Vietnam
Thị Trấn Đồng Văn

Here you’ll find travel reports about Thị Trấn Đồng Văn. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Dong Van Geopark II + III

February 19 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

Zum Frühstück gab es zum ersten Mal die vielbesagten/ touristischen banana pancakes, die tatsächlich sehr lecker waren. Dann ging es weiter mit der Motorradtour, als erstes kamen wir an einen Wasserfall (Christoph ließ es sich natürlich nicht nehmen, schwimmen zu gehen). Wir verließen die üppige Vegetation mit vielen Reisfeldern und drangen in immer schroffere Gebiete vor. Hier leben die Menschen ein sehr einfaches Leben und müssen jeden winzigen Platz zum Landwirtschaften ausnutzen, zwischen Felsbrocken und an steilsten Hängen wurde vor allem Mais angebaut (der Ursprung des happy waters)! Wir fuhren mit Monkey und Tiger über zahlreiche Pässe, um jede Ecke offenbarte sich eine weitere wunderschöne Aussicht! Ganz besonders beeindruckend war der Ma Pi Leng Pass: hier geht es ca. 800 Meter in die Tiefe, im Canyonbett schlängelt sich ein Fluss und auf der anderen Seite, in ca. 5km Entfernung kann man die chinesischen Berge sehen!
    In Dong Van angekommen, gab es zum Abendessen „Hot Pot“ (vietnamesisches Fondue - man schmeißt Fleisch und Gemüse in einen Topf und bedient sich nach Belieben) und mit viel happy water wurden die Gespräche mit Monkey und Tiger immer persönlicher, sie brachten uns viele vietnamesische Begriffe bei und gaben uns sogar neue vietnamesische Namen (Hao - Blume, Tuan - schöner Mann). Zum krönenden Abschluss waren wir gemeinsam mit einem Freund von Monkey Karaoke singen in einer waschechten vietnamesischen Karaoke Bar, die uns eher an verruchtere Örtlichkeiten erinnert hat!
    Am 3. und leider schon letzten Tag unserer Tour im Norden besuchten wir noch den Königspalast der Hmong People (ethnische Minderheit) und genossen wieder eine wunderschöne Aussicht nach der anderen! Kurz bevor wir wieder an unserem Ausgangspunkt angekommen sind, durfte Christoph auch noch unter der Aufsicht von Monkey Motorrad fahren!
    Abends sind wir dann in den Nachtbus nach Cat Ba eingestiegen, sehr sehr glücklich, aber auch ein bisschen traurig, unsere neuen Bekannten, die uns sehr nahe gekommen sind und sich nun wie enge Freunde anfühlen, zu verlassen!

On the road in Vietnam

December 5, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 12 °C

Tussen al het vrouwengluren door is er uiteraard nog genoeg te begluren in Vietnam. Vietnam is na duizend jaar Chinese onderdrukking en, pak en beet, vijfenzeventig door de Fransen en nog eens twintig door de Amerikanen sinds 1976 pas een min of meer onafhankelijk land. In het noorden huisvesten voornamelijk minorities, die bespied worden, en in het zuiden meer de kapitalisten. Overwegend zie je overal socialistische en communistische sporen en die twee moeten zich op de evenwichtsbalk verenigen met het op Amerikaans model gestoelde zuiden. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk en er rust nog steeds een gevoelige haat, minachting van het noorden tegen het zuiden. Het sympathiseren tijdens de Amerika oorlog (Vietnam oorlog) is men nog steeds niet vergeten.

Ons plan is om het land met een kustlijn van ongeveer 3500km van noord naar zuid af te dalen. Inmiddels zijn we al aardig op weg en gaan wij, jullie onze trouwe lezers, voorzien van wat anekdotes en avonturen.

