Vietnam
Thành Phố Hà Giang

Here you’ll find travel reports about Thành Phố Hà Giang. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Ha Giang Loop

May 23 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

De komende 4 dagen staat één thema centraal; avontuur. We hebben afgesproken met Fred, een iraans-britse man die we tegen zijn gekomen op de bus. We zouden namelijk gezamenlijk ontbijten en voorbereiden op de route voor de komende 4 dagen. We gaan naar de scooter verhuur en we krijgen uitleg over te route. Ik vraag nog specifiek 'gaan we last krijgen van politie en wat moeten we dan doen'. Ik krijg 'no, no worry, no worry, no police' als antwoord. We halen onze scooters en Kees zijn motor op en schieten stuk voor stuk de weg op. En jawel hoor, nog geen vijf minuten later op de rand van de stad worden Jan-Jaap en Fred aan de kant gezet. Kees en ik doen net alsof we ze niet Kennen en rijden door. Wat later komt Jan-Jaap onze kant op met de mededeling dat Fred niet verder mocht ivm gebrek aan internationaal rijbewijs. Hier had Fred echter behoorlijk lak aan en reed alsnog door, toen de politie eenmaal weg was. We rijden een goed verharde, brede tweebaansweg af voor een kilometer of 20 voordat we in de bergen versteld staan van het uitzicht. We stoppen ongeveer elke bocht voor een foto maar beseffen al snel dat het landschap niet vast te leggen is, we blijven het toch koppig proberen. Aan het eind van de eerste dag, na ontelbaar veel haarspeldbochten te hebben overleefd, overvallen te zijn door kinderen en een gebroken rug te hebben kwamen we aan bij het eerste hostel. We kijken eerst wat rond in dit kleine plaatsje maar gaan voor gemak; de eerste zal wel goed zijn. We bestellen een paar extreem goedkope biertjes en een grote plaat met vlees en groenten voor op de bbq. Niet veel later storten we stuk voor stuk in, bedtijd.

We stappen weer vroeg op onze hengsten, we hebben weer een lange dag voor de boeg. De mensen in het noorden zijn aardig, er wordt veel gecommuniceerd door middel van een glimlach naar de toeristen. Het is hier blijkbaar nog niet heel normaal al die bleekscheten. We rijden door kleine dorpjes, soms enkel wat huizen, heen en we zien dat het grootste deel van de bevolking in dit genied zich op de landbouw stort. Echter zijn hier geen hypermoderne mega landbouwmachines, de trouwe Os of stier doet het werk nog altijd prima en raakt ook niet zonder benzine! Oké misschien wat gras maar daar is hier genoeg van in het groene noorden. De huisjes die we passeren zijn evenals de landbouwmachines ook niet heel veel groots, soms zelfs enkel wat golfplaten en een houten plank voor een deur. Ook passeren wij met enige frequentie groepjes kinderen die enthousiast hun handen uitsteken voor een high five, misschien niet altijd even veilig maar wel leuk!

De route die wij nemen gedurende deze rit is vier dagen lang en brengt ons op de 3e dag tegen de grens van China aan. We maken hier snel wat foto's want voor we het wisten kwam er een zwerm Chinese toeristen in allemaal dezelfde t-shirts en petjes op ons af. Gelukkig hadden we het uitzicht al tot ons genomen. Kees koopt nog even een XXXXXL t-shirt, wat overigens nog wat krap zit, en we springen weer op de scooters. Op dit moment zou je kunnen zeggen dat we al enige slechte wegen hebben gezien maar worden toch weer verrast door een paar grote rotsblokken midden op een onverhard weggetje. We komen in de avond aan in een stadje genaamd Yinh Minh. Tot onze verbazing spreekt er een enkeling een woord engels maar daar houdt het dan ook wel mee op. Op handen en voeten komen we eruit. We drinken een biertje, eten bij een lokaal tentje en gaan er weer vroeg in vanavond.

De laatste dag komen we volledig uitgeput, verkouden en vies aan in ons hostel. Hier waren ze zo lief om ons een warme douche te bieden en we eten een hapje op de hoek. We moeten fors aansterken want er wacht ons weer een flinke rit de komende nacht, we gaan naar Cat Ba Island, een rit van ongeveer 13 uur in totaal. We kijken er alweer naar uit!

