Asia 2023

• 1.0kphotos
  • 4sea miles

Het Laatste Avondmaal 🇻🇳

November 13, 2023 in Vietnam

We mogen nog één keertje eten in Vietnam. Dus dat hebben we in stijl gedaan. Vlak achter de drukke barstraat Bui Vien zijn de straatjes al snel een stuk stiller. We gaan op zoek naar een lokaal restaurantje en vinden deze in zo'n straatje.

We zitten op waardeloze krukjes aan een simpele tafel. De muren hebben betere tijden gekend en uit de televisie 📺 galmt een Aziatische soap. Achterin de tent doet oma 👵 een afwas. Je kunt gewoon de keuken in kijken maar je doet het liever niet. We krijgen een samenraapsel van geplastificeerde printjes als menu. Dan weet je dat je goed zit. 👏

Als we besteld hebben zien we minstens twee kakkerlakken 🪳 tussen de tafels dwalen. Één is bijna dood en de ander was later plots verdwenen. De familie van het restaurant geeft geen kick en lopen er gewoon langs.

En toch hebben we weer lekker gegeten. Zoals zovaak in Vietnam gaat dat hand in hand met de treurigheid van de locatie. Het zijn vaak restaurants aan huis met weinig opsmuk maar het eten is bijna altijd goed. 👌🏻 We gaan dit heel erg missen!

Als we teruglopen over Bui Vien besluiten we nog één keer een klein krukje te pakken en een biertje te bestellen. We verwonderen ons voor de laatste keer over alle gekkigheid die we langs zien lopen.

We zijn zo blij dat Vietnam ons alles gaf waar we op hoopten. Met een lach en een traan lopen we in het donker voor de laatste keer terug naar ons hostel. Het is tijd om naar huis te gaan.

We vonden het leuk om onze avonturen hier te delen en lazen met heel veel plezier jullie reacties. Dankjewel voor het volgen van onze reis! 🇮🇩🇸🇬🇯🇵🇦🇺🇻🇳

🫶

Het postkantoor en de markt 🏫

November 13, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

Onze laatste dag in Saigon, dus tijd voor de laatste bezienswaardigheden. We waren al naar de Mall geweest (post hiervoor) en we hadden de nodige souveniertjes voor thuis ingeslagen. Dus we konden nog wel even verder met winkelen op de markt.

De Ben Thanh markt is een markt zoals je kan verwachten in Vietnam. Chaos. Koffie, thee, souveniertjes, fruit, groente en natuurlijk stalletjes om te eten. We keken weer eens onze ogen uit.
    ☕️ 🍵 🍌 🍎 🍉 🍜 🎎🎏

Na de markt liepen we nogmaals terug naar het postkantoor. Want als er een postkantoor is in de stad dat nog open is, moeten we daar gebruik van maken!
    ✉️💌

Na dit alles was het tijd om snel naar ons hotel terug te keren en af te koelen bij de airco. Het was heet, bloedheet 🥵 ☀️

Dit is een ode aan de malls 🏬

November 13, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Ze zijn in Azië gek op grote malls. Er is een enorme concurrentiestrijd gaande tussen allerlei grote concerns om je naar hun mall te lokken.

In Nederland komen we nooit in een dergelijk winkelcentrum maar in Azië komen we er heel graag. De malls voelen als een oase met hun airco, schone straatjes 🧽 en goede wc's. Er zijn ook altijd wel leuke mascottes te vinden.

De malls zijn vaak tot de nok gevuld met allerlei dure merkwinkels, maar waar we écht voor komen is het food court. 🍜 Dat is de afdeling, vaak in de kelder, met al zijn restaurantjes uit allerlei windstreken. Het eten is hier altijd lekker en er zijn vaak zoveel restaurants dat het moeilijk is om te kiezen. Het is in Azië ook helemaal niet gek om als goed aangeschreven restaurant in een mall te zitten. Zo hebben we Din Tai Fung bijvoorbeeld al eens in China ontdekt. Maar ook Coco Ichibanya, Yoshinoya, Boost, BreadTalk en nog veel meer.

