Vakantie West Verenigde Staten

August - September 2023
Rondreis door Noord-Amerika van 23 augustus t/m 15 september 2023. Read more

Terugreis naar Amsterdam

September 14, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

Op het vliegveld klaar voor vertrek.
    Wist niet dat het vliegveld in Salt Lake City zo groot is. We hebben al een paar kilometer gelopen. Onze ochtendwandeling.
    Onze rondreis was totaal 5.670 km met de auto.
    We hebben minstens 10 Nationale Parken bezocht en een paar andere parken.

Salt Lake City

September 13, 2023 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

Vandaag goed aangekomen op onze startplek. Onderweg rijden we door uitgestrekte gebieden van wit afgezet materiaal, waarop niets lijkt te groeien (Green River Desert).
    In het hotel ingecheckt bij de vliegmaatschappij.
    Vrijdagmorgen Nederlandse tijd hopen we te landen op Schiphol.
    Reisverslag klaar, zodat we thuis na kunnen lezen wat we allemaal hebben ondernomen.
    De hoed weer ingepakt en de wijn op. Klaar voor vertrek.
    Wij hebben genoten van een mooie vakantie, maar Oost, West thuis Best.

Moab: Arches National Park & Canyonlands

September 12, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag onze laatste dag voor bezichtigingen.
    Vanmorgen zijn we naar het Arches National Park geweest. Voor bezichtiging van dit Park moet je reserveren. Om 10.00 uur mochten we naar binnen.
    We hebben al heel veel gezien, maar ook dit Park was weer adembenemend. Het is echter heel moeilijk om al dat moois op de foto goed vast te leggen. Je moet het zelf zien.
    Het Arches National Park is bekend vanwege zijn bijzondere rotsformaties en natuurlijke rotsbogen. Dit Park is het grootste van de wereld wat betreft rotsbogen en daardoor een van de meest bijzondere parken van de wereld.
    Aan het eind van de middag hebben we nog een kort bezoek gebracht aan Canyonlands. In dit Park heb je van boven af een prachtig uitzicht op de rotsformaties.

Morgen rijden we terug naar Salt Lake City. En misschien komen we toch nog iets bijzonders tegen. Donderdag vliegen we weer naar Nederland.

Van Durango naar Moab

September 11, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag hebben we het Mesa Verde Nationaal Park bezocht. Weer een aparte belevenis. Weer een hele klim naar boven, maar nu met vangrails langs de ravijnen. Dit reed een stuk ontspannender dan gister.
    Dit Park wordt niet beschermd vanwege zijn natuur, maar vooral ook vanwege zijn cultuurhistorie. Ongeveer 1500 tot 1300 jaar geleden vestigde zich een groep Indianen op deze dichtbegroeide hoogvlakte. In het park liggen veel ravijnen, waar de Indianen op beschutte plekken rotswoningen hebben gebouwd. In plaats van rond te trekken vonden de Indianen hier een vaste vestigingsplaats. Omstreeks einde van de 13e eeuw lieten de Indianen hun nederzettingen om nog onopgehelderde redenen weer in de steek.
    Link naar film van het museum die wij daar ook gezien hebben : https://www.nps.gov/media/video/view.htm?id=7D4…
    Voor het eerst zijn we vandaag ingecheckt door een dame via camera en beeldscherm . Ze was dus niet fysiek achter de balie aanwezig. Door de "computer " en printer kregen we een printje met kamernummer , WiFi enz. Ook verstrekte de " computer" de keycard voor de kamer.

