Portugal
Castro Verde Municipality

• Day 11

Van Trujillo via via naar Figueira

March 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 1 °C

Vertrokken vanuit Trujillo 6 maart op weg naar Evora in Portugal, dat was goed haalbaar. Maar het liep even anders, toen ik dichtbij Evora in de buurt was zag ik opeens een bordje met "camping" en besloot daar eens te gaan kijken.
      Wat een verademing om weer eens lekker te kunnen douchen. Je kon er ook een pizza bestellen voor 's avonds. Die kwam de meneer van de camping gezeten in een soort golfkarretje helemaal bij de Octobus afleveren, wat een service.
      Op de camping kreeg ik wat informatie over de stadjes in de omgeving en Evoramonte trok mijn aandacht. Vanaf de camping ging er een busje naar toe, maar omdat het weer niet bijster goed leek speelde ik met de gedachte om het zelf te gaan rijden en dan direct door te gaan naar Evora. Toen ik de meneer vroeg of ik het met mijn Octobus kon doen zei hij dat dat prima kon, de weg was wel wat smal, maar daar had ik alleen last van met tegenliggers.
      Daar ging ik dan, 7 maart. Gelukkig had ik intussen al aardig wat geoefend met steile hellingen. Hoe hoger ik kwam hoe mistiger het werd en op het eind moest ik door een poort waarvan ik dacht dat het niet paste. En natuurlijk kwam er net een auto uit de poort en moest ik terug op de steile helling, pfffff dat was niet fijn. Maar uiteindelijk belandde ik in een uitgestorven dorp dat in mist gehuld was, een prachtige ervaring.
      Er was ook een kasteel, uit 1531, waarvan je de toren kon beklimmen, maar eerst ben ik door het stadje gaan lopen om te genieten van de mist en de stilte.
      Toen de mist optrok de toren op geweest en vanuit daar een prachtig uitzicht over het oude stadje, als je goed kijkt zie je Octobus op de parkeerplaats binnen de muren van het stadje staan.
      Stiekem hoopte ik dat er een andere weg terug zou zijn, maar nee hoor ik moest weer door de poort, gelukkig ging het nu naar beneden dat was wel wat makkelijker.
      Ik wilde ook graag wat meer over de kurkproductie weten, waar de economie van Portugal voor een deel op drijft. Dus op weg naar Azaruja om een kurkfabriek te bezoeken.
      Heel indrukwekkend om te zien dat er bergen van kurk opgestapeld liggen. Het meeste indruk maakten de stoelen en de krukjes op mij. Er was een stoel gemaakt van een omhulsel van de boom van kurk, met een zitting van kurk er in. Ik dacht dat daar wel een frame in zou moeten zitten om de zitting op zijn plek te houden. Maar een man tilde de stoel op en liet zien dat er helemaal geen frame in zat. De zitting was taps toelopend gemaakt en zat als een soort keg in de holte vast.
      De krukjes werden van oudsher gemaakt van kurk, omdat dat het materiaal was dat voorhanden was. De man beschreef dat de huizen grote schoorstenen bevatten waarin worsten gedroogd werden en de mensen zaten dan op krukjes bijna in de schoorsteen om het warm te hebben. Kurk kan ook goed tegen warmte, dus dat kan geen kwaad. In het winkeltje heb ik een onderzetter gekocht gemaakt van drie kurkvissen verbonden met touw en een sleutelhanger in de vorm van een vis.
      Na het kurkverhaal wilde ik nog naar een stadje waar veel aardewerkfabriekjes waren. Op weg daarheen zag ik heel veel bomen met bijzondere vormen waarvan ik dacht dat het olijfbomen waren. Ze waren wel erg groot voor olijfbomen en opeens zag ik dat er een deel van de boom gestript en zwart gemaakt was en daarboven zag ik nog kurk. Nou zeg het waren kurkeiken. Ik ben uitgestapt om te kijken of het blad ook op de eikenbladeren lijkt zoals wij die kennen. Maar nee, dat was niet het geval. En hoe kon het nou dat die kurkeiken hun blad nog hadden? Verliezen die hun blad dan niet?
      Allemaal vragen doemen in mijn hoofd op, ik ben voorlopig nog niet klaar met dat kurkeikenverhaal. Wel een mooi duurzaam product want de kurkeik wordt geschild en dan groeit er gewoon weer nieuw kurk terug.
      Dus verder naar Redondo het stadje van het aardewerk. Daar een aardewerkfabriekje bezocht en gekeken hoe drie vrouwen het aardewerk decoreren en beschilderen. Zij hebben geen voorbeeld van hoe het moet worden, ze gaan gewoon aan de gang. Ze krassen het motief in het aardewerk en dat wordt dan geschilderd, waarna het geglazuurd wordt en de oven ingaat op 940 graden gedurende 6 uur. Ik kon het niet laten en heb een mooi schaaltje gekocht in de vorm van alweer een vis.
      Nog even een bezoekje aan Monsaraz, een middeleeuws stadje dat op 350 meter ligt. Wat was dat alweer een prachtig stadje omgeven door oude stadsmuren en een toren waar je op kon klimmen voor een prachtig uitzicht. Op weg naar boven zag ik dat er een parkeerplaats was met nogal wat campers en ja hoor daar mocht je blijven slapen. Dat was echt super dat je zo dicht bij een prachtig oud stadje mag overnachten.
      De volgende morgen, 8 maart, kreeg ik een berichtje van iemand van Alleenrijdende Campervrouwen met de vraag wanneer ik naar de Algarve kwam, zij ging naar Praia da Marinha. Het weer was niet geweldig en toen ik op de kaart keek was het best te doen in één dag, dus vertrokken naar het Zuiden.
      Een leuke ontmoeting met Britta. Samen gegeten en de volgende dag een mooie wandeling gemaakt over de kliffen van Praia da Marinha.
      Gisteren 9 maart vertrokken richting Sagres het meest zuidwestelijke deel van Portugal en onderweg op een camping blijven steken in Figueira, heerlijk douchen en de was gedaan. Vandaag naar het strand gelopen, dat viel nog niet mee. Om op het strand te komen moest je het laatste stuk een rots omhoog klauteren om dan weer naar beneden te gaan om op het strand te kunnen komen. Er lag een grote poel water tussen de weg en het strand waardoor je niet verder kon.
      Heerlijk van de zon genoten. Morgen wil ik naar de vuurtoren bij Sagres gaan om het woeste water te zien.