Ik vind het heel lastig om dit verhaal te beschrijven over de rit door de bergen. De plaatjes en foto's doen de werkelijke omgeving geen eer aan. Adembenemend is te licht uitgedrukt. We zijn gedurende de rit getest op geduld, en op uithoudingsvermogen maar ook hebben wij een ervaring die wij met z'n drieën delen waar wij met ontzettend veel plezier op terug kunnen kijken, ik althans wel! Tot nu toe de absolute highlight van Vietnam, zonder twijfel!

Anyways, hi ha how,

Tot de volgende show!

Hà Giang

May 20 in Vietnam ⋅ 🌧 29 °C

Wir fuhren mitem einem Schlafbus sechs Stunden lang ganz in den Norden Vietnams, nach Ha Giang. Dort übernachteten wir auf dem hartesten Bett der Welt und mieteten einen manuellen-5-Gang -Yamaha 125 ccm. Wir tauften ihn Siuberhaar. Unser grosses Gepäck und Drohne Vrohni liessen wir im Homestay. Die nächsten vier Tage verbrachten wir auf dem "Ha Giang Loop", auf einer wunderschönen Rundfahrt. Das Fahren (und hinten drauf sitzen) war mega schön! Wir sahen viele Berge, Täler und Flüsse, die chinesische Grenze und unvorstellbar viele Mais- und Reisfelder. Die Strecke führte uns über Pässe und so auch durch den Nebel, wo wir ganz schön froren. Es war eine tolle Erfahrung und wir sind froh, dass wir den Loop unfallfrei überstanden haben. :)Read more

Op naar Ha Giang

May 21 in Vietnam ⋅ ☁️ 26 °C

Ben ik weer,

Na de avontuurlijke tochten door de grotten van Phong na Ke Bang national Park werden we met een wild busje voor ons hotel afgeleverd. Met wat noodle soep in onze maag waa het tijd voor het volgende avontuur; de slaapbus door de nacht. Normaal gesproken ben ik hier niet zo huiverig voor maar dit keer verwachte ik om een of andere reden een wilde rit. We wisten nog niet waar we hierna heen wilde gaan aangezien er online niks te vinden was over de beschikbaarheid van openbaar vervoer, maar ach we 'freestylen' het wel. Tijdens de heenrit werden we als sardientjes in een blik in de altijd weer te kleine slaapplekken geduwd. Na deze rit voelde ik mij dan ook een 9-uur-lang-geschudde-milkshake door de rijstijl van de chauffeur; 2 vrachtwagens die elkaar inhalen? Geen probleem dan haal ik wel in via de vluchtstrook met de helft van de wielen in de berm. Ik dacht dat ik wel wat gewend was maar na deze rit had ik een nieuwe standaard!

Door elkaar geschud en in elkaar gedrukt werden we zo snel als we de bus in geduwd werden er ook weer uit gegooid in Hanoi. Hier werden we direct opgewacht door een horde taxichauffeurs en reisagenten. We moesten maar een uur of 2 wachten volgens de reisagent en dan zou hij in de tussentijd wat regelen. Lang verhaal kort zaten we 3u later in een busje richting het noorden van het land. Wat we nu echter nog niet wisten is dat deze rit de meest bizarre busrit tot nu toe zou worden. Zo schreeuwde de bijrijder en reserve chauffeur van de bus het eerste uur uit de bus en sloeg hij zelfs een scooterrijder, al rijdende, op zijn hoofd! Niet veel later reden we met 75km/h over een kruispunt heen en werden we aangehouden door de politie omdat het rood licht was. Eén woord: complete waanzin. Enfin, na een rit van ongeveer 8 uur kwamen we aan op bestemming 'Ha Giang'. Hier hadden we een fijn hostel met uitzicht op de omgeving en bergen maar bovenal een goede connectie met de lokale scooterverhuur, iets dat we de komende 4 dagen nodig gaan hebben, maar daarover meer in het volgende hoofdstuk van 'Voskamp in het wild'.

