי ואפילו טיול בלהות או לילה בכפיות עם עכברוש הופכות לנוסטליות

ואיזה כיף היה לחיות את הרוב המוחלט של הטיול עם יעל שממש מקלה על החזרה לארץ

עד הפעם הבאה,

Ulaanbaatar Улаанбаатар

August 15, 2023 in Mongolia

Final destination for the motorbike. From
      Here i will do a 9 day trip
      Through Gobi desert with my father who came here by plane. Was great to spend 3 days with him.
      The motorbike will stay in Ulaanbaatar and be prepared for shipping.
      We have rented a 4x4 and are excited to see what comes our way!

Ulanbataar

September 28, 2019 in Mongolia ⋅ ⛅ 12 °C

Nach 22 Stunden haben wir dann am frühen Morgen die Hauptstadt der Mongolei, Ulanbataar, erreicht.
      Auf dem Bahnsteig erwartete uns bereits ein Mitarbeiter des Golden Gobi Hostels und brachte uns zur Unterkunft. Dort angekommen bekamen wir zunächst ein Frühstück. Danach begannen wir mit der Tourplanung. Es ergab sich, dass wir noch am selben Tag aufbrechen würden...
      So machten wir uns noch schnell auf den Weg zum Sightseeing in der Stadt. Danach mussten wir dann noch das Geld für die Tour besorgen. Kurzzeitig waren wir damit auch Millionäre, da wir ca. 4 Millionen Tugrik 😝 abheben mussten... Weiterhin waren wir auch noch einkaufen und haben festgestellt, dass es in der Mongolei sehr viele deutsche Produkte, insbesondere Schokolade, gibt und sogar von „Gut&Günstig“.
      Um 1 Uhr ging es dann auf zur Tour. Wir sind eine Gruppe von 5 Leuten, Mark (Brite), Anya (Kanadierin), Ran (Israeli) und uns beiden. Weiterhin haben wir natürlich einen Fahrer und eine englischsprachige Führerin bzw. Köchin. Wir waren zunächst zwar skeptisch, dass wir mit dem Van überall hinkommen würden, es hat sich jedoch gezeigt, dass unser Fahrer wirklich super ist. 😉 Nach ca. 500 km kamen wir abends dann bei der Nomadenfamilie, bei der wir in einer Jurte übernachten. Nach dem Abendessen mit mongolischem Milchtee (Suutei Tsai) gingen wir auch ziemlich zügig zu Bett, da wir auch von der Zugfahrt noch müde waren...

הכניסה לממלכת גינג'ס חאן

September 18, 2022 in Mongolia ⋅ ☀️ 10 °C

סיפור דרך יומיים ראשונים מונגוליה

אז היום מתחיל בתהליך הקבוע של מעבר בין מדינות , לקום עייף להתברבר קצת בתחבצ רק שהפעם כשמגיעים לשדה רובוטים מקדמים את פניך ומסיימים את כל התהליך העתיגני עד לגייט בחצי שעה בערך

אחרי 3 וחצי שעות שעוברות בשינה עמוקה אני נוחת בשדה התעופה המונגולי על שם גינגס חאן שהסתבר שהמונגולים מעריצים ושמהנרטיב שלהם זה מגניב שהיה להם פעם שליט ברוטלי שכבש מלא מהעולם , לא נורא אנחנו פה ללמוד בסך הכל

אחר כך עושה סים במחיר מגוחך של 1000 טוגריק ששווים שקל אחד בדיוק , ונוסע מבסוט במונית ספיישל עם קוריאנים היישר אל הגסטהאוס, כמובן שבסוף הנסיעה המשותפת הקוריאנים קוראים לי חתיך (כיף להיות אידיאל היופי של הגברים הקוריאנים) ואני מתאחד עם איתוש שזה מרגש ומשמח רצח

כבר מההתחלה יש אווירה ממש משפחתית בגסטהאוס ואני מדבר רוסית ומרגיש בבית אצל המונגולים שהם הכלאה מושלמת בין רוסים לסינים המדינות השכנות שלהם

אחר כך אנחנו יוצאים לטייל קצת ברחובות הקפואים שהיו די שוממים , בכל זאת רוסים חיים את מרכז החיים בבתים ופחות כמו בשאר המזרח שחוגגים ברחובות. מוצאים שיפודייה ואוכלים שיפוד כבש שומני ביותר כי זה מה שיש להם ואני מבין טוב טוב כמה המדינה שונה מקוריאה. בערב אני ואיתוש יוצאים לבאר פנסי ולא מונגולי בכלל בהווייתו, משלימים פערים ובעיקר צוחקים , כיף להתגעגע בשביל לזכור כמה שמח ביחד

