Myanmar

Top 10 Travel Destinations Mon State
Show all

Mawlamyine

November 19, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 27 °C

Mit dem Bus ging es in 8Std (geplant waren 6h) nach Mawlamyine. Etwas ungewohnt war, dass die Burmesen scheinbar für ihre teils schlechten Straßen nicht wirklich reisefest sind und die Kotztüten somit auf fast allen Plätzen zum Einsatz kamen.

Leider hat es uns gesundheitlich in Mawlamyine auch abwechselnd erwischt.
      Nichtsdestotrotz hatten wir Gelegenheit die große Pagode (Kyaik Than Lan) sowie die Stadt zu besichtigen.

Ausflug zum riesigen liegenden Buddha

November 20, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 27 °C

Sogar einen Ausflug zum größten liegenden Buddha (angeblich) der Welt haben wir gemacht.
      Der war wirklich sehr groß und im Inneren gab es eine Ausstellung mit mehreren religiösen Szenen - so ganz haben wir das aber nicht verstanden ;)Read more

Golden Rock

October 17, 2015 in Myanmar ⋅ 🌙 6 °C

Na weer een nachtelijke busrit (nu in een super de luxe VIP bus) komen we aan op het busstation van Yangon, hier blijven we nog niet, want we pakken meteen een bus door naar Mount Kyaitiyo a.k.a. de Golden Rock. Gelukkig zijn er behulpzame mensen op het busstation, want tussen de 150 busmaatschappijen (!) en even veel meer bussen zien we door de bussen het bos niet meer. We hebben goede timing want onze bus vertrekt om 5:30, over 10 min en nog net even tijd voor een plaspauze en dan kunnen we verder voor de 5 uur durende rit. Aangekomen in Kinpun worden we naar een grote truck geloodst, met plaats voor zo’n 40 mensen en worden we de berg op gereden. Boven aangekomen eerst op zoek naar een hotel, wat best ingewikkeld is aangezien er maar 4 zijn. De prijzen op de berg zijn hoog en uiteindelijk komen we weer terug bij het eerste hotel voor maar liefst 75 US Dollar. Maar dan heb je toch wel een... kamer...(voor deze prijs in Azie krijg je overal een penthouse suite, hier dus niet...)

De golden rock is de meest bekende, beroemde (bedevaarts)plaats om te bidden in Myanmar en overal waar je kijkt zijn mensen met het geloof (Buddhisme) bezig. Vrouwen mogen wel dichtbij de rots komen, maar niet over een brug lopen en de rots aanraken, dit is alleen voorbehouden aan mannen. Mike heeft dus wel de rots aangeraakt. We lopen wat over het plein en zien een trap naar beneden. We hebben gelezen dat hier eettentjes moeten zijn, maar dat deze soms dicht zijn in het laag seizoen. Wij maar lopen en zien vooral mensen hout zagen en bouwen, 1 koffietentje welke open is, maar verder helemaal niets. Op een gegeven moment gaan we maar terug en slaan we linksaf richting wat eruit ziet als een sloppenwijkje (overal afval). We besluiten maar door te lopen en opeens staan we op een hele brede betegelde straat met overal eettentjes, blijkbaar toch de verkeerde afslag genomen.

Overdag is de rots minder bijzonder, maar ’s avonds tijdens sunset komt iedereen op het plein om de zonsondergang te filmen/fotograferen. Ook blijven mensen de hele nacht wakker om te bidden en te chanten bij de rots. Wij gaan ’s avonds naar bed en staan weer vroeg op om naar de sunrise te kijken. Deze valt helaas wat tegen door de vele mist. Bij de rots brengen alle mensen ontbijt naar buddha en deze worden ook meteen weer afgevoerd aan de achterkant (en misschien ook weer opnieuw verkocht, dit is een gouden business). Wij verbazen ons over een land/volk dat niet veel heeft maar wel elke dag voedsel en geld 'verspilt' aan Buddha op grote schaal.

