Taiwan
Taichung City

Here you’ll find travel reports about Taichung City. Discover travel destinations in Taiwan of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Taichung. Rainbow village

December 1, 2014 in Taiwan

Checking out Taichung.... Just when I thought we've seen everything in the night market, Taichung's Feng Gia night market brings it to a different level. It is twice as big as some of the markets we went to in Taipei, and offers some really different street food like baked potatoe with nacho cheese, peking duck in a wrap, and the famous massaged grilled chicken. The Rainbow Village on the out skirt of the city is also very cute. Supposedly an old man painted his village with these whimsical, children like artwork in order to save it from being teard down by the government.Read more

Toast & Forest Brunch

August 11, 2017 in Taiwan

Normally I have two meals a day - breakfast and dinner.

Breakfast is my favorite, not only because it's like a relaxing morning call but also it provides me a quiet moment to plan my day.

A good day should always start with a satisfying breakfast!

Taichung day 2

October 3, 2016 in Taiwan

Dagen började inte precis bra då Andy fick någon typ av matförgiftning under natten och fick åka till akuten cirka 5 på morgonen... han mådde dock mycket bättre på dagen och vi begav oss ut för att äta! Street food fick det bli, allt från friterad kyckling till boba tea. Efter att ha sett centrum och tittat på några parker så tog vi bussen hem för att sedan åka till en view point. Taichung är lite som Falun, det ligger i en grop, så det var en riktigt fin utsikt över staden. Efter det åkte vi till det stället som uppfann bubble tea och åt tofu och drack det kända bubble tea. Tror Tang har druckit så mycket boba tea så det räcker för flera veckor nu haha. Otroligt mätta av allt te så gick vi ut och hittade på några gamla övergivna haj modeller som av någon anledning bara låg mitt ute i naturen. På vägen dit blev Andy livrädd för en "orm" som kom mot oss, men det var en hund... kanske ska kolla upp synen. Nu är vi tillbaka och ska sova och hoppas att denna natt inte håller på några akuten besök.Read more

Taichung day 3

October 4, 2016 in Taiwan

Ännu än dag då temperaturen låg på 32 grader, men känns som man är lite mer van med värmen vid det här laget. Men vi börja som vanligt dagen med mat, denna gång blev det beef nudles och blev som vanligt inte besviken! Jag har fortfarande problem att äta med pinnarna men det går iaf bättre och bättre haha... När jag tillslut fått i mig allt så åkte vi och kolla på en park som hette Maple garden, och solen stekte på rätt bra då kan jag lova, men hör och häpna så har jag kommit undan utan att ha bränt mig än. Efter att ha spenderat runt en timme där så tog vi bussen till två köpcentrum för att kika runt lite, men som vanligt så köpte ingen av oss något, förutom mat då såklart... vi tog senare oss in till en nattmarknad och jag tror jag aldrig ätit så mycket och så mycket olika saker i hela mitt liv, otroligt hur mycket gott man missar när man bor i Sverige. Det var nästan så vi rullade hem när vi var klara och bestämde oss för att kolla på film. Medan Tang tog en nap så åkte jag och Andy iväg på moppen och köpte ännu mera mat, vet inte riktigt hur den idén kom in i bilden med tanke på hur mätta vi var men jaja. Först blev det papaya mjölk och en toast och efter cirka 5 minuter stod vi vid ett annat matställe och beställde stekta nudlar. När vi väl begav oss hemåt köpte vi med papaya mjölk och kyckling till Tang och sen fick det bli film resten av kvällen.Read more

Gaomei wetlands

October 6, 2016 in Taiwan

Började dagen med en stor portion stekt ris medan Tang tog nudlar. Efter vi tillslut fått i oss allt så började resan mot Gaomei wetlands, en cirka 40 minuters resa med bil. Väl där så var det så mycket mer folk än vad jag trodde, många klasser som var där på utflykt. När man gått ut några hundra meter på en brygga så kunde man gå ner i vattnet, det blev dock aldrig djupare än till fotlederna. Efter att ha stannat där och sett solnedgången så åkte vi och åt på ett ställe som låg påvägen hem. När vi kommit tillbaka hem så gick vi ut till en matställe och åt samt tog några öl, jag som inte ens gillar öl men den var så vattnig så det var okej haha.Read more

Good evening Taiwan!