ביום המחרת קמנו לבילוי בשוק השחור (הבלאק מרקט שמו נשבע) אליו גם מצטרפת אמריקאית בשם דזרה שלא פגעה בחוויה והייתה אפילו מעניינת לפרקים. בשוק טיילנו בין הבסתות וקנינו ציוד חורפי לקראת המסע אליו נצא. אני קניתי מכנסי שלג אוטמי מים ורוח דו שכבתיים ב17 שקלים (נקווה שיחזיקו) ואיתוש שבחר לא לארוז כלום כמובן קנה חצי מלתחה בשוק ואת החצי השני בקניון המקומי שכלל כמות מפתיעה לטובה של מותגי טיולים

בערב אנחנו סוגרים לעצמינו את מסע הוואנים אליו נצא שנינו מחר עם נהג וואן רוסי (תיעוד בסיפור הבא) ואמור לכלול מעבר בשלל חוות נוודים , רכיבה של 3 ימים על סוסים ובעיקר מלא טבע ונופים ואחרי זה יוצאים לחגוג לי יומהולדת (כן הכי רחוק מהבית ומיעל כך יצא)

אנחנו אוכלים כמות פסיכית של עוף מטוגן בטיבולים שונים ומתפנים ליציאה בערב בבר הכי לוהט באולן שנמצא ברחוב רפאים אבל בשנייה שעוברים את הדרך האקראית ובוטחים בניווט ובכך שלא נאבדת ושאתה הולך להישדד מגיעים למקום מלא חיים

גם פה המונגולים מתגלים כאנשים קרים אבל אנחנו לגמרי משתעשעים מזה עד שבשלב מסוים פוגשים חבורה של שלושה חברים - שדרן, צלם ומעצבת בטלוויזיה המונגולית שאפילו יש להם אחלה אנגלית

משם הערב הופך להיות סופר מצחיק והם שואלים שאלות בלי הפסקה על התרבות שלנו ושאלות נוקבות יותר כמה למה לאיתוש אין חברה ואנחנו ממש נהנים מהשיח איתם ומכמה שהם חסרי טקט בקיצון . בסוף הערב מחליפים מספרים ומבטיחים לצאת לבר ג'אז ולמועדון כשנחזור לאולן

Mongolia

May 21, 2015 in Mongolia ⋅ ☀️ 19 °C

We komen net terug van een 9 daagse reis door Mongolie, wat we nu het liefst willen doen is douchen. Op de steppen van Mongolie komt het enige stromende water uit de rivier en niet uit de douchekop. Het maakt eigenlijk helemaal niet uit, want het land en de levenswijze is prachtig en inspirerend!

We slapen bij de nomadenfamilies. Zij onderhouden zichzelf volledig van hun eigen dieren, zonder stromend water en electriciteit. Niks wordt weggegooid, alles wordt optimaal gebruikt. Ze hebben in de ger een kachel, die de ger verwarmt en waar ze op koken. Als er bomen in de buurt staan koken ze op hout, anders ook geen probleem, dan gebruik je toch gewoon gedroogte poep... Elke nomadenfamilie heeft dieren, de dieren ( yak, schapen, geiten, paarden en soms kamelen ) onderhouden zichzelf van het gras. Overal waar je bent, lopen de dieren dus vrij rond.

Wij rijden rond in een oude russische jeep, met onze chauffeur en gids. Ze zorgen goed voor ons, de chauffeur zorgt dat we kunnen blijven rijden, hij heeft wel 6 x zijn band geplakt en de gids zorgt voor ons eten en vertaling.

Ons dieet bestaat uit melkthee, noodles, rijst ( soep ) schapenvlees en soms een wortel of een aardappel ertussen, de boullion wordt getrokken uit alles wat voorhanden is, bijvoorbeeld een geitenhoofd. De wc is in de buitenlucht, je hebt dus elke keer mooi uitzicht als je bezig bent, wij hebben wc papier meegenomen, wat wij vervolgens verbranden om niet achter te laten, maar wat de mongolen gebruiken als wc papier blijft voor ons een mysterie... we hebben het wel voorzichtig aan onze gids gevraagd, die moest hard lachen en gaf uit eindelijk het antwoord ' other things '. Als jullie hier een verbeelding bij hebben, dan horen we het graag :-)

Ondanks dat er geen luxe is het wel een super luxe trip, we hoeven nergens aan te denken we kunnen dus genieten van het landschap en de dieren. De dieren zijn eigenlijk allemaal half wild, dus niet te vergelijken met de geiten op de kinderboerderij of een manage paard. We zitten in totaal 3 dagen op een paard en komen op plekjes waar de auto's niet kunnen komen, het landschap en het weer is divers en verbaasd ons elke keer weer. Sab waagt zich nog aan een galopje over de mongoolse steppen en Vir zijn paard doet vrolijk mee, wie had gedacht dat Vir als ervaren ruiter deze trip zou afsluiten. Nu op naar Zuid Korea!