Mt Kyaiktiyo (golden rock)

October 11, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 13 °C

Een gouden rots die balanceert op een zorgvuldig neergelegde haar van Boeddha... Dit is een van de meest heilige plekken voor de boeddhisten en daarmee ook een van de grootste toeristische trekpleisters van Myanmar. Het er naar toe komen bleek wel een hele pelgrimage. Eerst zo'n 2 1/2 uur in een bus, vervolgens 10 minuten in een klein busje en uiteindelijk nog eens 45 minuten in een pick-up. Vooral het laatste gedeelte over een smalle kronkelende bergweg met bijna 50 anderen achterin de truck was niet erg comfortabel. Maar al met al zeker wel de moeite waard!Read more

Freudiger Start in Myanmar

November 11, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 21 °C

Nachdem ich gestern früh vom Hostel los bin war ich schon voller Sehnsucht wieder eine andere Kultur kennen zu lernen, doch war Chiang Mai mir sehr ans Herz gewachsen, die innere Ruhe habe ich sehr genossen.

Nun jetzt wieder Abenteuer, wo ich nicht weiß was mich erwarten wird. 6 Stunden Busfahrt, dann vollgeladener Bustaxi mit allen Backpackern zur Grenze gekarrt und nun ab über die Grenze. Was ganz überraschend schnell ging und auch das Taxi zum Ort Mawlamyine. Welches die lustigste und kurrioseste Fahrt war. Vier Deutsche haben sich gefunden und wurden ersr mal ins Auto geparkt bis wir dann los sind und als wir dann losfuhren hielt er auch gleich wieder an und mussten in ein anderes Auto, so läuft wohl das Taxigeschäft. Bei nassen Regen und Donner sind wir los und hatten Hunger! Wir wünschten uns den Drive Inn des gelben M. Nö stattdessen kam der Platten des Wagenrads gut gelegen, da wir direkt an einem Essenstand hielten.

Aber lezten Endes sind wir doch relativ pünktlich angekommen, wenn auch mit Rückenschmerzen durch die sehr vielen Schlaglöchern!

Bootsfahrt nach Hpa-an

November 21, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 32 °C

Mit dem Boot ging es von Mawlamyine weiter nach Hpa-an. Diese Bootstour wurde im Reiseführer als romantische Fahrt vorbei an Myanmars schönen Landstrichen beschrieben. In Wirklichkeit war es jedoch eine Fahrt mit dröhnendem Motor, bei dem man sein eigenes Wort nicht verstanden hat, auf einem dreckigen Fluss, oder besser gesagt die Müllhalde der Burmesen (besonders schön ist die wirkliche Farbe des Wassers auf dem letzten Bild zu sehen) und wieder einmal um 2Std länger als eigentlich geplant ;) Aber einen Blick auf die wunderschöne Landschaft hatten wir und auch den Fischern konnten wir bei ihrer Arbeit zu sehen.Read more

Mawlamyine (Myanmar)

December 15, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 11 °C

Nachtbus overleefd! Een nachtbus hier is wel wat anders dan in Europa. Ten eerste stopt de bus elke twee uur, waarbij iedereen ruw wakker gemaakt wordt. Ben je eindelijk in slaap gewiegd door de beweging van de bus, word je uit je slaap gerukt. Soms werd er gestopt om iets te eten (om 2u?!) of omdat je de grens met een andere provincie moet overwandelen.

Bovendien is het ijskoud in de bus. Waarom het 18 graden moet zijn terwijl het buiten 28 is, is me een raadsel. Twee truitjes, een fleece, sokken en een dekentje en ik had het net niet meer ijskoud.

De bus rijdt deels op onverharde wegen. Toen ik me afvroeg waarom de bus zo traag reed en dan weer snel en dit bleef doen, keek ik uit het raam. We reden door de bergen op onverharde wegen. Dat was dan ook de laatste keer dat ik uit het raam keek, ik ging ervan uit dat niemand die nacht in het ravijn wou belanden, dus alles zou vast wel goedkomen. En tedeuh! Veilig en wel in Mawlamyine. (Wel bijna onze halte gemist want we verstonden de conducteur niet.)

We hebben net een uurtje bijgeslapen en trekken zo de stad in.

