Suriname
Suriname

Dolfijnen, brommen & feest!

June 17, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag was echt een hele leuke dag! 's Ochtends ontbeten we met een gekookt banaantje (jum!) om vervolgens te vertrekken naar de steiger. Vanaf daar gingen we met de boot richting de monding van de Atlantische oceaan om dolfijnen te spotten!

De bootsman (Albert) hadden we al eerder ontmoet bij een feestje van toen we eerder in Mariënburg waren. We waren in totaal met 7 mensen: Don, Gaby, Albert, Tefan, Seggie (familie van Don & Gaby), Hanneke en ik. We namen brommers mee op de boot zodat we later een stukje konden brommen.

Het was heel gezellig op de boot. We zaten continu te speuren naar dolfijnen maar die waren nog best lastig te vinden. Albert spot heel vaak dolfijnen dus hij wist precies welk golfje wel een dolfijn was en welke niet. Ineens wees hij en jahoor, er was een dolfijn! Het was een beetje onwerkelijk om echt een wilde dolfijn te zien. Helaas was de dolfijn alleen dus zagen we alleen deze af en toe boven komen.
      We gingen een stukje verder varen, op zoek naar andere dolfijnen. Later zagen we er nog eentje maar we konden maar geen groep vinden. Ondertussen waren we al best dicht bij de oceaan en sloeg het weer ook om. We gingen richting ons eindpunt, toen Albert ineens dolfijnen zag. We gingen er heen en zagen ineens heel veel dolfijnen! Er waren er denk ik 8. Ze zwommen samen en kwamen af en toe boven. Een paar sprongen zelfs! Zo hoog dat je ze helemaal zag. Heel bijzonder!!

Na de dolfijnen gingen we aanleggen bij een steiger. Daar haalde Albert eten voor ons bij een warung: gefrituurde casave: heel lekker! Het begon ineens heel hard te regenen dus bleven we even schuilen bij de steiger. Toen het weer opklaarde maakte we ons klaar om te brommen. Het gebied waar we gingen rijden, waren vroeger plantages. Nu is er heel veel natuur en wat huizen.

De wegen waren best wel hobbelig en glad door de regen. De omgeving was echt prachtig om te zien en het was heel gezellig op de brommer. Ik zat achterop bij Tefan en hij liet allemaal vogels/vissen en hagedissen zien. Sommige vogels waren knalgeel met zwarte vleugels, heel mooi!

We maken een superlange tour op de brommer, ik denk wel van een uur of 2 (als het niet langer was). Heel veel mooie dingen gezien!

Na het brommen zijn we met de boot teruggegaan naar Mariënburg, waar we teruggingen naar het huis van Don & Gaby. Familie van Gaby kwam ons ophalen. Reyes was ook mee en die zei gelijk tegen Hanneke "There's a surprise for you" omdat ze een surprisefeestje hadden gegeven voor Hanneke en het huis heel mooi hadden versierd. Hanneke is maandag namelijk jarig maar we vierden het vandaag alvast.

Eenmaal thuis liet Reyes gelijk alle versiering en het eten zien. De moeder van Gaby had zoveel eten gemaakt! Ze had alle basis vegetarisch gemaakt omdat ik er was, zo lief! Dingen die normaal met vlees worden gemaakt (pom, pastei, nasi, bami) waren nu dus vega dus kon ik alles proeven.

Wij dachten dat we gewoon met hetzelfde clubje als op de boot en dan de buren (familie van Gaby) gingen eten maar er kwamen superveel mensen. Ik denk dat er wel 30 mensen waren die allemaal langskwamen om te eten. Sommigen hadden zelfs een cadeautje mee voor Hanneke, te lief!

Er was ook voor taart gezorgd (een mega slagroomtaart) en we weren ondergedompeld in de Surinaamse traditie. Eerst worden de kaarsjes neergezet en aangestoken, dan gezongen (ook in het Surinaams), dan mag de jarige blazen en de taart snijden en het eerste hapje nemen. En dan... wordt er gesmeerd! Toen kreeg Hanneke dus de taart in haar gezicht, hihi. Haar reflex was heel snel dus Don (die de taart smeerde) kreeg de volle laag terug. Helaas kan ik geen filmpjes toevoegen want het staat op video :)

De rest van de avond was dus heel gezellig maar op een gegeven moment werd ik wel heel moe van al die mensen, ook omdat we al zo'n drukke dag achter de rug hadden. Maar het was een topdag en Hanneke was heel erg jarig!

