Vietnam
Núi Hàm Rồng

Trekken en de kip

April 26 in Vietnam ⋅ 🌙 24 °C

Hey mensen!
    Vandaag hadden we afgesproken met Pim, de broer van Jesse's baas Sander, om een trek te gaan doen rond Sapa. Pim woont al 2,5 jaar in Vietnam, organiseert hier al vele jaren tours door het gebied en is nu al een tijdje bezig een resort/guesthouse op te zetten met wat locals. We waren ongeveer 3 uur aan het lopen vandaag, en hebben ook nog een paar uur bij Pim thuis gespendeerd om te lunchen. Het lopen was niet al te zwaar, precies goed eigenlijk, en het uitzicht was prachtig. We liepen eerst de berg op, door een bamboebos. Youp kreeg het hier zwaar, hij werd helaas licht in zijn hoofd, en besloot dus terug te gaan. Een goede beslissing achteraf, aangezien hij ol de terugweg bijna omviel. De rest ging ondertussen door, de berg op het uitzicht tegemoet. De rijstvelden in Sapa zijn beschermd, omdat het een cultureel erfgoed achtig iets is, en dus waren er genoeg rijstvelden om te zien. De bossen worden helaas wel gekapt, omdat die grond wel gebruikt kan worden voor landbouw en tourisme.
    We liepen verder naar een waterval, waar we in ijskoud water gingen zwemmen. Heerlijk, want het weer was uitzonderlijk warm zei de gids. De gidsen hadden ook allemaal een soort heel dik kleed aan, en beenwarmers, die er allemaal heel traditioneel, en warm, uitzagen. Daarna liepen we door naar Pim. Daar hadden we lunch, maar we moesten wel eerst de lunch nog slachten. Pim had speciaal voor ons een hen gehaald, die wij zelf mochten slachten, plukken en ontleden. Vanwege de lijdensweg van de kip hebben we niet zelf de kip gedood, maar er wel aan meegewerkt. Het was voor ons allen een traumatisch en toch ook interessant proces. We hebben veel dingen geleerd, die we hopelijk niet hoeven te gebruiken. In Vietnam gebruiken ze alles van de kip, behalve de tong en de veren. De tenen, de ingewanden en de botten worden gegeten, terwijl ze het witte vlees liever niet eten. Daar zit niet zoveel smaak aan. Wij westerlingen vinden dat vlees nou net wel lekker, dus dat komt vaak goed uit. Zelfs het bloed werd opgevangen en gekookt, om een soort zout dipsausje voor het vlees van te maken. Daarna gingen we lunchen, en mochten we zelf summerrolls maken, een soort ongebakken loempias. De oplettende pinguinvolger herrinert zich dat misschien nog van de Cambodiaanse kookcursus. Het eten was veel, en het was lekker, al waren we wel wat onhandig met loempias rollen. Morgen gaan we terug naar Hanoi. Als je de filmpjes van de kip wilt hebben moet je het maar vragen maar ik gok dat niet iedereen daarop zit te wachten. Tot snel

Mariken van woerkum

Mooi zeg! En die Hmong-mensen (zo heet het volk dat daar leeft toch?)… zo lief!

jesse van dijk

Pim zei dat er heel veel verschillende volkeren hier wonen in kleine dorpjes, de Hmong zouden daar goed bij kunnen zitten. Hoe ze ook heten: vriendelijk en gezellig zijn ze zeker

Thamar Elissen

dus Sander en Pim zijn beiden goede leermeesters!

Sapa en emiel ophalen

April 24 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Hallo mensen, het is al een tijdje geleden, maar we hadden wat weinig foto's. Eergisteren hebben we emiel opgehaald van het vliegveld, en daarna zijn we wat door Hanoi gelopen en gaan slapen. Hij was erg moe, wat vrij logisch is na zo'n lange reis. De dag erna namen we om 6 uur 's ochtends de bus naar Sapa, een dorpje in de bergen in het noorden van Vietnam. Het was een slaapbus, en we moesten onze bedden met z'n tweeën delen, wat vrij knus was in zo'n kleine bus. Jona en Jesse stonden zelfs nog eerder op om de Thai Chi bij het meer te zien, die normaal gesproken om 5 uur begint. We zagen helaas geen grote groepen die aan het sporten waren, naar wel heel veel stelletjes en oude mensen. Sporten doen ze hier veel, in het park en op straat. Ik gok dat de Tahi Chi niet door ging omdat er een soort marathon was diezelfde ochtend, waar de diehard Thai Chiers naartoe gaan. Sapa is een heerlijk rustige plek, perfect om een beetje doorheen te rijden of een boek te lezen. Geniet van de weinige foto's die we hebben en tot snel.Read more

Thamar Elissen

yes, Emiel, je bent veilig aangekomen! veel plezier daar!