Van stad naar helemaal niets

September 12, 2015 in Mongolia ⋅ ☀️ 17 °C

En daar gaan we onze eerste grens over - over land. Eerst Rusland uit. Dan Mongolie in. Alle tassen moeten tot twee maal toe de bus uit. Een dansende Mongoolse hond ruikt aan onze tas op zoek naar drugs. Mongoolse douanebeambten zijn een stuk gezelliger dan de Russische. Ze lachen zelfs. Het vingerafdrukkopieerapparaat werkt niet zo goed, onze vingers worden stevig tegen het glas gedrukt door de man achter het loket.

En daar rijden we Mongolie in! Het land was ongeveer 800 jaar geleden het grootste wereldrijk tot zover in de geschiedenis onder leiding van de legendarische Chinggis Kaan. Nu al adembenemende landschappen. Door het gebonk van de bus, de lange rit, worden we onverbiddelijk gegrepen door de slaap. Dag landschap.

Ulaan Bataar (UB) is de hoofdstad van Mongolie en er wonen 1,3 miljoen mensen. Dat is terug te zien in de 1,3 auto's die zich een weg persen door de stad. Na lang wachten mogen voetgangers eindelijk oversteken en zelfs dan schieten auto's alle kanten langs je.

In UB heerst onder de toeristen de tourkoorts. "Welke tour ga jij doen?" "Ik ga voor de Gobi en paardrijden in centraal Mongolie." "Het is niet mogelijk om hier zelfstandig te reizen, zo weinig infrastrucuur." "Niet te betalen die tours!" Ook wij zijn snel gegrepen.
      En zo vinden we onszelf drie dagen lang terug in UB - wachtend op Duitse medetourgangers die niet op komen dagen, mailtjes uitsturend naar tourorganisators (aansluiten bij anderen maakt het goedkoper), pratend met andere reizigers, en verlangend naar die stad uit gaan.

Dag vier is het zover. Beladen met kilo's aardappels, wortels, uien, sigaretten en verzorgingsproducten om weg te geven aan de ger families waar we gaan slapen, stappen we de minivan in naar Bat-Ulzii. Geen tour maar met openbaar vervoer. Die vans zitten iets voller dan de gemiddelde tourvan. Gelukkig zit hij naar een uur vol genoeg en kunnen we vertrekken. Tien minuten later komen er nog twee autobanden bij. En ja hoor drie jongens lukt ook nog wel. Nee hoor, vijf dozen geen probleem. Op het hoogtepunt tellen we 34 mensen in de kleine bus.

Pijnboompitten pellen en eten is goed tijdverdrijf voor onderweg. Jandaan zit heerlijk ingeklemd tussen een alcoholistenechtpaar dat tegen hem aangekruld ligt te slapen.
      Wat me opvalt is de bijna totale afwezigheid van hekken in t landschap. Overal lopen beesten - paarden, geiten, koeien en en een paar varkens - en ze kunnen gaan waar ze willen. Als ze op de weg lopen stuift de bus luid toeterend op ze af.

We verheugen ons op rond etenstijd aankomen, met de familie van de horseman waar we vier dagen mee gaan rondtrekken te eten, en te ervaren hoe het is om met zo'n familie in een ruimte te slapen.

Om 1 uur 's nachts komen we aan na een finale die zich laat beschrijven als een opgepropte achtbaansrit over rotsen en zand.
      De beloning is een hemel vol met sterren van horizon tot horizon. En onze horseman Mongole die ons in een volgend busje zet. Om drie uur 's nachts eten we een welkomstmaal in de tent van de familie. Marleen heeft wel iets moeite met de lauwe yakmelk en pastasoep met aardappel, maar gelukkig wil Jandaan wel helpen met de kommen legen. We vragen ons af in welk bed wij moeten slapen. Op de grond ligt een klein meisje. Aan de overkant ligt de vermoedelijke moeder. En wij zitten voor het bed van het echtpaar. Verder geen bed te bekennen. Het antwoord komt snel. "Come I bring you to your ger".