* Op de foto's zie je Han op de brom, het feestje, de boot, 2 vage dolfijntjes en ik op de brom *

Dansen met de kleuters!

June 21, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Op school hebben we iPadles gegeven aan groep 2 en groep 6. Toen we bij groep 2 binnenkwamen, zagen we dat alle kleuters bij elkaar zaten vandaag. Normaal zijn er twee klassen maar omdat 1 van de juffen er niet was, zaten ze nu allemaal bij elkaar. Heel gezellig.. maar mega druk!
      De iPadles ging wel gewoon door dus hebben we cijfers geoefend met de helft van de kids. Ik vergeet elke keer een beetje dat ze zo jong zijn dus heel weinig zelf kunnen. Alle oortjes moeten voor ze uit de knoop worden gehaald, ingeplugd en in hun oren worden gestopt. Daarbij laten ze het niet weten als ze niks horen dus moeten we dat bij elke iPad checken (zonder geluid kunnen ze de app niet gebruiken). Als ze dan eindelijk allemaal geïnstalleerd zijn, komen we bij het probleem dat sommige kinderen geen Nederlands kunnen verstaan of spreken. Toch lastig communiceren dan. Soms is het moeilijk om een kind dan te helpen, maar met handen- en voetenwerk kom je nog best een eind :).

De klas waar we na de pauze heengingen met de iPads was groep 6a. Dit is een hele leuke klas met hele lieve kinderen. Ze gingen digitale tijd oefenen op de iPad. Dit vonden heel veel kinderen heel lastig. Het is ook wel moeilijk om uit te leggen waarom 15 uur dan 3 uur 's middags is.. Gelukkig had de juf een klok op het bord gemaakt met de uitleg erbij. De kinderen vonden het een leuk onderwerp en aan het eind van de les had zeker de helft het onder de knie. Ik was een tijdje een groepje kinderen aan het helpen maar toen ik wegging om andere kinderen te helpen kwamen ze me elke keer halen om toch nog even mee te kijken.

Na de tweede pauze zouden we eigenlijk lezen met groep 3 maar die gingen onverwachts eerder naar huis dus kon het niet. We besloten de kleuterjuf met haar 60 kleuters even uit de brand te helpen en hebben de helft meegenomen om buiten spelletjes te doen. Ze waren zo enthousiast, het was echt heel leuk! We begonnen met een simpele kring waarin we hoofd-schouders-knie-en-teen dansten. Toen ze het dansje onder de knie hadden, kwam ineens een meisje naar me toe die zei dat ze ook een liedje wist. Ineens zong ze een vet christelijk lied over the power van Jezus :') Nog voordat ze klaar was met zingen, zei ze dat ze nog een lied kende en jahoor, daar ging ze weer. Toen ze uitgezongen was, deed ik nog wat oefeningen met de kids. Meer dan de helft verstond me geloof ik niet maar gelukkig doen alle kinderen je na als je springt als een kikker.

We deden nog wat meer spelletjes zoals kruiwagen lopen (dat zorgde voor enorm veel gelach) en wie het langst kon hinkelen. Het was echt heel erg leuk om ze zo enthousiast mee te zien doen.

Toen de kleuters uitgedanst waren, mochten ze naar huis. We hielpen ze even met oversteken (dat doet de juf normaal) en toen gingen ze allemaal naar huis, en wij ook.

's Middags wilde ik lekker in de zon liggen. Alle spullen gepakt, goed ingesmeerd, er helemaal klaar voor. Ik lig net 5 minuten als het ineens gaat miezeren. De lucht was nog blauw dus ik dacht, het gaat zo wel over. Helaas ging het alleen maar harder regenen en ben ik naar binnen gevlucht.

Als avondeten kozen we deze keer voor iets Hollands en maakten we een ovenshotel. Het was heel lekker. Mevrouw Jerou at met ons mee en die vond het gelukkig ook lekker.
      De buurvrouw van mevrouw Jerou kwam ook nog langs en vroeg of we die arretjescake een keer voor haar wilde maken, zo lekker vond ze het! Heel leuk haha :)

De rest van de avond heb ik lekker gelezen in een tuinstoel voor het huisje. Ik heb hier al meer boeken gelezen dan in het afgelopen half jaar. Dat krijg je als je 5 dagen per week in een dorp zonder activiteiten bent :') Is niet erg hoor, even lekker niks!

