Indonesia
Kabupaten Bandung Barat

Bandung, West-Java, Indonesië

February 17, 2020 in Indonesia ⋅ 🌧 22 °C

Knal in het regenseizoen.. 🤣... we voelen mee met jullie thuis 😘
      We maken er Gwn het beste van!

Vanavond met locals op pad en vanaf morgen op ontdekking#benieuwd

Guesthouse is al een dikke check 🤗😋

De eerst avond verliep alleszins vlotjes; Beetje streetfood ontdekt en genoten van het gezelschap 😄

Vandaag het zuiden bezocht 🤗 van kratermeren en hete bronnen tot aan de theeplantages 🥰

Omgeving Bandung

July 27, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 25 °C

We beginnen vandaag bij Anklungschool Pak Udjo. Dat blijkt een echt feestje met traditioneel poppenspel (wayang golek), verschillende Indonesische dansen en samen muziek maken op de anklung en samen dansen.
      Onderweg naar Kawah Putih (bijzonder vulkaanmeer in de bergen) brengen we nog een bliksembezoek aan Gedung Saté (het midden vh gebouw heeft de vorm ve satéstokje). We lunchen op aanraden van onze chauffeur bij een lokaal restaurant vlakbij Kawah Putih. Als we terugrijden vanaf Kawah Putih ziet Nick een Hanoman aap in de boom. Volgens de chauffeur echt een zeldzaamheid: "You are very lucky!" Aan het einde van de middag stoppen we ook nog bij prachtige theeplantages. 's Avonds gaan we opnieuw uit eten bij Braga Premai, want dat beviel gisteren prima qua eten en live-muziek.

Immersion

September 17, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 25 °C

Aujourd'hui visite de Bandung, une grande ville à 3h de train de Jakarta, rien de spécial à visiter mais c'était sur mon chemin.
      Le samedi tout les indonésiens sont de sortie, ils sont vraiment nombreux. Je les ai suivis toute l'après midi dans les rue bondés, les marchands de glaces et cafés et leurs grands centres commerciaux, ils me font bien rire. Demain 8h de train pour rejoindre Yogyakarta.Read more

Bandung & omstreken

July 16, 2022 in Indonesia ⋅ ☁️ 17 °C

Bandung, net als Jakarta een drukke stad waar het meeste buiten het centrum te beleven valt. Daarom deden we een tour!

Vrijdag 15 juli
      Fanji, onze gids, nam ons en zes anderen mee buiten Bandung om heel wat te zien. Onderweg stopten we om rijst te oogsten. Heel bijzonder op een prachtige locatie! We maakten daarna nog een stop bij een andere rijstplantage.

We gingen verder naar kawah Putah, een krater gevuld met sulfur. Een vloeistof met een gele kleur waar je best niet te lang bijstond. Na een kwartier was het best moeilijk om te ademen.

Na de krater, beklommen we een kleine berg om te genieten van uitzichten, om door te wandelen in theeplantages. Prachtig!

We stopten aan een mini-restaurant langs een rustige weg om nasi goreng te eten. Het smaakt in Indonesië toch een stuk beter dan in België! Hier konden we ook een bezoek maken aan een koffieplantage en iets verder aan een aardbeiplantage. Smaakte allemaal vrij goed!

Afsluiten deden we midden in de stad, waar we eten kregen bij enkele locals. We zijn hier als toerist enorm populair en worden heel vaak aangesproken toen we tussen de locals aan het wandelen waren. We maakten ook kennis met het huis(je) van Fanji. Heel klein, maar fijn om te zien. Het was heel bijzonder om met hem op stap te gaan!

Zaterdag 16 juli
      Emma en ik maakten een stadswandeling, waar we kleine wegen gebruikten. Een andere kijk op de stad dan de miljoenen brommers.

Raar maar waar, we vinden hier geen riolering terug, geen zebrapaden en zo goed als geen voetpaden. Is er dan een voetpad, staan er veel streetfood karretjes waardoor je niet anders kan dan op straat lopen. Hoe langer ik hier verblijf, hoe meer ik van alles geniet, zelf van dingen die zo anders zijn

We hebben lekker gegeten, ik heb eindelijk geld kunnen afhalen uit een ATM (zelf in Suriname had ik geen problemen, waarom in zo'n toeristisch land wel??) en rustig genoten op ons dakterras.

