Spain
Fraga

Camping 3 Estrellas

May 18 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Änderung:
      Große Überraschung, wir wollten uns in der kleinen Rezeption anmelden. Dann wurde uns klar gemacht, wegen Reservierungen wäre kein Platz für uns. Wir könnten aber ein Mobilheim günstig mieten. 🥴 Und wo bleibt der Camper? 🤔 Achselzucken. Es stellte sich heraus, der ahnungslose Manager des Restaurants hat uns eingewiesen, er hatte sogar extra sein E-Auto für uns umgeparkt. Merkwürdig! Alles wieder eingepackt, nix wie weg... 🤐
      .......

So entspannt sind wir schon lange nicht mehr mautfreie Autobahnen gefahren. Wenig Verkehr, kaum Lkws, durch eine leicht hügelige grüne Landschaft. Immer wieder mal waren auf den Bergen trutzige Burgen zu sehen.

Unser Ziel Mequinenza liegt am Zusammenfluss der Flüsse Ebro, Segre und Cinca. Die Stadt liegt zwischen zwei großen Stauseen: dem Mequinenza Stausee und dem Ribarroja Stausee.

Das Ziel wurde nach der Wetterkarte aussucht, passt mit 25 Grad, wenn sich auch zur Ankunft ein paar Wolken vor die Sonne geschoben haben.

Der ACSI Campingplatz 3 Estrellas in Mequinenza ist ein kleiner Platz an einem See und mit 13 Euro einschließlich Strom günstig. Einen der letzten Plätze bekommen, leider nah an der Straße. Na ja, Nachts soll es ruhig sein. Schaun wir mal, wie lange wir bleiben. 😏

Turen til Camping Barcelona

May 16 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

Starter ud i det smukke landskab med masser af "ingenting". Det er så flot!
      Stille og roligt møder vi mere og mere civilisation, men ingen tankstationer. 😳 Den første vi møder ligger 48 km fra campingpladsen. Puha... Godt vi ikke var kørt tør.
      Vi møder bjergtoppe indhyllet i kulsorte skyer, 60 km før Barcelona. Sikke et flot syn med lyn og torden. Da vi kørte ind i en 2 km lang tunnel og kom ud på den anden side, mødte der os helt hvide, isglatte veje. Det har haglet så voldsomt og haglene var blevet kørt fast på vejbanen. Godt vi ikke kørte her mens det haglede.
      Vejret skifter igen og solen titter frem.
      Når vi er inde og handle møder vi ofte de her skinker, men denne gang, var der da ekstremt mange. Puha... Det ser lækkert ud.

Iets relaxter is ook wel eens fijn

April 26 in Spain ⋅ ☁️ 20 °C

De rit van vandaag was niet zo spannend. Daar was ik wel aan toe, want de zadelpijn is momenteel op z'n ergst en van die heftige hobbelige keienpaden kon ik nu echt even niet meer verdragen.

Na vertrek uit het appartement in Fabara was mijn eerste doel: ontbijt en pleisters halen. Een van de blaren op mijn hielen is namelijk totaal uit de hand gelopen en daar moet dus wat verstandigs op geplakt worden. Ik slaagde al snel bij de inimini supermarkt Proxim Novedades Fabara, dat een langere naam heeft dan het aantal vierkante meter oppervlak. Daar scoorde ik naast pleisters ook een banaan, twee yoghurtjes, een croissant, een zakje snootjes en een flesje water om de bidon mee te vullen. Met mijn buit fietste ik naar het kerkpleintje iets verderop, om daar in de zon te kunnen ontbijten.

Daarna hoefde ik nog geen 40 kilometer af te leggen, grotendeels over asfalt. Ik heb onderweg lekker naar mijn luisterboek geluisterd, voor zover het verstaanbaar was met die harde wind af en toe. Ik nam ook wat pauzes om het zitvlak iets van rust te gunnen of mezelf dan weer in te smeren, want de zon was verraderlijk vandaag, en hoorde dan regelmatig "hoep-hoep-hoep" ergens vandaan komen. Even heb ik ook met mijn camera staan zoeken naar de bron van het geluid maar helaas, de hop hield zich verstopt. Verder zag nog een roofvogel van dichtbij met een mooie tekening op de onderkant en mijn eerste ingeving was: rode wouw?

