Vietnam
Hoàn Kiếm

Hello Hanoi 👋🏽

April 2, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 29 °C

Nach großer Verabschiedung in Kathmandu, ging’s für mich mit Zwischenstopp in Dheli nach Hanoi. Am Freitag, morgens um 5:00 Uhr, komme ich in Hanoi an…heißt noch sieben Stunden warten bis meine Mama planmäßig eintrifft, also erstmal Platz zum schlafen gesucht (was auch nur so halbwegs geklappt hat). Bis zur Ankunft habe ich mich dann noch um Geld, Sim Karte und mit Hintergrundwissen übers Land beschäftigt.
      Pünktlich kommt der Flieger und nach kurzem Warten gibts Begrüßungsumarmungen.
      Wir nehmen ein Taxi zum Hotel ins Old Quarter. Pünktlich mit Ankunft im Hotel gehts mir blöderweise schlecht (hab ich wohl was falsches gegessen). Deswegen sind die ersten 1,5 Tage leider etwas ruhig und mit viel Ausruhen für mich gefüllt. Wir schauen uns bisschen das Old Quarter an und machen einen kleinen Spaziergang zum französischen Viertel. Was jetzt schon auffällt, überall und immer wird gegessen…
      Und der links Verkehr ist zurück.
      Ab Samstag Nachmittag geht es mit dem Bauch besser. Das Wetter spielt leider nicht so mit…es ist neblig, keine Sonne und sehr feucht (im Gegensatz zu Nepal wo es immer trocken war).
      Wir haben Karten für ein traditionelles Wasserpuppentheater bei dem zehn verschiedene kurze traditionelle Stücke mit dazugehöriger traditioneller Live Musik aufgeführt werden. Obwohl wir den Text nicht verstehen, ist es sehr lustig und interessant. Abends bei einer Cola bestaunen wir den nächtlichen Trubel bestehend aus Mofas, Autos Touristen.
      Heute ging’s mit Frühstück gestärkt auf Sightseeingtour: Literaturtempel, Thang Long Zitadelle, vorbei am Lenin-Park zum Ho Chi-Minh Mausoleum, durch den Botanischen Garten zur Tran Quoc-Pagode.
      Auf dem Weg zum Literaturtempel sind wir an der Train-Street vorbeigekommen und prompt kam auch ein Zug. Ein Besitzer von einem Kaffee hat uns schnell reingewunken (eigentlich ist die Gasse gesperrt, aber durch die vielen Cafés direkt an der Strecke, kann man die Zugdurchfahrt erleben) und so konnten wir den durchfahrenden Zug bewundern.
      Nach der großen Sightseeing-Tour, gibt es zur Entspannung einen kalten Kaffee, den es an jeder Ecke und in jedem Café gibt.

Tschau Halong Bay

April 17, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

Xin chào🌅🌅🌅

Kaum aufgestanden gab es schon einen leckeren Zmorgen: Omeletten!🥞

Weiter ging es mit einer weiteren zweistündigen Kayakpaddelfahrt zu drei neuen, versteckten Lagunen. Jedes Mal mussten wir durch kleine Höhlen zirkeln um einen neuen Ort zu entdecken. Heute sind wir vom Boot gesprungen und Hundert Meter zu einem einsamen Strand geschwommen.
      Dort haben wir jede Menge Krabben 🦀 gesehen. Das war spannend.

Traurig gestimmt hat mich aber, dass es auch hier Unmengen von Abfall gibt. 😭
      Vielleicht endeckt ihr es ja auf einem Bild.

Nach diesen zwei Tagen Schiffsfahrt sind wir und unsere Mitfahrenden schon eine Art Familie geworden.👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦
      Die Zeit war auf jeden Fall total toll.

Nachdem wir in Cat Ba angekommen waren, mussten wir auf den nächsten Bus, der uns direckt nach Hanoi brachte.

Hier in diesem Hotel bleiben wir zwei Nächte.

Unser Hotel hat eine tolle Dachterrasse.🌇

Liebe Grüsse Maleah 💜

Hanoi

May 1, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Après 32h de train pour relier HCMV à Hanoï je retrouve Isabelle et Pierre, ma mère et mon beau-père. Nous allons visiter ensemble le nord du Vietnam durant 20 jours😋
      On commence par la capitale, mes compagnons étant plus intéressés par les cafés que les musées on se le prend tranquille.
      Ces 20 jours s'annoncent bien différent, un air de vacances.

