Portugal
Castro Verde Municipality

Verjaardag

March 5 in Portugal ⋅ 🌙 12 °C

Het eerste cadeau was vanmorgen het zonnetje. Wat heerlijk om in het zonnetje te ontbijten op deze prachtige plek.
      Vandaag wilde ik naar het meer van de buren lopen en heb voor mijn verjaardag een picknickmand besteld die bij het meer bezorgd kon worden.
      Eerst nog even naar de buurvrouw voor een praatje, zij rijdt ook alleen in de camper. Ze heet Susanna en komt uit Zwitserland. Vandaag vertrekt zij weer voor een workaway-afspraak op een uur rijden van hier en zij past ook op huizen/dieren. Grappig zoveel overeenkomsten als er zijn.
      Eindelijk klaar voor de wandeling vraagt Susanna als ik op pad wil of ze een foto mag maken. Dat lijkt me wel leuk een verjaardagsfoto. De foto's waar ik een opklapkrukje in mijn hand heb zijn van haar. Het opklapkrukje is om over het hek van de buren te kunnen klimmen. Dat viel nog niet mee met dat prikkeldraad bovenaan en lekker handig met die lange rok maar het is me toch gelukt, wel met een gat in mijn rok 🫤
      Wat is het mooi om door de heuvels naar het meer toe te lopen. Er staan bloemen in de prachtigste kleuren tot mijn knieën hoog. Rondom het meer gelopen tot ik een mooi plekje vond om te gaan zitten. Het was er zo stil en mooi, dat was het tweede cadeautje. Of eigenlijk was het mijn vierde cadeautje. Het eerste kreeg ik van Isabel en George voordat zij weggereden, heerlijke citroenkoekjes, het tweede was het zonnetje, het derde polswarmers die Susanna gebreid heeft.
      Ik heb daar lang zitten denken, dankbaar voor het feit dat ik hier nu zo op deze dag op deze schitterende plek in het zonnetje in complete stilte mag zitten, dat had in december toch heel anders af kunnen lopen.
      Het afgelopen jaar heb ik best wel moeite gehad met het feit dat ik 70 ging worden omdat ik me realiseerde dat dan echt de laatste fase van leven in zou gaan. En wat heerlijk dat ik dat allemaal geaccepteerd heb en vandaag dankbaar 70 mag worden.
      Rond 2 uur kwam Nelson aanlopen met de picknickmand, wat was die goed gevuld met allerlei lekkere dingen. Broodje met rauwe ham, mozarella, pesto en rucola; sandwich met zachte geitenkaas en chutney; pot vruchtenyoghurt met veel frambozen onderin; jus d'orange; water; nootjes en koekjes.
      Ik kreeg het lang niet allemaal op, morgen eet/drink ik de rest nog op.
      Om 4 uur weer terug naar het landhuis met nu ook nog de picknickmand mee. Bij het hek aangekomen heb ik mijn rok maar uitgedaan dat ging een stuk beter.
      Picknickmand wegbrengen en toen was er nog een verrassing, Nelson had een verjaardagstaart gemaakt, bestond uit een soort fudgecake met aardbeien.
      Maar eerst nog een andere verrassing, ik heb een granaatappelboom mogen planten op mijn verjaardag, die heet voortaan de Corneliaboom 😃
      Wat een heerlijke verjaardag ❤️

