Goa

December 2023 - January 2024
Luna en simon gaan samen naar Goa India Read more

Reisdag+aankomst

December 25, 2023 in India ⋅ 🌙 27 °C

Daar gaan we dan met z'n tweeën. Het zou eerst een leuke reis met z'n vieren worden, maar helaas waren voor het begin van de reis al ons halve reisgezelschap kwijt. De dappere Luna en Simon gingen dan maar met elkaar het verre India veroveren. We beginnen onze tocht vanuit het oh zo vertrouwde, altijd winderige Valburg. Vanuit daar namen we de trein maar Schiphol, daar kwamen we ons eerste obstakel tegen. We hadden in plaats van ons visum het applicatie formulier uitgeprint. Gelukkig kon Liane snel voor ons het goede uitprinten waardoor we van start konden. De eerste vlucht naar Koeweit was een feit nu. De vlucht verliep goed met wat licht vertraging. Er werd natuurlijk volop geproefd van de kerstsfeer, zo keek Luna de winterse Harry Potter en waagde Simon zich aan de kerstelijke John Wick. Eenmaal in Koeweit aangekomen aten we wat en gingen we al vrij snel door naar Mumbai India. In Mumbai hadden we langer de tijd, maar eerst moesten al onze documenten worden goedgekeurd. Gelukkig ging dat vrij vlot dus was er genoeg tijd om Mumbai Airport te ontdekken. Het was een mooi vliegveld, eerlijk is eerlijk, alleen na 5 uur daar zijn en weinig slapen waren we wel zo'n beetje op. Gelukkig was de laatste vlucht maar een korte en kwamen we al snel aan in Goa. Toen we uitstapte voelde we meteen al die hitte. Na al die stormen in Nederland gewend te zijn was dit wel een grote klap. We hadden een taxichauffeur geregeld die ons naar het hotel zou brengen, Shanu heet hij. Het was nog zo'n anderhalf uur rijden en als je denkt dat je alles op een weg hebt gezien dan heb je het mis. De honden en koeien vliegen je om de oren en echte verkeersregels heb ik niet ontdekt. Gelukkige deed Shanu dit allemaal ontwijken met maar een hand aan het stuur
    De plek van bestemming is een strand met tenten aan en op het strand waar je in slaapt. De tenten zijn simpel maar wel knus want je kan de zee horen ruisen binnen en alle dieren hoor je ook. Er was wel nog een gedoetje met de betaling van de tent maar na een hele atm leeggetrokken te hebben was dat ook goed. Op het strand hebben we nog even in de zee gezwommen en toen begonnen we al honger te krijgen. Het eten was heel lekker maar wel een beetje aan de pittige kant. Na het eten waren we wel doodop en was het dan maar tijd om de jetlag eruit te slapen. Morgen gaan we kijken naar wat hier eigenlijk te doen is en wat er mogelijk is. Het is namelijk nogal afgelegen dus is vervoer nog wel een dingetje. Oja quizvraag: hoeveel officiële talen heeft India?

Eerste dag

December 26, 2023 in India ⋅ 🌙 24 °C

Namaste bitches, zoals jullie horen hebben we de taal al onder controle.
    Vandaag begonnen we de dag al vroeg, want on 9 uur s avonds waren onze ogen al dicht gevallen. Het eerste wat we deden was een klein stukje wandelen en met volle hoop op zoek naar aapjes, Simon had er gister namelijk al een gezien. Na goed speuren, lukte het helaas toch niet. Hierna gingen we naar het ontbijt, deze keer geen boterham met kaas maar rijst met kruiden en currysoep, het smaakte wel erg goed. Nadat Luna perongeluk haar koffie met (melk)thee had gemixt, kon onze dag pas echt van start gaan. Eigenlijk bestond onze hele dag alleen maar uit zwemmen, eten, drinken, beetje lezen en kaarten. We hebben vandaag wel als echte strand hippies uit een kokosnoot gedronken. Het is hier heel erg heet, zo'n 35 graden en de zee is ook lekker warm. Er zijn grote golven die zorgen voor een hele sterke stroming. Zoals je ziet was de kerstman ook aanwezig in Goa, al gaat ie hier niet een schoorsteen naar beneden, maar glijdt ie rustig de palmbomen af. Morgen gaan we als eerste op zoek naar een atm, want pinnen kan hier niet. Daarna willen we misschien gaan kanoën. Zien we morgen wel, aju paraplu.
    De quizvraag van vandaag is wie denken jullie dat er voorstaat met de grote kaartenwedstrijd. Luna of simon. Laat het weten (de vorige telde niet maar degene met de meeste antwoorden goed krijgt een prijs)

Eerste activiteit!!

