Vietnam
Quận Ba

• Day64

Saigon

November 18, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Lange ist es her seit meinem letzten Beitrag.
    Die letzten Wochen waren sehr intensiv. So viele neue Eindrücke haben mich teils überwältigt und nachdenken lassen. Wir sind jetzt seit einer Woche in Ho Chi Minh City (Saigon). Davor waren wir gut eine Woche in Phnom Penh; die Stadt ist bei Touristen nicht sonderlich beliebt, da sie nicht wirklich viel bietet (die meisten kennen diese Stadt bestimmt von Beat Richner, dem Kinderarzt). Wir haben uns da aber sehr wohl gefühlt und hatten das Glück mitten in einer grossen Festivität da zu sein. Neben dem Wasserfestival das die ganze Woche gedauert hat (Ende der Regenzeit und Richtungswechsel des Mekong River) mit Bootrennen, diversen Ständen und Leuten auf den Strassen war auch noch der Unabhängigkeitstag der Kambodschaner. Jeder der sich mit der Geschichte Kamodschas etwas auskennt, kann verstehen, dass ich strahlend durch die Gegend lief und einfach Freude verspürte.

Nach einer Fahrt über die Grenze nach Vietnam (welche erstaunlicherweise reibungslos ablief) sind wir in Saigon angekommen. Ich war als kleines Mädchen von dem Musical Miss Saigon fasziniert und habe mich unter anderem auch deshalb echt auf die Stadt gefreut. Grundsätzlich musste ich ja feststellen, dass ich nicht durch und durch ein Asienfan bin (was auch viel mit dem Essen zu tun hat ;)), aber Ho Chi Minh hat mich begeistert. Wir haben viel Historisches gesehen, sind viel gelaufen, haben tolle Leute aus aller Welt kennegelernt und die Zeit genossen.

Wie ihr wisst bin ich sehr interessiert in Geschichte und auch über den Vietnam Krieg hatte ich schon viel gelesen. Was ich aber gestern im Kriegsmuseum sah, war nichts im Vergleich dessen. Die Stimmung war gedrückt und andächtig. Mehrere Male musste auch ich den Raum verlassen, da es für mich kaum auszuhalten war.

Jetzt liege ich im Nachtbus nach Nha Trang. 12 Stunden Fahrt liegen vor uns und ich kann es kaum erwarten, da ich dann einen Teil meiner Familie wieder in die Arme schliessen kann. Ich freue mich auf die kommende Zeit mit Marius und Aurelia.

Bis Bald
    Andrea

• Day62

Blinddate in Vietnam

March 1 in Vietnam ⋅ 🌙 25 °C

Die Welt ist ja bekanntlich sehr klein...

Und so waren wir heute unbekannter Weise mit jemandem verabredet, den wir nicht kannten, aber jemand anderes von zu Hause kannte.
    Warum sich also nicht mit dieser Person treffen? 😄

Unser Blinddate verlief sehr erfolgreich und wir hatten einen tollen Abend mit gutem Essen in einem gehobenem einheimischen Restaurant und günstigem qualitativ gutem Shoppen.
    Noch dazu hatten wir endlich jemanden, der uns alle Fragen beantworten konnte:
    - Haben die Bewohner Südostasiens überhaupt eine Küche zu Hause?
    - Wie sind die Arbeitsbedingungen?
    - Wieso arbeiten i. d. R. überall viel zu viele Menschen auf einem Fleck?
    - und und und...

Es war wahnsinnig spannend und informativ!

Vielen Dank für den schönen Abend 😊

• Day182

Unser Essen im Vietnam

December 3, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Our time in Vietnam is over and we already flew back to Saigon. Our visa will expire today so we are on the way to the border of Cambodia now. A short look back to the food we had in Vietnam.

Was isst man eigentlich im Vietnam? Naja wir hatten nicht wirklich eine Ahnung bevor wir hier her gekommen sind. Jetzt wissen wir, dass es hier wirklich viele leckere Sachen gibt!

Da unsere Zeit im Vietnam leider schon wieder um ist und unser Visa heute ausläuft (zum ersten Mal haben wir ein Visum wirklich bis auf den letzten Tag ausgereizt) sind wir nun mit einem Bus auf dem Weg von Ho-Chi-Minh nach Phnom Penh, Kambodscha.