En toen een dagje regen

March 7 in Portugal ⋅ ☁️ 10 °C

Het ging flink tekeer vannacht en vanmorgen. Eerst de sfeerverlichting aan en toen ik uit mijn zijraam keek stonden er overal plassen, dan maar lekker koffie zetten 😃
      Toch het zonnepaneel buiten gezet, want alles wat er bijgeladen wordt is meegenomen, maar wel het zonnepaneel op een opstapje gezet want anders stond ie helemaal in de blubber.
      Mijn fietsje en koelbox, verpakt in aluminiumdoek, had ik gisteren al in de gang van het huisje gezet om te zorgen dat ze niet wegwaaiden en te nat werden, dat was goed gelukt.
      Na een hoop getreuzel besloot ik dat ik een sandwich ging eten in een soort restaurantje met als specialiteit gerookte ham van zwarte varkens, dat was 4 km verder, een klein uurtje lopen, en dat wilde ik graag lopen om weer eens te trainen en mijn schoenen verder in te lopen.
      Op weg met mijn regenbroek alvast aan, want die is onderweg moeilijk aan te krijgen, gehuld in drie vesten, poncho in mijn rugzak, begon ik aan de trip. In het begin miezerde het nog wat, maar niet genoeg om mijn poncho aan te doen. Daarna liep ik lekker in het zonnetje tot ik het zo warm kreeg dat ik nodig het dikste vest uit moest doen. Langs de weg het bord Velocidade controlada 50 km, dat heb ik niet eerder in een ander land gezien, het betekent dat als je harder rijdt dan 50 km springt het stoplicht op rood. Dan moet je wachten en heeft het harder rijden geen zin gehad. Dit gebruiken ze dikwijls vlak voor een dorp of stadje, je krijgt geen bekeuring oid
      Ik heb dus maar even mijn pas vertraagt om niet voor een rood stoplicht te staan 😂
      Het was overal behoorlijk nat en mijn schoenen zien er nu beslist niet nieuw meer uit 😃
      Mooi kerkje onderweg en veel ooievaars die gaan nestelen.
      Bij het restaurantje aangekomen eerst die regenbroek maar uit die niet nodig was onderweg.Een abatenado en een sandwich met kaas en gerookte ham besteld, dat was een hele hap, maar lekker.............. 😋
      Het restaurantje bestond uit een toonbank met 4 tafeltjes. Toen ik aankwam stond natuurlijk de televisie aan, er was een man in rolstoel die met een andere man aan een tafeltje zat en een man die voor de toonbank bleef staan alsof het een bar was. Hij had een espresso, een alcoholisch drankje in een klein glas en hij gaf de hele tijd met luide stem commentaar op wat er op de televisie gebeurde. Voordat hij weg ging bestelde hij nog een fles rode wijn en rekende niet af maar liet het in een beduimeld boek opschrijven.
      Een mooi tijdje blijven zitten, mensen kijken en boek lezen.
      Omdat de regenbroek op de heenweg niet nodig was ging die in de rugzak evenals de poncho. Maar dat was buiten de waard gerekend, na een kwartier begon het te regenen. De poncho had ik snel aan, maar met die grote, hoge wandelschoenen kreeg ik de regenbroek echt niet aan onderweg. Nou ja, rok ophijsen tot die onder de poncho verdween en gaan met de banaan.
      Toen ik terugkwam was ik blijkbaar heel nat om te zien want Raymond zei kom toch binnen! Maar ik had geen zin om de hele Adegavloer zeiknat te maken met mijn poncho en mijn blubberschoenen. Dus naar het huisje, toch wel makkelijk zo dichtbij, eerst de poncho maar uit en daar over een stoel gehangen. Dan verder strippen in de camper, de legging, rok en sokken waren behoorlijk nat. Geen probleem, dan maar vast de pyama aan. Soep als avondeten, fijn dat dat al klaar was.
      Een hele goeie dag, heerlijk om toch te gaan wandelen en je niet tegen te laten houden door het weer.

