traveled in 10 countries Read more

Valley of the Goblins

May 21 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

In Hanksville is verder niet veel te beleven, er staan een paar motels, restaurants en benzinepompen. We vervolgen onze weg noordwaarts en komen op een uitgestrekte vlakte waar je ver kunt kijken. Rechts zien we de bergen bij Moab in de verte liggen, achter ons de Henry Mountains waar gisteren verse sneeuw is gevallen en links de kliffen van de San Rafael Swell.

We stoppen bij de Valley of the Goblins, dit klinkt als iets uit Lord of the Rings, maar is in feite een kleine vallei met zandstenen formaties die op champignons lijken. Je mag vrij rondlopen tussen de Goblins door, aan het einde van de vallei klimmen we omhoog voor een ander perspectief.

Bijkomen na een onstuimige nacht

May 21 in the United States ⋅ ☀️ 12 °C

Zodra we naar bed gaan steekt er een felle wind op die helaas de hele nacht onverminderd onze tent doet klapperen. Van slapen is niet veel sprake, het kwik daalt op deze hoogte ook tot 7 graden. Als het licht wordt zijn we erg gaar en besluiten hier iig niet te ontbijten. Dat doen we in Hanksville, de eerste plaats die we tegenkomen eenmaal terug op de grote weg. In een typische Amerikaanse diner nemen we een Amerikaans ontbijt, wat ons goed doet smaken na de avonturen van gisteren en vannacht 😊.Read more

Capitol Reef: onweer en zandstorm

May 20 in the United States ⋅ 🌩️ 14 °C

We besluiten net buiten het park te kamperen (in het park mag het niet) en vinden een mooie en beschutte plek, want het waait best hard. Tot nu toe zijn de onweersbuien langs ons getrokken. We eten wat en zetten onze daktent op. De grootste bui lijkt ook ten zuiden van ons te gaan, als we net zijn uitgegeten en overleggen of de tent moet blijven uitgeklapt zien we in de verte een oranje wolk op ons afkomen. Tijd voor actie.

De wind neemt razendsnel toe en we krijgen maar net de daktent ingeklapt als de bui en zandstorm ons treffen. Na een half uur is deze uitgeraasd en kunnen we opgelucht ademhalen. Na regen komt zonneschijn en in ons geval een volle en dubbele🌈, welke niet ver van ons op de rotsen begint. De kleuren steken zeer fel af tegen de zwarte lucht die wegtrekt. Het is nu ook bijna windstil, wat een contrast met een paar minuten geleden.

Capitol Reef: Cathedral Valley

May 20 in the United States ⋅ ☁️ 21 °C

De diversiteit van Capitol Reef wordt onderstreept tijdens onze rit naar Cathedral Valley. Dit is een zeer afgelegen deel van het park zonder voorzieningen of bewoning in een straal van tientallen kilometers. We moeten eerst door de Fremont River rijden en klimmen dan snel omhoog, waarna we een tijdlang allerlei washes (droge rivierbedding) doorkruisen. Daarna voert de weg een hele tijd over een saaie vlakte, met de kliffen van Capitol Reef aan de horizon.

De weg gaat abrupt omhoog door paars/wit gekleurde heuvels van bentoniet. Dit is een vulkanische klei die heel plakkerig wordt als het nat is. Als we uitstappen zien we dat de heuvels om ons heen inderdaad uit kleine kleikorrels bestaan. Hierna is het tientallen kilometers erg saai, we passeren meerdere keren een wash, waar soms nog een beetje water in staat. We komen maar een andere auto tegen. Uiteindelijk komen we in Cathedral Valley uit. Het is moeilijk te beschrijven hoe mooi en uniek deze vallei is, welke tegen een bergketen aanligt. De vallei heeft een U vorm en de randen van de plateau's bestaan uit oranje kliffen. In het midden van de vallei staan een aantal monolieten van zandsteen. Het omliggende zachtere gesteente en zand is weggespoeld, waardoor het hardere gesteente is blijven staan.

We zien alles eerst vanaf de rand van de kliffen, komen langs de enige camping in dit noordelijke gedeelte van het park. Het is hier hoger en maar 17 graden, dus we rijden door. We dalen dan via een ruwe weg af naar beneden de vallei in. Met de kliffen en monolieten die boven je uittorenen voel je je erg nietig, zeker als je realiseert dat de echte wereld tientallen kilometers hiervandaan is en hier bijna niemand komt. De kliffen steken mooi af tegen een onweersbui die ten zuiden van ons lijkt te passeren.

Capitol Reef: Hickman Bridge

May 20 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Het park ontleent zijn naam aan een zandstenen klif in de Waterpocket Fold, die op het Capitool in Washington D.C. lijkt, vandaar het Capitol Reef. Wij doen een wandeling van 4 km naar de Hickman Bridge, een natuurlijke brug. In tegenstelling tot een arch worden deze door het water van een rivier uitgesleten, waardoor er een gat ontstaat. Bij een arch zorgen regen en wind hiervoor. Gelukkig is het nu een stuk minder druk op de parkeerplaats, dus onze timing is perfect.