Nwa-la-bo Pagoda(Kyonka Village,Myanmar)

December 17, 2016 in Myanmar ⋅ ☁️ 0 °C

We huurden vandaag een scooter om de streek te verkennen. Na zeker zeven keer de weg vragen, en eindelijk een duidelijke uitleg te krijgen van een motortaxi, zijn we op onze bestemming geraakt. De Nwa-la-bo Pagode is een lokaal pelgrimsoord dat redelijk ongekend is door buitenlanders. Behalve een Frans koppel, waren wij de enige buitenlandse toeristen van die dag.

De pagode is niet groot, maar wel spectaculair. Je moet in een truck (die pas vertrekt als er minstens tien man in zit) via een heel steile weg met best veel haarspeldbochten naar boven. Net als een rollercoaster in Disneyland, alleen heb je geen gordel en is de afgrond akelig dichtbij. Spannend!

Boven heb je een ongelooflijk uitzicht over de streek, zo mooi en eigenlijk echt niet op foto te vatten. Behalve het mooie panoramisch zicht, heb je ook de speciale pagode op de berg. Deze pagode is best bijzonder omdat ze balanceert op drie goudkleurige rotsen, fascinerend!

• Mawlamyine

March 6, 2019 in Myanmar ⋅ ☀️ 32 °C

In der Nähe von Mawlamyine findet man die größte liegende Buddhafigur der Welt! Die ist sage und schreibe 120m lang und 80m hoch. Man kann sogar in die Statue reingehen und in den 3 Stockwerken verschiedenste religiöse Geschichten sehen.
      Wer kommt da nicht auf die Idee, direkt daneben eine noch größere liegende Buddhafigur zu bauen? Die soll nämlich dann 200m lang werden.
      Ansonsten gabs nebenan einen Viewpoint (so wie eigentlich überall in SOA). Dieses Mal waren es aber zum Glück nur 600 Stufen. Allerdings waren die echt heiß in der Mittagssonne, weswegen ich in den schattenlosen Partien hochgesprintet bin.
      Die Stadt selbst war auch nicht schlecht, zumindest der Teil am Fluss mit Blick auf die Inseln war schön. Und den Sonnenuntergang gucken dann gefühlt alle Touristen (~10 Stück) von einer etwas höhergelegenen Pagode mit Blick auf den Fluss.

• Golden Rock

February 22, 2019 in Myanmar ⋅ 🌙 29 °C

Kurze Exkursion zum Golden Rock.
      Was war anderes zu erwarten, als dass (mit meinem Glück natürlich) DIE Attraktion Myanmar’s eingepackt ist wegen Renovierungsarbeiten :/ Dabei bin ich dort extra noch hingedüst, um mir den wunderschönen Sonnenunter- und aufgang mit den Spiegelungen im Golden Rock anzugucken. Dafür bin ich sogar extra das Risiko eingegangen, auf der Straße (eher einer kleinen, sehr düsteren Seitengasse) zu schlafen, da die Unterkünfte dort oben auf dem Berg +100$ kosten.
      Was allerdings eine Erfahrung wert war, war die Hin- und Rückfahrt auf den Berg. Denn man kann entweder gute 4 Stunden den Berg hochlaufen (ich kam mittags an mit meinem kompletten Gepäck, also fiel die Option weg), den „Truck“ bis zur Seilbahn nehmen (wohlgemerkt die erste Seilbahn in Myanmar) oder - so wie ich es gemacht habe - den kompletten Weg mit dem „Truck“ erklimmen. Wieso „Truck“ in Anführungsstrichen und wieso erklimmen?
      Die „Trucks“ sind umgebaute LKWs, bei denen ca 50 Menschen auf der Ladefläche Platz haben. Platz haben ist dabei auch übertrieben, denn man sitzt eng aneinander gedrückt. Das ist allerdings auch gut so, denn ansonsten würde man in den steilen Kurven rausfallen, weil man dermaßen hin und her geschleudert wird. Daher auch die Formulierung „erklimmen“, denn der Weg ist extrem kurvig und extrem steil, sodass auch nur die LKWs dort hochfahren können (und das machen sie mit einem Affenzahn)

Mon State, État de Môn, Monstaten