Naar Durango via Million Dollar hwy

September 10, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 15 °C

Vele stops en bezichtigingen zijn vermoeiend. Daarom was de planning vandaag een stop onderweg bij de Box Canon Falls Park en daarna door naar Durango ( 180 km) zodat we tijd zouden hebben om het Spoorwegmuseum te bezichtigen.
    Het met de auto bereikbaar uitzicht bij de Box Canon viel tegen. Voor een goed uitzicht moest je te voet verder. Dat hebben we niet gedaan.
    We reden verder via de Million Dollar hwy. Tot vandaag voor ons een onbekende naam. We wisten niet dat deze weg op de 2e plaats stond van de meest gevaarlijke wegen van de USA (hebben we vanavond opgezocht).
    De weg ligt hoog in de bergen, met veel haarspeldbochten en op sommige stukken aan weerskanten een afgrond. Er staan geen vangrails langs de weg.
    De weg staat bekend als een van de mooiste wegen van de USA.
    Ik vond het beangstigend, en er leek geen eind aan te komen (het heftige stuk is bijna 40 km). Ik had zweet in mijn handen en was blij dat ik niet achter het stuur zat. Ik zou helemaal verkrampen.
    Nico stopte op een gegeven moment. Ook hij had zweet in zijn handen, terwijl hij toch al veel door de bergen heeft gereden zonder problemen.
    Daarna verder door naar Silverton. We zijn het stadje (een oud mijnstadje) in gereden om even te ontspannen. We hebben in een soort saloon koffie gedronken en daarna door naar Durango. Gelukkig was dit stuk van de weg minder gevaarlijk.
    In Durango hebben we het spoorwegmuseum bezocht en zijn door het oude centrum gewandeld.
    Het stadje is gesticht in 1880 en in het oude centrum staan nog vele oude huizen.
    In Durango hebben we pizza gegeten met een dunne bodem.
    De dag was toch weer anders gelopen dan we hadden verwacht.

Mont Rose

September 9, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Vandaag rijden we verder naar Mont Rose. We passeren de Monarch Pass. De weg gaat over de grootste tafelberg; de Grande Mesa van de USA. Een tafelberg is een berg met platte top en steile, uit puin bestaande hellingen.
    Onderweg komen we in Gunnnison langs het Pioneer Museum. We brengen een kort bezoek aan het museum (een soort oplucht museum).
    We maken ook een stop in het Black Canyon National Park. De Black Canyon is de lange, diepste en smalste kloof ter wereld. Omdat de kloof zo nauw en diep is kan er nauwelijks zonlicht bij. Vandaar de naam black. We hebben geprobeerd om de canyon te fotograveren . Dit viel niet mee.

Salida, 8 september.

September 8, 2023 in the United States ⋅ 🌙 20 °C

Vandaag via Colorado Springs naar ons overnachtingsadres in Salida gereden.
    Geen rustige wegen, veel verkeer. We zijn nu in een dichter bevolkt gebied.
    Ook veel treinverkeer met de meerdere kilometers lange treinen. De locomotief moet wel heel veel kracht hebben. De wagons zijn voornamelijk met steenkool geladen. Wellicht voor Nederland?
    Stel je voor: de locomotief staat op Eindhoven hoofdstation en de laatste wagon op Beukenlaan.

Colorado Springs is een grote stad met een mild klimaat. Zeer aantrekkelijk om er te vertoeven. We hebben onderweg veel nieuwbouw locaties gezien.
    We hebben The Garden of the Gods bezocht. Een natuurpark in de Rocky Mountains met veel rode stenen.
    We zien zoveel moois dat we verzadigd raken.

We overnachten in Salida, een klein plaatsje in de Rocky Mountains. Het is een oud stadje met veel oude huizen, allemaal met een eigen stijl. Het lukt niet om er een goede foto van te maken.
    De herten lopen hier in de tuinen en over straat.

Denver

September 7, 2023 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

Vandaag een dagje Denver.
    We beginnen bij het Red Rocks Amphitheatre. 25 Km buiten Denver. Dit theater ligt in het gebied waar de grote vlaktes en de Rocky Mountains samenkomen. Een magnifiek gezicht.
    Het theater is een geologisch fenomeen; het enige van nature voorkomend akoestisch perfect amfitheater ter wereld.
    Vele zeer bekenden artiesten (o.a. the Beatles) hebben hier opgetreden. Het theater bestaat uit 2 100 meter monoliet, bestaande uit zandsteen.
    Het gebied was van oorsprong van de Indianen.
    Begin negentien honderd traden hier plaatselijke artiesten op, gebruik makend van de akoestiek.
    In 1936 besloot men tot de bouw van het theater en in 1941 werd het geopend. 9525 Zitplaatsen.

Daarna gaan we naar Denver. We hadden al van verschillende mensen gehoord dat Denver niet bijzonder was. Wij kwamen tot dezelfde conclusie. Het museum van de kunst staat bekend om zijn aparte architectuur en de Larimer square staat bekend om z'n oude gebouwen.
    Wel ontdekten we een restaurant met een veggieburger op het menu, The Cheese Factorie. En de burger smaakte uitstekend.