Van Trujillo via via naar Figueira

March 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 1 °C

Vertrokken vanuit Trujillo 6 maart op weg naar Evora in Portugal, dat was goed haalbaar. Maar het liep even anders, toen ik dichtbij Evora in de buurt was zag ik opeens een bordje met "camping" en besloot daar eens te gaan kijken.
      Wat een verademing om weer eens lekker te kunnen douchen. Je kon er ook een pizza bestellen voor 's avonds. Die kwam de meneer van de camping gezeten in een soort golfkarretje helemaal bij de Octobus afleveren, wat een service.
      Op de camping kreeg ik wat informatie over de stadjes in de omgeving en Evoramonte trok mijn aandacht. Vanaf de camping ging er een busje naar toe, maar omdat het weer niet bijster goed leek speelde ik met de gedachte om het zelf te gaan rijden en dan direct door te gaan naar Evora. Toen ik de meneer vroeg of ik het met mijn Octobus kon doen zei hij dat dat prima kon, de weg was wel wat smal, maar daar had ik alleen last van met tegenliggers.
      Daar ging ik dan, 7 maart. Gelukkig had ik intussen al aardig wat geoefend met steile hellingen. Hoe hoger ik kwam hoe mistiger het werd en op het eind moest ik door een poort waarvan ik dacht dat het niet paste. En natuurlijk kwam er net een auto uit de poort en moest ik terug op de steile helling, pfffff dat was niet fijn. Maar uiteindelijk belandde ik in een uitgestorven dorp dat in mist gehuld was, een prachtige ervaring.
      Er was ook een kasteel, uit 1531, waarvan je de toren kon beklimmen, maar eerst ben ik door het stadje gaan lopen om te genieten van de mist en de stilte.
      Toen de mist optrok de toren op geweest en vanuit daar een prachtig uitzicht over het oude stadje, als je goed kijkt zie je Octobus op de parkeerplaats binnen de muren van het stadje staan.
      Stiekem hoopte ik dat er een andere weg terug zou zijn, maar nee hoor ik moest weer door de poort, gelukkig ging het nu naar beneden dat was wel wat makkelijker.
      Ik wilde ook graag wat meer over de kurkproductie weten, waar de economie van Portugal voor een deel op drijft. Dus op weg naar Azaruja om een kurkfabriek te bezoeken.
      Heel indrukwekkend om te zien dat er bergen van kurk opgestapeld liggen. Het meeste indruk maakten de stoelen en de krukjes op mij. Er was een stoel gemaakt van een omhulsel van de boom van kurk, met een zitting van kurk er in. Ik dacht dat daar wel een frame in zou moeten zitten om de zitting op zijn plek te houden. Maar een man tilde de stoel op en liet zien dat er helemaal geen frame in zat. De zitting was taps toelopend gemaakt en zat als een soort keg in de holte vast.
      De krukjes werden van oudsher gemaakt van kurk, omdat dat het materiaal was dat voorhanden was. De man beschreef dat de huizen grote schoorstenen bevatten waarin worsten gedroogd werden en de mensen zaten dan op krukjes bijna in de schoorsteen om het warm te hebben. Kurk kan ook goed tegen warmte, dus dat kan geen kwaad. In het winkeltje heb ik een onderzetter gekocht gemaakt van drie kurkvissen verbonden met touw en een sleutelhanger in de vorm van een vis.
      Na het kurkverhaal wilde ik nog naar een stadje waar veel aardewerkfabriekjes waren. Op weg daarheen zag ik heel veel bomen met bijzondere vormen waarvan ik dacht dat het olijfbomen waren. Ze waren wel erg groot voor olijfbomen en opeens zag ik dat er een deel van de boom gestript en zwart gemaakt was en daarboven zag ik nog kurk. Nou zeg het waren kurkeiken. Ik ben uitgestapt om te kijken of het blad ook op de eikenbladeren lijkt zoals wij die kennen. Maar nee, dat was niet het geval. En hoe kon het nou dat die kurkeiken hun blad nog hadden? Verliezen die hun blad dan niet?
      Allemaal vragen doemen in mijn hoofd op, ik ben voorlopig nog niet klaar met dat kurkeikenverhaal. Wel een mooi duurzaam product want de kurkeik wordt geschild en dan groeit er gewoon weer nieuw kurk terug.
      Dus verder naar Redondo het stadje van het aardewerk. Daar een aardewerkfabriekje bezocht en gekeken hoe drie vrouwen het aardewerk decoreren en beschilderen. Zij hebben geen voorbeeld van hoe het moet worden, ze gaan gewoon aan de gang. Ze krassen het motief in het aardewerk en dat wordt dan geschilderd, waarna het geglazuurd wordt en de oven ingaat op 940 graden gedurende 6 uur. Ik kon het niet laten en heb een mooi schaaltje gekocht in de vorm van alweer een vis.
      Nog even een bezoekje aan Monsaraz, een middeleeuws stadje dat op 350 meter ligt. Wat was dat alweer een prachtig stadje omgeven door oude stadsmuren en een toren waar je op kon klimmen voor een prachtig uitzicht. Op weg naar boven zag ik dat er een parkeerplaats was met nogal wat campers en ja hoor daar mocht je blijven slapen. Dat was echt super dat je zo dicht bij een prachtig oud stadje mag overnachten.
      De volgende morgen, 8 maart, kreeg ik een berichtje van iemand van Alleenrijdende Campervrouwen met de vraag wanneer ik naar de Algarve kwam, zij ging naar Praia da Marinha. Het weer was niet geweldig en toen ik op de kaart keek was het best te doen in één dag, dus vertrokken naar het Zuiden.
      Een leuke ontmoeting met Britta. Samen gegeten en de volgende dag een mooie wandeling gemaakt over de kliffen van Praia da Marinha.
      Gisteren 9 maart vertrokken richting Sagres het meest zuidwestelijke deel van Portugal en onderweg op een camping blijven steken in Figueira, heerlijk douchen en de was gedaan. Vandaag naar het strand gelopen, dat viel nog niet mee. Om op het strand te komen moest je het laatste stuk een rots omhoog klauteren om dan weer naar beneden te gaan om op het strand te kunnen komen. Er lag een grote poel water tussen de weg en het strand waardoor je niet verder kon.
      Heerlijk van de zon genoten. Morgen wil ik naar de vuurtoren bij Sagres gaan om het woeste water te zien.

