melakukan perjalanan di 10 negara Baca selengkapnya
  • Hari 8

Zion N.P.

16 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 24 °C

We worden vroeg gewekt door de zon die in onze tent schijnt. We ontbijten en rijden dan weer naar beneden en naar het Zion N.P. We hebben al gelezen dat het ontzettend druk kan zijn en niets is minder waar. Het park bestaat uit een canyon waar je tegenwoordig alleen met shuttlebussen in mag. In het plaatsje net voor het park stikt het van de mensen en auto's en de parkeerplaats bij het visitor center is helemaal vol. Om zo van de natuur te genieten is niet ons ding, dus we besluiten de canyon over te slaan en onze weg door een ander gedeelte van het park te vervolgen.

De weg klimt via haarspeldbochten omhoog, waarbij we een prachtig uitzicht hebben over het begin van Zion Canyon. Via een tunnel komen we op een plateau uit welke bestaat uit heuvels van zandsteen. Daarmee bedoel ik niet rotsen van zandsteen, maar complete heuvels van honderden meters hoog, welke rood, oranje en wit gekleurd zijn. Het is werkelijk een ongelofelijk, maar prachtig landschap.

We besluiten een wandeling doen die de Many Pools Trail heet. Op de parkeerplaats staan veel auto's, maar we zien tijdens de wandeling niemand anders. Er is geen pad, je loopt en klautert zelf een weg omhoog door een droge rivierbedding en over zandsteen. Soms stroomt hier veel water, maar nu staat er alleen in kleine poelen nog water. Bijzonder is dat struiken en bomen op allerlei plaatsen uit het zandsteen groeien. We stoppen als het te steil wordt en rusten uit voordat we weer naar beneden wandelen. Bijzonder dat in de canyon beneden het krioelt van de mensen en hier niemand is.

We vervolgen onze weg tussen de zandstenen heuvels door en niet ver buiten het park zoeken we een kampeerplek in een bos, met uitzicht op zandstenen kliffen in de verte. Wat koken betreft maken we het ons deze vakantie erg makkelijk. We hebben een beperkte koelruimte, dus voor veel vers is er geen ruimte. Gelukkig staan de supermarkten vol met ingeblikte groenten en vlees. In combinatie met een zakje kruiden of saus is een maaltijd snel gemaakt.

• Hari 7

Kamperen in de Red Mountain Wildernis

15 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 25 °C

Vanuit Cathedral Gorge voert de weg door de heuvels oostwaarts en brengt ons over de grens met Utah. Hier rijden we door een vallei met veel akkerbouw naar de Interstate 15 en tanken eerst onze Ford vol. Benzine is nog steeds erg goedkoop, omgerekend varieert de prijs van 0.90 tot 1.07 euro per liter. We rijden een stuk zuidwaarts tot net voor Saint George en gaan dan verder over een onverharde weg een wildernisgebied in. We klimmen snel omhoog en hebben prachtig uitzicht over de valleien beneden en de berg zich boven ons bevindt.

We slaan ons kamp op naast een diepe canyon. In de VS is wildkamperen officieel niet toegestaan, maar wordt op publiek land zoals nationaal bos en land van de overheid veelal toegestaan. We zoeken de schaduw op, genieten van het uitzicht en de stilte. Af en toe komt er een auto langs, verder is er hier helemaal niets.

• Hari 7

Cathedral Gorge State Park

15 Mei, Amerika Serikat ⋅ ⛅ 25 °C

De volgende ochtend worden we gewekt door ganzen die op het meer aan het dobberen zijn. Grote bomen staan aan de oevers. We ontbijten, organiseren onze nieuwe auto en gaan dan op pad. We rijden door twee kleine plaatsen en klimmen dan over een pas de volgende vallei in. De weg trekt een lange, rechte streep. Links en rechts zijn bergkammen, een opgedroogd meer en we rijden door een groot bos van Joshua Trees. De weg klimt daarna weer behoorlijk en we rijden door bossen, waarna we door een canyon afdalen.