Eenmaal de grens overgestoken kiezen we ervoor om direct op de kaart rechtsaf te slaan en het afgelegen gebied ten noordoosten per motorbike te gaan doorkruisen. Wat ons direct opvalt ten opzichte van China zijn de enorme oplichtpraktijken die de Vietnamezen er op na houden ten opzichte van toeristen. Dubbel, triple overvragen is de normaalste zaak van de wereld en dat gaat gepaard met de nodige dosis theater en pathetisch gegesticuleer. Schreeuwen en intimidatie hoort daar als vanzelfsprekend ook bij. Wij laten ons niet gek maken en gaan dit gevecht graag aan. Later hierover meer. Een cultuurhistorische duiding kan gevonden worden in de duizend jaar Chinese onderdrukking: 'if you can't beat them, cheat them!' Dit is een soort ingebakken gen dat niet enkel de toeristen in de val laat lopen maar doodleuk ook het eigen volk.

De trip op de motorbike was er 1 van extreme uitersten. Van euforie door waanzinnig uitzicht gelardeerd met krankzinnige karstformaties. Tot diepe nederigheid en respect voor minorities die zwaar werk leveren in erbarmelijke omstandigheden. Onrustige gezondheid die ons in de nek blijft hijgen. Kou die we niet hadden voorzien ( gemiddeld 2500 meter hoogte) in de mist op een scooter is niet aan te raden. Heerlijke Vietnamese koffies lurken in Dong Van en de specialiteit klaargemaakt zien worden buiten aan een doorlopende weg: hond. Slapen bij twee verschillende families in hun huis en onderhandelen over motorbike voorwaarden. Waarbij we leren dat als je lastige vragen stelt waarop enigszins geagiteerd op wordt gereageerd vooral geen zaken met deze sjaggeraars te doen. De vrouwengluurder heeft tijdens deze vijfdaagse trip haar ogen rijk de kost kunnen geven.

De kou achter ons latend zijn we in bombastisch Hanoi aan onze culinaire trekken gekomen (zie hiervoor de culipost).

Via Hanoi zijn we op bezoek gegaan bij Ruben, marktplaatskoper, die eigenlijk Rudy heet in Ninh Binh. Toevallig woont Rudy met Vietnamese vriendin hier. Dat is dus een bezoekje waard. De reis naar Rudy is een treinreis van ongeveer twee uur. Met afstand de kortste reis die we tot op heden hebben gemaakt. Tegelijkertijd was het de ranzigste. De kakkerlakken liepen over de stoelen, de muren, over benen, de grond, boef d'r voet en over mijn armleuningen. Het was een smerige hel waar we ook wel van moesten bijkomen. Voor ons in ieder geval even geen trein. In plaats daarvan hebben we twee keer met super de luxe slaapbussen grote sprongen door het land gemaakt. Spik en span zijn we horizontaal door de nacht heen gehobbeld. De snelweg behoort weliswaar tot de langste ter wereld je kruipt er met een slakkentempo van gemiddeld 50 km/uur doorheen. De stoelen zijn eigenlijk bedden. Daarvan zijn er drie rijen en twee verdiepingen. Ideaal!

Een stop tussen de bussen door was Hoi An. Dit is een charmant vissersdorp waar nog authentieke koloniale architectuur te bewonderen is. Verder is dit dorp een culinair paradijs. Aldus de voorinformatie. Eenmaal aangekomen worden we ondergedompeld in de nadelen van toeristische overconsumptie. De mensen zijn niet vriendelijk. Volledig gecorrumpeerd door dollars. Niet hartelijk en enkel aan het sellen. Sellen en nog eens sellen. Inmiddels weten we daar makkelijk aan te ontsnappen. Alleen het gevoel in een volledig commercieel nepdorp te zijn beland voelt Truman show achtig aan. In Hoi An hebben we heerlijk de stilte gevonden, hebben we een stranddagje gepakt en top lokaal, cheap, cheap, cheap, gegeten. Ook hebben we hier een mooi experiment uitgevoerd. Het gevecht om een normale behandeling te krijgen en niet te worden gediscrimineerd als toerist zijn we aangegaan in het gevecht van de grenzen verkennen en rekken.

