traveled in 10 countries Read more Hengevelde, Nederland

Politie bureau en Nipfjället

September 7, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 11 °C

Vandaag hebben we het 'gestolen goederen formulier' ingeleverd bij de politie en ons dossier nummer opgevraagd om in Nederland aangifte te kunnen doen. Omdat we zo noordelijk zitten en dun bevolkt is, is enkel in Idre 3 dagen per week één politie agent aanwezig. Hier moesten we dus gebruik van maken.

Na het politie bureautje (2x2m hokje in een gebouwtje) zijn we naar de Nipfjället gegaan om de top te beklimmen en even van het uitzicht te genieten waar we wederom rendieren zagen. Dit was maar een korte klim van 1 km, en konden de auto kort bij parkeren.

In de avond zijn we uiteraard weer heen elanden spotten gegaan en wederom zonder succes.

Fulufjället

September 6, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag hebben we de rugzak weer volgeladen om te gaan wandelen in fulufjallet nationaal park. Dit park staat bekend om de 100 meter hoge waterval. Tevens maakt de waterval dat dit park ook erg toeristisch is.

Na een korte wandeling komen we aan bij de waterval die overigens wel spectaculair is. Na dit te hebben gezien besloten we boven de val langs te lopen. En dat is wel een pittige klim omhoog, maar het uitzicht is geweldig.

Na een korte pauze met een broodje en wat yoghurt gaan we weer richting beneden. Wederom een tourtje.

Van dat wandelen krijg je honger dus maar snel na het appartement om eten te maken en de sauna uit te proberen. Wat bleek.......na 5 min wisten wij al dat dit meer een martelkamer was dan een onderdeel dat thuis hoort in een Spa..... na het douchen zijn we op de bank gaan liggen en hebben net als gister voor eerst in de vakantie tv gekeken (netflix).

Van Dalsvallen naar Idre Fjall

September 5, 2022 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag moesten we helaas het pittoreske Dalsvallen verlaten. We pakken onze koffers en gaan 2 uur verder op naar Idre, een wintersport plek. Hier hebben we ons opnieuw geinstalleerd in een splinter nieuw en super luxe appartement met fantastisch uitzicht. Na de boodschappen en wat eten zijn we voor de zoveelste keer op elanden tour gegaan en wederom zonder resultaat.Read more

Rustdag in Dalsvalen

September 4, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag hadden we een rustdag, de dag nadat we de berg hadden beklommen. Smorgens zijn we nog even naar de beverdam gelopen om bevers te spotten. Helaas hadden zij ook zondag en waren nergens te bekennen, net als de elanden savonds. Ook de vele jagers met hun honden hebben ook geen elanden of beren gezien.

Smiddags hebben we na een rondje Qwixx nog even de F1 grand prix van Nederland gekeken op de mobiel, gelukkig hadden we wat bereik.

Sånfjället Nationaal Park

September 3, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 8 °C

Vandaag vroeg opgestaan om de Högfjället te beklimmen. Een prachtige route die start vanaf het huisje. Nadat we hadden ontbeten en een stevig lunchpakket te hebben klaargemaakt zijn we vertrokken. Een wandeling van 7 uur.

Op het eerste deel van de route werd het meeste wild gezien. Helaas zagen wij niks. Mogelijk heeft dat met de elanden en berenjacht te maken. Daarom ook niet gek dat een jager ons achterop liep en in zijn hoogzit ging zitten. Ook hij ging op jacht naar elanden en beren. Nu hij ons heeft gezien en gesproken kunnen wij veilig verder berg opwaarts. En vanaf waar het bos begint, begint ook het natuur reservaat dat overgaat in het Nationaal park. Hier wordt dus niet gejaagd.

Voordat we de eerste kilometer in de benen hadden had Clint de sokken en schoenen al doorweekt. Het heeft vannacht namelijk iets geregend en de weg naar boven gaat voornamelijk tussen de bosbessen struikjes door. Dus onderweg was het af en toe stoppen om sokken uit te wringen. Bijna bij de boomgrens aangekomen horen we vlak naast ons in de bosjes een eland wegrennen. Helaas konden we het kolossale dier niet zien. Onderweg nemen we alvast droog hout mee om op de berg vuur te maken om onze spullen te drogen.

