South Africa
Helderberg

Here you’ll find travel reports about Helderberg. Discover travel destinations in South Africa of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Winetime

January 2, 2016 in South Africa

Auf dem heutigen Programm steht ganz groß Winetasting.

Hierzu starteten wir gut gestärkt in den Tag. Walter und Colleen bestanden darauf uns ein leckeres Frühstück zu servieren und ich muss sagen das war das beste Frühstück im ganzen Urlaub. Morgen gibt's das nochmal. Ich freue mich. Sie bestanden auch auf ausreichenden Sonnenschutz, so dass wir uns schöne Hüte ausgeliehen haben.

Auf den Stellenbosch Markt, der jeden Samstag stattfindet hatten wir dann ein 2. Frühstück. Es sah alles so lecker aus, dass man einfach zugreifen muss. Hier bieten auch viele Auswanderer aus Deutschland, Schweiz oder den Niederlanden ihre Produkte an. Man mag es nicht glauben, aber den besten Bienenstich habe ich hier in Stellenbosch gegessen. Regionale afrikanische Produkte gibt es natürlich auch. Ich habe mir eine Sonnenbrille aus Holz und Flipflops aus echten Leder gekauft und von Alex ein cooles Shirt geschenkt bekommen. Es hat sich gelohnt.

Danach sind wir auf diverse Weinfarmen für Tastings. Unsere erste Anlaufstelle war die Weinfarm Webersburg. Danach sind wir zu Hidden Valley, Lourensford und zum Schluss zu Blaauwklippen.

Man kann in der Regel zwischen 10 und 17 Uhr auf jeder Weinfarm für ca. 20 bis 50 Rand oder manchmal sogar for free zwischen 3 und 5 oder manchmal noch mehr Weine testen. Jede Weinfarm ist anders. Es gibt große Wineestates mit eigenem Restaurant und Gästehaus aber auch sehr kleine mit einem gemütlichen Tastingroom. Manchmal gibt es zum Wein auch passende Schokolade oder Käse. Lourensford ist z. B. bekannt für seinen Kaffee, den man hier auch testen kann. Brandy kann auf einigen Farmen auch getestet werden. Mir hat es großen Spaß gemacht die Weinfarmen zu erkunden, weil wirklich jede Weinfarm für sich besonders ist. Hilfreich hierbei ist das kleine Heftchen "Stellenbosch and its Wine Routes" in dem alle Farmen aufgelistet sind und man vorab schauen kann, was die Weinfarmen bieten. Neben Stellenbosch ist in unmittelbarer Umgebung auch Paarl und Franshoek für seine Weine bekannt. Ich glaube es gibt insgesamt über 300 Weinestates in der Umgebung. Ich habe bisher 64 unterschiedliche Weinfarmen besucht😜.

Die Weinfarm Blauwklippen, die wir zum Schluss besucht haben, hatte neben Wein auch eine große Auswahl an Gin, Grappa u. v. m. Danach war dann aber auch genug.

Somerset West, Fraser Road 22

November 16, 2016 in South Africa

Gestern morgen hatten wir noch einen super Game Drive, nachdem wir wie immer um 5 Uhr vom Ranger geweckt wurden . Die Sonne schien und wir sahen gleich einen Löwen in der Nähe des Camps. Es folgten noch viele Tiere. Um 10 Uhr machten wir uns nach 3 Stunden Fahrt auf den Weg nach Durban. Von da aus ging es dann direkt 2 Stunden nach Kapstadt. Dort wurden wir von Heiko und Thorsten abgeholt. Im Haus angekommen wurde erstmal zur Begrüßung eine Flasche Rotwein geöffnet. Thomas schmiss den Grill an. Nach einem super Mahl fielen wir dann todmüde ins Bett. Es war ein langer Tag.Read more