• Day 1,357

Ourique

November 10, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Gestern Anke in Faro eingesammelt, kurz zur Apotheke, Grippemittel geholt, danach zum Lidl und Alkohol gebunkert und dann zurück auf den Stellplatz und ab ins Bett. Einen besseren Zeitpunkt für einen Männerschnupfen hätte ich nicht finden können.
      Heute stand eigentlich Sagres auf dem Zettel, aber da ich nicht fit bin, habe ich mit Armaçao de Pera die halbe Strecke gewählt.
      Bedeckter Himmel, leichter Nieselregen. Traumwetter, um am Meer zu stehen, weshalb ich kurzfristig einen Haken geschlagen und uns an den Stausee gefahren habe.
      In Ourique noch lecker plattes Huhn eingekauft und dann ab in die Sonne, die mittlerweile auch da war.
      Da die Kräuterhexe hier voll vom Leder ziehen kann und mich mit seltsamen Gebräuen versorgt, geht es mir heute zumindest schon mal besser als gestern.

• Day 1,360

November 13, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Nicht ganz freiwillig. Da Anke so krank ist, wollte sie zum Doc. Der allseits empfohlene an der Algarve war nicht nur 1,5 Stunden entfernt, er hatte auch keinen Termin frei.
      Also ab ins Centro de Salud nach Ourique. Nachdem wir endlich da waren, wurden wir auch gleich wieder weg geschickt, da nicht zuständig. Das brachte uns nach Castro Verde, wo Anke ein paar Stunden im Centro de Salud verbraucht hat.
      Herz, Lunge etc alles okay, nur hat sie Corona.
      Ich habe uns in der Zwischenzeit dann mal auf dem Campingplatz eingebucht.

• Day 10

Wijnfeest van de grote vaten

December 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Bij onze prachtige overnachtingsplaats aan het stuwmeer van Alvito komen we bij onze middagwandeling een groepje enthousiaste Portugezen tegen.
      Ze spreken goed Engels en vertellen ons dat ze bij een traditioneel wijnfeest zijn geweest. Dat lijkt ons ook wel wat, het is vlakbij. Niet dat we veel wijn willen proeven, die tijd hebben we een beetje gehad. Wel om het feest mee te maken, al is het eigenlijk nog te vroeg op de dag. We komen terecht in het lokale museum van de grote wijnvaten, waar een hele uitleg wordt gegeven in het Portugees. Gelukkig zijn er goede Engelse teksten. Deze refereren naar de traditionele manier van wijn maken, zoals de Romeinen al deden, bijvoorbeeld in de villa van Sao Cacufate. Daar waren we net eerder deze ochtend. Een groot complex met nog behoorlijk wat ruïnes, zodat je je kunt voorstellen hoe zo'n grote villa er vroeger uit zag .
      De vers geplukte druiven worden een beetje gekneusd en dan direct in de grote vaten gedaan. Het fermentatieproces start meteen, de jonge wijn moet dan na 3 maanden worden gedronken. Onder in het vat zit een stop daar komt de wijn uit.
      Ook hier is natuurlijk een kerstmarkt, we lopen er gezellig over. De wijnhandels, die wijn te proeven aanbieden liggen er vlak naast. We gaan toch maar bij eentje naar binnen om de jonge wijn te proeven. Een beetje een bittere smaak, niet zo bijzonder en eigenlijk toch wel duur.
      We zijn dapper en lopen terug naar Zwerver om verder te rijden.
      Zondagavond overnachten we hoog op een Heuvel met schitterende uitzichten op het omringende lagereland. De zon gaat fel rood onder. 'S nachts schitterende sterren. De Melkweg is zichtbaar zover zijn we van de beboande wereld