Zelfs in Saigon schieten de malls de grond uit en we konden nog één keer genieten in het Saigon Centre van Takashimaya. De Kerstmuziek 🎄 galmde uit de speakers terwijl we buiten een gevoelstemperatuur hadden van 41 graden. We vonden zelfs een stand van het Japanse Ichiran waar we een pakketje hebben gekocht om thuis hun noodles na te kunnen maken. We kwamen tot rust bij de airco, aten bij Merlion House uit Singapore en namen natuurlijk foto's met mascottes.

Japan Town in Saigon 🇯🇵🇻🇳

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

We waren al bijna bij ons hostel beland toen we in onze taxi 🚕 vanaf de luchthaven naar buiten zaten te kijken. We zagen daar ineens een restaurant van Coco Ichibanya. Een keten gespecialiseerd in Japanse curry. 🍛 We waren opgetogen, want daar hebben we altijd heerlijk gegeten in Japan. Als we op de kaart kijken blijken we te verblijven in Japan Town. Een wijk in Saigon met een veelal Japanse bevolking en bijpassende winkels en restaurants. Wat een voltreffer!

Dus we hebben zéker weer de curry gegeten maar we zijn ook weer naar onze geliefde Family Mart gegaan, hebben echte ramen 🍜 gegeten en we zijn elke dag naar de Japanse bakker 🥐 op de hoek gegaan. Overal waar we wegliepen werden we weer ouderwets bedankt met "arigato gozaimasu". 🎌

Independence Palace 🏰

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

Het Independence Palace in Saigon is een presidentieel paleis uit 1966. Het was de woon- en werkplek van de president van Zuid-Vietnam en werd gebouwd omdat het vorige Governors Palace werd verwoest door een bombardement ✈️ tijdens een coup-poging uit 1962.

Het heeft als zodanig bestaan totdat op 30 april 1975 een Noord-Vietnamese tank door het hek ramde. Dit markeerde het einde van de Vietnamoorlog. 🕊️ Het heeft daarna een ceremoniele functie gehouden en is nu ook open voor toeristen. 📸

Het paleis heeft duidelijke trekjes van brutalisme en wij vinden dat fascinerend. We moesten dus zeker even een kijkje nemen! Het paleis is grotendeels in de stijl gebleven zoals het was in de jaren 70.

We hebben gelopen door statige zalen maar ook de privé-vertrekken van de president. De tijd 🕰️ heeft hier stil gestaan. Er stond nog steeds een helikopter 🚁 op het dak en er was zelfs een enorme schuilkelder.

We vonden het ge-wel-dig! 😄

War Remnants Museum

November 12, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Het War Remnants Museum in Saigon vertelt het verhaal van de Vietnamoorlog. (Of zoals ze hier zeggen: de Amerikaanse oorlog) Het is zo'n museum waar je helemaal stil van wordt. De enorme hoeveelheden doden en de zinloosheid van dit conflict blijven hangen.

Het museum toont foto's van de omstandigheden van de inwoners tijdens de oorlog maar ook de duizelingwekkende slagvelden en onmenselijke slachtpartijen. Er zijn miljoenen slachtoffers gevallen in deze proxy-oorlog die toevallig plaats vond op Vietnamese (en Laotiaanse en Cambodjaanse) grond.

Noord-Vietnam, en daarmee de communisten, wonnen de strijd na bijna 20(!) jaar. Het land is herenigd maar niet zonder gevolgen. Meer dan 20% van de jungle en tot wel 50% van de mangrovebossen zijn verwoest door het chemische wapen Agent Orange dat de Amerikanen loosden boven de bossen. Bovendien zullen er nog generaties lang Vietnamezen moeten leven met de gevolgen van het vergif dat hun lichaam heeft aangetast. In het museum zijn talloze foto's te zien van deze mensen en het breekt je hart.

Het was een indrukwekkend museum maar net als in Hanoi is het een vrij eenzijdig verhaal want er werd weinig verteld over de guerillastrijd die de Vietcong en de communisten uit het Noorden voerden. Zij werden simpelweg Liberation Forces genoemd.

