A 28-day adventure by Coos en Els Read more

14e dag Canada

May 16 in Canada ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag een heel wisselende dag beleefd wat het weer betreft. In de ochtend in Banff was het nog redelijk met slechts wat motregen. Eerst zoals gebruikelijk koffie gedronken en daarna wat winkeltjes bezocht. Leuke plaats maar erg toeristisch. Natuurlijk wilden we naar Lake Louise. Volgens het Tourist Center zou het met een camper heel lastig parkeren worden. Dus maar met de bus gegaan. Na een klein uur kwamen we aan in de spoelende regen. Overigens genoeg plek voor onze campers. Het meer was nog helemaal bevroren en zag er stuk anders uit dan op de meeste foto’s die je ziet. Een kleine teleurstelling. We struikelden over de vele Chinezen en Japanners. Maar gauw het Hotel opgezocht voor koffie en een schuilplek. Voor de terugreis moesten we nog ongeveer anderhalf uur wachten. Dat is lang is je met veel mensen min of meer opgesloten bent en er geen comfortabele stoelen zijn maar alleen maar harde banken.
    Terug in Banff zijn we vertrokken naar Golden. Het eerste stuk ook weer in de regen. Het laatste uurtje was het weer droog en reden we tussen de steile rotswanden en prachtige dalen. Vaak ook het zicht op besneeuwde berghellingen. Op de camping in Golden staan we aan de Kickinghorse river. Aan de andere kant van de rivier is het treinstation met om de paar uur een enorm lange trein die passeert. Veel lawaai maar dat heeft ook wel iets. Morgen even een rustdag.

15e dag Canada

May 17 in Canada ⋅ ☁️ 7 °C

Op deze “rustdag” wat kalm aan gedaan. Eerst een keer even de was doen. Op de camping was een wasmachine en droger. Vervolgens boodschappen gedaan en wijn en bier gehaald in Liquer store. Alcohol is in de supermarkt niet verkrijgbaar.
    Daarna nog even een kort ritje gemaakt in de omgeving. Op 10 minuten rijden was een prachtig ski resort met erg fraaie en grote huizen. Helaas was ook hier niets open. Dit is toch wel iets dat we de organisatie moeten teruggeven. Eigenlijk zij we te vroeg in het seizoen.
    Vervolgens naar wolven opvang geweest. Was wel even interessant.
    Om in stijl te blijven zij we uit eten geweest in The Wolfs Den. Heerlijke maaltijd maar ik zat recht onder een groot tv toestel waarop een ijshockey wedstrijd te zien was. Overigens hingen er wel 5 of 6 grote schermen.
    Morgen gaan we naar Jasper via de Icefield Highway. Als het weer wat mee zit moet dit een top dag worden.

16e dag Canada.

May 18 in Canada ⋅ ☁️ 9 °C

We starten de dag in Golden met hevige regen. Ons einddoel was Jasper via de Icefield Parkway. Gelukkig klaarde het langzaam maar zeker op en toen we op de parkway waren was het gelukkig droog en scheen de zon. Het had nog wel gesneeuwd en de bomen aan de kant van de weg waren nog een beetje bedekt met sneeuw.
    Een prachtige route en na iedere bocht weer een nieuw foto moment. Diverse stops gemaakt. Hoogtepunt was de Athabasca glacier. Ik ben er bijna helemaal naar toe gelopen. Schitterend. Ook nog een stop gemaakt bij de Sunwapta falls. Weer een prachtige waterval. Na ruim 4 uur rijden kwamen we aan in Jasper. Daar gegeten. In het restaurant waren er ongeveer 10 tv schermen met een ijshockey wedstrijd daarop. Het was Vancouver tegen Edmonton. Als er gescoord werd was er steeds een luid gejuich. Er waren fans van beide teams.
    Onze gereserveerde camping was in Hinton, ongeveer 60 km verder. De duurste tot nu toe maar zeker niet de beste. Kou en regen maakten dat we snel naar binnen zijn gegaan. Morgen weer naar Jasper en dan zien wel wat we dan gaan doen. We hebben geen haast.

