Nepal
Thamel

Here you’ll find travel reports about Thamel. Discover travel destinations in Nepal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

What is usually a 6-7hr bus trip for the 200km from Pokhara to Kathmandu, typical for us, ended up being about 11hrs long! We had a wizz of a visit to the capital city of Nepal, which Jean has very fond memories 15yrs ago, but of course has seen so much change in that time. Still, despite all the development, pollution and dust, it is quite a magical city, with a maze of small streets with amazing old temples, shrines and stupas almost every street corner or square and precious old wood carved doors or lined buildings.Read more

Gesundes Zeug fuer zwischendurch
    Nachmittag, 12km sightseeing durch Katmandu...Rest des Nationalstadion, Durbar Square, Nationalpalast und Massakerort des letzten nepalesischen Königs (photos strictly prohibited)
    Kumari, die lebende Göttin, wollte sich mir aber heute noch nicht zeigen :(

Nachtrag...

September 15, 2017 in Nepal

Habe im Bus eine nette Australierin und ihren nepalesischen Begleiter kennengelernt & wir haben uns kurzerhand entschieden Geld zu sparen und uns ein Dreierzimmer zu teilen. Dann sind wir in ein günstiges und typisches Restaurant essen gegangen. Natürlich wird hier mit den Fingern gegessen 😊 Es gab.... nun, wie soll ich das beschreiben.... Haferschleim mit deftigen Dips 😅 Nice bis dato...leider saßen am Nachbartisch Streetworker mit richtig krass kaputten obdachlosen Junkies. Einer hat sich ausgezogen und seine Kampfwunden gezeigt, ein anderer hat wohl länger nichts zu essen gehabt, sodass er so lange gestopft hat, bis er sich unter den Tisch übergeben musste... mitten im Restaurant und von jeder Seite gut sichtbar 🙈 Dann kamen noch zwei betrunkene BLINDE rein, die auch etwas ausfällig wurden. Dann sind wir besser gegangen. What a day!Read more

October 21, 2016 in Nepal

Deze hoofdstad is al meer ons ding. Nog steeds veel verkeer, maar de stad bruist en heeft een zekere charme. Na een nachtvlucht hebben we gisteren gewoon wat uitgerust en praktische zaken geregeld. Vandaag de Swayambhu aka Monkey Temple bezocht (guess why) en wat rondgehangen in Thamel, de backpackerswijk. Eens lekker westers eten deed deugd!

August 18, 2017 in Nepal

In een taxi busje rijden we door de straten van Kathmandu. Verrukt tik ik Jens aan en wijs op drie apen die op het dak van een huis zitten. Stof en zand vliegt van de straat door het raampje naar binnen. Het stikt van de auto's en de motoren en dus ook van de uitlaatgassen. We rijden aan de linkerkant van de weg. Er is zoveel kleur in de stad. De vrouwen lopen in rode, roze en groene sari's, dragen gouden oorbellen en armbanden en een stip of streep op hun voorhoofd van rijst, water en rood poeder. We zien kleine witte torentje langs de weg met een goud geel dakje en de ogen van de Boeddha er op geschilderd. We staan vast in het verkeer. De vrouwen die voorbij lopen houden hun armen en benen veelal bedekt, maar hun buik is zichtbaar, of die nou heel slank is of helemaal niet. Jong of oud. Onze hotelkamer heeft één stopcontact dat het niet doet. We kijken uit over de mooie tuin. Een rustig plekje in een chaotische stad. Als we door de drukke straatjes lopen ruikt het heerlijk naar wierook. De stokjes steken overal uit kozijnen van ramen en deuren. De mensen lachen vriendelijk naar ons en iemand die tegen me op botst biedt meteen netjes zijn excuses aan. Dit voelt als een verademing na China, waar de mensen wat meer op zichzelf gericht zijn, ronduit onbeschoft kunnen zijn en niet allemaal Engels spreken zoals hier. We dwalen langs winkeltjes met zachte pashmina sjaals, goudkleurige klankschalen en geurige theebuiltjes.

