Portugal
Castro Verde Municipality

• Day 1,357

Ourique

November 10, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Gestern Anke in Faro eingesammelt, kurz zur Apotheke, Grippemittel geholt, danach zum Lidl und Alkohol gebunkert und dann zurück auf den Stellplatz und ab ins Bett. Einen besseren Zeitpunkt für einen Männerschnupfen hätte ich nicht finden können.
      Heute stand eigentlich Sagres auf dem Zettel, aber da ich nicht fit bin, habe ich mit Armaçao de Pera die halbe Strecke gewählt.
      Bedeckter Himmel, leichter Nieselregen. Traumwetter, um am Meer zu stehen, weshalb ich kurzfristig einen Haken geschlagen und uns an den Stausee gefahren habe.
      In Ourique noch lecker plattes Huhn eingekauft und dann ab in die Sonne, die mittlerweile auch da war.
      Da die Kräuterhexe hier voll vom Leder ziehen kann und mich mit seltsamen Gebräuen versorgt, geht es mir heute zumindest schon mal besser als gestern.

• Day 1,360

November 13, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 20 °C

Nicht ganz freiwillig. Da Anke so krank ist, wollte sie zum Doc. Der allseits empfohlene an der Algarve war nicht nur 1,5 Stunden entfernt, er hatte auch keinen Termin frei.
      Also ab ins Centro de Salud nach Ourique. Nachdem wir endlich da waren, wurden wir auch gleich wieder weg geschickt, da nicht zuständig. Das brachte uns nach Castro Verde, wo Anke ein paar Stunden im Centro de Salud verbraucht hat.
      Herz, Lunge etc alles okay, nur hat sie Corona.
      Ich habe uns in der Zwischenzeit dann mal auf dem Campingplatz eingebucht.

Amendoeira do Campo

March 3 in Portugal ⋅ ⛅ 11 °C

Eerst naar de Intermarché om boodschappen te doen, te tanken en natuurlijk een abatenado met een pastel de nata 😋
      Over de hoogste bergen van de Algarve, Monchique, op weg naar Amendoeira do Campo naar een oud Landhuis dat o.a. gebruikt is voor bijeenkomsten van de vrijmetselaars.
      Het wordt gerund door een Nederlander Raymond en een Portugees Nelson.
      Ik ben reuze benieuwd.
      Wat een prachtige route weer, in de bergen geen gelegenheid om foto's te maken, maar daarna gaat de weg door een lieflijk heuvellandschap waar de kleuren bijna zeer doen aan je ogen. Het heeft voor Portugese begrippen veel geregend en het gras en de wilde bloemen zijn ontploft lijkt het wel. Op dit soort wegen meer gelegenheid om te stoppen voor foto's.
      Nog even offroad gereden een onverharde weg in omdat het landschap er zo mooi uitzag en ik van bovenaf foto's wilde maken. Toen ik na zo'n 10 km in de diepte zag dat er water stond en diepe sporen zag van waarschijnlijk een tractor toch maar weer omgedraaid, was wel de moeite waard, je rijdt daar helemaal alleen en er is geen huis te zien alleen maar die weelderige kleuren.
      Rond 15.00 uur aangekomen op het landgoed, het is werkelijk prachtig en heel groot, in de vorm van een U.
      Ik mag gaan staan waar ik wil en krijg een rondleiding over het landgoed van Raymond. Wat eens een hotel is geweest en weer moet worden zijn nu nog gebouwen waar geen glas in zit en er ontbreekt overal elektra. De mannen hebben zelf ook geen elektra. Er is nog veel werk aan de winkel. Ik vertel ze over workaway, dat zou hen kunnen helpen met het vele werk dat nog gedaan moet worden.
      Raymond vertelt dat de gasten van de Engelse buscamper een wijn komen drinken met wat hapjes. Als ik ook wil komen ben ik van harte welkom.
      Maar wel vroeg want als het donker wordt is er geen verlichting.
      Om 16.00 uur ga ik richting de Adega en al spoedig komen Isabel en George binnen. Jammer dat ik besloten heb geen alcohol meer te drinken want het is wel heel leuk hoe Raymond vertelt over de regionale wijnen die ze schenken. Ik vraag of ik ook met de hapjes mee kan doen en bestel een sinaasappelsap.
      Als de wijn geschonken is komt Nelson met de hapjes, het zijn ware kunstwerkjes en ze smaken net zo lekker als ze mooi zijn.
      Met z'n 4en hebben we een leuk gesprek, o.a. over wijn, eten en kaas. Waarop de Engelsen kaas uit de camper gaan halen om ons te laten proeven van kaas die ongeveer 5 jaar gerijpt is in een grot en daarna verpakt is in was, zoals je bij ons ook wel eens de Edammer ronde kaas verpakt ziet. Wat smaken de kaasjes heerlijk, ik neem van elk maar 1 plakje want de kaas is wel heel zout.
      Nelson verdwijnt weer en komt met een schaal met nog allerlei hapjes terug. Ik hoef niet meer te eten vanavond 🤣