Petra van Doren

Wat is het daar vredig. Prachtig.

Mariken van woerkum

Prachtig Sapa herinner ik me… veel wandelen en de bijzondere bergsfeer inademen!

Scooters in Sapa

April 26 in Vietnam ⋅ ☀️ 22 °C

Hallo lieve mensen, gisteren hadden we een dag over voordat we de trek gingen doen. Daarom hadden Jona, Emiel en Emiel scooters gehuurd, om eens lekker de omgeving te verkennen. Met al die scherpe bochten en slecht wegdek is dat nogal spannend, zeker als je weet hoe het verkeer hier te werk gaat. Laten we maar zeggen dat het verkeer kleur heeft, en erg uniek is. De tocht leidde onze drie padvinders helemaal naar de grens van China, waar ze helaas niet overheen mochten. Onderweg kwamen ze wat blokkades tegen, zoals een auto dwars over de weg, en waterbuffels. Maar wat maakt dat nou uit als je dit prachtige uitzicht hebt. Jesse en Youp bleven die dag thuis, om ol een stationaire wijze te genieten van de plek. Even afkoelen van de drukte, en terugkeren naar onszelf. Heerlijk. Goed nieuws ook nog: Simon is toch onderweg naar Vietnam, dus die zien we morgen. Tot snel!Read more

Petra van Doren

Mooie plaatjes weer. Prachtig landschap. Fijn dat Simon toch kan komen!

Joëlle Kastelijn

hele mooie foto's. fijn dat Simon toch nog komt. veel plezier!

Monique Goris

‘Terugkeren naar onszelf’… Mooi! En altijd een goed idee

4/28/22Reply

January 9, 2020 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

Mit dem Bus ging es in 6 Stunden von Hanoi weiter in den Norden Vietnam's nach Sapa.
    Angekommen wurde man direkt sehr nett und penetrant von den netten Einheimischen Damen empfangen, welche einem gerne ein Homestay zeigen wollten.
    Ich hatte meine Unterkunft schon gebucht und könnt mich schnell aus dem Staub machen 😁

Gestern machte ich eine Trekking Tour in die Dörfer Lao Chai und Ta Van. In ungefähr 13 km ging es durch Reisfelder, kleinere Dörfer, Berge und Wiesen. Ich genoss die Ruhe, wunderschöne Aussichten, die Berge und den vorüberziehenden Nebel (der manchmal die Sicht etwas verdeckte 😅). Am Nachmittag war ich wieder zurück und schlürfte erstmal einen Kaffee.
    Am Abend schaute ich mir Sapa nochmal mit Licht an - es erinnert eher an eine Kirmes 😂 Überall bunte, blinkende Lichter und hier und da Musik aus den Bars.
    Auch wenn Sapa sehr touristisch überlaufen ist, ist Sapa dennoch eine Reise wert 😊

Sa Pa

May 11 in Vietnam ⋅ ☁️ 18 °C

D'Reis uf Sa Pa isch wieder mal filmriif gsi. Es het eig guet agfange mit de Mitteilig, dass mer es "upgrade" becho hend i eusem Nachtbus. VIP. und d Kabine het würkli komfortabel und grosszügig usgseh, für ein Person. Aber scho bim inecho hemmer eus gwunderet, warum zwei Lüüt i dene Kabine hocked... surprise: Die Kabine sind für zwei Persone 😃. Wo's denn het sölle los ga, het de Bus eifach nüme welle... ca. 1 h nach hoffnigsloser Flickversüech und eim Buswechsel simmer denn aber losgfahre. Isch uf all Fäll kuschlig und amüsant gsi mit üsne Mitfahrtgesellle. Mit wenig Schlaf simmer in Sa Pa acho und vo eusere lokale Trecking-Füehrerin abgholt worde. D'Treckingtour durch d Riisterrasse vo Sa Pa isch trotz Rege atemberaubend schön gsi. Bi üsere Füehrerin dehei hemmer denn Znacht gesse und übernachtet. So hemmer en chline Iblick is Lebe vo de Locals becho. Ziemliche Realitätscheck gsi. Au im Umgang mit de Tier (ich glaub, d'Bilder spreched für sich). Am nöchste Tag simmer zrugg is Dorf gloffe und am Namitag mit ere Schwiizer Seilbahn (ageblich längsti vo de Welt) uf de höchsti Berg vo Indochina (3143) gfahre. Sehr schön gsii. De dritti Tag isch nöd sehr spektakulär gsi und mir freued eus jetzt uf Ha Giang.Read more

Leonie Oberholzer

jöööööh🥰🥰🥰

5/11/22Reply
    Nadine Woolley

hihi geeelll🌚

5/14/22Reply
    Anouk Wohlgemuth

Kabine für 2 oder für 4??? für 2 Verliebte knapp ok, aber zu 4???