Chacha,

Ruben

Ha Giang Loop

May 26 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend begonnen we aan de Ha Giang Loop, een tocht van 4 dagen op de scooter. We kregen uitleg over de route en toen trokken we de gashendel open.
    Na 10 minuten te hebben gereden verlieten we de stad en tot onze schrik stond de politie ons daar op te wachten om ons aan te houden; hier waren we al bang voor. Ik werd aan de kant van de weg gezet, evenals Fred, onze Engelse compagnon. Ruben en Kees konden ongezien langs rijden. De agent vroeg om mijn rijbewijs en ik liet hem mijn internationale rijbewijs zien. Na deze even doorgebladerd te hebben gebaarde de agent dat ik door mocht rijden. Fred was niet in het bezit van een internationaal rijbewijs en moest omkeren en weer terug rijden. Na even gewacht te hebben probeerde hij het opnieuw en toen was de politie verdwenen en kon hij zonder problemen doorrijden.
    Na het korte oponthoud rijden we door over de in goede staat zijnde asfaltweg. We zijn in het noorden van Vietnam en de mensen zijn hier een stuk armer, wat ons duidelijk wordt wanneer we door piepkleine dorpjes rijden. We passeren houten huizen op palen. Onder de huizen staat vee en hangt kleding te drogen aan waslijnen. We rijden tussen groene rijstvelden met op de achtergrond oprijzende, groene bergen. In de rivier spelen naakte kindertjes en doen vrouwen de was.
    Naarmate de route vordert worden de bergen hoger en ruiger en verslechtert het wegdek. We ontwijken regelmatig diepe kuilen en op een gegeven moment scheuren we met grote stofwolken over onverharde modder- en zandweggetjes.
    Tijdens een korte stop stap ik de weg af op een akker waar mensen aan het werk zijn. Engels spreken ze niet, maar een glimlach begrijpen ze wel en ze poseren voor een foto. Op rijstvelden stappen ossen moeizaam door de modder om de grond te ploegen.
    Met brullende motoren gaan we bergen op, om daarna weer met een noodvaart de berg af te rollen, door haarspeldbochten manoevrerend.
    Langs de kant van de weg staan kinderen met een brede lach te zwaaien. Soms komen ze aangerend om een high five te geven. Helemaal onschuldig zijn ze echter niet allemaal: midden op de weg staan 3 kleine jongetjes die mij tegen houden. Ze geven een high five, waarna ik kleine handjes aan mijn fototoestel voel trekken, terwijl andere handjes mijn broekzak in willen. Ik geef snel gas om ze achter mij te laten. Verderop staat Ruben, hij blijkt iets te missen. Hij rijdt snel terug en na een boze blik overhandigen de jongetjes met een schuldige blik het gestolen eigendom.
    Het is een ongelooflijk mooi landschap. Wanneer we tussen bergen door rijden openen zich valleien. Langs de steile bergwanden groeit maïs; ieder stukje grond waar iets kan groeien wordt benut. In onze ogen lijkt het onmogelijk om dit te oogsten, maar de bevolking klimt langs de steile wanden met grote manden op hun rug. We zien heel veel kleine kinderen aan het werk. Ze sjouwen met grote bergen maïs of trekken koeien de berg op.

We doen 4 dagen over de rit van enkele honderden kilometers. We slapen 3 nachten in dorpjes op de route. Afgezien van de backpackers die hier komen om de route te rijden zijn hier geen touristen.
    De 2e dag rijden we samen met het Amerikaanse stel die we ontmoet hebben in de bus op weg naar Ha Giang. De 3e dag rijden we langs het meest noordelijke puntje van Vietnam: Lung Cu Flag Point. Hier staat een toren waar een enorme Vietnamese vlag wappert aan de grens van het gigantische buurland China. We zwaaien even naar de buren en gaan daarna weer verder.
    De 4e dag komen we moe, maar voldaan aan in het hostel. We mogen ons hier even opfrissen. We hebben een onbeschrijfelijk mooi stukje van Vietnam gezien. Deze ervaring is het absolute hoogtepunt van mijn reis door Vietnam. De vele indrukken en het inspannende rijden hebben wel hun tol geëist; ik ben uitgeput. De volgende bestemming zal ons gelukkig meer rust gunnen.

Hanoi to HaGiang

Yesterday in Vietnam ⋅ ⛅ 68 °F

We spent the last few days preparing for and riding motorbikes from Hanoi to Ha Giang. Ha Giang is the northern most province in Vietnam.