October 2, 2016 in Taiwan

Denna morgon stod klockan på 6:00... det var bara att bita ihop och kliva upp då vi egentligen hade ganska bråttom till flygplatsen ifall vi skulle hinna köpa frukost innan också. Även om vi kom iväg i tid så blev det stressigt på slutet och kom precis till the final call. Flygresan till Taipei gick på cirka 1 timme och 30 minuter och hann knappt blinka innan vi landade. När vi lyfte så varnade dom för att det kunde bli lite problem då vi skulle flyga genom en typhoon, men det var inga problem alls.
    Väl på flygplatsen i Taipei så fick vi vänta att tag på att Andy skulle komma och åka buss tillbaka med oss till Taichung. 32 grader var det när vi landade, hade hoppas på lite svalare menmen. När vi klivit av bussen i Taichung så hämtade Andys pappa upp oss och körde oss hem. Vi pustade ut och vilade lite efter all bäring av väskorna men vid cirka 18:00 åkte vi till en jättefin restaurang för att äta något som heter Beijing duck, hur gott som helst! Efter vi var otroligt mätta och nöjda gick vi ut och kollade runt i centrum för att sedan avsluta med att kolla in deras opera house, väldigt fin byggnad som precis blev färdigställd, lägligt! På vägen hem köpte vi watermelon juice och sen blev det sovaa, godnatt

Taichung day 4

October 5, 2016 in Taiwan

Då Tang tog en rejäl sovmorgon så åkte jag och Andy och åt lite gul ärtsoppa, en kall sådan och den satt inte ivägen i denna värme. Jag fick även lov att köpa en ny tandborste då min förra blev invaderade utav kackerlackor, ryser än...
    När Tang väl vaknat så åkte vi och åt nudlar med jordnötssås och drack soja mjölk och ris mjölk. Vi begav oss sedan till en stor Buddha som låg i princip mitt i stan. Som vanligt så bestod kvällen utav att gå på marknader och testa all mat vi ser, inte blir vi besvikna heller.
    Vid cirka 10 så åkte jag och Andy och kollade på bio medan Tang vilade hemma, vi såg Miss Peregrine's home for peculiar children. Den var mycket bättre än jag trodde och biosalongerna var så mycket större och bekvämare än i Falun. Efter filmen åt vi tunna tunna nudlar och stinky tofu, stinky tofu var dock inget för mig men inte så illa som jag trott och hört. Mätta och trötta åker vi hem och ska sova. Ses imorgon!

Last full day in Taichung

October 7, 2016 in Taiwan

Denna dag har mest bestått utav att vi gått runt i Taichung och kollat på olika byggnader och fångat pokemon... Vi gick bland annat till den nuvarande city hall och den gamla. Vår plan var att stanna på en jazzfestival ett litet tag med det slutade med att vi stannade där tills cirka 3. När vi kom dit så spelade dom Abba så vi kände oss hemma. Den som satt framför var dansk så på något vis så började vi prata och umgicks hela kvällen. Vi gick till närmaste 7-eleven och köpte några öl samt cider. Påvägen hem skulle Andy testa skatea men det gick inte sådär superbra då han bara ramlade, men jag tror han är okej haha. Nu ska vi sova, godnatt och imorgon blir det Taipei!Read more

This is a great BBQ restaurant, if you can ignore their prices on the menu. They cooked everything for us, so all we did was enjoy as much protein as we could tonight (beef tongues, prime rib eye steak, pork cheek, kimchi, mixed veggies...)

At the very end, we even ordered chicken cartilage soft bones for take-out. These were for our two little dogs waiting for us patiently at home.

難得吃烤肉都是讓人伺候,不需自己動手烤,只需要好好享受蛋白質燒烤的好滋味。只是價格真的有些些高,4片薄牛舌就480。6oz肋眼牛排500。

離開前,我們還特地為兩隻毛小孩,外帶了一份無調味的燒烤雞軟骨,她媽說要照顧好它們的關節...,因為自己的已經無救。