De situatie is als volgt. Volgens normaal Vietnamees gebruik licht je elke blanca op. Voor werkelijk alles. Zelfs water in supermarkten is onderhandelbaar. Zo ook op de pond naar een nabijgelegen eiland. De prijzen staan duidelijk en prominent gedrukt op een bord gespijkerd tegen een boom. Toch moet je alles uit de kast halen om die prijs te krijgen. De heenreis is het ons niet gelukt. Toerist vs vietnamees. 0 vs 1. De terugreis moest anders. Dat was het plan. Dat is het plan. Vol vastberadenheid is onze strategie uiteen gezet. Zitten. Niet blikken en of blozen. Gewoon het exacte bedrag geven. En dan kijken wat er gebeurt. De andere pontman wees ons met stom geslagen ogen direct de wal. We mochten niet mee. Nu had ik daar geen zin in en ging het dierlijke gevecht aan met welke aap zit het sterkst op de rots. De pontman werd verbaal agressief en ging aan mijn mouw sjorren. Gesticuleren en harder schreeuwen dat de wal niet was waar wij zaten. De boef keek stoïcijns voor zich uit en voelde zich duidelijk niet prettig. Ik hield voet bij stuk. Liet me niet intimideren en keek hem met mijn meest dierlijke agressie aan. De pontman liet t lopen. Gaf geen blik. Wilde uiteindelijk geeneens geld. Tot grote hilariteit van marktvrouwen aan de overzijde. Zelfs toen ik hem het geld aanbood weigerde hij het aan te nemen. Toerist vs vietnamees. 1 vs 1. Bij het verlaten van Hoi An uiteraard dezelfde uitdaging in de bus. Zelfde tactiek alleen nu vanuit rust. Dit spektakel eindigt met de boef die minutenlang keurig het juiste bedrag boven haar schouder houdt en ineens uit het niets snoept de jager het aas uit de vingers. Wederom geen contact. Enkel stilte en afstand. Toerist vs vietnamees. 2 vs 1.

Vietnam is tot nu toe een gave aaneenschakeling van diverse ontmoetingen en avonturen. Met ons gaat het uitstekend en de gezondheid zit al een tijdje mee. Inmiddels zijn we alweer verder op geschoten. Op naar de volgende anekdotes.

Voor de bovenstromers. Vietnam in en Vietnam uit voor vier weken met twee personen kost ons vermoedelijk €930,-. Een uitstekende budget prestatie. Alles gedaan. Niets gelaten. En ja de inschrijvingen voor de workshops 2017 zijn bij deze geopend.

Weltrusten trouwe lezers vanuit Phan Thiet.

Day 2 / ha giang

September 9 in Vietnam ⋅ 🌧 22 °C

Tag 2

Viel gibts eigendlixh nicht zu erzählen. Ein weiterer Tag auf dem Bike durch die schöne Berglandschaft Nordvietnams. Am Abend im Homestay angekommen gibts Essen, Spiele und genügend Happywater.

Day 5 - Ma Le to Dong Van

September 22, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 18 °C

After going to the market and stopping for a coffee we head back on the road towards the Ma Pi Leng pass between Dong Van and Meo vac. We take a slight detour on a road named 'sky pass' which is literally that, a small narrow road cut into the mountain which is so steep it leaves no room for error when riding a motorbike. We find very nice spot to have our sticky rice lunch and share some of our bread with some local children curiously watching on. We head back onto the road down the famous pass for its spectacular road and views. We take a little side road which has not such a great road but takes us across the river and up the other side of the valley. These mountains are steep and it's crazy to see the land they use to cultivate. Mountainsides which look so steep to access for walking, commonly have corn growing on them! We head towards another and what will probably be the last Chinese border post, then head back to Dong Van for the night. We indulge in a hot pot for dinner, which was so yummy but also so much food! We see a little parade if children on floats go past as they celebrate full moon festival this weekend.Read more