Onze bestemming is Cathedral Gorge State Park. Ooit onderdeel van een binnenzee, waardoor er kleiafzettingen zijn achtergebleven. Deze vormen nu trapsgewijs zuilen van tientallen meters hoog. Wind en regen hebben hier smalle gangen/slot canyons in uitgesleten. Het leuke dat je door deze smalle zuilen kan klimmen, klauteren en wandelen. Sommige paden zijn kort, andere gaan tot diep in de heuvel. De Cathedraal achtige gangen geven ook de naam aan het park.

Willekeurig kiezen we er een paar uit en we verdwijnen tussen de heuvels. Soms zijn de gangen zo smal dat je er nauwelijks doorheen kan lopen. Als je naar boven kijkt strekken de muren van klei zich metershoog boven je uit.

• Hari 6

Onze daktent wordt een vliegend tapijt

14 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 30 °C

Vanuit de Valley of Fire rijden we terug naar de Interstate 15 en vervolgen onze weg noordwaarts over de US93. De weg voert door een lange vallei die is begroeid met kleine bomen en Joshua Trees. Nevada bestaat voor een groot deel uit uitgestrekte bergketens die noord-zuid lopen. Het is een drukke truck route en op een gegeven moment komt ons een oversized transport tegemoet met een half huis op. We rijden net allebei naar beneden toe en ik hoor Esther zeggen dat onze daktent over de weg stuitert.

Blijkbaar is er een soort vacuüm ontstaan door het volume en snelheid van de truck, wat de steunen van de dakdragers niet aankonden. Gelukkig reed er niemand anders op de weg en vliegt de daktent de berm in. Wonder boven wonder is er niemand gewond geraakt. We nemen foto's, leggen alles goed in de berm en rijden terug naar de Interstate waar we bereik hebben. We spreken met de verhuurder, ikzelf leg hem mijn plan voor, want we willen verder. Hij heeft nog eenzelfde Ford Bronco Sport die morgen verhuurd is. Ik haal hem over die te brengen en onze auto te fixen voor de huur van morgen.

Het duurt lang, maar tegen 18 uur komt hij met de auto aanzetten en laden we alles over. Een uur later zijn we weer onderweg, de beoogde kampeerplek halen we niet meer voor het donker. Tegen de schemering komen we langs een meer waar kampeerplekken zijn en daar is gelukkig nog plaats. We eten een van onze trekking maaltijden op, die we bij hebben voor zulke situaties en met alleen kokend water te maken zijn. De Mexicaanse bonen/rijstschotel smaakt heerlijk 😊. Het was ontzettend schrikken vanmiddag, maar we zullen maar zeggen eind goed, al goed.

• Hari 6

Valley of Fire

14 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 30 °C

Om de warmte een beetje voor te zijn gaan we vroeg op pad richting de Valley of Fire. Dit State Park ligt op ongeveer een uur rijden vanaf Las Vegas en hier zijn mooie kleurschakelingen in de rotsen te bewonderen. Vandaag is de laatste dag dat je hier een aantal wandelingen kan maken, vanaf morgen zijn deze trails gesloten. Dit zou zijn om het wildlife te beschermen, maar de hitte zal hier zeker iets mee van doen hebben.

We maken een aantal stops bij uitzichtpunten over de rode rotspartijem die het park rijk is en klimmen dan tussen de rotsen door omhoog de eigenlijke vallei in. Daar staan de rotsen letterlijk in vuur en vlam met witte, gele, rode en paarse kleuren. We beginnen aan een wandeling van 3.5 kilometer, die eerst over de rotsen gaat en zien dan de naamgever van het park. Schitterende rood gekleurde lijnen in de rotsen, inderdaad net vlammen. We lopen verder een slotcanyon in, waar na regenbuien het water zich doorheen perst. Ook hier is het een kleuren spectakel. In de schaduw drinken en eten we wat, we worden vergezeld door twee Fransen die niet echt weten waar ze aan het wandelen zijn en hoe ver het rondje is. We verwijzen ze naar een shortcut richting de auto's en vervolgen onze wandeling door een andere canyon naar de White Dome, waar de rotspartijen wit/geel zijn.

De omgeving is schitterend, maar met een temperatuur van 30 graden en een strak blauwe lucht is het ook een pittige wandeling. We zijn dan ook blij om de auto te zien en in de airco weer wat af te kunnen koelen.

