New Zealand

Devenport

February 23 in New Zealand ⋅ ☁️ 23 °C

Als ich heute Morgen in unserem grossen Bad😂den Boden reinigte habe ich mit Schrecken festgestellt dass das Wasser nicht abgelaufen ist. Woher das ganze Wasser kam ist fraglich, da wir die Dusche nicht benutzt haben. Da wir ja glücklicherweise immer noch im Grossraum Auckland unterwegs sind haben wir alles zusammengepackt und sind los zur Vermietstation. Schaden behoben, Nachmittag in Devenport genossen.Read more

Ferry Ride to Devonport

January 6, 2023 in New Zealand ⋅ 🌧 20 °C

After breakfast at the hotel, we took the ferry to Devonport. It continued to be rainy and windy, but the ferry ride wasn't too choppy. We walked about, and had some fine fish & chips at Manuka- a pub in town. Then back to the hotel for a final pack.Read more

Morning in Devonport

January 22, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 24 °C

Caught the Fullers Ferry from Auckland to Devonport and wandered up the main shopping street and along the Promenade. It has been a magnificent Auckland’s Summer day watching the activities on the harbour and viewing the beautifully maintained old homes.Read more

Auckland

February 11, 2023 in New Zealand ⋅ 🌬 19 °C

Der letzte Tag vorm Abflug... kann nicht schön geredet werden. Es wurden Starkregen & orkanartige Böen vorhergesagt. Beides nicht ganz eingetroffen, aber: Absage unseres Skywalk auf dem Skytower erfolgte zum späten Nachmittag.
      Vorher setzten wir mit der Fähre nach Devenport über -netter & wesentlich gemütlicherer Stadtteil als das City - Center. Ein bissl Bummeln & zum Mt. Victoria rauf, um noch einen guten Blick auf die Skyline zu bekommen. Zurück im Zentrum noch ein wenig Bummeln, Artur-Park & immer noch Hoffnung gehabt, der Walk findet statt.
      Natürlich sind wir trotzdem noch auf den Sytower, auf das Skydeck, ein bisschen begeistert sein vom Ausblick, dann noch runter ins Café. Danach gings ins 1947 Eating - ein Inder. Lokal ok, Essen nicht mit unseren indischen Restaurants vergleichbar.

February 4, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Rondvaart gedaan in de baai van Auckland. Daarna met de boot naar Devonport aan de andere kant van de baai. Devonport is een gezellig stadje, er zijn hier barretjes en terassen. Lekker ijskoud biertje genuttigd. Vandaag ook ontdekt dat de ozonlaag in NZ dunner is als bij ons: kop verbrand, dat wordt smeren de komende dagen.Read more

Mt. Victoria

May 7, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Wer einmal die Sorgen der Welt vergessen möchte lege sich einfach an einem sonnigen Tag auf die Wiese oben auf dem Mt. Victoria im beschaulichen Städchen Devonport. Mit der herrlichen Aussicht auf den Hafenbereich von Auckland und die umliegenden Vulkane scheint die Welt doch ganz in Ordnung zu sein 😊Read more

Day 4: Delightful Devonport

March 1, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 77 °F

Last day in Auckland before the big tour. I’d been told that Devonport was a nice relaxing afternoon trip with some nice 360 views, if you’re willing to climb for them. So, back on the ferry again for a 10-minute ride to one of the historic communities around Auckland.

Devonport didn’t disappoint. It was very cute with lots of Victorian architecture and many places that I felt could have put me right back in several neighborhoods in Portland.

Came across a community tango event in the ferry station on my way back. So, look out for those pics and a video posted somewhere in the Day 4 mix....

Daily Observations:

~ You eat way too many chips when your fish is blazing hot
      ~ Fish n chips taste better sitting under a chestnut tree on a sunny day
      ~ The run on Antibacterial hand sanitizers in Auckland did not extend out to Devonport, so I was able to pick up an extra packet of wipes.

Unsolicited Trump jokes - 2

Auckland Tag 2

November 8, 2016 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Heute früh ging es dann zu Fuß Richtung Fährterminal, wo wir uns in einem nahe gelegenen Café erstmal ein kleines Frühstück gegönnt haben. Anschließend ging es dann mit der Fähre nach Devenport wo wir eine 2,5 Stündige Segwaytour gemacht haben. Die Aussicht vom North Head war einfach atemberaubend schön.

Nachdem wir unsere Tour beendet haben geht es wieder zurück nach Auckland, wo wir uns den Mittag auf der Queenstreet der Haupteinkaufsstraße vertreiben.

Nach einem kurzen Mittagessen besteigen wir den Mount Eden, einen Vulkankrater, der eine gigantische Aussicht auf die Stadt bietet. lediglich der heute sehr Starke Wind macht uns etwas zu schaffen.

Weiter gehts durch den Domain Park, vorbei am War Memorial Museum zurück ins Hotel, wo wir uns nun vor dem Abendessen etwas ausruhen und frisch machen werden.