Tag 1 Northern-Vietnam Loop 155km

April 5, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 13 °C

Heute haben wir den ersten Teil unserer Moped Tour geschafft - 155 km von 8:30-17:30 mit Pausen und Verfahren.
    Die Landschaft hier im Norden ist echt wunderschön. Öfter sind wir einfach angehalten, nur um zu schauen.
    Unsere erste Pause haben wir in einem kleinen Dorf für Kaffee und Smoothies gemacht. Die nette Dame hat uns beim Gehen noch zwei eiskalte Flaschen Wasser gebracht. Wir hatten sie noch gefragt ob sie bitte ein Foto von uns machen kann, woraufhin wir ihr dann wegen des Wassers auch noch Trinkgeld geben wollten. Das wollte sie zunächst überhaupt nicht annehmen und nach Hin-und Her nahm sie die umgerechneten paar Cent und umarmte mich herzlich als Dank😊
    Dann ging unsere Fahrt erstmal weiter bis wir das Dorf zum Lunch erreicht hatten.
    Nach einem fehlgeschlagenen Lunch im Tal (wir haben nicht annähernd das bekommen, was wir dachten bestellt gehabt zu haben) sind wir wieder aufs Moped gestiegen und wollten gerade los in die Berge. Gerade zu Beginn der Serpentinen ist mir aufgefallen, dass Gretas Moped hinten einen Platten hatte. Wir also wieder zurück ins Tal, zur ersten Werkstatt die wir gefunden haben. Hier wurde direkt der Schlauch gewechselt und das Rad aufgepumpt, für 2€👍🏻
    Danach konnten wir wieder richtig durchstarten!
    Auf unserer Tour sind wir an vielen kleinen Dörfern, meist nur eine Straße groß, vorbeigekommen.
    Die Route die wir momentan fahren, ist noch nicht so touristisch bekannt, wie manch andere Regionen in Vietnam, weshalb die Kinder am Straßenrand fast immer gewunken und gerufen haben, als wir vorbeiführen. Die ganz mutigen streckten sogar ihre Hand für ein High Five raus 🙋🏻♀️
    Eine lustige aber auch ein wenig erschreckende Begegnung hatte ich mit einer aufgebrachten Kuh, die mich einfach nicht die Straße passieren lassen wollte 🐄
    Am späten Nachmittag haben wir unser Tagesziel „Dong Van“ erreicht. Hier machten wir uns auf die Suche nach einem Hostel und entschieden uns dann aber für ein kleines Hostel außerhalb des Dorfs.
    Wir wurden herzlich begrüßt und als wir fragten, ob wie Abendessen bestellen können, wurden wir zur BBQ-Party eingeladen🍖
    Was wir dabei zum ersten Mal gesehen haben: gekochte Eier auf dem Grill

Hà Giang loop

August 8, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 25 °C

Voordat ik aan één van de mooiste trails van de wereld begin, moet ik er natuurlijk wel goed uitzien! Dus ik ga vreemd en ga naar de lokale kapper. Zoals gewoonlijk maak ik weer een deal. De kapper knipt mijn haartjes + scheert mijn baard, en in ruil daarvoor mag hij met mij op de foto. Die deal levert me een paar duizend Dong korting op en voor een kleine €1,25 zit ik 40 minuten in de stoel. Voor dat geld krijg ik ook nog een ijskoud colatje aangeboden. Een prima deal!

Na vele complimenten over het nieuwe kapsel kan de Hà Giang loop beginnen en start voor mij de reis in Bảo Lạc. Daar spring ik op de motor naar Mèo Vạc en rij over de Ma Pi Leng Pass, die zich op een hoogte van ongeveer 1.500 meter bevindt. Na een kleine pitstop gaat de tour verder en rij ik richting Đồng Văn, Yên Minh, Hà Giang en dan naar Vũ Linh. Onderweg kom je zwaaiende kinderen tegen die allemaal beide longen uit hun lijf roepen om "Hello, Hello!" naar je te kunnen roepen. Uiteraard verwachten ze dan vervolgens ook enige reactie terug. De eerste vijftig keer is het schattig en zwaai je met veel plezier terug, daarna komt er al snel verandering in.