17e dag Canada

May 19 in Canada ⋅ ☁️ 7 °C

Van Hinton weer terug naar Jasper. Onderweg diverse dierenbtegen gekomen, berggeiten, reeën en herten. Ik heb nog steeds geen beer gezien en de tijd begint te dringen. In Jasper wat winkels bezocht en uiteraard koffie gedronken met wat lekkers bij Tim Horten. We besloten om met de Jasper Tramway naar de top van Whistler’s Mountain te gaan. Het zou een uurtje zijn. Het weren ruim 4 uur. We konden met de liften niet meer afdalen omdatver teveel wind was. Normaal stopt men bij meer dan 45 km/u en nu waren snelheden van bijna 80 km/u. Pas na ruim 3 uur wachten konden we naar beneden. In tussentijd werden we voorzien van koffie en iets lekkers. Aan het eind van de middag aangekomen op Whisler’s campingground vlakbij Jasper. De camper heeft nu weer een probleem met de gasvoorziening. Wij zouden koken maar het gas werkte niet. We denken dat het gas op is maar het dashboard geeft aan dat we nog helemaal vol zitten. Bij Nadine en Arjen zijn er geen problemen dus daar de chicken curry gemaakt en wijn gedronken. Morgen eerst maar naar een tanklocatie om het gas te controleren. Daarna vervolgen we onze reis naar Clearwater.Read more

18e dag Canada

May 20 in Canada ⋅ ☁️ 17 °C

Na een koud nachtje en ook ‘s ochtends nog eens koud water eerst maar naar het tankstation gegaan om propaan gas te tanken. Volgens de pompbediende zat de tank vol want de meter gaf Full aan. Hem gemeldt dat de meter stuk was en dat de tank leeg was. Uiteindelijk heb ik hem over kunnen halen om toch maar even te proberen. Hij bleef angstig en vulde uiteindelijk maar voor de helft. Maar ook hier kunnen we weer vooruit. Van Jasper zijn we via Mount Robson naar Clearwater gereden. Was weer een mooie rit. Helaas geen goede camping gevonden en toen zijn we door gereden naar Kamloops. De camping leek in eerste instantie vrij shabby maar uiteindelijk een mooi vrij plekje gevonden met uitzicht op de rivier, South Tompson. Het toiletgebouw was het beste van wat ik tot nu toe gezien heb. Zo zie maar weer dat het altijd weer kan meevallen. Het heerlijk warm weer dus we konden weer buiten eten. Onderweg nog een primeur voor mij. De eerste beer gezien achter in een veld. De stand is nu 5-5-3-1.Read more

19e dag Canada

May 21 in Canada ⋅ ☁️ 10 °C

Heerlijk geslapen en geen last meer van de kou. Het reisdoel voor vandaag was Alice Lake en dat is voorbij Whistler, de plaats waar in 2010 de Olympische Winterspelen zijn gehouden. Het Gstaad en Lech van Canada. Ook vandaag weer een fantastische tocht. Eerst door Marbel Canyon, vervolgens een heel stuk langs Fraser River. Gestopt en getankt in Lillooet en onze dagelijkse koffie genoten bij Tim Horton. Het vervolg was spectaculair met smalle wegen, haarspeldbochten, klimmen en dalen, diepe ravijnen en bergen met besneeuwde toppen. Opletten geblazen. Whistler hebben we maar links laten liggen en zijn we direct doorgereden naar Alice Lake. We staan met z’n tweeën op een dubbele plaats onder de hoge dennenbomen. Helaas begon tijdens het eten te regenen en we hadden juist een mooi kampvuur gemaakt. Vanavond dus maar vroeg naar bed. Morgen steken we waarschijnlijk over naar Vancouver Island voor het laatste deel van de reis. De chauffeurs hebben de komende dagen rust nu de lange afstanden voorbij zijn.Read more

20e dag Canada

May 22 in Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Van Alice Lake naar Horseshoe Bay gereden. Onderweg weer mooie vergezichten over het water van de Stille Oceaan die hier het land inkomt. Ook weer een aantal prachtige watervallen. Met de boot over naar Vancouver Island. Onderweg een aantal walvissen of orka’s gespot. Hun waterfontein verraadde hen iedere keer. Een boottochtje om walvissen te spotten hoeft niet meer. Na aankomst in Nanaimo koers gezet naar Ucluelet. Onderweg een wandeling gemaakt door Cathedral Cove. Hier is een houten wandelpad tussen hele hoge red ceder bomen met enorme stammen. Het heeft inderdaad wel iets van kathedraal. Er zijn bomen bij die wel 800 jaar oud zijn. De laatste 60 kilometer waren weer spectaculair mede door de kronkelende, klimmende en dalende wegen waar op je op sommige plaatsen elkaar nauwelijks kon passeren. In Ucluelet een camping gevonden met Harbourvieuw. Was wat overdreven, maar toch. Morgen gaan we de omgeving verkennen en kijken wat weg gaan doen.Read more

