New Zealand
Duders Beach

Here you’ll find travel reports about Duders Beach. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Devonport

February 4, 2017 in New Zealand

Rondvaart gedaan in de baai van Auckland. Daarna met de boot naar Devonport aan de andere kant van de baai. Devonport is een gezellig stadje, er zijn hier barretjes en terassen. Lekker ijskoud biertje genuttigd. Vandaag ook ontdekt dat de ozonlaag in NZ dunner is als bij ons: kop verbrand, dat wordt smeren de komende dagen.

Noi Jahr in Devonport, Auckland

December 31, 2016 in New Zealand

Nach erneute 10 stund busfahre simmer am 31. am 5i am Namitag in Auckland aacho. Mir hend euses Hostel ufgsuecht zum euses Züg ablade und sind denn go Znacht esse. Zum letste 2016 Znacht hets Indisch geh😁. (Jaa, tatsächlich het au de Jan aagfange Indisch ässe 😅 - Butter Chicken)

Nachem Esse hemmer d'Fähre nach Devonport gno, sind na chli go käfele und hend ois bald mal uf de Weg uf de Mt Victoria (Hügel) gmacht. Vo det hemmer wunderbar über ganz Auckland gseh und natürli s Füürwerch wos det äne ablah hend chönne bestuune👍👍.
    Oisi ersti Noijahrsfiir wommer nid dick iipackt hend müesse dusse früüre!! 🎉 D Sandra het s Noi Jahr somit in Flipflops gstartet ;)

____

After another 10h bus ride we arrived in Auckland on the 31. At around 5 p.m.. We then had to find our way from the city to our hostel to drop off our bags.
    Once that was done we had our last 2016 dinner in an indian restaurant nearby (butter chicken😍😍).

After dinner we took the ferry to devonport, where we sat into a café for an hour or so till it was time to climb up Mt. Victoria. From up there we had a great view over the city and enjoyed the fireworks on the other side of the bay.
    The first time we spent new years eve in flipflops.
    😁😁

Devonport och hemresan

January 27 in New Zealand

Sista morgonen vi vaknar med AC inställd på 21 grader blåsandes för fullt. Sedvanligt kaffe och lite FaceTime-samtal hem började morgonen bra. Inga spikade planer för denna sista dagen i Auckland och på vår femveckors resa. Men vi hade fått många tips om vad vi kunde hitta på från Louises gamla studiekamrat från Belfast, Aiden. Beslutet föll på att vandra längs Queens street och kolla i butiker samt uppleva storstads viben för att sedan ta färjan till Devonport, ett mycket mer avslappnat ställe bara 15 minuters båtresa från centrum. Det blev faktiskt jag som shoppade mest till bådas stora förvåning, ett par solbrillor och en piké. Kändes ganska fel att köpa ett par solglasögon sista dagen på resan men jag har konsumerat, eller rättare sagt förbrukat två par solglasögon redan på resan. De ligger på botten av två olika sjöar i Australien. Som tur är så är det inga dyrbara brillor utan "swag" från jobbet. Därav investerade jag i ett par nya som jag hoppas kan vara till nästa solresa med jobbet till våren. Dessutom är det kul med saker från komplett andra sidan jordklotet från Sverige. Efter shoppinggatan begav vi oss till Devonport som var en av Aidens rekommendationer. Smidigt med bara en kvarts båtresa var vi framme och redo för mat. Louise drog med mig till ett högrankat ställe med mycket vegetarisk mat. En mycket god bananmilkshake blir mitt starkaste minne från restaurangen. Eller ja, just det managern av stället hette Ufuk (You fuck) vilket vi tyckte var lite kul. Vi strosade rundor på de lugna gatorna i lugnan ro och badade fötterna längs strandkanten innan vi tyckte det blev dags att bege oss tillbaka till staden och den högre pulsen.

Väl tillbaka hade vi ett par timmar innan taxin som vi bokat skulle avgå till flygplatsen. Louise spenderade en lång stund i en tebutik, vi pratar lätt 30 minuter innan jag får ut henne och hon snubblar på en skylt som säger "Cat café". Ingen högoddsare att hon ville in där vilket jag definitivt unnade henne. Jag tog en slushie och njöt av värmen tills hon var klar med kelandet av katterna på kattkaféet.