Devonport och hemresan

January 27, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 27 °C

Sista morgonen vi vaknar med AC inställd på 21 grader blåsandes för fullt. Sedvanligt kaffe och lite FaceTime-samtal hem började morgonen bra. Inga spikade planer för denna sista dagen i Auckland och på vår femveckors resa. Men vi hade fått många tips om vad vi kunde hitta på från Louises gamla studiekamrat från Belfast, Aiden. Beslutet föll på att vandra längs Queens street och kolla i butiker samt uppleva storstads viben för att sedan ta färjan till Devonport, ett mycket mer avslappnat ställe bara 15 minuters båtresa från centrum. Det blev faktiskt jag som shoppade mest till bådas stora förvåning, ett par solbrillor och en piké. Kändes ganska fel att köpa ett par solglasögon sista dagen på resan men jag har konsumerat, eller rättare sagt förbrukat två par solglasögon redan på resan. De ligger på botten av två olika sjöar i Australien. Som tur är så är det inga dyrbara brillor utan "swag" från jobbet. Därav investerade jag i ett par nya som jag hoppas kan vara till nästa solresa med jobbet till våren. Dessutom är det kul med saker från komplett andra sidan jordklotet från Sverige. Efter shoppinggatan begav vi oss till Devonport som var en av Aidens rekommendationer. Smidigt med bara en kvarts båtresa var vi framme och redo för mat. Louise drog med mig till ett högrankat ställe med mycket vegetarisk mat. En mycket god bananmilkshake blir mitt starkaste minne från restaurangen. Eller ja, just det managern av stället hette Ufuk (You fuck) vilket vi tyckte var lite kul. Vi strosade rundor på de lugna gatorna i lugnan ro och badade fötterna längs strandkanten innan vi tyckte det blev dags att bege oss tillbaka till staden och den högre pulsen.

Väl tillbaka hade vi ett par timmar innan taxin som vi bokat skulle avgå till flygplatsen. Louise spenderade en lång stund i en tebutik, vi pratar lätt 30 minuter innan jag får ut henne och hon snubblar på en skylt som säger "Cat café". Ingen högoddsare att hon ville in där vilket jag definitivt unnade henne. Jag tog en slushie och njöt av värmen tills hon var klar med kelandet av katterna på kattkaféet.

Resan till flygplatsen och de långa flygen vidare hemåt gick bra. Av erfarenhet har vi båda svårt att sova på flygen och bävade för kommande jetlag så vi har investerat i receptfria no-jet-lag tabletter från ett apotek. Tveksamt om det gör någon skillnad men om så även bara lite placebo så är det totalt värt det. Nu sitter vi på sista sträckan mot Kastrup och skriver detta sista inlägg för denna resebloggen.

Ska försöka göra en kort sammanfattning av de två länderna vi besökt utan världens längsta utläggning. Det är till att börja med två ganska olika länder och resmål. Vilket har passat oss perfekt då det känns som två helt olika typer av resor i ett. Australien upplevde vi var det solsäkra landet med fantastiska stränder och extraordinärt trevlig och social befolkning. Klockren solsemester med bästa tänkbara klimatet kombinerat med äventyr och upplevelser. Helt klart ett land vi båda kände ett sug att komma tillbaka till. Fast då möjligen som arbetande istället för turister då det negativa med Australien var att det upplevs som enormt dyrt att leva där. Dock är det ju i relativitet med deras inkomst som är betydligt högre än i Sverige.

Nya Zeeland var helt klart det visuellt vackraste landet som vi någonsin besökt under våra rundresor. Det är en överdos av mäktiga vyer över hela sydön var man än befinner sig. Mer regn och något svalare väder än i Australien. Man acklimatiserar ju sig snabbt och tycker att 25 grader är svalt. Så vädret påminner helt klart om en Svensk sommar. Skulle man rekommendera någon att välja mellan Australien eller Nya Zeeland att åka till så beror det helt vad man är ute efter för semester. Vill man se unika saker och uppleva äventyr i dess rätta bemärkelse, så är det extremsporternas hemland Nya Zeeland jag skulle rekommendera. Personerna som vi stött på under rundresan i Nya Zeeland har helt klart varit mycket trevliga men lite mer Skandinaviska i den bemärkelsen att de är mer reserverade och tilltalar dig först om du initierar ett samtal till skillnad från Australien där alla frågar hur din dag varit även om du bara träffar dem för 5 minuter i kassan på IGA (Australiens ICA).

Så sammanfattat blir Australien landet vi kan tänka oss all leva och bo i och Nya Zeeland det rekommenderade resmålet som bör besökas men en gång känns just nu som lagom just nu. Det man ska ha i åtanke är ju att vi bara har sett små, små delar av dessa två länder under våra 5 veckor på rundresa. G'day from Uffe och Lojsa! <3

December 12, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Our last day in Auckland and New Zealand! Before flying to Singapore we went to Devonport, a nice village with a lovely harbour, playground and centre. When we were at the playground we saw a cute toddler who followed us and was sad when we left. After ice cream we headed to the airport.Read more