Ik begin trouwens een kleurtje op mijn armen en benen te kweken. Fijn, want er schijnt slecht weer op komst te zijn... Jammer 👎🏻

Zie hier een samenvatting van de rit van vandaag: https://youtu.be/fkJczG1jyNk?si=XimS0_8vjB2qvTgT

Mequinenza 🇪🇸

August 5, 2022 in Spain ⋅ ☀️ 36 °C

Die Fahrt ging für uns wieder früh los. Die Gradzahl wanderte wieder sehr nach oben, letztendlich hatten wir um die 38 Grad. 🥵 wir sind nun fast auf der Höhe von Barcelona, also links daneben. Nachdem wir auf dem letzten Campingplatz bis um ca. 2 Uhr nachts keine Ruhe bekommen haben, entschieden wir uns heute für einen ruhigeren Ort. Dieser Stellplatz hat nur wenige Plätze - perfekt für uns. Der Besitzer ist ein deutscher und hat uns freundlich in Empfang genommen. Für uns ging es erstmal zur Abkühlung in den Pool. Umkreist wurden wir von Hühnern 🐓. Eine Runde Wäsche waschen war heute auch mal an der Reihe, bei 38 Grad lässt sich das auch schnell trocknen.
      Wir durften heute nach langer Zeit mal wieder Regen und Gewitter erleben (zum Glück ging das nur ca. 20 Minuten). Also mussten wir unser Quartier auch unter Dach bringen. Zum Abendessen gab es heute Nudeln mit Pesto. ☀️

Plan C - La Granja d'Escarp

May 18 in Spain ⋅ ⛅ 24 °C

Nach der Pleite (siehe Fotoprint Camping 3 Estrellas) am Campingplatz erstmal eingekauft. Plan B angesehen, freier Parkplatz am Ebro, daneben ein großer Pkw Parkplatz, es ist Samstag, der erste Pkw mit Disco bumbum stand bereits dort. Nix wie weg... 🤗

Plan C passte, ca. 7 Kilometer weiter auf der anderen Seite des Stausees ein kleiner offizieller Stellplatz am Ortsrand mit Aussicht über die Felder.

park4night:
      "Wohnmobilbereich für autarke Wohnmobile in einer natürlichen Umgebung und mit Zugang zu verschiedenen ausgeschilderten Routen. Freier Eintritt und Übernachtung. Max. 48 Std. Der Stromanschluss funktioniert mit Jetons, die in den Bars der Stadt oder im Rathaus verkauft werden (2 Eur = 12 Std.). Wasserservice 30 Minuten-1Eur."

Restaurant Bar La Terrassa

May 18 in Spain ⋅ ⛅ 23 °C

Heute Abend gibt es Tapas. Schweineohren pur, Schweineohren in Tomatensoße und pikante Babys Calamaris.

Auch heute waren wir die einzigen Touristen. 👍 Das katalonische Stimmengewirr der Einheimischen war für unsere Ohren babylonisch.

Anis Likör aus Barcelona und Kaffee Solo rundete das Essen ab. Drei reichliche Tapas, zwei Copa Wein, am Ende 25 Euro, abzüglich Campingplatz, alles gut... 😏

Exotisch lunchen

April 26 in Spain ⋅ ☁️ 21 °C

Haha, waar ben ik nou weer beland! Dit is de reden waarom ik reisverslagen schrijf. Want dit soort ervaringen móet ik gewoon delen.

Ik moest nog ergens lunchen vandaag, en nu zit ik dus in een soort kantine van een failliete sportclub. Zo lijkt het althans. Maar als het de eetzaal van een aangrenzend bejaardentehuis bleek te zijn was ik ook niet verbaasd geweest. Er zijn hier namelijk alleen maar bejaarden, allemaal mannen, die in groepjes aan tafels luidruchtig zitten te klaverjassen (met enkele toeschouwers er omheen, leunend op hun wandelstok). Echt, jullie moeten me geloven, er zijn hier alléén maar kalende of grijze hoofden aanwezig, met brillen op met jampotglazen, ik zie zelfs zo'n montuur als in de film 'Up', en ik zie gehoorapparaten, beige spencers over geblokte overhempjes met dikke buiken erin, allemaal druk bezig met kaartspelen. Er is hier één andere vrouw in deze ruimte - de barvrouw, die overigens uitstekend Engels spreekt. Maar ook het meubilair ademt bejaardentehuis. Op de televisie boven de bar na, die schalt dan weer onbeduidende Spaanse praatprogramma's en reclameblokken de ruimte in. En dat doet dan toch weer een beetje op een sportkantine lijken.

