Sweden
Vaggeryd Municipality

In der Wildnis

August 21, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 21 °C

Ca. 220 km gefahren.
    Über Jönköping am Vätternsee vorbei. Haben aber nicht dort angehalten, soll Corona Hochburg sein🤔😖
    Ging recht entspannt, war ja auch nur 22 Grad und teils Sprühregen.
    Hier einen super schönen Platz direkt am See gefunden.
    So stellt man sich Schweden vor.
    Ging ca. 3 km auf schmaler Schotterstraße durch den Wald.
    Kam zum Glück nix entgegen.
    Sitzen vorm Auto ohne Mücken!
    Aber mit langer Hose und Jacke da es doch frisch wird zum Abend.
    Später kamen noch 2 deutsche, junge Frauen mit einem t3 hier angezuckelt.
    Mehr würden hier auch nicht her passen.
    Haben uns ganz nett unterhalten.
    Morgen fahren wir zur Ostsee nach Västervik.

Schweden die 1.

August 11, 2018 in Sweden ⋅ 🌧 13 °C

Mitten in Südschweden schlagen wir das nächste Lager auf. Diesmal mit Vorzelt als Schutz, denn leider begleitet uns der Regen schon den ganzen Tag. Dennoch haben wir einen schönen Platz am See gefunden. Sogar ohne Mücken.Read more

Sista natten!

October 23, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 5 °C

Efter Transjö hytta åkte vi, såklart, till Kosta. Mycket fint glas där också förstås, i en helt annan skala. Två stora köplador med glas från Orrefors och Kosta. Glasblåsningen var stängd på grund av Corona, men Kosta Art Gallery var intressant. Där fanns mycket glas av Bertil Vallien och Ulrika Hydman-Vallien. Skeppet av Bertil Vallien var imponerande, (prislappen syns på bilden).
    Det enda vi fick med oss därifrån var, två handdukar 🤔.

Sista övernattningen nu. Vi hittade en camping som var öppen, Hoks naturcamping. Vi är helt ensamma här. Har grillat lammfilé vid vindskyddet på campingplatsen. En värdig avslutning på veckan.

I morgon är det bara att packa ihop, grovstäda och köra sista milen till Ingemar på Kortebo gård utanför Jönköping. Sen byter vi bil och kör hem till Stockholm.

En kul och annorlunda höstvecka i Coronatider!

Camping förbjuden

October 17, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 6 °C

Nu sitter vi Ingemars husbil vid en fantastisk plats mellan två sjöar. Helt solo här och kolmörkt runt omkring. Det lyser från några hus vid sjön som speglas i vattnet. Vilken tur med första övernattningen.

Först stannade vi vid en rastplats, och började fixa för kvällen när Carin fick syn på en skylt med texten ’Camping förbjuden’. Campar man när man bor i husbil? Vet inte, vi är inte så vana vid hur det här går till, men samvetsgranna samhällsmedborgare som vi är körde vi vidare till campingen 500 m bort. Där var det stängt.

Men det måste ju finnas massor med fina ställen, där man bara kan stanna till, tänkte vi. Så vi åkte vidare, mil efter mil på en ödslig väg, utan tillstymmelse till varken hus eller sjöar eller ’ställplatser’ som vi lärt oss att det heter, när man vill parkera en husbil.

Så, plötsligt, låg det bara där, en jättefin plats mellan två sjöar! Man kan parkera precis vid vattnet och framför bilen finns ett bord med soffor, ja eller fanns, efter en kvart kom en traktor och tutade. Jag befarade det värsta och tänkte att nu får vi väl packa ihop och åka vidare igen.

Men det var en trevlig östgötabonde, som bara bestämt sig för att ta in utesoffan för vintern. Klockan sju en lördagkväll. Nåja, han var trevlig och hade absolut inget emot att vi stod här över natten. - Husbilsfolk är trevliga, de skräpar aldrig ner, sa han. Vi sög åt oss, gamla husbilsrävar som vi är 😉.

Skillingaryd

October 8, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 7 °C

Trampen in Schweden ist mühsam. Sehr mühsam. Wir kommen nur langsam vorran. Zwischenzeitlich kühlen wir an einer Autobahnauffahrt so sehr aus, dass wir ein kleines Stück wieder zurück trampen, um uns im Auto aufwärmen zu können. Witzigerweise geht das viel einfacher, als in die andere Richtung. Als wir gegen 18 Uhr immer noch nicht mehr als 50km geschafft haben, entscheiden wir uns bei einem LkW mitzutrampen. Das wird wohl auch das letzte Mal gewesen sein, da sich LkW-Fahrer, wenn sie ihre Frau 5 Wochen nicht gesehen haben, ganz schön daneben benehmen. In Skillingaryd bauen wir wieder unsere Zelte auf. Die Nacht ist kalt und es beginnt zu regnen, was den Aufbruch am nächsten Morgen verzögert. So langsam fragen wir uns, wie wir es wohl im kalten Sibirien und in der Mongolei aushalten sollen! Die Zelte sind am nächsten Morgen deutlich schwerer, aber die Motivation, heute mehr Erfolg auf dem Weg Richtung nach Stockholm zu haben, hat uns noch nicht verlassen.Read more

Vaggeryds Kommun, Vaggeryd Municipality