Wandelen naar Alfarrobeira de Baixo

March 4 in Portugal ⋅ ⛅ 13 °C

Het wordt hoog tijd om de nieuwe wandelschoenen in te lopen en mijn conditie te testen voor de wandeltocht met Justus binnenkort.
      Dus eerst maar rustig aan vanmorgen 😃
      Om 08.00 uur werd het heerlijke, in een houtgestookte oven, gebakken brood bij de camper gebracht, samen met een broodmes. Gisteren zei ik dat ik geen brood wilde bestellen omdat ik het niet zelf kon snijden. En meteen werd er gezegd dat ik wel een broodmes kon lenen, wat fijn!
      Een heerlijk brood en daarbij een lekker kopje koffie in de zon.
      Rond half 12 op weg gegaan. Ik wilde eigenlijk gewoon door het prachtige landschap lopen, maar kon nergens een plekje vinden dat laag genoeg was om over het gaas en daarboven prikkeldraad te klimmen. Dan maar over de weg richting Alfarobeira de Baixo. Ik hoopte dat ik nog kleine boerenweggetjes tegenkwam om van de weg af te kunnen gaan. Die waren er wel maar ze waren allemaal afgesloten met een hek voorzien van ketting en hangslot.
      Het bleef dus langs de weg lopen, maar wel met mooie uitzichten links en rechts op het prachtige landschap. Halverwege nog even van de weg af om een mooie bogenbrug te kunnen zien.
      Mijn schoenen zien er al minder nieuw uit 😄
      Bij thuiskomst weer even een rondje gemaakt langs en in het landhuis. De gangen buiten met de pilaren lijken net van een klooster te zijn. Binnen in de ruimtes gekeken die hotelkamers moeten worden, allemaal met prachtig uitzicht.
      En in de kapel geweest, dat is toch wel een bijzonderheid dat die bij dit landgoed hoort.
      De kapel is al helemaal klaar, maar wat moet er voor de rest nog veel werk verricht worden voordat dit enigszins in gebruik kan worden genomen!