Resan till flygplatsen och de långa flygen vidare hemåt gick bra. Av erfarenhet har vi båda svårt att sova på flygen och bävade för kommande jetlag så vi har investerat i receptfria no-jet-lag tabletter från ett apotek. Tveksamt om det gör någon skillnad men om så även bara lite placebo så är det totalt värt det. Nu sitter vi på sista sträckan mot Kastrup och skriver detta sista inlägg för denna resebloggen.

Ska försöka göra en kort sammanfattning av de två länderna vi besökt utan världens längsta utläggning. Det är till att börja med två ganska olika länder och resmål. Vilket har passat oss perfekt då det känns som två helt olika typer av resor i ett. Australien upplevde vi var det solsäkra landet med fantastiska stränder och extraordinärt trevlig och social befolkning. Klockren solsemester med bästa tänkbara klimatet kombinerat med äventyr och upplevelser. Helt klart ett land vi båda kände ett sug att komma tillbaka till. Fast då möjligen som arbetande istället för turister då det negativa med Australien var att det upplevs som enormt dyrt att leva där. Dock är det ju i relativitet med deras inkomst som är betydligt högre än i Sverige.

Nya Zeeland var helt klart det visuellt vackraste landet som vi någonsin besökt under våra rundresor. Det är en överdos av mäktiga vyer över hela sydön var man än befinner sig. Mer regn och något svalare väder än i Australien. Man acklimatiserar ju sig snabbt och tycker att 25 grader är svalt. Så vädret påminner helt klart om en Svensk sommar. Skulle man rekommendera någon att välja mellan Australien eller Nya Zeeland att åka till så beror det helt vad man är ute efter för semester. Vill man se unika saker och uppleva äventyr i dess rätta bemärkelse, så är det extremsporternas hemland Nya Zeeland jag skulle rekommendera. Personerna som vi stött på under rundresan i Nya Zeeland har helt klart varit mycket trevliga men lite mer Skandinaviska i den bemärkelsen att de är mer reserverade och tilltalar dig först om du initierar ett samtal till skillnad från Australien där alla frågar hur din dag varit även om du bara träffar dem för 5 minuter i kassan på IGA (Australiens ICA).

Så sammanfattat blir Australien landet vi kan tänka oss all leva och bo i och Nya Zeeland det rekommenderade resmålet som bör besökas men en gång känns just nu som lagom just nu. Det man ska ha i åtanke är ju att vi bara har sett små, små delar av dessa två länder under våra 5 veckor på rundresa. G'day from Uffe och Lojsa! <3

Auckland Tag 2

November 8, 2016 in New Zealand

Heute früh ging es dann zu Fuß Richtung Fährterminal, wo wir uns in einem nahe gelegenen Café erstmal ein kleines Frühstück gegönnt haben. Anschließend ging es dann mit der Fähre nach Devenport wo wir eine 2,5 Stündige Segwaytour gemacht haben. Die Aussicht vom North Head war einfach atemberaubend schön.

Nachdem wir unsere Tour beendet haben geht es wieder zurück nach Auckland, wo wir uns den Mittag auf der Queenstreet der Haupteinkaufsstraße vertreiben.

Nach einem kurzen Mittagessen besteigen wir den Mount Eden, einen Vulkankrater, der eine gigantische Aussicht auf die Stadt bietet. lediglich der heute sehr Starke Wind macht uns etwas zu schaffen.

Weiter gehts durch den Domain Park, vorbei am War Memorial Museum zurück ins Hotel, wo wir uns nun vor dem Abendessen etwas ausruhen und frisch machen werden.

Devonport

July 2, 2016 in New Zealand

Nejkrasnejsi pohled na Auckland je jedine s dostatecnym odstupem:-) Devonport ma od nas deset z deseti a hlavne ta paradni knihovna... lepsi jsme tady nepotkali!!!

Auckland

March 3, 2016 in New Zealand

Erst mal ankommen. Wenn man fragt, was in Auckland so los ist, wird einem oft das Museum empfohlen. Spricht nicht unbedingt für die Stadt. Der Stau auch nicht :) dafür entschädigt die Aussicht.

Duders Beach