Bij de bomengrens aangekomen kregen we prachtig uitzicht op de bergen voor ons. Ook zien we hier op de bergen rendieren lopen. Hoewel het nog 3 kilometer lopen is tot de windshelter waar we pauzeren en opladen voor de terug weg. Laatste stukje is het wel fris en is een muts wel wenselijk.

Vlak voor er de shelter zien, zien we aan de andere kant van de berg ook een stel mensen aankomen. Eindelijk bij de shelter aangekomen is het andere stel al begonnen met een poging tot vuurmaken met nat hout........dit zijn mensen uit de stad Uppsalla Zweden. Omdat wij berkenschors en dennentak mee hebben helpen we ze een vuurtje te maken. Op dit vuur maken we de knakworsten warm en eten onze yoghurt met zelf geplukte bosbesjes. Na een uurtje pauze beginnen we aan de wandeling terug naar ons huisje. Wederom een tocht van 7,5 km. Na 20 minuten wandelen over de rotsen van de berg staat opeens de groep rendieren die we eerder zagen vlak naast ons. En ze zijn gelukkig niet bang want blijven mooi voor ons uit lopen.

Waneer we weer het bos in gaan is het gelukkig wat aangedroogd. En halen we geen natte voeten meer. Dat loopt wel wat prettiger. Na 7 uur totale wandel tijd komen we weer aan in ons huisje waar we moe en voldaan ons douchen en tripisch Zweedse korst gaan eten. Namelijk Zweedse balletjes met aardappel puree.

Van Rosjön naar Dalsvallen

September 2, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag zijn we vertrokken uit het boshutje en op weg gegaan richting Mora. Mora ligt aan het Siljan meer. In dit plaatsje hebben we wat truien gekocht want de komende dagen blijft het onder de 10 graden overdag. Na wat kleren te hebben gekocht zijn we in een truckers restaurantje beland en hebben hier een broodje kebab gegeten.

Met volle buik door richting Dalsvallen. Onderweg helaas geen elanden gezien. Wel bijzonder want er rijden nauwelijks auto's hier.
    Vanaf de grote weg was het 20 kilometer over een onverhardeweg richting Dalsvallen. Niet een dorpje maar een naam voor een boerderijtje met Nederlandse bewoners die 6 huisjes verhuren. De groep huisjes is het enigste bewoonde stukje in dit gebied in een cirkel van 25 km.

Na aankomst nog even lekker gewandeld om het huisje en vervolgens de BBQ aangestoken voor lekkere nacho's.

Natuurhut Rosjön

September 1, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 9 °C

Vandaag een dagje niet reizen. Maar gewoon lekker bij de hut vermaken. Smorgens al beginnen met een heerlijk uitzicht in het bos over het meer.

Na het ontbijt zijn we gaan varen met de roeiboot, en stiekum een hengel uitgegooid. Helaas niks gevangen, maar wel serieuze vissen gezien. Na het boottochtje zijn we gaan bessen plukken, want die groeien hier in overvloed. Na alle inspanning zijn we maar terug gekeerd richting de hut om weer lekker boven open vuur te koken en lang na te zitten tot we het te koud kregen en tijd was om naar bed te gaan.Read more

Stockholm naar Rosjön

August 31, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 10 °C

Vertrokken uit de hoofdstad en eindelijk de wildernis is. Vandaag een ritje van 4 uur voor de boeg maar wel een mooi ritje door de bossen van Zweden richting ons boshutje aan het meer.

Bijzondere aankomst. Na 5 km graffelweg komen we bij een rood paaltje die ons verteld dat 100 meter het bos in ons huisje staat. Een smal pad leid ons inderdaad naar een klein huisje met een apart 'driethok'. Dit wordt ons onderkomen voor de komende 2 nachten. Een prachtige plek aan het water midden in de bossen zonder stomend water of stroom. Maar wel heeeeeel veel bosbessen om ons heen.