* Op de foto's zie je een prachtige selfie met de jongens uit groep 3 die ELKE pauze naast ons komen zitten, onze spelletjesmiddag met de kleuters en de overheerlijke ovenschotel (in de maak)! *

Enorm veel spullen kopen!

June 24, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag hebben we stad en land afgelopen voor de spullen voor school. Nog enorm bedankt voor het doneren allen, we hebben heel veel kunnen kopen!

We begonnen in de Beyrouth Bazaar, hier hebben ze schoolspullen en schrijfmateriaal. Al snel kwamen we erachter dat het duurder was dan bij Kirpalani dus kochten we hier nog niet zo heel veel. We kochten wel 12 (voor elke klas 1) multomappen en 144 linialen.

Met (nu al) volle tassen liepen we naar Vaco. Dit is een (dure) boekhandel maar ze hadden hier heel veel spullen die we zochten. We hebben bijvoorbeeld een whiteboard gekocht, bordlinialen en 300+ tekenschriften. Er waren ook hele leuke posters voor in de klas dus hebben we er voor elke klas 1 meegenomen.

Allemaal leuk en aardig die spullen, maar we waren nog lang niet klaar voor vandaag maar we konden het nu al niet meer tillen. Helaas was Vaco maar tot 2 uur open dus konden we de spullen daar niet achterlaten. We besloten de spullen naar het appartement te brengen en dan verder te gaan. We regelden een busje waar het whiteboard en de rest van de spullen inpaste.
      Ondertussen was het keihard gaan regenen waardoor de hele straat onder water stond. Bij Vaco deed mijn pinpas het niet dus moesten we contant betalen. Het was een heel gedoe maar uiteindelijk zat alles in het busje en paste ik er nog net bij achterin.

Van het appartement gingen we gelijk terug te stad in om even iets te eten en weer verder te shoppen. We gingen naar Lucky Store en naar Kirpalani. Dit zijn allebei warenhuizen met heel veel verschillende spullen. We vonden schriften, vegers, slijpers en nog wat andere spullen die we nodig hadden of wilden kopen.

Na een hele tijd rondlopen in de Kirpalani, hadden we ongeveer alles gevonden en wilden we afrekenen. Weer konden onze pinpassen niet gebruikt worden. We gingen snel naar de geldautomaat. Het bijzondere is dat ze alle artikelen apart moesten scannen.. dus niet 50x slijper maar elke slijper moest apart worden gescand. Omdat we niet konden betalen moest alles nog een keer worden gescand toen we terug waren met contant geld 😂. Ik weet niet hoe lang we die kassa bezet hebben gehouden maar het voelde heeel lang.

We belden snel een taxi om weer naar het appartement te gaan. Ondertussen was het al 6 uur en waren we heel tevreden met onze aankopen.

's Avonds hebben we lekker roti gegeten in de buurt van het appartement. Jum!

* Op de foto's zie je de enorme regen en de gekochte spullen! De laatste foto is een lijstje van alles wat we tot nu toe hebben gekocht *

Een grote domper 😮‍💨😪

February 15 in Suriname ⋅ ⛅ 27 °C

We moeten nogal vollop acclimatiseren wanneer ons verblijf op Kamp fu Amanja ineens een onverwachte wending neemt.

Nadat er een paar buurjongens (13,14,15jaar) langs kwamen die erg geïnteresseerd waren in ons doen en laten hadden we een unheinlich gevoel. We moesten die dag Adii (Jeannette) naar de stad brengen omdat ze met spoed voor haar hele zieke zus moet zorgen. Toen we een paar uurtjes later terug kwamen was er bij haar huisje ingebroken.

Alhoewel bij ons huisje niets aan de hand was en we gewoon al onze (waardevolle) spullen er nog waren. Was het wel schrikken.

Adii zou namelijk niet meer terug naar het kamp komen, maar door naar het binnenland want een broer van haar is de week ervoor overleden. Genoeg kopzorgen dus en dringende familie aangelegenheden.