• Day2

Begin van de reis

May 9, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

De allereerste update van de reis naar Vietnam. Let op, het wordt een lang verhaal:

We beginnen met de reis van Amsterdam naar Ho Chi Minh City.
    Woensdag 8 mei zou mijn vliegtuig om 13:15 vanaf Schiphol naar Moskou vliegen in 3:30 uur. In het vliegtuig zat ik naast een Vietnamese man, die ondertussen al 40 jaar in Nederland woont. Ook hij was onderweg naar Vietnam, en hij vertelde mij het een en ander over het land en gaf mij enkele goede tips.
    Om 18:00 uur landde ik in Moskou, lokale tijd, met een kwartier vertraging. De zenuwen zaten er al in, want ik had maar 60 minuten de tijd voor mijn overstap voor de volgende vlucht naar Ho Chi Minh City. Vervolgens reden we nog een goede 15 minuten met de bus vanaf het vliegtuig naar het vliegveld. Op het vliegveld aangekomen zette ik direct de sprint in, maar bij de eerste beste balie werd mij direct verteld dat ik mijn vlucht gemist had. De Vietnamese Nederlander, een Nederlands meisje, een stelletje uit Ierland en een Vietnamese jongen zaten in hetzelfde schuitje als ik. Er werd direct iets geregeld voor ons en we konden gelijk door naar een volgende vlucht: op naar Bangkok.
    De Vietnamese jongen uitte zijn zorgen over onze bagage: "What gets lost in Asia is lost forever", zei hij. Hier maakte ik mij dus ook zeker zorgen om, maar ik had niet veel keuze.
    Na een vlucht van 10:30 uur landde ik in Bangkok. 4 uur wachten en toen een korte vlucht naar Ho Chi Minh City: eindelijk in Vietnam! Het grapje had me zo'n 7 uur vertraging bezorgd.
    Daar aangekomen werden onze zorgen werkelijkheid: de bagage was niet aangekomen! Bij de lost bagage balie werd ons verteld dat onze bagage nog in Moskou was blijven liggen. Er werden een hoop gegevens ingevuld en toen werd ons beloofd dat de bagage de volgende dag in het hostel of hotel bezorgd zou worden.
    Met de hulp van de Vietnamese jongen kocht ik direct op het vliegveld een Vietnamese simkaart met een databundel. Voor omgerekend €11 heb ik de hele maand internet in Vietnam. Hierna hielp hij mij met het regelen van vervoer naar het hostel met de app Grab.
    De taxirit duurde zo'n 40 minuten door het bizarre en enorm chaotische verkeer van Ho Chi Minh City. Aan alle kanten razen scooter voorbij, de bestuurders onder een regenponcho, onderwijl luid toeterend. Rijbanen kennen ze hier niet: je rijdt waar plek is. Voorrang neem je. Rood licht betekent alleen dat je even afremt, om er daarna alsnog keihard doorheen te rijden. Hoe ik uiteindelijk heelhuids bij het hostel ben afgeleverd is mij een raadsel. En dat voor €4,76.
    Ik ontmoette daar mijn vriend Ruben, hij heeft afgelopen maand rondgereisd in Cambodja. Ook Kees is erbij, hij is de huisgenoot van Ruben.
    Om 21:45 zaten we eindelijk aan onze avondmaaltijd: noodlesoep.
    Na zo'n 36 uur zonder slaap en enorm veel nieuwe indrukken was het eindelijk tijd voor bed.