It was fun to be in Hanoi again. We took several walks around the city and picked up our 110cc Honda Blade semi automatic motorbikes at Tigit Rentals. Augie and I used the same company and rented the same model bikes for last year's adventure. Augie said that he'd used chainsaws with larger engines than these bikes! Still, they are all that one needs on these roads. At Tigit we met a poodle chihuahua mix that is the closest thing to a demi dog I could have imagined. Way beyond cute. We also spent some time shopping for Nancy's new helmet. It is quite unique and she is very pleased as you can see in the photographs.

Our concerns about getting out of the hustle amd bustle of Hanoi were largely unfounded. It was somewhat busy, but not too bad. By one hour out we were in the countryside. By two hours out everyone got accustomed to the bikes and started to really enjoy themselves.

We stayed the first night halfway between Hanoi and Ha Giang. 170 kilometers. We were all weary when we pulled into Vu Linh Homestay. We witnessed some old world working of the land. In the evening we ate family style with three generations in the host family. Food was delicious and the rice wine flowed freely. 'Humaduum' we would exclaim as we shook hands after each and every shot of 'happy water'. We were all tipsy by the time we stumbled back to our rooms---at 8:30pm.

Second day the roads were less congested and the views got better. We dealt with a flat tire at a mechanic some 5 kilometers up the road. $1.30 to put two patches on the tube. We passed a few waterfalls and took a ferry ride on a boat piloted by an 12 year old. Video here: https://photos.app.goo.gl/c3ZBHMyRx8S3isH68

Pretty chill start to what, by all accounts, will be an incredible ride.

Dong Van Geopark I

February 18 in Vietnam ⋅ ☀️ 24 °C

Nach einer fürchterlichen Busfahrt gestern (wie eine Sardine im Kofferraum liegend ohne Bewegungsfreiheit reingequetscht worden), haben wir am Abend den hohen Norden Vietnams erreicht, der direkt an die Grenze von China reicht. Hier wurden wir sehr herzlich von Chu Chu und seinen Leuten mit Tee empfangen und fühlten uns gleich wohl. Trotzdem waren wir bis zum morgen noch nervös, was uns auf der Motoradtour, die wir über ihn gebucht haben, erwarten würde. Am nächsten Morgen ging es dann mit einem dynamischen „Di Toi“ (=los geht’s) mit unseren guides Monkey und Tuong (Tiger) zuerst zum Heimatdorf von Tiger, einem Nachbardorf von Ha Giang. Hier leben nur traditionelle Thai Minderheiten, deren Häuser und Anlagen uns sehr beeindruckt haben, da jedes Haus einen Fischpond und Anlagen zum Reis- und Gemüseanbau hatte. Unsere Reise führte uns dann weiter durch wunderschöne Landschaften, in jedem Tal offenbarte sich eine neue besondere Aussicht! Dank unseren super guides und Fahrern haben wir die „happy road“ (bringt die Reisenden durch die Schlaglöcher zum Tanzen) ohne Probleme und sehr entspannt überstanden. Wie der Name vielleicht schon verrät, ist Monkey ein sehr aufgeweckter Mensch und immer für einen Scherz bereit (er spricht auch in der dritten Person von sich) und Tiger ist in seiner Mitte ruhend und ein warmherziger Geselle, der immer mehr auftaut!
    Den Abend haben wir mit „happy water“ (Maisschnaps) und einer Lagerfeuerparty auf dem Dorfschulhof gemeinsam mit den Einheimischen abgeschlossen!
    Jetzt haben wir wirklich das Gefühl, im Land angekommen zu sein und wir sind auch voll in Urlaubsstimmung!!