We struinen over een markt die zich over meerdere straatjes uitstrekt, waar de geur van de kruiden wedijvert met de geur van de vissen die gewoon zo los op tafel liggen. Mensen verkopen fruit uit manden die aan hun fiets hangen. De papaja's zitten vol rotte plekken, maar de Aziatische peren zien er lekker uit. Overal zijn kleine stenen huisjes met een god er in omringd door stukjes fruit en gekleurd poeder als offerande. Wanneer iemand er langs loopt tikken ze de gouden bel aan en bewegen ze hun hand een aantal keer van hun voorhoofd naar hun hart. Heilige koeien lopen op straat. Het voelt vreemd om een kalfje midden in de stad tussen de auto's te zien staan in plaats van in de wei.

We eten wat gefrituurde samosa's waarin de stukjes aardappel donkergeel gekleurd zijn door het kerriepoeder en later eten we dal bhat; het nationale gerecht van Nepal dat meestal bestaat uit een linzensoepje dat je over je rijst heen giet en wat pittige groenten. Jens drinkt zoete melk thee en ik zure citroen thee. In de reisgids die we hebben gevonden bekijken we welke tempels we gaan bezoeken deze week. Kathmandu, de stad van 1000 tempels. Het hindoeïsme en boeddhisme leeft hier vredig met en door elkaar. Daar zouden andere landen een voorbeeld aan kunnen nemen. We schuilen voor een flinke regenbui die de straten in een modderbad verandert. Het is moesson.

De volgende ochtend loop ik van de douche terug naar onze kamer. De zon komt net op en het is aangenaam afgekoeld door de regen. In het halletje kijk ik links het dakterras op en zie ik een aap op de gevel tegenover me zitten. Hij kijkt me even aan en klimt dan verder. Het lijkt hier wel een sprookje.

Last Day Katmandu

November 29, 2015 in Nepal

Die letzten Tage haben wir in der Hauptstadt Kathmandu verbracht. Heute haben wir das restliche Geld noch auf den Kopf gehauen und gemütlich Bierchen auf dem Dach in der Sonne genossen. Dann den Rucksack gepackt und ab zum Flughafen. Dann machs mal gut Nepal, es war eine mega Zeit und wir freuen uns jetzt erstmal auf die Waschküche in Malaysia.

Hotel Silver Home

October 16, 2015 in Nepal

Nach zwei langen Flügen sind wir nun endlich in der Hauptstadt von Nepal angekommen. Bis unsere Koffer dann aus dem Flugzeug kamen hat es ewig gedauert. Danach sind wir ins Hotel noch kurz was essen und dann auch gleich schlafen. Die 13 Stunden die wir durchgeschlafen haben, zeigten das wir es nötig hatten. Heute waren wir bissl in der Stadt unterwegs haben uns umgeschaut und die letzten besorgungen für die morgen startende Tour gemacht.
    Sonst lässt sich nur sagen, die Leute hier sind alle komplett anders und Auto fahren möchte ich hier wirklich nicht ;)
    Mehr Bilder folgen noch, hab die leider nicht alle mit der HandyKamera gemacht und kann die somit hier leider nicht zeigen. ... Ich werde mich besseren. :)

October 20, 2016 in Nepal

Great to back although twelve years has seen alot of development. It's as as busy and insane as ever. Not sure what my brother would have said about the electrics! Relieved that there is not much damage from last years earthquake in the thamel area. Funny how we always manage to find bikes, James is with a very rare to see in Nepal, carbon downhill bike.

Day 13 - Primary School

October 10, 2017 in Nepal

All hands on deck today. There were only 14 students so we collapsed some of our lessons together. Students did dot-to-dot, Australian animals, reading children's books, the Hokey Pokey and hand painting on a big sheet. All round it was a successful day and our students were great again.
    The whole community came together to perform a wonderful concert for us. It was magical and really demonstrated the great community spirit that exists in a place like this and no longer seems to exist in the west.Read more

Kathmandu Sites

October 21, 2016 in Nepal

Visited Boudha Stupa and Kathmandu Durbar Square, both of which were very badly damaged last year. Surprised at how quickly Boudha has been repared, just needs painting now. Great to wonder through the alleyways and packed streets around these sites too.

Thamel