Las Vegas: The Strip

13 Mei, Amerika Serikat ⋅ 🌙 25 °C

Onze hotelkamer in Las Vegas kijkt uit over de Eiffeltoren van het Paris hotel. Nadat we ons hebben opgefrist is het tijd om ons geluk te beproeven in het casino. Het casino van het Horseshoe hotel staat vol met verschillende slotmachines. We proberen er twee, met weinig succes en lopen vervolgens door naar het aangrenzende Paris hotel. De Franse sfeer is goed opengetrokken met een beschilderd plafond en bistro's. Hier staan nog veel meer machines, dus een nieuwe poging, maar wederom geen winst 😅

We lopen over de Strip naar een restaurant van de Denny's keten en nemen daar een old time favoriet, namelijk Chicken tenders. Volgens Robbert nog net zo lekker als vroeger. Denny's staat nog steeds voor veel, goedkoop en lekker eten. Ondertussen begint het donker te worden en gaat alle verlichting buiten aan. De Coca Cola winkel ligt vol met leuke spullen van de soft drink merken, we moeten ons inhouden niet te veel te kopen.

We doen een rondje langs de bekende hotels zoals het MGM, Excalibur, New York, New York en wat nieuwe, futuristische gebouwen en eindigen bij het Bellagio voor de beroemde fontein show. Samen met honderden andere mensen bekijken we het spectakel. Ook de binnenkant van het hotel is indrukwekkend, zo is er een zaal met Alice in Wonderlandachtige taferelen en heel veel verse bloemen en planten. In de lobby hangen tientallen glazen paraplu's aan het plafond.

We wagen ons vanavond niet meer aan gokje, misschien op de terugweg nog 😉.

• Hari 5

Las Vegas: organiseren voor onze reis

13 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 33 °C

We winnen vandaag weer een uurtje, dus om 8:20 uur landen we in Las Vegas. Je merkt gelijk dat dit de gokhoofdstad is, want het vliegveld staat vol met slot machines. Veel gespeeld wordt er op dit tijdstip echter niet.

We nemen een Lyft naar het adres wat we van de verhuurder Jackie, hebben doorgekregen. Onze Ford Bronco Sport uit 2022 hebben we gehuurd via de website Outdoorsy, hier kunnen particulieren hun voertuig te huur aanbieden. Ze staan al op ons te wachten en na een snelle introductie van de auto kunnen we op pad. Naast de daktent is er in de kofferbak een elektrische koelbox, twee jerrycans met water en een batterij ingebouwd. Een pan, bestek, borden en een gasbrander maken de inventaris compleet.

Eerste stop de Walmart voor de meeste boodschappen die we de komende weken nodig denken te hebben. In zo'n 2 uur lopen we de winkel door en werken we het grootste gedeelte van de boodschappenlijst af. We kopen nog wat extra caminggas en een paar plastic bakken om ons etenswaar in op te bergen, de auto heeft maar beperkte opbergruimte dus we moeten creatief zijn.
    Met wat passen en meten hebben we alles in de auto en is het hoogste tijd voor de lunch.

Volgende stop is de Amazon locker om thuis bestelde pakketjes af te halen, hierin zit onder andere wat trekkers voedsel wat altijd van os komt als we weinig tijd of zin hebben om te koken en er geen restaurant in de buurt is.

En dan is het de hoogste tijd om in te checken in het Paris Hotel.

Van Bozeman naar Las Vegas

13 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 12 °C

De wekker gaat al vroeg om onze vlucht van 7:15 uur naar Las Vegas te halen. Na een snel ontbijtje rijden we de 20 minuten naar Bozeman Airport. Als we om 5:20 uur de auto in de parkeergarage parkeren, merken we tot onze schrik dat we een tas vergeten zijn in het motel. En laat dat nu net de tas met onze paspoorten en creditcard zijn....