Bui Vien By Night

November 11, 2023 in Vietnam ⋅ 🌙 29 °C

Het begint donker te worden in Saigon. 🌛 Dus we volgen de zwerm scootertjes 🛵 naar Bui Vien. Dit is de "backpackerstraat" met al z'n barretjes en restaurantjes. Het is een levendige bedoening met allerlei kleuren, geluiden en geuren die we niet kennen.

We arriveren vroeg, dus het is nog vrij rustig. We besluiten in een sfeervol zijstraatje 🏮 lekker te gaan eten. Als we terugkomen in de grote straat is het een drukte van jewelste. Overal hoor je muziek 🎶 en mensen. 💃🪩🕺 Sommige bars pakken helemaal uit met hun aankleding en verlichting. Elke tent heeft bovendien een legertje mensen voor de deur staan die je keurig naar binnen dirigeren. Maar het kan soms ook gewoon een straatverkoper zijn. Het is chaotisch maar heel leuk.

Hier willen we nog eens terugkomen! 👌🏻

Free walking tour door Saigon 🚶‍♂️ 🚶‍♀

November 11, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Een goede manier om een nieuwe stad te ontdekken is aan de hand van een local guide, bijvoorbeeld via een free walking tour.🚶‍♂️🚶‍♀️

Gewapend met een microfoon 🎤, drukke en luidruchtige straten en soms wat lastig te verstaan Engels liepen wij door Saigon Downtown. Ook wel het centrum genoemd. Verhalen over de Amerikanen, de Fransen en natuurlijk de Vietnamezen werden aan ons verteld. 🇺🇸 🇫🇷 🇻🇳 De kroegen waar de Amerikanen graag kwamen, de hotels. Net als het gebouw waar de Amerikanen met helikopters werden geëvacueerd. Foto’s van oude gebouwen, die tijdens de oorlog zijn gesloopt (of direct daarna). En de immense ontwikkeling van de stad in de afgelopen 10 jaar. Kortom, Saigon is een stad vol verhalen en historische gebeurtenissen.

En nog steeds halen de Vietnamezen uit de Fransen hun inspiratie om steden te ontwerpen. Er wordt een nieuw deel stad aangelegd, naar Frans model (geen idee wat dat betekent). Maar ook is hier in Saigon een Notre Dame te vinden (helemaal achter de steigers vanwege een renovatie die niet opschiet). 🌃

De naam van de stad Saigon is natuurlijk veranderd in Ho Chi Minh City, maar er zijn amper mensen die de stad zo noemen. Dus je raadt het al, overal vind je Ome Ho (zo wordt hij liefkozend genoemd) terug. Het communistische regime is overal door de stad terug te vinden.

Er is veel ontwikkeling gaande in de stad. Maar de Vietnamese chaos is gelukkig nooit ver te zoeken🥰

Our first photos of Saigon 📸

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Onze aller aller laatste bestemming is nu toch echt aangebroken. Na dik 100 dagen onderweg ✈️. Op sommige momenten stiekem al verlangend naar huis, op andere momenten wat weemoedig omdat het bijna voorbij is. 🏡 ✈️

Maar eerst nog even Saigon, of ook wel Ho Chi Min City genoemd 🏙️. De hoofdstad van Vietnam.

Een zwerm van scooters, eten op straat, een stoep waar je moet op kan lopen 🚶‍♂️ en overal reclame borden. 🪧 Het liefst zo kleurrijk mogelijk! 🎨

Ri ra rodelen! 🎢

November 9, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 25 °C

Rodelen, dat had Tim al eens gedaan en Judith nog nooit. Dus daar moest verandering in gebracht worden! In de bergen van Da Lat is er een rodelbaan te vinden, die uitkomt bij een waterval. Do we need to say more?!

Remmen is voor mietjes, keihard scheuren over die baan door de bergen en een waterval bekijken. Dat was eigenlijk onze dag. Helemaal top!