Hanoi I

April 30, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Hanoi was our last station together with Simon, so of course we needed to go out both cheap and not-so-cheap. It was holidays for the Vietnamese (and with holidays I mean they have 4 days off, of which 2 days fall on the weekend), so the whole city was hustling and bustling with Vietnamese people - even more than with tourists. We ate very good, drank very good and had a very lovely time overall. It was good to be in one place for a couple of days and discover many of Hanois sweet spots. We definitely prefer Hanoi over HCMC! A sweet goodbye for Simon ❤️Read more

Ha noi

July 4, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

Onze gids Duy staat ons alvast op te wachten aan de luchthaven vanwaar het transport met privebusje naar het centrum van Hanoi vertrekt. De warmte overvalt ons meteen, 33 graden en 70 % vochtigheidsgraad !
      Onderweg krijgen we een korte schets van wat het land Vietnam voorstelt. Vietnam telt 100 miljoen inwoners waarvan er ongeveer 10 miljoen in Hanoi wonen.
      Boeddhisme is veruit de grootste geloofsgemeenschap maar iedereen is vrij om te geloven. Zo zijn er ook Christenen en moslims.
      Het communisme / socialisme maakte hier sinds 1986 geleidelijk plaats voor een gemixte economie, doch is er slechts 1 politieke partij, de communistische partij. Iedereen is vrij om voor zichzelf een inkomen te verschaffen, dus handel te drijven.
      Een Lamborghini en Porsche die we onderweg kruisen zijn hier de bewijzen van.
      Vietnam is de grootste producent van cashewnoten, de nummer 2 in koffie, en nummer 3 in rijst.
      Ha noi - letterlijk stad tussen de rivieren. De belangrijkste rivier is de red river, door de Fransen zo genoemd omwille van de kleur die de klei eraan geeft tijdens het regenseizoen. De Vietnamezen hebben het liever over de pink river, dat is sexyer. Het hotel ligt midden in het oude gedeelte van de stad met een massa aan kleine winkeltjes, straatrestaurantjes etc , en ook ongeveer 6 miljoen scooters Klein stresske, gsm vergeten in het busje dat ons tot het hotel bracht, maar onze gids heeft dat keurig, voor 2 euro opgelost.
      Na een powernap en een goede douche, richting resto New Day - Pho bo, ribbetjes en vis. Lekker !

Zoals de echte?!

July 5, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

Nadat we wat opgedroogd zijn in het hotel komen er een viertal erg jonge mannen aankloppen . Het blijken onze chauffeurs voor de food tour van Hanoi. Gezien de stortbui, raadt de gids ons aan om nog een tiental minuutjes te wachten in de hoop dat de regen wat mindert. Dat was valse hoop dus, met een regencape aan, gaan we toch van start. En kruipen achterop de scooters . Little did we know dat dat zo leuk zou zijn!

De scooters zouden van Russische makelei zijn, hoewel de organisatie zich back street boys noemt.
      De eerste 10 minuten kronkelen we door smalle steegjes, op weg naar de lokale markt. Elk stadsdeel heeft blijkbaar zo een eigen markt. Vietnamesen eten namelijk zoveel mogelijk verse producten, supermarkten vinden ze te duur. De gids toont ons enkele plaatselijke gewoonten zoals het roken van tabak (in een soort waterpijp?). De briquet is voorzien van een stukje darm, zo wordt die niet al te snel gestolen. Dat past namelijk niet zomaar in je broekzak. Als eerste delicatesse zien we een kippenei met embryo, wijzelf laten de kans aan ons voorbijgaan om te proeven, de geur alleen al is verschrikkelijk. De gids zelf proeft ervan om ons tevreden te stellen, maar zijn gelaatsuitdrukking spreekt boekdelen.
      De markt zelfs is best onverbloemd en rauw.

Onze chauffeurs brengen ons dan naar een meer residentiële deel van de stad waar we iets meer over het leven in Vietnam leren. Zo toont hij ons een geschenkpakket met papieren kledij, papieren sigaretten en vals geld. Dit is een offer dat tweemaal per maand verbrand wordt om de overleden dierbaren te eren.. Zo geloven ze er in dat in het hiernamaals ook geld nodig is om verder te leven. In een ander klein winkeltje maken we kennis met een soort kleverige, ietwat taaie gestoomde rijst wat erg zoet is. Het lijkt op mochi, voor zij die het kennen en wordt gewoonlijk gegeten tijdens bruiloften. De weg naar de hoofdstraat vinden we makkelijk terug met een tip van de gids : volg de stroomkabels!
      Nee, de gids wees ons gewoon de weg. Maar het kon toch hè? 😁

De volgende stop brengt ons naar train street, en dat mag je best letterlijk nemen. De straat is een treinspoor met daarnaast een smalle stoep.
      We zetten ons neer aan een tafeltje bij een bar naast het spoor. De eigenaar komt na enige tijd het tafeltje weghalen en zegt dat we ons moeten draaien en achter elkaar op een lijn zitten zodat de trein kan passeren. En het is ook nodig want hij rijdt rakelings langs ons. Oeff! We hebben het overleefd.