Met gepaste spoed rijden we terug naar de stad. Onderweg proberen we de security van het motel te bellen, het motel heeft geen 24 uurs receptie en tot 7 uur is er niemand aanwezig. Maar met onze sim-kaart lukt het niet om een connectie te maken. Bij het motel aangekomen lijkt de boel uitgestorven, maar gelukkig stapt er net een vrouw naar buiten om haar hond uit te laten. We mogen haar telefoon gebruiken en krijgen iemand te pakken, na een aantal controle vragen wordt er gezegd dat er iemand aankomt. Nog voordat we kunnen vragen hoe lang dit zal duren, is de verbinding verbroken.
    Er zit niets anders op dan te wachten, in het ergste geval missen we onze vlucht en moeten we voor later op de dag een nieuw ticket boeken. Een andere optie is dat Robbert alleen vliegt, wanneer we de bagage niet meer tijdig kunnen afgeven, en dat ik later kom. Dan kan hij in ieder geval de auto ophalen.

We hoeven gelukkig niet al te lang te wachten, na iets meer dan 10 minuten komt de security voorrijden. Wederom wat vragen en dan maakt hij de deur van onze kamer open en kunnen we de tas pakken. Na een snel bedankje rijden we weer vliegensvlug richting het vliegveld. Gelukkig was er nergens een snehlheidscontrole. Onderweg zet ik beide ruimbagage stukken op mijn naam, zodat ik deze hopelijk nog net op tijd kan inchecken. Om 6:15 uur zet Robbert me voor de balie van Southwest af en kan ik op de valreep onze tassen afgeven.
    Ondertussen levert Robbert de auto in en ontmoeten we elkaar bij de security, hier is het gelukkig niet druk en zo zijn we toch nog net op tijd om onze vlucht naar Las Vegas te halen.

Boarden gaat bij Southwest op volgorde van nummer, wij gaan bijna als laatste, maar het vliegtuig zit niet vol. Je kan nog steeds zoals vroeger zelf je plek uitzoeken. Het is een kort vluchtje van 1u40 over de bergen en woestijnen van Idaho en Utah.

• Hari 4

Bozeman

12 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 20 °C

Vanuit Yellowstone rijden we door een bergachtig gebied naar Bozeman toe. Onderweg stoppen we voor een picknick aan een riviertje. Ook vandaag is het weer goed toeven in de zon. Eenmaal uit de bergen komen we in de Big Sky Country van Montana. Uitgestrekte weidevelden en akkers, met daarachter besneeuwde bergtoppen. De sneeuw van een paar dagen geleden is grotendeels gesmolten.

We checken in bij het Sapphire Motel, welke in jaren 50 stijl is ingericht en super nette kamers heeft. In het oude centrum van Bozeman eten we een hamburger. We gaan vroeg naar bed voor onze vlucht naar Las Vegas van morgen.

• Hari 4

Yellowstone: Het borrelt overal

12 Mei, Amerika Serikat ⋅ ☀️ 19 °C

De volgende ochtend ontbijten we in de Old Faithful Inn, het oudste hotel van het park. Service in het restaurant gaat op hiërarchie, eerst krijg je van iemand water, de volgende neemt je bestelling op en serveert uit. Er loopt ook nog iemand rond die de leiding heeft. We moeten lang wachten voor we ons ontbijt van het buffet kunnen halen. Het ontbijt is een kopie van gisteren en doet ons goed smaken. Daarna rijden we naar het Black Sand Basin, waar een kleine geysers constant water een paar meter de lucht in spuit. Water stroomt over geel, oranje gekleurde ritsen de rivier in.

We vervolgen onze weg naar de Great Spring, daar verspert ogenschijnlijk een bison het wandelpad. Dat blijkt mee te vallen, iedereen durft gewoon niet. De bison doet zijn ding en wij ook, dus van gevaar is geen sprake. Deze bron is een van de grootste ter wereld en heeft azuurblauw water, met oranje randen door algvorming. Het zicht wordt wat belemmerd door de vele stoom die de warmwaterbron produceert, maar het is een indrukwekkend gezicht.

Bij de Fountain Paint Pots borrelen roze modderpoelen en zien we de laatste geysers van ons bezoek aan Yellowstone. Op de vlakte beneden graast een kudde bisons.

Bergabung dengan kami:

FindPenguins untuk iOSFindPenguins untuk Android