Amendoeira do Campo

March 3 in Portugal ⋅ ⛅ 11 °C

Eerst naar de Intermarché om boodschappen te doen, te tanken en natuurlijk een abatenado met een pastel de nata 😋
      Over de hoogste bergen van de Algarve, Monchique, op weg naar Amendoeira do Campo naar een oud Landhuis dat o.a. gebruikt is voor bijeenkomsten van de vrijmetselaars.
      Het wordt gerund door een Nederlander Raymond en een Portugees Nelson.
      Ik ben reuze benieuwd.
      Wat een prachtige route weer, in de bergen geen gelegenheid om foto's te maken, maar daarna gaat de weg door een lieflijk heuvellandschap waar de kleuren bijna zeer doen aan je ogen. Het heeft voor Portugese begrippen veel geregend en het gras en de wilde bloemen zijn ontploft lijkt het wel. Op dit soort wegen meer gelegenheid om te stoppen voor foto's.
      Nog even offroad gereden een onverharde weg in omdat het landschap er zo mooi uitzag en ik van bovenaf foto's wilde maken. Toen ik na zo'n 10 km in de diepte zag dat er water stond en diepe sporen zag van waarschijnlijk een tractor toch maar weer omgedraaid, was wel de moeite waard, je rijdt daar helemaal alleen en er is geen huis te zien alleen maar die weelderige kleuren.
      Rond 15.00 uur aangekomen op het landgoed, het is werkelijk prachtig en heel groot, in de vorm van een U.
      Ik mag gaan staan waar ik wil en krijg een rondleiding over het landgoed van Raymond. Wat eens een hotel is geweest en weer moet worden zijn nu nog gebouwen waar geen glas in zit en er ontbreekt overal elektra. De mannen hebben zelf ook geen elektra. Er is nog veel werk aan de winkel. Ik vertel ze over workaway, dat zou hen kunnen helpen met het vele werk dat nog gedaan moet worden.
      Raymond vertelt dat de gasten van de Engelse buscamper een wijn komen drinken met wat hapjes. Als ik ook wil komen ben ik van harte welkom.
      Maar wel vroeg want als het donker wordt is er geen verlichting.
      Om 16.00 uur ga ik richting de Adega en al spoedig komen Isabel en George binnen. Jammer dat ik besloten heb geen alcohol meer te drinken want het is wel heel leuk hoe Raymond vertelt over de regionale wijnen die ze schenken. Ik vraag of ik ook met de hapjes mee kan doen en bestel een sinaasappelsap.
      Als de wijn geschonken is komt Nelson met de hapjes, het zijn ware kunstwerkjes en ze smaken net zo lekker als ze mooi zijn.
      Met z'n 4en hebben we een leuk gesprek, o.a. over wijn, eten en kaas. Waarop de Engelsen kaas uit de camper gaan halen om ons te laten proeven van kaas die ongeveer 5 jaar gerijpt is in een grot en daarna verpakt is in was, zoals je bij ons ook wel eens de Edammer ronde kaas verpakt ziet. Wat smaken de kaasjes heerlijk, ik neem van elk maar 1 plakje want de kaas is wel heel zout.
      Nelson verdwijnt weer en komt met een schaal met nog allerlei hapjes terug. Ik hoef niet meer te eten vanavond 🤣

Als je meer over het landgoed wilt weten www.hfrresort.com

• Day 1,360

Castro Verde

November 13, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Nicht ganz freiwillig. Da Anke so krank ist, wollte sie zum Doc. Der allseits empfohlene an der Algarve war nicht nur 1,5 Stunden entfernt, er hatte auch keinen Termin frei.
      Also ab ins Centro de Salud nach Ourique. Nachdem wir endlich da waren, wurden wir auch gleich wieder weg geschickt, da nicht zuständig. Das brachte uns nach Castro Verde, wo Anke ein paar Stunden im Centro de Salud verbraucht hat.
      Herz, Lunge etc alles okay, nur hat sie Corona.
      Ich habe uns in der Zwischenzeit dann mal auf dem Campingplatz eingebucht.

Nog een dagje zon

March 6 in Portugal ⋅ ☁️ 12 °C

Vandaag zou ik doorgaan richting Evora. Toch eerst even naar het weerbericht gekeken. Ze voorspellen vanaf morgen slecht weer met regen en flinke wind.
      Vanmorgen was het hier nog zulk mooi weer dat ik besloten heb om deze dag te genieten van de zon en op een regendag te gaan rijden. Daar heb ik geen spijt van, een heerlijk dagje met wat klusjes zoals het gat in mijn rok dichten, foto's op mijn sd-kaart zetten omdat mijn telefoon vol raakt, soepje koken, afwassen en lekker lezen in de zon.
      Misschien blijf ik hier morgen ook nog, ik heb bedacht dat ik voor mezelf een plekje maak in het gebouw dat vlakbij staat. Nee niet het fotogenieke skelet huisje, dat is beslist niet waterdicht ☔ Maar het stenen huisje waar weliswaar geen ramen en deuren in zitten maar waar het dak er wel heel stevig uitziet. Daar heb ik meer ruimte dan in de Octobus. Ben benieuwd wat het weer morgen gaat doen. Vanmiddag rond 3 uur was het bewolkt en plotseling helemaal windstil, dat is een gekke gewaarwording zeker als er slecht weer opgegeven wordt. Gisteren hoorde je op de video bij het meer de wind nog in de microfoon van de telefoon kraken, maar vanmiddag alleen maar vogels die fluiten. Rond half 5 begon het weer een beetje te waaien. Ben benieuwd wat morgen brengt.