Ik ben zeer benieuwd naar de lunch, verwacht bijna gekookte worteltjes en erwtjes met aardappelpuree, maar volgens Google is dit dus the best restaurant in town. Desondanks zijn mijn verwachtingen laaggespannen want het restaurant bij het hotel waar ik al ben ingecheckt, evenals de kebaptent waar ik langs liep, het grillrestaurant, de voetbalpub en de tapastent zagen er allemaal ook niet bepaald uit als veel soeps. En als het daarmee moet concurreren...

Gisteren heb ik de fout gemaakt om voor een pizza te gaan. Veel erger dan die ervaring kan deze toch niet worden. Het stadje waar ik eigenlijk had willen lunchen was volledig uitgestorven, het leek wel een spookstadje, helemaal verlaten. Daarom was ik gestopt bij een camping waar ook een restaurant bij was. In dat deprimerende restaurant met plastic meubilair zat een drietal dikbuikige, lelijke, vieze oude mannen, elk aan een ander tafeltje, die waarschijnlijk al vanaf die ochtend aan het bier zaten. Af en toe schreeuwde de één iets naar de ander, een tafeltje verderop. Alcohol schijnt het gehoor ook wat te verdoven. Dus ik koos voor een tafeltje buiten. Helaas kwam er daar ook zo één zitten, veruit de oudste, lelijkste en meest dronken van het stel. Een Brit van in de 70 schat ik, die zeer luidruchtig met zijn vriendin thuis ging zitten bellen. De telefoon stond op speakermodus dus ik kon van het hele telefoongesprek meegenieten. En het gesprek maakte al gauw duidelijk dat deze man een totaal zinloos en leeg bestaan leidde. Klinkt onaardig misschien, maar het bleek werkelijk uit alles wat hij zei tegen zijn vriendin (en dwars door het telefoongesprek tegen mij, toen ik langs kwam lopen om nog iets van mijn fiets te halen). Ik zal er verder niet over uitweiden, dat duurt te lang, maar daar heb ik dus een hele gore pizza gegeten die geserveerd werd door een man die óók sterk naar alcohol rook. Het duurde eindeloos voor de lauwe flap werd geserveerd, en ik heb 'm in razendsnel tempo naar binnen gewerkt om daarna weer gauw weg te gaan. Goddank geen voedselvergiftiging aan over gehouden.🫠

Maar anyway, door daarna opnieuw het avondeten over te slaan en vanochtend ook geen continental breakfast met vers fruit tot mijn beschikking te hebben, zijn de cravings voor groenten waanzinnig. Dus ik bestel nu de salade van het huis en de paddenstoelenkroketten die tussen de tapas op de menukaart staan. En een heerlijk glas bier erbij, zodat ik niet uit de toon val bij de rest van de gasten hier.

Dinospuren/ Lleida

November 19, 2022 in Spain ⋅ 🌬 13 °C

Übernachtung am Rande des Dorfes Villanueva de Huerva. Hier soll es 4 versteinerte Fußabdrücke von Dinosaurierern geben, und beim dritten Mal hinschaue haben wir zumindest 2 entdeckt. Kleine Wanderung am Morgen und Mittags noch in der kalten Wüste ( Fox war danach total fertig, 2 Stunden Hochleistungsschnüffeln, da es hier von Hasen nur so wimmelt) bevor wir jetzt in Lleida angekommen sind. Nun wird es wieder grüner und wir haben einen schönen Platz außerhalb gefunden.Read more

Opnieuw de plannen aanpassen

April 27 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Vanochtend fietste ik weg uit Mequinenza en het meest wonderbaarlijke gebeurde: ik had een keer WIND MEE, halleluja.

Oorspronkelijk zou ik vandaag weer een tocht van zo'n 70 kilometer richting het noorden ondernemen, maar dat plan was sinds een paar uur gewijzigd. En dat ik nu, weliswaar met beduidend meer kleding aan op de fiets zat, onder een bewolkte hemel (waar zelfs nog wat spatjes uit vielen) en een duwtje van de wind in mijn rug kreeg, maakte dat ik een enorme drive voelde om snel op bestemming te raken.