Nelengu og Braai i Webersburg

April 6, 2017 in South Africa

Vi stod op ved 7-tiden for at gøre os klar til første dag af Chris og Sirikas 2-dages bryllup. Efter en god morgenmad, pakkede vi bilen og begav os af sted mod Webersburg vingård i Stellenbosch. Der var helt fantastisk, og her skulle vi tilbringe de næste to dage under festlige omstændigheder sammen med venner og bekendte.
    Dagens officielle program var Nelengu, som er et indisk før-bryllupsritual. Først skulle Sirika sidde på en stol på et podie, imens nærmeste familie og venner af gifte kvinder på skift skulle velsigne hende. Derefter var det Chris´ tur. Det tog nogle timer før ceremonien var overstået, og vi fik i mellemtiden talt lidt med de andre gæster mens der blev serveret en lækker indisk buffet. Meget hyggeligt og bestemt en oplevelse.
    Webersburg er en smuk vingård bygget i ca. 1796 som ligger omgivet af vinmarker og med udsigt til flotte bjerge samt den smukke Stellenbosch dal. Da det er en vingård, brugte vi selvfølgelig eftermiddagen på vinsmagning og hygge med nogle af de andre gæster.
    Hen på aftenen var der Braai, som er den sydafrikanske version af en grillfest, og maden var rigtig lækker. Selskabet var super hyggeligt, og vi lærte en del af Sirika og Chris' familie og andre venner at kende. I løbet af aftenen var der mulighed for at få Henna tatoveringer, som er en indisk tradition, og Gitte fik en smuk en af slagsen på hendes hånd. Vi var også vidner til en lidt sær/sjov tradition fra Chris´ familie, som gik ud på at tage et kondom over hovedet og puste det op med næsen til det sprang.
    Alt i alt en rigtig god dag der får 4,5 ud af 5 stjerner.
    Road trip: 83 km på dagen - 4.162 km i alt.

Chris og Sirikas bryllup

April 7, 2017 in South Africa

Det var en dejlig følelse at vågne op i det enorme soveværelse i skønne Webersburg vinslot. Vi var veludhvilede og vi havde ikke andre planer for dagen end at være gæst ved et bryllup der, efter gårsdagens begivenheder at dømme, kun kunne blive helt fantastisk. Det var rart at opleve at være en del af et fællesskab igen efter at have rejst alene rundt i godt 3 uger. Alle var så søde, og det gjorde det ekstra spændende at der var folk fra både Europa, USA, Canada og Sydafrika.
    Morgenmaden var ubeskrivelig lækker, og efter et par praktiske gøremål med at booke næste dags vinsmagning og overnatning, kunne vi med god samvittighed lægge os ved poolen et par timer inden vi skulle gøre os klar.
    Brylluppet startede 15.30 med bryllupsceremoni i haven. Ceremonien foregik under en hvid pavillon og der var opsat hvide stole og udleveret hvide paraplyer til gæsterne. Solen skinnede og det var en fantastisk kulisse med bjerge og søer som baggrund og indisk musik i højttalerne. Både Chris, Sirika og forlovere var klædt i traditionelt indisk tøj, og hele ceremonien var indisk med et vestligt præg. Præsten var meget morsom, og han var god til at forklare de enkelte ritualer som brudeparret og deres nærmeste familie skulle igennem. Bryllupsceremonien var både interessant, sjov og smuk, og vi fik serveret sorbetis undervejs.
    Efter ceremonien skulle der tages gruppebillede af de ca. 120 gæster, og mens brudeparret og nærmeste familie fik taget resten af bryllupsbillederne kunne vi andre nyde solen med drinks og indisk snacks.
    Vi blev ved 18.30-tiden ført til bords, og hovedpersonerne blev præsenteret mens de kom ned af en stor trappe. Sirika havde skiftet til en smuk hvid brudekjole og Chris til jakkesæt.
    Der blev først holdt taler af forældrene og brudeparret. Så blev der serveret en indisk buffet. Der var taler fra flere familiemedlemmer og venner. Så skar brudeparret bryllupskagen, og derefter gik vi alle udenfor i mørket og fik taget endnu et gruppebillede med stjernekastere. Brudeparret havde deres første dans med hinanden og derefter med forældrene, og der blev serveret dessert. Resten af aftenen gik med at danse, og festen sluttede kl. 12.
    Det var et helt igennem fantastisk bryllup.
    Dagen får 5 dejlige stjerner.
    Road trip: 0 km på dagen - 4.162 km i alt.

Helderberg