5/12/22Reply

October 5, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 17 °C

On our arrival at Sapa we were met by May (Li Son May) who walked us to the Sunny Mountain Hotel. May is from the Red Dau tribe. They wear red and white scarves over their heads and have distinctive embroidered clothes. As we got off the Sapa Express bus we were inundated by women with goods to sell. "You buy?", "Maybe later?" and they would follow you until they were sure you were not going to buy.

Sapa was a bit of a shock. Highrise hotels going up everywhere and traffic hectic, narrow streets and horns tooting constantly.

After a short rest we met with May again who walked us through Sapa to Catcat.

We combined over dinner at the Indigo Restaurant (soups and spring rolls) to write the following notes about our walk...
    - We saw the Funicular Train station which runs out to a cable car which goes to the highest mountain. Then its a thousand steps to the top. We won’t have time to do it though.
    - May demonstrated grinding the grain and we had a go (see pics).
    - We visited Cat Cat garden which is a place set up where many Vietnamese tourist girls, who had hired hilltribe costumes, were having their photos taken.
    - May made us some horses from bamboo branch, somewhat like clowns creating balloon animals.
    -She showed us her beautiful embroidery.
    - we learnt that marijuana is grown here for the hemp.
    - May takes tours, as well as manages her farm of rice, corn, chicken and pigs. She used to make clothes from hemp.
    - There were shops lining our walk for most of the way selling hilltribe clothes, embriodered goods, toys, confectionary, instruments plus much much more

Beautiful clothing. Kaylene

10/6/19Reply

Yes it is...did you smoke it?

10/7/19Reply

The dresses are beautiful....but what about the dead child in the background?

10/7/19Reply

October 23, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 23 °C

Après notre road trip à moto on reste dans les montagnes du nord : direction Sapa!

Beaucoup plus touristique, l'ambiance y est similaire à une station de ski sans neige 😂
    On profite de se balader dans le village, se reposer et découvrir quelques coutumes locales.

- le love market :
    Tous les week-end lors du marché, les jeunes s'apprêtent et cherchent à trouver leur âme sœur. Les filles shabillent sur leur 31 coloré et les garçons aussi, ils apportent également un instrument de musique pour charmer ces dames !
    Si la nuit du samedi au dimanche s'est bien passée, ils se revoient les semaines suivantes et finissent par se marier. Dans le cas contraire, la semaine suivante consiste à trouver un(e) nouveau(elle) partenaire.
    (nous n'avons malheureusement pas pu y assister car on y était en semaine...!)
    On s'était justement posé la question des rencontres la haut, il y a plein de tout petits villages si éloignés les uns des autres... Une très bonne idée ce love market !

- la nourriture :
    Autres coutumes bien moins sympathiques, il faut savoir qu'ici on mange vraiment de tout, à Sapa les gens mangent, entre autres, les CHIENS... Ceux-ci sont exibés sur le marché...! (très agréable à voir en sortie de bus de nuit vers 6h du matin...)
    Il y a aussi la gelée de sang de canard qui est un met typique du Vietnam 🤢
    Comprenez bien que nous n'avons pas goûter à ces spécialités...!

Benoît Le Bastard

Très belle photo 🤩🤩

Benoît Le Bastard

C'est quoi ??