Met het weer tref ik het keer op keer wonderbaarlijk goed! Dat maakt het rijden en de omgeving een stuk aangenamer en mooier. Want nondeknetters, de landschappen en uitzichten zijn hier zo onbeschrijfelijk mooi, zelfs de gemaakte foto’s en video’s doen het gewoon tekort. Het blijft typisch een gevalletje wat je met eigen ogen moet ervaren.

tt. Đồng Văn

September 13, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 8 °C

Đồng Văn ist heute ein geschaeftiger Marktflecken. Die groesste Attraktion ist der Sonntagsmarkt. Schwer bepackt mit riesigen Koerben kommen Angehoerige der verschiedenen Bergvoelker nach Đồng Văn, um ihre Waren zu verkaufen und auf dem Markt und in den Geschaeften Wolle, Werkzeuge und andere notwendige Dinge zu erwerben. Meist haben sie stundenlange Fussmaersche hinter sich, oft bei Nebel und Nieselregen. Jede Gruppe demonstriert ihre kulturelle Identitaet durch farbenfrohe Stammestrachten.Read more

Ab in den Norden

April 5, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Tag 1 unser Rollertour verlief, bis auf eine Reifenpanne sehr gut. Die Landschaft ist einfach atemberaubend und ich möchte hier eigentlich noch viel länger verweilen. Die Fotos beschreiben leider gar nicht, wie schön es eigentlich wirklich ist.
    Da wir in einer Gegend unterwegs sind, in der noch nicht zu viele Touristen angekommen sind, ist alles noch so authentisch. Überall in den Feldern sieht man Menschen arbeiten und an jedem Straßenrand laufen Kinder und helfen mit. Es sieht alles sehr arm aus, aber die Menschen sehen zufrieden aus. Und alle winken und lächeln uns zu!
    An so vielen Orten hier dachte ich, dies sei das schönste in Vietnam, aber ich glaube, diesmal ist es das wirklich!

Sunday Market Dong Van, Vietnam

March 22, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Neben der Landschaft sind vor allem die Menschen hier das Highlight. Nirgends in Vietnam wird man das Leben der Bergvölker noch so zu sehen bekommen. Es ist wie eine Zeitreise ein paar hundert Jahre zurück. Jeden Sonntag - gut geplant ;) - findet hier in Dong Van ein Markt statt. Die Menschen aus dem Umkreis kommen in ihren kunterbunten, traditionellen Trachten zum handeln, ratschen und essen. In geflochtenen Körben tragen sie die Waren auf dem Rücken zum Markt und wieder zurück. Ich habe mich heute vormittag eine Zeit lang unter die Menschen gemischt. Das ist wahrscheinlich der aufregenste Markt, den ich in Asien bisher gesehen habe! Auch wenn Teile des Marktes (Frischfleischverkauf und Handel mit lebendigen Tieren, Rinder, Schweine, Hunde, Hühner, etc.) schon echt grenzwertig sind war es ein super Erlebnis.Read more

Blumenblüte in Ha Giang

October 29, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 11 °C

Heute erleben wir was vietnamesischer Tourismus bedeutet: Die Straße quillt über von Bussen und Rollergruppen. In jedem Blumenfeld tummeln sich viele Vietnamesen, die sich fotografieren. An den Aussichtspunkte liefern Blumenmädchen die notwendigen Accessoires und Motive.
    Wir fahren zügig nach Dong Van um uns schon mal einen Schlafplatz in der Wäschekammer zu sichern.Read more

Thị Trấn Đồng Văn, Thi Tran GJong Van