Tijmen had Lukein geïnformeerd en die is ons die nacht nog komen halen. Hij vertrouwde het niet en vond het niet veilog genoeg voor osn tweetjes alleen. We hebben alles halsoverkop in de auto's gegooid en naar zijn huis toe gereden. Half wakker en in t pikkedonker was wel pittig rijden voor mij.

Ook de extra onverwachte kosten zijn natuurlijk heel vervelend.
      Anyway ik heb super dankbaar voor Lukein's lieve zorg. Hij had meteen spoedverlof genomen om met ons mee te kunnen op zoek nar andere accommodatie. En we hebben alle tijd om vanuit hier verder te kijken.

We zijn in goede handen en de huurauto was een hele goede zet. Aan de andere kant hebben we nog 28 dagen te gaan dus met de ontspanning moet het goed komen💚🌴☀️

Uit iets kwaads komt iets goeds❤️‍🩹

February 16 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Tijd om eropuit te gaan en andere accomodatie te vinden. We kunnen in alle rust vanuit Lukein's huis zoeken en al onze spullen opslaan. Via Google, airBnB en Facebook zoeken we met ons ale naar fijne alternatieven.

Dit wordt het lijstje:
      * Houttuyn nature resort
      * Oxygen riverside resort
      * Surinat resort
      * Guesthouse La Resource

We gaan overal langs en uiteindelijk valt de keuze op guesthouse La Resourcce. We worden ontzettend gastvrij als oude bekende ontvangen, rondgeleid en getrakteerd op eigen gemaakt bier van Bert.

De plek is prachtig, aan een kreek met maar 2 studios. Intiem, groen en open. Het uitzichtop ongerept bos zorgt al meteen voor het spotten van 1 slang en 2 leguanen. Tijmen's pret kan niet op. Precies wat we zoeken! Helaas zijn we niet de enige en kunnen we er maximaal 9 dagen verblijven (24 feb - 3 maart). Maar we zijn allang blij met deze schitterende plek, dus leggen het meteen vast.

Lukein is erg verrast door onze keuze. Hier is het gangbaar dat men juist zo 'modern' mogelijk wil: Zwart/wit, strak, saai, alles betegeld... no thank you.
      Het maakt het extra zuur wat er is gebeurd want kamp fu Amanja was juist de perfecte plek.

Morgen gaat de zoektocht verder om de komende week en de laatste 2 weken van de vakantie accomodatie te regelen.

Zo neemt de vakantie een hele andere vorm aan, maar het weekend bij Lukein en zijn gezin is ontzettend fijn en gezellig.
      Ook komen we nu op plekken waar we wellicht nooit waren gekomen en hangen we echt de toerist uit.

Iets met 'glas half vol'😎

Paramaribo city

February 17 in Suriname ⋅ ☁️ 32 °C

We vinden voor de periode maandag 19 t/m zaterdag 24 feb een heel knusse studio middenin Paramaribo met een prachtige tropische tuin. Een echt uniek pareltje die ook nog betaalbaar bleek.

We gaan er weer op uit om deze met 1 ander appartement te vergelijken. Maar de keus is snel gemaakt.

1 down
      1 to go...

Maar eerst... ETEN... lekker naar een Warung bij blauw grond #nomnomnom

Gouden vonds @Mei Da Bouwmarkt

February 19 in Suriname ⋅ ☁️ 32 °C

Wat wil onze eigen Indiana Jones Meerman het allerliefste tijdens zijn Amazone avontuur... een houwer 😅

P.s. we hebben t niet gekocht hoor 😇

Het is heerlijk vertoeven bij Lukein thuis en er wordt elke dag een lekker maaltijd bereid. Vandaag gebakken kip, rijst en kool uit eigen tuin 🥬
      #nomnomnom

Visa verlengen, tour boeken en E'tembe

February 23 in Suriname ⋅ ☁️ 32 °C

De ochtenden zijn zalig koel met tal van vogels in deze bijzondere tuin. In de video heb ik er een paar vast kunnen leggen en de overvliegende parkieten die vanuit het bos naar de kust trekken om te eten.