Als je meer over het landgoed wilt weten www.hfrresort.com

Wandelen naar Alfarrobeira de Baixo

March 4 in Portugal ⋅ ⛅ 13 °C

Het wordt hoog tijd om de nieuwe wandelschoenen in te lopen en mijn conditie te testen voor de wandeltocht met Justus binnenkort.
      Dus eerst maar rustig aan vanmorgen 😃
      Om 08.00 uur werd het heerlijke, in een houtgestookte oven, gebakken brood bij de camper gebracht, samen met een broodmes. Gisteren zei ik dat ik geen brood wilde bestellen omdat ik het niet zelf kon snijden. En meteen werd er gezegd dat ik wel een broodmes kon lenen, wat fijn!
      Een heerlijk brood en daarbij een lekker kopje koffie in de zon.
      Rond half 12 op weg gegaan. Ik wilde eigenlijk gewoon door het prachtige landschap lopen, maar kon nergens een plekje vinden dat laag genoeg was om over het gaas en daarboven prikkeldraad te klimmen. Dan maar over de weg richting Alfarobeira de Baixo. Ik hoopte dat ik nog kleine boerenweggetjes tegenkwam om van de weg af te kunnen gaan. Die waren er wel maar ze waren allemaal afgesloten met een hek voorzien van ketting en hangslot.
      Het bleef dus langs de weg lopen, maar wel met mooie uitzichten links en rechts op het prachtige landschap. Halverwege nog even van de weg af om een mooie bogenbrug te kunnen zien.
      Mijn schoenen zien er al minder nieuw uit 😄
      Bij thuiskomst weer even een rondje gemaakt langs en in het landhuis. De gangen buiten met de pilaren lijken net van een klooster te zijn. Binnen in de ruimtes gekeken die hotelkamers moeten worden, allemaal met prachtig uitzicht.
      En in de kapel geweest, dat is toch wel een bijzonderheid dat die bij dit landgoed hoort.
      De kapel is al helemaal klaar, maar wat moet er voor de rest nog veel werk verricht worden voordat dit enigszins in gebruik kan worden genomen!

Nog een dagje zon

March 6 in Portugal ⋅ ☁️ 12 °C

Vandaag zou ik doorgaan richting Evora. Toch eerst even naar het weerbericht gekeken. Ze voorspellen vanaf morgen slecht weer met regen en flinke wind.
      Vanmorgen was het hier nog zulk mooi weer dat ik besloten heb om deze dag te genieten van de zon en op een regendag te gaan rijden. Daar heb ik geen spijt van, een heerlijk dagje met wat klusjes zoals het gat in mijn rok dichten, foto's op mijn sd-kaart zetten omdat mijn telefoon vol raakt, soepje koken, afwassen en lekker lezen in de zon.
      Misschien blijf ik hier morgen ook nog, ik heb bedacht dat ik voor mezelf een plekje maak in het gebouw dat vlakbij staat. Nee niet het fotogenieke skelet huisje, dat is beslist niet waterdicht ☔ Maar het stenen huisje waar weliswaar geen ramen en deuren in zitten maar waar het dak er wel heel stevig uitziet. Daar heb ik meer ruimte dan in de Octobus. Ben benieuwd wat het weer morgen gaat doen. Vanmiddag rond 3 uur was het bewolkt en plotseling helemaal windstil, dat is een gekke gewaarwording zeker als er slecht weer opgegeven wordt. Gisteren hoorde je op de video bij het meer de wind nog in de microfoon van de telefoon kraken, maar vanmiddag alleen maar vogels die fluiten. Rond half 5 begon het weer een beetje te waaien. Ben benieuwd wat morgen brengt.