Morgen een rit van 7 uur op de trein, naar Yogyakarta, waar enkele prachtige plaatsen op de planning staan.

Tot de volgende!

Travel to Indonesia

October 31, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Zu der Tagesreise nach Indonesien rüber schreib ich lieber nicht so viel. Erster Flug mit Air Asia war eine Kühlschrankerfahrung 🥶, die zweite okay. Kuala Lumpur Airport eignet sich als Austragungsort für einen Marathon. Bei meiner Experimentierfreude beim Essen wurde ich eingebremst, als McDonalds (alternativlos um die Uhrzeit) mir um 6 Uhr morgens getrockneten Fisch servierte zum Kaffee. 🤢 Jakarta war heiss und eingesmogt. Schnell weg - nach Bandung. Schnell ist relativ, wenn dein Fahrer dich durch den Nachmittagsstau zum entgegengesetzten Ende der Stadt fährt (zumindest zum Fixpreis, bitte). Ich hatte also völlig übernächtigt für 6,48 Euro eine 90min Stadtrundfahrt. So ein Dodel. Kann also nur besser werden. Gewitter und Muezzine sind gerade durch, schnell einschlafen! 😴

I prefer not to write too much about the day trip to Indonesia. The first flight with Air Asia was a very „cool“ experience 🥶, the second flight was okay. Kuala Lumpur Airport is a suitable venue for a marathon. My enthusiasm for experimenting with food was put in check when McDonalds (no alternative at that early morning time) served me dried fish with my coffee at 6 a.m. 🤢 Jakarta was hot and smoggy. Got away quickly - to Bandung. „quickly“ is relative when your driver takes you through the afternoon traffic jam to the opposite end of the city (at a fixed price, please). So, completely overnighted, I had a 90-minute city tour for 6.48 euros. So it can only get better. Thunder and muezzines have just passed, I guess I’ll fall asleep quickly! j

Bandung

April 21 in Indonesia ⋅ ☁️ 24 °C

Ik ga stoppen op deze app FINDPENGUINS. De gratis versie is verlopen en het is ook gemakkelijker om op 1 app te uploaden. Dus voor de rest;

Weg uit de drukte

August 10, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 28 °C

Vandaag hebben we de hele dag gereisd om een grote stap te maken richting Yogyakarta. We zijn met de trein en bus naar Pangandaran afgereisd. Het was nog een hele klus, want we hadden ineens geen 4G meer. Bleek dus dat de 4G maar 30 uur houdbaar was lol. Dus we moesten alles zonder telefoon regelen. Gelukt, wohoo! De reis was wel interessant. We moesten namelijk eerst een lange treinreis van 7,5 uur maken en daarna nog 2 uur in een super gammel busje richting Pangandaran. Het busje werd volgepropt met mensen en pakketjes die onderweg werden afgeleverd bij lokale winkeltjes. De mannetjes die het busje bestuurden wisten wel hoe geld te ronselen zegmaar, haha.
      Na een lange dag reizen zijn we dan eindelijk aangekomen bij een prima hotelletje en zijn we snel ergens sate ayam gaan eten🤗
      De treinreis was lang (7,5 uur) maar echt prachtig. Veel rijstvelden gezien onderweg en genoten van de mooie landschappen😍

Bekasi - Bandung

July 26, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag hebben we twee goede doelen bezocht waar we via Ellen van de Brink (Stichting werkgroep '72) mee in contact zijn gekomen. Eerst bezochten we weeshuis Pa van der Steur en daarna DARE, waar ze kinderen aan protheses helpen. Daarna ging de reis door naar Bandung.Read more

Braga Street, Bandung, Java, Indonesia

March 21 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

A really odd but fun street to visit!

The oddness started when we were in the taxi there, being waved at by someone in a cartoon animal costume for money. This seems to be a normal thing to do in Indonesia though?!

The weirdness continued as we walked down the street, greeted by weird statues in store fronts and windows, a haunted house and cafe, and a brightly lit up bus with a Samara like girl hanging out of a window.