Het pad gaat eerst steil omhoog, boven ons torenen de witte kliffen van zandsteen uit. De klim is vrij zwaar, mede door de hoogte van 1600 meter, dat is ook aan de andere toeristen te zien. We denken niet dat iedereen het gaat halen. Sommige mensen gaan op hun gympen naar boven of vragen zich af hoe ver het nog is. Via een kleine canyon komen we uiteindelijk bij de Hickman Bridge uit, welke 65 miljoen jaar geleden door het water van een rivier is gevormd. Het is zeer imposant om onder het dikke gesteente door te lopen. De brug is ongeveer 40 meter wijd en hoog. Aan de andere kant komen we bij een uitzichtpunt over de vallei beneden.

Capitol Reef: imposante kliffen overal

May 20 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Capitol Reef was vroeger een weinig bezocht nationaal park, wat mensen veelal links lieten liggen. Onterecht, want de landschappen doen niet onder of overtreffen zelfs die van veel bekendere parken. Dat blijkt nu anders te zijn, we zien bij de belangrijkste trails tientallen auto's geparkeerd staan langs de weg. We rijden via een canyon door de Fold heen en komen dan in Fruita. Deze plaats is gesticht in 1879 door pioniers, die hier langs de Fremont River boomgaarden hebben aangelegd. Hier kun je in het seizoen gratis fruit plukken.

Wij picknicken onder grote bomen en amuseren ons met de andere mensen die picknicken. Zo stopt er een bus, er worden twee enorme koelboxen uitgeladen en men krijgt een lunchpakket. Na de lunch rijden we een stukje door naar verschillende uitzichtpunten over de rode kliffen van het park. We stoppen bij rotstekeningen die door de Fremont indianen zijn gemaakt tussen de jaren 300-1300. Er zijn verschillende mensen en dieren op de rotsen aangebracht.

Capitol Reef: Waterpocket Fold

May 20 in the United States ⋅ 🌬 19 °C

De volgende ochtend rijden we na het ontbijt het Capitol Reef NP in en stuiten op de Waterpocket Fold. We rijden een stukje door de rivierbedding van de Upper Muley Twist Canyon. Links van ons zijn kliffen van rood zandsteen en rechts witte van honderden meters hoog. De rivierbedding wordt steeds hobbeliger, dus we keren en rijden terug naar de hoofdweg. Als we bovenop de Fold staan, dalen we via de Burr Switchbacks 250 meter af in een halve mijl naar de Strike Valley beneden. Het is imposant dat men destijds begin vorige eeuw hier een weg naar boven heeft aangelegd met beperkte middelen.

Links van ons zijn de witte kliffen van de Waterpocket Fold, welke als een lange lijn door het park lopen. Dit rif is 160km lang en 70 miljoen jaar geleden door opwaartse krachten gevormd. Een groot deel van Utah en Arizona ging gelijkmatig omhoog, maar hier lag een oude breuklijn, welke niet horizontaal, maar verticaal omhoog werd gedrukt.

De Strike Valley waar we doorheen rijden is prachtig. Links staan de zandsteen kliffen recht overeind en rechts van ons de steile klifranden van een plateau dat tot de bergen loopt. Als we het park uitrijden komen we langs een grote ranch, waar weidevelden worden beregend met water uit een rivier. Vest gek natuurlijk om in zo'n droog klimaat gras te willen laten groeien.

Burr Trail

May 19 in the United States ⋅ ⛅ 23 °C

Vanaf de slotcanyons rijden we terug naar Highway 12, waar we bij een uitzichtpunt komen, uitkijkend over zandstenen heuvels onder ons met daarachter verschillende bergketens. De weg daalt vervolgens snel naar Escalante Canyon, waar katoenbomen aan de oevers van de Escalante rivier staan. We klimmen daarvan de canyon uit en rijden over een heuvelrug naar Boulder. Hier begint de Burr Trail, die vorige eeuw dienst deed om vee van de Colorado Rivier naar Boulder te vervoeren.

We rijden eerst een tijd lang tussen de zandstenen heuvels door en dalen dan af in een canyon. De rode muren van de canyon toren boven ons uit. Plotseling houdt de canyon op en beneden ons is een brede vallei, waar de weg vervolgens in afdaalt. We rijden de vallei door en stuiten dan op de Waterpocket Fold, een rif welke van noord naar zuid door het Capitol Reef NP loopt. We slaan ons kamp net voor het rif op. Zoals wel vaker waait het best hard, wat soms erg irritant is. We mogen niet klagen, want we kamperen weer op een prachtige plek. Tegen de avond lopen we naar een heuveltop en hebben een schitterend uitzicht over de Fold, de vallei, kliffen en Henry Mountains erachter. Je kan zelfs Navajo Mountain in het noorden van Arizona zien liggen.

Grand Staircase: Tunnel Slot Canyon

May 19 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Eenmaal terug uit Zebra klauteren we via een smalle canyon over vele rotsblokken omhoog. Een slang schiet voor ons uit over het pad, we wachten even totdat hij uit het zicht is. We komen uit bovenop de zandstenen heuvels en volgen deze een tijdje. Bovenop ligt het vol met ronde stenen die bestaan uit een harde buitenkant en binnenin gevuld zijn met zand, heel bijzonder. Je kan er goed mee knikkeren 🤣.

Na een tijdje moeten we steil afdalen een canyon in en komen dan uit bij Tunnel Slotcanyon. Deze is in tegenstelling tot de vorige wel breed en zoals de naam al zegt een tunnel door de heuvels heen. Aan de andere kant banen we ons een weg door groen struikgewas en lopen dan kilometers door een wash terug naar waar het wandelpad weer begint. Onderweg komen we twee Amerikanen tegen van in de zestig die de wandeling andersom maken en we maken even een praatje.