21e dag Canada

May 23 in Canada ⋅ ☁️ 10 °C

Vandaag een rustige dag. Eerst even rondgereden in Ucluelet, langs de haven en naar het uiterste puntje van deze kuststreek. Even een wandeling gemaakt over een deel van de Wild Pacific trail. De foto’s zijn Amphitrite Lighthouse. Prachtig stuk rotskust. Voor om op de zee een aantal bootjes die met de toeristen walvissen aan het spotten zijn. In een half uur hebben we geen walvis zijn spuiten.
    Daarna zijn we naar Tofino gereden. Deze plaats viel ons niet mee na alle lovende berichten hierover. Kwam ook waarschijnlijk omdat we de camper nergens mochten parkeren. Arjen reed via een super stijl weggetje bijna de haven in. Keren en draaien is dan geen sinecure. In een buitenwijk eindelijk een parkeerplaats. Ergens even koffie gedronken en een blokje gewandeld. De wegen naar de haven waren te steil dus die maar overgeslagen. Op de terugweg stil gestaan bij Long Beach, een waar surfersparadijs. Een tijdje terug spraken we bij een van onze bezoekjes aan Tim Horton met een Canadees die nieuwsgierig was naar onze reis en bestemming. Wij vertelden ook over Ucluelet. Hij was daar velen jaren geleden ook geweest en zei dateert daar fish en chips moesten eten bij een busje. Was het lekkerst ever!!! Dat hebben we vanavond gedaan en het was inderdaad erg lekker. Als de man niet getroffen hadden waren we hier aan voorbij gegaan. We blijven hier nog 2 nachten. Bij goed weer is morgen het plan om een boottocht te maken om zeeleeuwen, zeehonden, zeeotters en andere dieren te spotten langs de kustlijn en vele eilandjes.

22e dag Canada

May 24 in Canada ⋅ ☁️ 11 °C

Vanochtend eerst kaartjes gekocht voor onze boottocht. Daarna op de camping van plaats verwisseld. We konden niet op dezelfde plaats blijven staan ivm al gedane reserveringen. Nu hier op het beste plaatsje tot nu toe gestaan. Na het koffiedrinken zijn we aan boord gestapt van de Dixie IV. Een oude boot van de coastguard uit 1950. Gespeend van alle luxe. Voor 3 man een mooie tocht, maar helaas voor Els een verschrikkelijke. Ze werd na een klein kwartier al zeeziek en dan is ruim 4 uur varen een hele ruk.
    Onderweg langs mooie eilandjes en ruwe kusten. Als eerste een kolonie zeeleeuwen gezien, vervolgens een adelaar en adelaarsnest. Ook een mooie zeeotter kwam voorbij. Tot slot in de baai waarin de haven ligt kwamen we een beer tegen. De bleef rustig meelopen met onze boot op zoek naar voedsel. Hier is ook een foto van in de bijlage.
    Ruim na 5 uur waren we weer terug. Nadine regelde het eten en als toetje een pannenkoek met Maple Syrop. Morgen gaan we op weg naar Port Alberni.

23e dag Canada

May 25 in Canada ⋅ ☁️ 15 °C

Na 3 nachten in Ucluelet zijn we weer op pad de gegaan richting oosten. Het doel was Port Alberni. Dit keer viel de terugtocht over de smalle, kronkelijke weg wel mee. Onderweg weer een beer gezien langs de kant van de weg. Er waren allemaal auto’s gestopt om foto’s te nemen. Levensgevaarlijk. Arjen reed er langzaam voorbij en Nadine kon een mooie foto maken. We wilden onderweg ook naar een zalmkwekerij, Robertson Fish Hacherie. Deze was wel open maar ze gaven dat er niets te zien was. In augustus of september teruggekomen, haha. Toen doorgereden naar Beaver Creek met de Stamp Falls. Jaarlijks komen hier 40 miljoen zalmen langs om verderop kuit te schieten. Niet een gezien, ze hadden een vrije middag.
    Uiteindelijk een camping gevonden bij Whiskey Creek. Op het kampvuur zalm gebakken. Top.