Maybe the added sense that we were being looked at weirdly, as there weren't many western tourists around, added to the effect!

The shops inside actually looked really cool though, most had modern designs and were popular.

We would have definitely visited again if we were staying longer, or had it been closer to our hotel.

Schulreise nach Bandung

October 9, 2018 in Indonesia ⋅ ☁️ 32 °C

Nach den gemütlichsten Tagen seit Beginn dieser Reise führte unsere Route heute weg von Pangandaran. Etwas vermissen werden wir den ruhigen Strand und die gemütliche Atmospähre sicher, aber mal wieder lebendige Städte und Urwälder werden schon eine tolle Abwechslung - Affen versteckt eure Bananen, denn Sumatra wir kommen.

Aber zuerst fahren wir mal wieder Bus, also eigentlich warten wir darauf, dass er kommt. Wegen der unsicheren Abfahrtszeit entschlossen wir uns um 8.00 am Busterminal zu erscheinen. Dort erfuhren wir, dass der Bus nach Bandung um 9.00 fährt. Egal lieber eine Stunde zu früh, als 10min zu spät.

Wir setzen uns hin und verwickeln uns mit einem lokalen Unternehmer (seine eigene Bezeichnung) ins Gespräch. Wir erfahren viel Interessantes über das Leben in Indonesien. Er erzählt uns wie hart er sein Leben gesehen hat, bevor er 5 Jahre zur See fuhr und Haiti, Kolumbien, Bulgarien und vieles mehr sah. Danach fand er noch immer, das Leben in Indoniesien ist sicher nicht leicht, aber es könnte deutlich schlimmer sein. Spannend war auch sein Unglaube darüber, dass es in der Schweiz ebenfalls Bettler und Obdachlose geben soll.
      So im Gespräch verging die Wartezeit schnell und schon stand unser Bus da.

Leider erwischten wir wieder einen ohne Klimaanlage 😅 (immerhin 10'000 IDR gespart 😝). Also bereiteten wir uns auf 6 Stunden schweisstreibende Schüttelpartie vor. Nach circa 3 Stunden stoppte der Bus und alle Passagiere stiegen gemütlich aus. Wir fragten uns was nun los sei und verliesen den Bus ebenfalls (ohne Gepäck wie alle anderen auch). Als wir sahen was los war, blieben uns kurz die Worte weg. Wir standen vor einer Raststätte: mit Warung, Kiosk, Toilette und allem was dazugehört - Mittagspause war angesagt, weiterfahrt in 30min. Annatina fühlte sich sofort an Schulreisen und Ausflügen mit den LBF erinnert. Bevor es weiterging wurde vom Kontrolleur sogar brav durchgezählt ob alle wieder da sind 😁.

Wir schaukelten weiter und kamen schliesslich am Rande von Bandung an. Hier ging es hinten auf einem Grab-Bike die letzten 15min zur Unterkunft. Als wir ankamen waren wit uns einig: die Beschleunigung auf gefühlt 70 kmh, während einer Aufwärtspassage inklusive Bodenwellen, mit einem 14kg bzw 12kg schweren Rucksack am Rücken, gehört zu den eher adrenalintreibenden Manövern hinten auf einem Roller (aber hei, günstiger als der Europapark).

Die Unterkunft heute ist doch eher schäbig, aber da wir morgen um 10.15 nach Sumatra fliegen, nehmen wir es locker.

Wir laufen noch etwas durch die Stadt, besorgen für Tina ein Nagelset (das alte macht hoffentlich irgendeinem Hostel Freude) und für Stephan ein Nesec..., Neces..., Nesess..., einen Kulturbeutel (der alte ist zu gross und mühsam zu packen).

Danach bestellen wir (viel zu hungrig) eine riesen Portion Essen, die dafür sorgt, dass wir eher zu unseren Betten rollen, anstatt zu gehen.

Aber bis morgen passt das schon und sonst sehen wir ob man bei Lion Air (der Ryanair des Ostasiatisch Luftraums) auch 2 Sitze bezahlen muss, wenn man nicht in einen passt.

Kabupaten Bandung Barat, Kab. Bandung Barat