• Day3

Eerste indrukken

May 10, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Een goede nachtrust doet wonderen: ik voelde mij weer stukken beter. Na een bodempje te hebben gelegd van een paar toasts in het hostel gingen we de stad in opzoek naar een tent om echt Aziatisch te ontbijten.
    Het is warm, een dikke 30 graden met hoge luchtvochtigheid, dus het zweet staat direct op je rug. We steken met kop en schouders boven de kleine Aziaten uit. Afentoe steekt er een typisch Aziatische strohoed bovenuit. De straat oversteken is iedere keer weer een levensgevaarlijke opdracht. Zebrapaden en stoplichten worden genegeerd, dus hier heb je niks aan. Het werkt eigenlijk hetzelfde zoals iedereen zich gedraagt in het verkeer: gewoon gaan en voorrang opeisen. Tot nu toe zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
    Als ontbijt aten we een heerlijke noodlesoep. Met stokjes kunnen eten is overigens wel een vereiste. Ook de noodlesoep wordt met stokjes gegeten, met behulp van een lepel.
    Na het ontbijt zijn we bij een van de markten geweest. Deze bestaat uit heel veel mini stalletjes met allemaal identieke producten. De looppaden zijn heel smal en er worden je constant producten aangeboden. Alle echte neppe merkartikelen zijn voor een paar euro te koop.
    Hierna zochten we het War Remnents Museum op: een museum over de Vietnamoorlog met de USA. Hier kregen we een inkijkje in de gruwelijkheden die zich in dit land hebben afgespeeld. De doden- en gewondenaantallen zijn ongelofelijk en ook na de oorlog is er de nasleep van een verwoest land en misvormde kinderen door het gif dat gebruikt is.
    Na een verlate lunch van rijst met kip, gingen we weer naar het hostel. De hemel is ondertussen opengebroken en het water stort uit de lucht.
    In het hostel aangekomen vind ik tot mijn vreugde mijn backpack! Ik ben nu helemaal compleet en kan eindelijk weer gerust ademhalen.

• Day42

HCMC

November 14, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Auch heute waren wir wieder auf Sightseeingtour durch die riesige Ho Chi Minh City.
    Kilometerweit sind wir die stark befahrenen Straßen entlang geschlendert. Nach welchen Regeln hier gefahren wird? Wann ist denn die Ampel wirklich rot und wer entscheidet wer noch drüber fahren darf und wer halten muss?
    Hier und da haben wir für kleinere Snacks Pausen eingelegt. Hier gibt es einfach alles.
    Highlight für uns heute war der Bitexco Financial Tower. Auch wenn wir eine überteuerte Cola trinken mussten war die Aussicht vom zweithöchsten Tower in Vietnam gigantisch. Wie groß diese 9millionen Einwohner Stadt tatsächlich ist...
    Und ganz fasziniert war ich natürlich von der pinken Kirche, schade dass wir nicht rein konnten. Drinne muss die wohl auch in pink gehalten sein.

• Day36

Phnom Penh & Ho Chi Minh City

May 10, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Ola iedereen!

De laatste keer dat ik wat van mezelf liet horen, of eigenlijk dat Laura dat deed, was ik nog in Phnom Penh. Hier heb ik na het vertrek van Laura nog eventjes kort het 'alleen' backpacken mogen proeven in een backpacker hostel. Hier heb ik mijn tijd gebruikt om Cambodja af te sluiten, in te lezen op de volgende bestemming en boven alles om lekker uit te rusten! Na wat gezelligheid te hebben geproefd met wat mede backpackers was het dan ook tijd om de wielen van de bus richting Vietnam rond te laten gaan! Vroeg in de ochtend, rond een uur of 6, ben ik op de bus gestapt. Deze reis zou ongeveer 6-7 uur moeten duren, en wonderbaarlijk genoeg was dit ook het geval. Na een korte pitstop bij de douane reden we als een trein door naar het meest westerse giga stad genaamd Ho Chi Minh City (vernoemd naar de voormalige leider Ho Chi Minh).

In deze grote stad word ok vergezeld door Jan-Jaap, een goede vriend van de studie en door Kees, ren huisgenoot terug in Nederland! Omdat ik als eerste aankwam bij het hostel heb ik maar gelijk een bed geclaimd. Niet veel later kwam Kees via het luchtruim binnen het land en kort daarna bij het hostel aan (ik zag zelfs zijn vliegtuig op de landingsbaan aankomen toen ik langs reed met de bus). Na een spoedberaad in het hostel zijn Kees en ik lekker de straat op gegaan om ons niet veel later bij een gezellig kroegje te vinden. Jan-Jaap voegde zich na enkele uurtjes ook bij de groep, helemaal compleet.

Vandaag zijn we op een heel relaxed tempo richting een lokale grote markt gegaan en hebben we het oorlogsmuseum bezocht. Hier werden wij stuk voor stuk weer even herinnerd aan de gruwelijke gebeurtenissen die zich hier hebben afgespeeld in de 20ste eeuw.

Morgen gaan we verder op pad, en waar dat heen gaat kun je over een paar korte dagen weer hier terugvinden!