Wijnfeest van de grote vaten

December 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Bij onze prachtige overnachtingsplaats aan het stuwmeer van Alvito komen we bij onze middagwandeling een groepje enthousiaste Portugezen tegen.
      Ze spreken goed Engels en vertellen ons dat ze bij een traditioneel wijnfeest zijn geweest. Dat lijkt ons ook wel wat, het is vlakbij. Niet dat we veel wijn willen proeven, die tijd hebben we een beetje gehad. Wel om het feest mee te maken, al is het eigenlijk nog te vroeg op de dag. We komen terecht in het lokale museum van de grote wijnvaten, waar een hele uitleg wordt gegeven in het Portugees. Gelukkig zijn er goede Engelse teksten. Deze refereren naar de traditionele manier van wijn maken, zoals de Romeinen al deden, bijvoorbeeld in de villa van Sao Cacufate. Daar waren we net eerder deze ochtend. Een groot complex met nog behoorlijk wat ruïnes, zodat je je kunt voorstellen hoe zo'n grote villa er vroeger uit zag .
      De vers geplukte druiven worden een beetje gekneusd en dan direct in de grote vaten gedaan. Het fermentatieproces start meteen, de jonge wijn moet dan na 3 maanden worden gedronken. Onder in het vat zit een stop daar komt de wijn uit.
      Ook hier is natuurlijk een kerstmarkt, we lopen er gezellig over. De wijnhandels, die wijn te proeven aanbieden liggen er vlak naast. We gaan toch maar bij eentje naar binnen om de jonge wijn te proeven. Een beetje een bittere smaak, niet zo bijzonder en eigenlijk toch wel duur.
      We zijn dapper en lopen terug naar Zwerver om verder te rijden.
      Zondagavond overnachten we hoog op een Heuvel met schitterende uitzichten op het omringende lagereland. De zon gaat fel rood onder. 'S nachts schitterende sterren. De Melkweg is zichtbaar zover zijn we van de beboande wereld

• Day 1,357

Ourique

November 10, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Gestern Anke in Faro eingesammelt, kurz zur Apotheke, Grippemittel geholt, danach zum Lidl und Alkohol gebunkert und dann zurück auf den Stellplatz und ab ins Bett. Einen besseren Zeitpunkt für einen Männerschnupfen hätte ich nicht finden können.
      Heute stand eigentlich Sagres auf dem Zettel, aber da ich nicht fit bin, habe ich mit Armaçao de Pera die halbe Strecke gewählt.
      Bedeckter Himmel, leichter Nieselregen. Traumwetter, um am Meer zu stehen, weshalb ich kurzfristig einen Haken geschlagen und uns an den Stausee gefahren habe.
      In Ourique noch lecker plattes Huhn eingekauft und dann ab in die Sonne, die mittlerweile auch da war.
      Da die Kräuterhexe hier voll vom Leder ziehen kann und mich mit seltsamen Gebräuen versorgt, geht es mir heute zumindest schon mal besser als gestern.

• Day 114–116

HFR - Wine experiences

January 3 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Vanha kartano rakennettu 1910-20, kellarissa salainen vapaamuurareiden kokoustila, joka muurattu umpeen. Myöhemmin hotelliprojekti, joka mennyt nurin himan ennen avajaisia. Nykyiset omistajat aikovat rempata hotelliksi mutta kolmessa vuodessa ei ole saatu sähköjä kytkettyä. Hieno viinibaari kellarissa.Read more

Castro Verde, Castro Verde Municipality