En nu zitten we hier. Dit stukje schrijvend op een matje voor onze ger. Het uitzicht bestaat uit met gras begroeide heuvels, een paar paarden, een kudde geiten die langs trekt, net gemolken yaks die aan de overkant van de rivier grazen op een heuvel en een paar witte ronde tenten. Blauwe hemel, wat roofvogels. Een Mongoolse ruiter drijft te paard vier paarden voor zich uit. Het geluid van water en wind. Wat lekker toch dat niets.

Ons kantoor

September 30, 2015 in Mongolia ⋅ ☀️ 5 °C

Van vrijheid en elke dag anders, zijn we aanbeland in iets dat aanvoelt als een duidelijk ritme. Het kantoorgevoel van thuis maar dan haar 'Mongoolse gestrande toeristen' variant.

Elke dag worden we rond negen a tien wakker in onze ruime kamer met Chinese lampen die pogen te doen voorkomen alsof ze uit Frankrijk komen. Het behang met goud-beige banen en de glimmende, met tulpen versierde, gordijnen ondersteunen deze sfeer.

Omdat de Mongoolse huiskeeper op een tafel buitenshuis danst - haar bazen van het hoofdkantoor van ons guesthouse hebben haar niet in de gaten - lopen we elke dag na het aankleden 100 meter naar het hoofdgebouw om daar wel gevoederd te worden.

Vier trappen omlaag. Erg langzaam om met het bot in Jandaan zijn kont rekening te houden. Schuin de speelplaats over, langs de wolkenkrabber waar ze 24/7 aan het bouwen zijn. De deur in op verdieping twee. Uit properheidsoverwegingen moeten de schoenen elke keer weer uit. Een flinke klus voor de patiënt met de grote bergschoenen die vastzaten in de stijgbeugel van het paard.

We lopen naar de bank en gaan daar zitten tussen de andere reizigers. Per dag lijken het er minder te worden zo aan de rand van het seizoen. Vervolgens krijgen we onze in de pan gebakken boterham omwikkeld met een omelet. Dit hoofdgerecht wordt aangevuld met koekjes en boterhammen met jam.

Vervolgens is het tijd om aan de staf te vragen om een taxi te bellen om ons naar het Intermed ziekenhuis te laten rijden. Steevast wordt ons verteld welke kleur de taxi heeft en hoeveel minuten we moeten wachten.

Dan begint het grote onderhandelspel met de taxichauffeur. Soms gaat de meter aan en soms spreken we een prijs af. Voor ruim twee dollar lukt het wel daar te komen. Het is elke keer weer een avontuur om te zien welke route de taxi neemt en hoe vast het verkeer staat.

In het ziekenhuis aangekomen lopen we meteen door naar boven. JD zijn fysio sluit zijn kont aan op het gloednieuwe radiation apparaat van Duitse makelij. Sinds gister gevolgd door tien minuten ultrasound behandeling. Erna kunnen we kiezen of we langs het Oostenrijkse stelletje lopen dat om dezelfde reden in het ziekenhuis vertoeft (zij slapen er wel) (bij hen is het meisje het paardenslachtoffer dat niet meteen los kwam van de beugel na de val), of meteen doorgaan naar de luxe Westerse koffiebar. Jandaan bestelt een dubbele espresso, of twee, en Marleen heeft sinds kort de warme chocolademelk ontdekt.

Een optie in het programma is om daarna even te overleggen met de insurance manager van het ziekenhuis over de papieren rompslomp-de-verzekering-heeft-rapporten-nodig-om-uit-te-keren. Of we laten een taxi bellen om weer terug te keren in ons Ulaanbatarse huis.

De rest van de dag bestaat uit veel rusten voor Jandaan. Een klein blokje om. Het weer bewonderen. Soepen en pasta's koken door Marleen. NPO gemist kijken. En doorligplekken voorkomen door Jandaan.
      Inmiddels gaat het wel al steeds beter en neemt de pijn af. Gelukkig.

Langzaam leren we ook in ons ritme. Komt toch die consultant in ons boven.

De eerste dag in het ziekenhuis maakten we de cruciale fout om daar al om tien uur te zijn. Wat duurt de dag dan nog lang als je om half een terug bent in je kamer en een beetje in en rond bed hangt!
      Ook hebben we ontdekt dat de tv in de dorm naast ons een HBO kanaal heeft met Engelstalige films, en hoe we het ding in de juiste instelling krijgen.
      En tot slot niet te vergeten, de halve liter Americano in het ziekenhuis is niet het goede ouwe Haagse bakje van thuis. Niet meer bestellen dus.

Jullie horen het. Een groot spektakel.

Hoe is het bij jullie op kantoor? Liefs van ons beide!

State Circus