Toedels,

Ruben (en de groetjes van JJ en K)

P.s. Info bij Foto's:
    -Het zwembad bij het hostel moest op een manier afkoelen, gigantische blokken ijs werkte blijkbaar best prima!
    - de intense drukte en chaos in het verkeer en de overvloed aan scooters zijn hier waanzinnig!
    - foto van kees die een royale 30 dollar omgerekend in Vietnamese Dong voor zich heeft (ze hebben hier briefjes van ongerekend 4 eurocent)

• Day41

Sightseeing ho chi minh city

November 13, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

Nach dem wir ausgeschlafen haben und unsere Suppe zum Frühstück hatten haben wir uns ins Getümmel gewagt.
    Wir sind zum Bekannten Ben Than Markt gelaufen und haben uns die ein oder anderen Kleinigkeiten nach langen Verhandlungen gekauft.
    Wir sind zur Notre Dame Kathedrale und zur Vietnam Post gelaufen. Die französische Architektur inmitten dieser verrückten asiatischen Stadt ist wirklich außer gewöhnlich.
    Nach einer kurzen Pause im Hotel haben wir für sven einen Friseur gesucht der ihm für 2,20€ einen wundwrvollen neuen Schnitt verpasst hat.
    TripAdvisor hat dann unser Restaurant fürs Abendessen ausgesucht. Es gab sowas wie Fleischküchle in einer Nudelsuppe... seither sitzen wir auf der wilden Bùi viên Street und hangeln uns von Bar zu Bar und beobachten das Chaos auf der Straße.

• Day4

Ho Chi Minh City - Day 2

July 3, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

This is a very hard city to sleep in. Super noisy with everyone honking constantly. It never stops. I gave up trying and wandered over to a nearby starbucks at the foot of a traffic circle and let myself be hypnotized by the perpetual string of near collisions. You really have to see it to believe it.

Which makes my next decision really weird. I hired a rickshaw chariot guy to cycle me to the big market, and he had us right in the middle of the street aka chaos. I thought we'd be riding by the curb. Nope!

Surviving that, i wandered the biggest collection of knockoff you-name-its, bought some souvenirs and replaced my backpack. I was feeling pretty happy about my haggling victories until i got outside and had to contend with a torrential downpour. Normally I'd just call a Grab (uber) but i had no wifi, no cell plan here and no restaurants in sight to leech their information super highway.

Impatiently i opted to run a few blocks (5?) until i found a vegetarian place (eww) and ran in soaking wet. They sat me at a table that seats 4 (odd choice i thought), and 10 minutes later they sat two more locals (Vu and Than) with me haha. This is new! Very fortunately they were incredibly nice and spoke great english. They even insisted on me sampling food from their plates. I love this country, everyone is ridiculously kind.

Later, grabbed a Grab ®️ and went to another brew pub. Another backpacker sat near me and paid for a beer for me as we chatted away. Another joined us and turns out he's going to be in the north when i am so we traded info to maybe travel together later. A local girl joined us too and suggested a great restaurant for Pho.

The other guys took off but i went with her and she taught me how to use chopsticks which i gotta say, i got pretty decent at. We chatted away and turns out her good friend is getting married in two days and i have now been invited to attend lol. This would throw off my loose itinerary, but would be also be quite the experience. Stay tuned tomorrow for what Sean chose ....

• Day3

Ho Chi Minh City - Day 1

July 2, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Finally arrived in HCMC. What a zoo!

I've been a lot of places but I've never seen traffic like this. Its really challenging to be a pedestrian... scooters are everywhere, even on sidewalks whizzing by you. Crosswalks are purely decorative! What a waste of paint haha. Crossing streets is like playing frogger or crossy road. You have to walk right into traffic and trust the vehicles to go around you.. not intuitive at all !

After settling in, I went for a walk and stumbled across a tiny microbrew place. Tried a few mango and chilli beers then went off to find food. People here are incredibly friendly, plus i really stick out i guess in a sea of asians everywhere. People talk to me everywhere i go.

One person i chatted with for a while took me to a traditional viet restaurant and ordered a ton of food for us. It was amazing. Altho i was a bit embarrassed at my inadequacies with chop sticks. I paid the bill and it was 10 dollars including our drinks. Ridiculous! Will post a pic of our feast.

Finally the jetlag caught up and i had to crash hard. Slept a few hours and then went back to the same microbrew to close out the night .