Meteen even de beste eet plek uitgezocht en hups vlam erin en eten maken op het strandje. Daarna lekker chillen aan het water. Net voor de schemer hebben we nog even een rondje gereden over bospaadjes op zoek naar 'de koning van het woud' maar helaas nog niet gezien, maar wat een prachtige natuur hier. Vanavond een extra slaapzak om want de zomer is hier nu echt afgelopen. 6 graden om 21.00 savonds en de komende dagen wordt dit ongeveer de dag tempratuur. Beter dan die hitte in Nederland.

Van Malmö naar Stockholm

August 30, 2022 in Sweden ⋅ 🌙 13 °C

Vandaag zijn we vertrokken uit Malmö met onze plexiglas raampjes. Een noodoplossing die helaas tot in Nederland moet blijven zitten omdat er in Zweden niet alle ruiten op voorraad zijn. Tevens maakt onze rit richting het Noorden ook vrij lastig om daar een Carglass garage te krijgen.

Jammer dat we maar 1 nacht in Stockholm konden zijn, dit is namelijk een zeer oude stad met hele mooie typerende gebouwen. Veelal in opvallende kleuren geschilderd. Na aankomst zijn we direct met de metro de stad in gegaan om een beetje 'puun te kiek'ng'. En dat is gelukt. Gamla stan is het oude stadscentum met onder andere het koninklijk paleis. Na een korte wandeling hebben we even wat gegeten bij de italiaan. Per toeval konden we in het Nederlands eten bestellen omdat de ober voorheen in Nederland had gewerkt. Met een lekkere pizza sloten we de dag af.

Helaas nog een nacht Malmö

August 29, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 17 °C

Wat een dag! Iets met pief paf poef, waar is de boef?

Na het biertje in de skybar zijn we na bed gegaan. Omstreeks 01:00 uur ging de telefoon op de kamer. Eerst dachten we dat er iets van een alarm ging. Kort erna ging mijn mobiel en de oproep kwam uit Zweden. Het bleek de receptioniste te zijn die politie aan de balie had staan. Er waren paspoorten gevonden in de auto die leiden naar onze hotel kamer. Of wij dan even beneden wouden komen omdat er was ingebroken in onze auto.

Eenmaal beneden zijn we met de politie meegegaan na de auto. Er waren 3 ramen ingegooid van de auto waarna meerdere spullen zijn gejat. Gekste is nog dat bijvoorbeeld naast kleren, camera en laptop ook drinken is gejat en een krat bier. Niet heel gek trouwens, 24 x € 10,- is een best bedrag voor hier in Zweden.

Na van de schik te zijn bekomen hebben we met de politie snachts aangifte gedaan. En de rotzooi wat opgeruimd. Ondanks de bewaakte parkeergarage is er helaas ingebroken.

Nu deel 2 van de nacht............slapen lukt nie best als je alles vast op een rijtje zet voor de volgende dag wat er allemaal moet gebeuren want we zouden door rijden naar Stockholm. Dit gaat helaas nog niet. We hebben geen kleren meer en geen ramen in de auto. Dit is ons belangrijkste aandachtspunt voor de volgende dag. Eerst nieuwe ramen regelen.

Na de verzekering en carglass te hebben gebeld bleken niet alle ramen op voorraad te zijn in Zweden. En het lastig is deze te vervangen in het Noorden waar we heen reizen. Gelukkig is er een noodoplossing met plexiglas. Hier kunnen we het wel mee redden komende weken.

Tussen het regelen door hebben we ook nog veel kleren gekocht. Onze koffer met alle kleren uit de kledingkast (tevens voor 2 weken aan kleren) waren ook weg. We hadden slechts 1 groot geluk dat een enorm winkelcentrum op 200 meter van het hotel zat. Hier hebben we de rest van de dag vermaakt en nog nooit zo snel en veel kleding gehaald in een paar uur tijd.

Nu snel slapen en klaar maken voor tour naar Stockholm, want dat wordt een ritje van 6 uur.