Cynthia Costiou

C'est la flûte des H'mongs ! Devant une tasse de thé ^^ c'est de la déco 😉

Ket Doan Sleeper- Bus Sapa - Cat Ba

January 8, 2020 in Vietnam ⋅ ☀️ 15 °C

Ja was soll ich sagen, nach unserem traumhaft schrecklichen Aufenthalt auf dem Fansipan wollten wir unbedingt an einen schöneren Ort. Dafür bucht man sich Plätze in einem der regionalen Bus Unternehmen. Für umgerechnet 44€ fährt man damit über Nacht durchs ganze Land, spart sich das Hotel und ist am nächsten Morgen ausgeruht zB auf der Insel Cat ba. Soviel zur Theorie! Hier im wirtschaftlich aufstrebenden Land Vietnam ist alles auf den Tourismus ausgelegt, an jeder Ecke ,in jeder Straße ,auf jeder Internet Seite gibt es die gleichen Angebote von Reiseveranstalter. Der Markt ist so übersättigt, das die Qualität der Dienstleistungen sehr stark leiden, was wir natürlich am eigenen Leib erfahren durften.
    Unser Bus stand pünktlich bereit am Office in Cat Ba, schon das einladen und die Platzvergabe läuft sehr unorganisiert. Die Bewertungen im Netz sprechen immer wieder von einer sehr unfreundlichen Crew und einem sehr aggressiv fahrenden Busfahren. Jupp, den haben wir. Schon nach den ersten paar Überholmanövern auf kurvigen, engen Straßen wusste ich, ich werde die nächsten 11h nicht schlafen. Grob verkehrswidrig und rücksichtslos, also alles andere als Fahrgastfreundlich steuern wir also über die Autobahn. Es gibt weder Infos über Pausen noch erfahren wir die Gründe warum wir mind 20 mal mitten auf der Autobahn zum stehen kommen um einheimische ein und auszuladen. Da der Bus von vornherein ausgebucht war finden die natürlich nur irgendwo zwischen den Gängen Platz. Alles was in den schlechtesten Bewertungen geschrieben wird wird erfüllt.
    - nur ein Fahrer für 11h
    - nur eine Toilettenpause
    - Transport von Einheimischen
    - aggressive Fahrweise
    - keine Infos über irgendwas
    - kein Englisch
    Ich hatte also viel Zeit mir aufzuschreiben was in dieser Nacht so ablief. Irgendwann stoppen wir am seitenstreifen der Autobahn. Vorbildlich, der Fahrer legt sich zwischen die Gänge und schläft. Nach ner Stunde hält ein anderer Bus neben uns. Es steigen Leute ein, wecken den Fahrer und weiter gehts. In Hai phong angekommen hielten wir nochmal gut eine Stunde um irgendwelche Gepäcke auszuladen die Unterwegs mit Transportern auf dunklen Straßen angekarrt wurden. Für das letzte Stück, auf die Insel Cat Ba nahmen wir die Fähre. So schlimm das auch alles klingt , aber irgendwie klappt es am Ende immer.

Man muss das schlechte gesehen haben , damit man das schöne zu schätzen weiß.

Safety first :)

1/11/20Reply

Wandern in den Bergen von Sa Pa

February 6, 2020 in Vietnam ⋅ ⛅ 16 °C

Um uns so einen richtig entspannten Einstieg zu gönnen und dem Jetlag mit 48h wach sein zu trotzen, reisten wir noch am selben Tag weiter nach Sa Pa! Per Sleeperbus ging es also in die Berge und ich muss zugeben, auch wenn wir nicht super viel gepennt haben und die Liegelänge wohl eher an der Durchschnitsgröße der Vietnamesen orientiert ist, kann man so ziemlich komfortabel reisen. Lediglich auf dem letzten Stück kurz vor Sa Pa mussten wir acht geben bei den Serpentinen keinen Abgang zu machen :P Während des Frühstücks schauten wir uns Bilder von Sa Pas Berglandschaft im Internet an, gespannt welche einzigartigen Ausblicke uns auf unserer Tour erwarten würden, doch die Sicht vom Panoramahotel aus reichte keine 15 Meter - Hatte was von Stephen King's "Der Nebel"... Dies sollte sich am ersten Tag auch nicht ändern und anstatt mit tollen Ausblicken auf schöne Gipfel und Reisterassen wurden wir mit matschigen Wegen und Regen verwöhnt! Doch als wir am nächsten Morgen aus unserem Homestay traten, fanden wir ein ganz anderes Bild vor - Es hingen zwar noch ein paar Wolken im Tal, aber der Nebel hatte sich verzogen und gab ein wunderschönes Panorama auf die unzähligen Reisplantagen frei ❤️Read more

Liane Hess

Fast wie auf den Rotweinwanderweg im Ahrtal, nur Reis statt Weinreben.

Janina Lampe

Dafür gibt's hier aber überall kaltes Bier 🍺😜

Liane Hess

Ist schon krass, welche Kontraste dort aufeinander treffen.

The Vietnamese Alps Sapa

April 16 in Vietnam ⋅ 🌧 20 °C

Sapa - The French came here a hundred years ago to establish an army outpost and bring christianity. Today is has seen a revival as a substitute alpine trip to Switzerland, for obvious reasons (the average Vietnamnese is too poor to travel outside the country). They even have Swiss companies build the gondola here!

The scale is immense, thousands of people storm these mountains every week, but only very few visit the local villages and check out the typical way of life.

Núi Hàm Rồng, Nui Ham Rong