Het weer zou gaan omslaan en dat hield me al een tijdje bezig. Het zou niet alleen hard gaan regenen maar ook gaan onweren, en ik had eigenlijk weinig zin om bliksemafleider te spelen in een Spaanse woestijn. Dus terwijl ik vannacht wakker lag van een snurkende gast in dat gehorige hotel, heb in mijn plannen voor de komende twee dagen helemaal omgegooid.

Het dichtstbijzijnde treinstation zat op 50 kilometer afstand, die optie om vals te spelen verviel dus. Maar ik kon natuurlijk wel weer opnieuw de route herplannen, en zoveel mogelijk asfalt kiezen. Verder vormde het hotel waar ik had geboekt een probleem. Dat lag namelijk 70 kilometer verderop, en of ik nou zou lunchen onderweg of niet, dáár hing een donderwolk en daar zou ik zonder twijfel onder terecht gaan komen. Ik checkte Booking op beschikbare hotels dichterbij, en verdomd! Eentje die ik eerder had willen boeken, maar toen nog vol zat op deze datum, was ineens beschikbaar nu! Dit hotel zat op 50 kilometer afstand, en het leek erop als ik dit voor de wolk uit zou kunnen halen mits ik vroeg zou vertrekken. Bovendien was deze ook nog vlakbij het beoogde bijeneternestelgebied! Ik boekte 'm meteen en annuleerde de ander.

Ik nam wel een gok. Als ik vroeg zou vertrekken, zo min mogelijk pauzes zou nemen en als de wind voordelig zou meewaaien zodat ik voor de wolk uit zou blijven fietsen, dan zou ik inderdaad wellicht voor die monsterstorm bij het volgende hotel arriveren. Ik besloot niet te zullen ontbijten bij het hotel (was toch niet inbegrepen) dus zonder koffie op pad te gaan (extra zielig voor mij na zo'n slechte nacht) en ik moest hopen dat er een supermarktje zou zijn voor calorierijk snelvoer om al fietsend naar binnen te werken. En dan gaaaaan!! En oja, ook moest ik het unieke natuurgebied Aiguabarreig overslaan. Dit lag op mijn route, slechts 2 kilometer van Mequinenza. Volgens het internet stikt het in dit beschermd gebied voor vogels van de leuke vogies (dus) waaronder bijeneters. Maar ik had mijn zinnen gezet op een droge overtocht dus jammer maar helaas. Ik fietste door.

Ik heb trouwens wel heel wat gehoord en zien vliegen, maar ben inderdaad niet gestopt. Of nou ja, één keertje toch wel, om gauw met mijn telefoon bewijs vast te leggen dat bijeneters hier dus inderdaad heel veel voorkomen. Ik zag er twee op een elektriciteitsdraad zitten, stopte, klikte en reed weer door.

Ik heb het bijjjjjna droog gehaald! Op ongeveer een kwartiertje voor mijn eindbestemming begon het opnieuw te spetteren. En toen ik vervolgens mijn regenjas pakte heb ik ook maar even toegegeven aan de regen. Ik stond namelijk net op een hele bijzondere plek (daarover later meer). Gelukkig bleef het onweer uit en stelde het buitje eigenlijk ook heel weinig voor. Dus kon ik daar rustig nog wat fotootjes schieten zonder echt zeiknat te worden (of te worden geëlektrocuteerd).

Richtung Mittelmeer

May 15, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

Wir packen zusammen, ein letztes Frühstück auf Manju's Place, an unserem Kennenlerntag. Es ist leider zu kalt und zu windig um draußen zu frühstücken obwohl die Sonne scheint.
      Wir fahren die kürzere Route vom Platz nach Alcaniz. Am Morgen war ein Gas-LKW am Platz was mir die Warnungen anderer Camper über die Route als vernachlässigbar erscheinen lassen. Auf dem Schotterweg halten wir einmal an um ein entgegen kommendes Fahrzeug durchzulassen, dabei entdecken wir einen wunderschönen Ausblick in das Tal des Rio Guadalupe.
      Wir fahren weiter durch die beschriebenen Tunnel und suchen in Alacaniz nach dem Baumarkt. Dort haben sie nicht was wir suchen, verweisen uns aber an einen anderen Händler. Dort bekommen wir einen Regulator-Aufsatz für eine spanische Gasflasche. Dann kaufen wir an der 2. Tankstelle noch eine Gasflasche und fahren dann weiter Richtung Lleida. Unterwegs machen wir halt am "Mar de Aragon", dem aufgestauten Fluß Ebro (Embalse de Mequinenza).

Fraga