The single entry toerist visa van Tijmen is 30 dagen geldig. We verblijven 32 dagen... dus op naar Ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie om een verlenging van 2 dagen aan te vragen.
      Aangezien we nu vanuit Paramaribo het dichtst zijn lijkt het mij een uitgekozen moment om dit meteen te regelen.

UPDATE: hij kreeg meteen de volle 90 dagen en het is gratis EN we waren de enige, meteen aan de beurt en stonden 15min later buiten 😦😕 haha wauw nooit gedacht! Ondertussen wachten we soms in winkels bij de kassa 2 tot 3x zolang🙈 zuchttttt

Vervolgens gaan we naar de centrale markt. Het is vrijdag dus rustiger dan de andere dagen. We eten een saoto en bami bij een Warung.

We hebben nog wat tijd, en omdat ik nog steeds geen reactie van de travel agent heb over de excursies, besluiten we er langs te gaan. Helaas is de Brownsberg 2 daagse niet mogelijk op 1 maart, maar Anaula resort (binnenland of te wel Boven Suriname) is wel mogelijk en deze optie zetten we alvast vast.
      Daarna terug naar het appartement voor een siësta.

S'avonds gaan we er opnieuw op uit om te pinnen en te eten. We eindigen bij restaurant E'tembe Rainforest Restaurant. Prachtige locatie pal aan de Suriname rivier, met vriendelijke bediening en lekker eten. Mooie afsluiter voor onze dagen hier in Paramaribo.

Morgen op naar Domburg!

Naar Domburg en langs Rita's eethuis

February 24 in Suriname ⋅ ☁️ 33 °C

Dan zit ons verblijf in Paramaribo er alweer op. We pakken onze koffers (en tassen en bakken 🤣) en reizen af naar Domburg.

We stoppen bij Warung Rita's en eten ons tonnetje rond voor SRD$500 (€13 de koers is weer richting 1 op 40). Wat was dat heerlijk!
      Er volgt een heel klein buitje maar zoals Noah altijd zegt 'zelfs de regen is hier warm'.

Aangekomen bij Guesthouse La Ressource zijn we weer zo blij deze plek gevonden te hebben. Het is hier prachtig.

Er gaan meteen wat flessen eigen gebrouwen bier open en de kletsen tot middernacht met de andere gasten en de eigenaren Bert en Jenny.

Rond 600uur word ik wakker van de brulapen maar was te lui om t te gaan filmen haha

To be continued...

Guesthouse la Ressource - Baby Kaiman

February 25 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Lekkere luie zondag modus.

We rollen laat uit bed, eten een broodje en verplaatsen dan naar de hangmatten aan het water. Vanaf de bovenste verdieping heb je prachtig uitzicht op de kreek.

En ja hoor Tijmen spot zijn eertse Kaiman. Zie jij hem zitten op de waterplanten? 🦎

Lukein komt even langs voor mijn slaapzak. Ja want die airco is me echt te kou! We planning de tripjes voor de komende weken en hebben een leuk programma.

Ik kook voor het eerst een eigen maaltijd en dat smaakt prima (beetje van mezelf en beetje van Maggi).

Dan gaat het Kaaiman spotten verder. Nu zien we wel 3 of 4 babies. De flashlights komen erbij maar op de foto zetten lukt niet.

De gigantische dikke vette lelijke pad blijft rustig zitten om te poseren. Bbrrrr getverderrie. Daar trek ik de grens hahaha

Republic of Suriname, Suriname, ሱሪናም, Surinam, سورينام, Surinamə, Сурынам, Суринам, Surinami, সুরিনাম, སུ་རི་ནཱམ།, Swrinam, Suriname nutome, Σουρινάμ, Surinamo, سورینام, Surinaam, Suranam, સુરીનામ, סורינם, सूरीनाम, Սուրինամ, Súrínam, スリナム共和国, სურინამი, Surinamu, សូរីណាម, ಸುರಿನಾಮ, 수리남, Surinamia, Surinaamu, Surinamɛ, ຊູລິນາມິ, Surinamas, Surinama, Sorinam, സുറിനാം, सुरिनाम, सुरिनेम, ସୁରିନାମ, Surinäm, Суринами, சூரினாம், సురినామ్, ซูรินาเม, Sulinami, Сурінам, Xu-ri-nam (Suriname), Surinän, סורינאם, Orílẹ́ède Surinami, 苏里南, i-Suriname