Het brood is hier wel duur. We betaalden vanmiddag voor een meergranen brood & 6,50

Rocky Mountain

September 6, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag hebben we Rocky Mountain National Park bezocht. Veel toeristen bezoeken het park. Je moet een tijdslot reserveren om binnen te komen. Gelukkig hadden we dat van iemand gehoord, zodat we gisterenavond nog een plaats konden reserveren.
    We hebben in het park 2 trails met de auto gereden en 2 wandelingen gemaakt.
    De eerste route was de Trail Ridge Road. Dit is de hoogst liggende geasfalteerde weg in de USA. De weg ligt gedeeltelijk boven de boomgrens. Het hoogste punt is 3.713 m. Deze weg is een groot gedeelte van het jaar gesloten i.v.m. slechte weersomstandigheden. Onderweg hebben we een kudde rendieren gezien.
    De 2 route was de Bear Lake route, bekend als de mooiste route in het park. Dit was een korte route, maar vanuit deze route zijn we gaan wandelen.
    We zijn naar een lieflijk meertje gewandeld, Bear Lake en daarna na de Alberta Falls. In dit gedeelte zaten veel eekhoorntjes.

Nadat we het park bezichtigd hadden zijn we naar onze volgende accommodatie gereden via een toeristische route, waaraan het dorp Nederland is gelegen.
    De naam Nederland heeft met onze voorvaderen te maken. Een Nederlands mijnbedrijf kocht hier de Caribou Mine om te exploiteren. De naam van het dorp werd Nederland, wat laag land betekent. De plaats ligt op 2500 m hoogte en dat is een stuk lager dan de Caribou mijn.

Estes park

September 5, 2023 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Vandaag gaan we overnachten in Estes Park, het begin van de Rocky Mountains. Zo'n kleine 300 km van Scottsbluff .
    We rijden weer door glooiende gebieden die gedeeltelijk agrarisch geëxploiteerd worden, Wel op een andere schaal dan in Nederland. Percelen kunnen meerdere kilometers lang zijn. Een dun bevolkt gebied. We gaan richting Denver en hoe dichterbij Denver hoe drukker. Na Salt Lake City hebben we tot nu toe alleen rustige gebieden doorkruist.
    Het is hier zeer toeristisch en weer een heel andere omgeving dan dat we tot nu toe gezien hebben.
    Inmiddels is de helft van onze vakantie voorbij en is het tijd voor een tussentijdse evaluatie.
    We hebben ruim 3.000 kilometer afgelegd en ontzettend veel moois gezien, zoals jullie hebben kunnen lezen. Deze reis is een aanrader voor iedereen.
    Hoewel we alles rustig en relaxed doen zijn de dagen volgepland. Gelukkig heeft hier bijna iedere hotelkamer een wekker, zodat je weet hoe laat het is.
    Overdag reizen we en bezoeken de attracties.
    Eten doen we op de Amerikaanse manier; een fast-food restaurant of uit de magnetron. Vaak uit de magnetron omdat het moeilijk is om een vegetarische maaltijd te bestellen wanneer je geen Mexicaans eten of pizza wilt. Kip, beef of kalkoen is voor de Amerikanen de basis voor alle maaltijden. Die ervaring had ik in het verleden al opgedaan. Ik had de hoop dat ook in Amerika de vegetariër op zo rukken, maar daar is hier nog niet veel van te merken.
    's Avonds bespreken we het programma voor de volgende dag. Nico heeft al heel uitgebreid voorwerk gedaan, maar iedere dag controleren we of onze planning uitvoerbaar is en of er nog activiteiten zijn die we beslist niet mogen missen.
    Ook bijna iedere dag maken we gebruik van een bubbelbad en gaan we zwemmen.
    Ik probeer ook iedere dag het reisverslag bij te werken, voor onze eigen herinneringen. In Yellowstonepark ging dat niet omdat er geen WiFi was.
    In het begin heb ik moeten wennen aan de software. Ik ontdek nog steeds nieuwe functies en heb geconstateerd dat ik er een mooi e-book van kan maken. Ik kan het programma aanbevelen voor reislustigen.
    En als spelletjes liefhebber probeer ik toch iedere dag een paar zetten te doen bij Wordfeud, Ticket to Ride, Viticulture en Puerto Rico.
    's Avonds lezen we de digitale krant zodat we toch enigzins op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in Nederland.
    Als laatste moeten we nog in bed klimmen. De bedden hier zijn vaak echt hoog.