Ha Giang loop day 01

May 17 in Vietnam ⋅ ☀️ 36 °C

Nachts um drei sind wir mit dem Sleeper in Ha Giang angekommen. Anders wie sonst habe ich für diese Nacht schon das Hostel gebucht und konnte somit sofort einchecken. Um dann mehr oder weniger ausgeschlafen am nächsten Tag mit dem Loop zu starten. Doug habe ich im Sleeper getroffen und zusammen haben wir uns jeweils ein semi-automatic bike geholt. Das erste mal das ich mit sowas fahre.... nach fünf Minuten hat man aber begriffen wie alles funktioniert und dann gings los.... Meinen geliebten Backpack habe ich für die nächsten vier Tage im Hostel gelassen und das bissche Gepäck, welches ich noch habe wurde hinten drauf gespannt. Vorbei an der Polizeikontrolle, die gerade in der Mittagspause war...😅 Und dann durch unbeschreibliche Landschaften. Die Straßen sind der wahnsinn und schlängeln sich elegant die Schluchten und Täler hinauf. Besonders die Fahrt während der 'golden hour' war unbeschreiblich. Alles in warmen Farben getunkt und die Sonne begleitete einen immer wieder, indem sie hinter den Bergen hervorblitzte.
    Für mich wird mit dieser Fahrt ein Traum war... Ich kann die Schönheit und Vielseitigkeit nicht mehr in Worte fassen. Nach jeder Kurve hat man einen neuen Grund um anzuhalten und Bilder zu machen. Der Sonnenuntergang war ebenfalls ein Traum, besonders der fast Volle Mond, der auf der anderen Seite klar am Himmel aufstieg! Und die Menschen sind so freundlich hier alle mit einem lächeln im Gesicht. Der loop ist bisher noch nicht allzu bekannt und noch in der Anfangsbranche der Tourismusindustrie, was die ganze Erfahrung noch viel einzigartiger macht. Sobald die Welt über diesen Ort herausfindet wird sich hier wohl einiges verändern....
    Eine mehr oder weniger lustige Geschichte war auch Dougs fast Sturz😅 Seine Wasserflasche ist runtergefallen...da er noch nicht so vertraut mit dem semi-automatic bike war, hat er vollekanne die Vorderbremse benutzt statt die Fußbremse...Das führte dazu, dass er von der Straße abgekommen ist und durch einen Zaun in ein Feld gesprungen ist. Glücklicherweise kam er sitzend auf dem Motorrad zum stehen!
    Was ein Schock das erstmal war😅
    Abends im Hostel angekommen wurden wir zum Familydinner eingeladen und haben es uns später in Moskitonetzzelten auf dem Dachboden bequem gemacht.

Ha Giang Loop, Vietnam

May 19 in Vietnam ⋅ ☀️ 37 °C

Nach der kurzen Nacht leihen wir in unserem Hostel "The Bong Hostel" ein Semi-manual Bike aus. Da es mir wieder schlechter geht, übt zunächst erst einmal nur Lotte. Wir beschließen, dass es sinnvoller ist wenn sie zumindest für den Anfang fährt. Gegen 11:30 machen wir uns mit einer großen Gruppe auf den Weg durch die Polizeikontrolle. Später verliert man sich auf dem Weg. Nur mit Jan, dem Holländer-Freund von Jerouen der beschlossen hat uns zu folgen, bleiben wir zunächst zusammen.
    Wir halten am Heavens Gate, das sich als ziemlich enttäuschend (im Vergleich zu dem in Sa Pa) entpuppt. Gegen kleines Geld gibt es Smoothies und dann fahren wir weiter.
    Immer mal wieder stoppen wir am Straßenrand zum bewundern der Natur. Bei einem dieser Stops lernen wir Chris aus Chile kennen, der sich uns anschließt. Wir kaufen zu Viert Wassermelone von einer Mutter und ihren Kindern am Straßenrand. Die Kinder lachen über Lottes Versuch das Wort Wassermelone auf vietnamesisch auszusprechen und sind ganz begeistert von uns.
    Nach dieser Snack Pause fahren wir weiter. Alsbald kommen wir in unserer ersten Stadt für die Nacht an. In einem kleinen Imbiss gibt es für uns Mittag- bzw. Abendessen ehe es für uns auf gut Glück zu einem Homestay geht.