• Day 38

February 26 in Portugal ⋅ 🌬 12 °C

Ein Kühlerschlauch wurde gefunden, zwar nicht das Original, er wurde passend gemacht und mit großem Aufwand eingebaut. Ich weiß nicht, wie manche Monteure das machen, man sieht gar nicht wo man arbeitet und man muss aufpassen, dass man sich nicht die Arme bricht, bei diesen verbauten Autos.
      Wir sind glücklich, dass wir weiterfahren konnten und stehen jetzt auf dem Parkplatz oberhalb vom Lidl windgeschüzt in Castro Verde und verbringen hoffentlich eine ruhige Nacht.
      Die Monteure wollten nicht von vorne fotografiert werden🤔😉

• Day 114–116

HFR - Wine experiences

January 3 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Vanha kartano rakennettu 1910-20, kellarissa salainen vapaamuurareiden kokoustila, joka muurattu umpeen. Myöhemmin hotelliprojekti, joka mennyt nurin himan ennen avajaisia. Nykyiset omistajat aikovat rempata hotelliksi mutta kolmessa vuodessa ei ole saatu sähköjä kytkettyä. Hieno viinibaari kellarissa.Read more

• Day 7

Auf nach Lissabon

February 17 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Ich habe erst um 12 das Hostel verlassen (es war ein wunderschönes Hostel und ich habe viele tolle Leute kennengelernt). Dann bin ich mit dem Bus nach Lagos zurück und bin dann mit dem Fernbus nach Lissabon gefahren.
      Dort habe ich auch ein tolles Hostel gefunden, wo es sogar Frühstück, Abendbrot und Sangria kostenlos gibt! (Ich zahle 19€ pro Nacht). Ich hab hier auch schon neue Leute kennengelernt.

• Day 12

October 19, 2023 in Portugal ⋅ 🌧 22 °C

Hit the road jack ! Direction Castro Verde situé au Portugal à 4h30 de route, en espérant retrouver un peu de soleil un peu plus dans le sud (if only that could be true). Je prends les infos nécessaires pour visiter les alentours. Vent, pluie, tempête au somment d’une colline (la Skoda a un peu dégusté ^^), logement obligé (pas de camping possible) d’une qualité médiocre : un petit jour sans ! Je décide de faire une petite lessive bien nécessaire pour repartir de plus belle le lendemain.Read more

• Day 13

Castro Verde fin et arrivée à Sagres

October 20, 2023 in Portugal ⋅ 🌬 20 °C

Bien content de quitter ce trou à rat ! Heureusement que les environs sont propices à de chouettes observations : outarde barbue, ganga unibande, huppe fasciée et grosse surprise : la loutre ! Plutôt farouche comme animal, ce souvenir restera dans ma mémoire plutôt que dans mon boitier (arg). Il est temps de faire mon dernier trajet vers le Sud : Sagres (évidement, une fois là-bas ça devient difficile de descendre plus bas). J’atterri dans une très chouette auberge de surf. Coucher de soleil avec deux belges (le monde est petit). On partage une mousse autour d’une table de billard avec les gens de l’auberge.Read more

• Day 9

Lagos - Ourique

January 9, 2020 in Portugal ⋅ ⛅ 10 °C

Bei motorent.pt hole ich mein Gefährt ab, es ist mal keine BMW, sondern eine Honda CBX500. Man will ja nicht eingefahren und intolerant sein, gell? Meine Route zeigt Richtung Norden, klar, wohin denn sonst? Nach ein paar Eingewöhnungskilometern Richtung Faro biege ich links ab nach Silvas, wo es eine Burg, eine schöne Kirche und viele viele Störche gibt. Auch ein kleiner Park mit Kunstobjekten ist hier zu finden. Dann geht es weiter, bergauf an Calderas de Monchique vorbei, durch Monchique hindurch und rauf auf den Foia, die höchste Erhebung hier.
      Nach Monchique überrascht mich die Straße mit beschwingten Kurven, an die ich mich mit meiner neuen Gefährtin erstmal gewöhnen muss. Schließlich komme ich aus der motorradfreien Zeit und merke, besser langsam angehen lassen. Jetzt wäre ein Kurventraining mit Holger prima. Oder halt Geduld.
      Die Qualität des Straßenbelags lässt nach, und da zahlt sich meine Zurückhaltung gleich aus, Asphaltabbrüche, Schlaglöcher, und andere Fiesheiten, die eine auf dem Motorrad ins Schwitzen bringen kann...
      Gerne hätte ich in Santa Clara übernachtet, da war aber alles voll. So ist es Ourique geworden, bekannt für seine Spezialitäten aus Schweinefleisch. Hier sitze ich nun inmitten der hiesigen Dorfschönheiten - natürlich alle männlich und mit Mütze😉.

Castro Verde, Castro Verde Municipality