De laatste stop ligt in het oude centrum van Hanoi waar we dineren. Als eerste zijn er springrolls nadien volgt phò. De phò hier is een koekje van rijstnoedels waarin je een gaatje maakt wat je vervolgens opvult met vanalles en nog wat. In ons geval noedels met rund en bananenbloesems en nog iets anders, maar dat ben ik vergeten. We genieten allemaal enorm van dit lekkere, lokale eten.

Dan is het tijd voor een laatste rit naar het hotel. We worden namelijk verwacht in het station van Hanoi voor een nachtelijke treinrit naar Sa Pa. Een busje, geregeld door gids Duy brengt ons naar Ga Ha Noi. Eenmaal in de trein installeren we ons. Het is een prive coupe, gezellig met ons vieren. Bananen, oreos en water liggen alvast klaar.in de beter dan verwachte treincoupé. Het eerste deel van de rit is een beetje hobbelig, geen idee hoe de nachtrust zal verlopen. We komen tegen 6u aan in Lao Cai!

Weetje van de dag: respect is de eerste stap in de opvoeding, kennis volgt later wel. Dat is de leuze waarmee kinderen hier opgevoed worden. Er is een verplichte legerdienst in Vietnam welke 2 jaar duurt.

Van Ha Long Bay naar Hanoi

July 10, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

Gisterenavond zoals we bijna gewoon geworden zijn : veel te veel eten. Een vijfgangenmenu, de springrolls hebben we zelf gerold en we eindigen met een caramelflan. Na het eten trekken we naar het aanlokkelijke dek om allemaal samen de feloranje zonsondergang te bewonderen ! Gin Tonic's en Espresso Martini's in de hand, genieten onder de blote sterrenhemel.Niet te laat in bed want om 5u30 zonsopkomst. Uiteindelijk stelde deze niet veel voor, nog even indutten, de volgende wekker om 6u, Tai Chi op het dek. Lenigheid en evenwicht is niet echt aan ons besteed.
      7u : eerste licht ontbijt :volgens de gids zou dit beperkt zijn. We kregen elk een omelet, 2 toastjes, een hoekje La Vache Qui Rit, een potje confituur en een potje boter. Daarnaast konden we ook nog smullen van vers fruit en wat koffiekoekjes, helemaal niet beperkt dus.

Vervolgens de kajunk op. We hoeven zelf niet te varen maar kunnen genieten van de uitzichten.We varen naar een drijvend dorpje Vung Vieng waar momenteel nog 80 gezinnen verblijven. Vroeger waren dit er 200, maar omwille van de regelmatige typhoons, trokken vele gezinnen weg. De mensen die er nu nog wonen, worden tijdens typhoons naar de stad gebracht om minimale schade te verzekeren.

Hier zijn de omstandigheden ideaal voor de oesterkwekerij. We kregen en zagen het hele proces van de kweek tot de uiteindelijke afgewerkte parel. Ik kreeg er ook een souveniertje : een ketting met een echte parel!, Lucky me
      Terug aan boord, tijd voor de brunch : 9u45, en reeds 2 e maaltijd van de dag.

Terug met het busje naar Hanoi. Onderweg een stop bij een tankstation, waar ook een soort school/werkplaats is voor mensen met een beperking. Hetzij met naaien met , hetzij met kapotte eierschelpen en daarbovenop te schilderen. Deze mensen krijgen hierdoor een nuttige invulling van de dag en zijn ze creatief bezig.

Om de namiddag in te vullen trokken we naar het oude gedeelte van de stad voor de highlights. Zo passeren we de een kathedraal, de gevangenis, de opera en vele ambassades.

Wat opvallend is voor de stad, is dat je zoals bij ons vroeger echt nog specifieke wijken hebt. Zo heb je bijvoorbeeld de wijk van de elektriciens, de wijk van de kleermakers, de herstellers van scooters....

Zoals altijd, opnieuw voor 30 euro met 4 man gegeten en gedronken!