• Day 114–116

HFR - Wine experiences

January 3 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Vanha kartano rakennettu 1910-20, kellarissa salainen vapaamuurareiden kokoustila, joka muurattu umpeen. Myöhemmin hotelliprojekti, joka mennyt nurin himan ennen avajaisia. Nykyiset omistajat aikovat rempata hotelliksi mutta kolmessa vuodessa ei ole saatu sähköjä kytkettyä. Hieno viinibaari kellarissa.Read more

February 26 in Portugal ⋅ 🌬 12 °C

Ein Kühlerschlauch wurde gefunden, zwar nicht das Original, er wurde passend gemacht und mit großem Aufwand eingebaut. Ich weiß nicht, wie manche Monteure das machen, man sieht gar nicht wo man arbeitet und man muss aufpassen, dass man sich nicht die Arme bricht, bei diesen verbauten Autos.
      Wir sind glücklich, dass wir weiterfahren konnten und stehen jetzt auf dem Parkplatz oberhalb vom Lidl windgeschüzt in Castro Verde und verbringen hoffentlich eine ruhige Nacht.
      Die Monteure wollten nicht von vorne fotografiert werden🤔😉

Auf nach Lissabon

February 17 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Ich habe erst um 12 das Hostel verlassen (es war ein wunderschönes Hostel und ich habe viele tolle Leute kennengelernt). Dann bin ich mit dem Bus nach Lagos zurück und bin dann mit dem Fernbus nach Lissabon gefahren.
      Dort habe ich auch ein tolles Hostel gefunden, wo es sogar Frühstück, Abendbrot und Sangria kostenlos gibt! (Ich zahle 19€ pro Nacht). Ich hab hier auch schon neue Leute kennengelernt.

October 19, 2023 in Portugal ⋅ 🌧 22 °C

Hit the road jack ! Direction Castro Verde situé au Portugal à 4h30 de route, en espérant retrouver un peu de soleil un peu plus dans le sud (if only that could be true). Je prends les infos nécessaires pour visiter les alentours. Vent, pluie, tempête au somment d’une colline (la Skoda a un peu dégusté ^^), logement obligé (pas de camping possible) d’une qualité médiocre : un petit jour sans ! Je décide de faire une petite lessive bien nécessaire pour repartir de plus belle le lendemain.Read more

Lagos - Ourique

January 9, 2020 in Portugal ⋅ ⛅ 10 °C

Bei motorent.pt hole ich mein Gefährt ab, es ist mal keine BMW, sondern eine Honda CBX500. Man will ja nicht eingefahren und intolerant sein, gell? Meine Route zeigt Richtung Norden, klar, wohin denn sonst? Nach ein paar Eingewöhnungskilometern Richtung Faro biege ich links ab nach Silvas, wo es eine Burg, eine schöne Kirche und viele viele Störche gibt. Auch ein kleiner Park mit Kunstobjekten ist hier zu finden. Dann geht es weiter, bergauf an Calderas de Monchique vorbei, durch Monchique hindurch und rauf auf den Foia, die höchste Erhebung hier.
      Nach Monchique überrascht mich die Straße mit beschwingten Kurven, an die ich mich mit meiner neuen Gefährtin erstmal gewöhnen muss. Schließlich komme ich aus der motorradfreien Zeit und merke, besser langsam angehen lassen. Jetzt wäre ein Kurventraining mit Holger prima. Oder halt Geduld.
      Die Qualität des Straßenbelags lässt nach, und da zahlt sich meine Zurückhaltung gleich aus, Asphaltabbrüche, Schlaglöcher, und andere Fiesheiten, die eine auf dem Motorrad ins Schwitzen bringen kann...
      Gerne hätte ich in Santa Clara übernachtet, da war aber alles voll. So ist es Ourique geworden, bekannt für seine Spezialitäten aus Schweinefleisch. Hier sitze ich nun inmitten der hiesigen Dorfschönheiten - natürlich alle männlich und mit Mütze😉.

Castro Verde, Castro Verde Municipality