Binh Van: Essen, Silvester und mehr Tee

February 4 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Am nächsten Morgen klopfte es an unsere Tür: ‚Wir wollen auf den Markt und warten schon auf euch!‘ Was? Wie? Heute? Okay... wir zogen uns also schnell an und aßen ein wenig und wurden dann zusammen mit Tham 🇻🇳 und Jessica 🇧🇷 in den nächsten Ort gebracht. Hier stoppten wir vor einem Decken-und Matratzengeschäft aus dem der Junge 🧒🏽 kam, der Rosie ‚entführt‘ hatte, und nahm uns mit in sein Haus. Rosie war froh uns zu sehen, denn sie hatte ihre Zeit seit gestern damit verbracht Kinder zu bespassen und merkwürdige Videos 📺 zu schauen. Wir gingen mit den Kindern auf den Markt und hatten plötzlich eine ganze Kinderschar 🧒🏽👧🏾bei uns. Wir waren außerdem die Hauptattraktion des Marktes, wurden wie gewohnt angestarrt und hatten ein bisschen das komische Gefühl, dass die Kinder uns ein wenig präsentierten, so von wegen: Schaut alle, wir haben weiße Gäste! Klingt blöd, war aber glaube ich wirklich so. Wir kauften eine Wassermelone 🍉und wurden zurück im Haus zum Mittag eingeladen. Das Essen 🥘🍚🥗war super lecker und viel zu viel, aber als uns dann gesagt wurde wir sollten doch die Nacht 🌛bleiben, kam Fluchtdrang 🏃🏼‍♀️in uns auf. Bis um 3 Uhr nachmittags saßen wir also im Wohnzimmer/Geschäft der Familie, schauten YouTube Videos, aßen Obst 🍊und Sonnenblumenkerne 🌻und quatschten.
    Beim Dinner unterhielten wir uns mit Mr Shan über sein Projekt und erfuhren, dass er neben dem Teegeschäft auch junge Leute der ethnischen Minderheiten Vietnams kostenlos unterrichtet 📚 und beherbergt. Am gleichen Abend zeigte er uns eine Präsentation inklusive Videos zum Tee 🍵 und der Schule 🏫 und nachdem unser bisheriger Eindruck vom Projekt nicht so optimal gewesen ist, waren wir dann doch ziemlich begeistert. Jugendliche, deren Eltern beispielsweise entweder tot sind oder verschleppt wurden, und Mädchen, die verkauft oder zwangsverheirater 👰🏾werden sollten, bekommen hier die Chance auf ein besseres Leben. Mr Shan unterrichtet englisch, aber auch wie man zB ein Guesthouse 🏨 führt, wie man putzt und kocht (auch die Jungs müssen ran), und ein eigenes Geschäft zB im Tourismus aufbaut. Er hilft Ihnen beim Aufbau und gibt ihnen damit die Möglichkeit selbstständig Geld 💰 zu verdienen.
    Am nächsten Morgen gingen wir mit zwei dänischen Jungs auf den Berg ⛰ bzw in den Wald 🌳 um Teeblätter zu pflücken. Oben angekommen mussten wir erst einmal durchatmen und dann wurde uns erklärt welche Blätter wir wollen und dass wir von einem Ästchen nicht mehr als 3-4 Blätter 🍃pflücken sollten. Wir pflückten einen Korb voll und machten uns auf den Rückweg, vorbei an einem kleinen Dorf, in dem uns die Damen des Ortes am liebsten in ihr Wohnzimmer 🍵 verschleppt hätten. Jule wurde von einem fiesen Blutegel angefallen, den Mr Shan vollgesaut in der Küche fand und danach die Bissstelle an Jules Knöchel entdeckte. Zum Glück 🍀 fanden wir aber weiter keine Tierchen an uns...
    Am Abend des 4. Februars war dann hier was unser Silvesterabend 🎉 ist. Wir aßen alle zusammen Dinner, machten ein Feuer, aßen und tranken ein wenig Reiswein (hier auch happy milk 🥛 genannt) und um 12 gab es dann ein hübsches Feuerwerk 🎆. Mr Shan legte ABBAs ‚Happy uns new year‘ auf und fragte, ob wir mit ihm zur Pagode kommen wollen, um zu beten bzw Opfer für das neue Jahr zu bringen. Wir fragten, ob wir dann die merkwürdigen und einzigen Touristen wären, die den Leuten doof beim Beten zuschauen würden und als er mit Ja antwortete, entschieden wir uns dafür zuhause zu bleiben.
    Am Neujahrstag verließen wir das Teehaus nach dem mittag und fuhren per Anhalter 🚚 die 15km nach Ha Giang, wo wir uns ein hübsches Zimmer gebucht hatten.

Thành Phố Hà Giang, Thanh Pho Ha Giang