Hanoi

August 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

Am 24.08 sind wir zu dritt via Doha nach Hanoi gefolgen. In Vietnam ist es zu dieser Jahreszeit tropisch-feucht, über 30 Grad heiss. -
      In Hanoi sind wir in einem Hotel im Old Quarter übernachtet. Das Gewusel in den Läden, dem Nachtmarkt und dem Verkehr ist ein Erlebnis wert, vom Essen ganz zu schweigen.
      Wir waren in einem propagandistisch aufgemachten Militärmuseum; tragisch nachzulesen wie sich Franzosen, Japaner, Russen, Chinesen, Amis einmischten und Marionettenregierungen, Bürgerkriege & Napalm vom Stapel liessen. -
      Genug der Stadt, wir ziehen weiter aufs Land nach Ninh Binh.

Ho, Ho, Ho - Bescherung in Hanoi

September 5, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Nach vielen geradelten Kilometern in Südostasien genießen wir die Reisfelder und malerischen Küsten Vietnams aus dem Zug. Dieser braucht von Saigon aus einen Tag und zwei Nächte, um die Hauptstadt Hanoi zu erreichen. Da uns das alte Haan sehr gefällt, waren wir auch auf Neu-Haan - oder Hanoi, wie die Locals sagen - sehr gespannt.

Am zweiten Morgen der Bahnfahrt kommen wir pünktlich um Viertel vor sechs im Zentrum Hanois an. Noch ist es still - am Hoan Kiem See treffen wir auf Jogger:innen, Aerobic-Gruppen und Badminton-Teams, die die Freiflächen rund um den See in den kühleren Stunden für sich beanspruchen. Die Stadt ist voller roter Dekoration mit gelben Sternen und Bilder eines alten Mannes mit weißem Bart, Musik dringt durch die Straßen und an Straßenständen werden ganze Gänse verkauft. Weist das etwa auf eine früh eingeleitete Weihnachtssaison hin? Natürlich nicht, stattdessen dient die Flaggen-Dekoration dem anstehenden vietnamesischen Nationalfeiertag, an dem Ho, Ho, Ho Chi Minh 1945 die vietnamesische Unabhängigkeit von den Franzosen erklärte. Die Stadt ist daher voller als sonst.

Ho Chi Minh hat in Hanoi gelebt, gewirkt und liegt hier begraben. Auch wenn er selber ganz bescheiden gelebt hat, ist posthum ein Personenkult rund um "Onkel Ho" entstanden. Die Schlange vor dem Mausoleum, an deren Ende man den einbalsamierten Körper sehen kann, ist rund um die Feiertage besonders lang - nach dem zweiten gescheiterten Versuch setzen wir uns lieber in eines der vielen Cafés und beobachten das ohnehin spannendere Treiben der lebendigen Vietnames:innen.

Insgesamt bleiben wir acht Tage in Hanoi - so lange waren wir bisher selten an einem Ort. Neben der Erkundung der Stadt, kümmern wir uns um neue Fahrraddynamos, schlafen aus und essen uns durch die das vielfältige Street-Food-Angebot. Am Tag unserer Ankunft beantragen wir unser Visum für China. Im Gegensatz zu anderen Visa, die wir bisher benötigten, müssen wir dieses vorab beantragen und im Visazentrum einen Reiseplan, jede Menge Hotelbuchungen, einen Einladungsbrief und einen Rückflug vorweisen und alles genauestens prüfen lassen. Einige andere Radler:innen haben kein Visum erhalten - statt auf den Weihnachtsmann, warten wir also gespannt auf die Rückmeldung des Visazentrums.

Nach genau einer Woche ist das "embassy processing complete". Wir ziehen wieder ein Nümmerchen im Visazentrum, warten, während das Treiben im Zentrum wie Summen in unseren Ohren klingt, und halten kurz danach die Visa für China in der Hand. Es kann also weiter nach Norden gehen.

Hanoi - churzufenthalt, museum

October 7, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 29 °C

Ei tag zit für die erste ihdrück in hanoi z sammle u no es gfängnis museum go z luege. Hanoi isch spannend z fuess z bestune wius no chliner u chaotischeri strasse si aus vorher in ho chi minh. Het e see mitz ir autstadt mit ere chline pagode druffe. Am wuchenend werde d strasse um de see ume für fahrzüg gsperrt, das isch e wahri wohltat für entspannt und vorauem ohni gehupe chönne z spaziere. Mitem nachtbus simer ner los richtig ha gian für ne 4tägigi töff tour düre norde :)Read more

Hoàn Kiếm, Hoan Kiem