December 27, 2023 in India ⋅ 🌙 26 °C

Buenos dias amigos en amigas.
    Vandaag zijn we begonnen met ontbijten wat bestond uit een of andere pap, currysoep met brood en fruit. Na het ontbijt gingen we wandelen. We gingen lopen naar het dichtstbijzijnde atm, helaas na een uur door de hitte en het stof gelopen te hebben kwamen we aan en was ie dicht. Dus gingen we weer het hele pad terug lopen. Weer terug vroegen we of we een taxi konden krijgen naar een andere atm. Onze favoriete chauffeur shanu die wilde wel rijden dus gingen we de auto in naar Agonda, het dichtstbijzijndste stadje. Daar hadden we wat geld gepint en gingen we weer terug. Thuis lunchte we en gingen toen naar een Kayak verhuurder. Het was er erg druk, we huurde voor een uur een Kayak niet wetende dat we maar 600 meter landinwaarts konden en dat die 600 meter bijna helemaal gevuld zat met ongetrainde kayakkers. Gelukkig was er aan het einde een café waar we een cocktail wilde drinken. Wat als pina colada en long island ice tea werd besteld, kwam terug als een ice tea en een of andere yoghurt sapje. De terugweg duurde niet zo lang, wat we ook niet hadden verwacht. Eenmaal terug doken we de zee in en zijn we daar gebleven tot de zon onder ging. Beetje zwemmen en beetje lezen af en toe. Toen was het tijd voor echte cocktails en avond eten. De locals die we zijn aten we natuurlijk een gerecht wat de manager speciaal voor ons had klaar gemaakt. Het was heel lekker en hij kwam trots vertellen dat hij het had gemaakt (en het niet zo pittig had gemaakt voor ons). Toen nog even wat gekaart en gingen we maar de tent in. De quizvraag van vandaag is: hoevaak is er een ander bootje tegen ons aan geknald? Let us knowRead more

Palolem

December 28, 2023 in India ⋅ 🌙 26 °C

Una palolem dagje!
    Vandaag begonnen we de dag zoals bijna iedereen een dag begint, met een ontbijt. Wat niet iedereen na het ontbijt doet is de zee in gaan bij het mooiste strand van goa, wij wel. Na het zwemmen namen we een taxi naar het stadje palolem. We wisten niet echt wat er te doen is, maar het is een van de grotere stadjes in de buurt. De taxi rit duurde ongeveer een half uur en was mooi. Helaas was het niet Shanu die ons bracht maar een andere chauffeur die helaas niet zo goed kon rijden. Het stadje was klein, er waren veel sieraden en kleding winkels, en ook een heel groot strand. We liepen eerst langs alle winkeltjes, helaas hebben we niks gekocht maar wel onze ogen goed de kost gegeven. Na wat bij een hippie tent te hebben gedronken gingen we naar het strand. Het strand was drukker dan cola beach, dus we moesten steeds een oogje op onze spullen houden. In de zee waren weer grote golven die leuk waren om in te springen. Een groepje jeugdigen die denken we op school reisje waren vonden de zee verschrikkelijk leuk, dus elke keer dat er een golf kwam gingen ze heel hard schreeuwen. Toen er opeens een meisje tussen onze spullen ging kijken vonden we het maar eens tijd om er uit te gaan. We dronken nog wat langs het strand en kochten een frisbee voor de rest van de reis. Toen we terugwaren van palolem zijn we direct de zee in gesprongen en terwijl de zon onderging hebben we gezwommen en met de frisbee gegooid. Toen het eenmaal donker was gingen we eten. We vroegen wat ze vandaag voor ons in gedachte hadden. Ze hadden tiger prawns voor ons. De tiger prawns waren heel groot en heel erg lekker. We hadden ook nog wat biryani. Toen we eenmaal vol waren gingen we terug naar de tent. We hadden nog niet onze tent van de binnenkant laten zien dus bij deze. We gaan een dag eerder weg van dit prachtige plek. We gaan naar een ander stadje genaamd Colva. We hebben contact met iemand die daar een restaurant heeft, dus gaan we er even langs. Dat was m weer. Oh nee de quizvraag: Welke letter heeft onze tent (A tm Z)?Read more

Bye Cola Hello Peter

December 29, 2023 in India ⋅ ☀️ 29 °C

स्वागत है चीज़हेड्स
    Vandaag na het ontbijt en de ochtend duik gingen we onze spullen inpakken, want we gingen vandaag weg bij ons vertrouwde, prachtige Cola beach. Shanu bracht ons naar Colva, een stadje op een uur afstand van Cola beach. De rit was mooi natuurlijk, veel palmbomen, honden en koeien. Eenmaal aangekomen in Colva kwamen we erachter dat we het verkeerde hotel hadden geboekt, we wilde het hotel in Colva op 250m van het strand, maar nu zitten we op een kleine drie kwartier lopen van Colva af. Toen we even waren opgefrist in de kamer gingen we met de tuktuk naar Boomerang bar, de bar/restaurant van Peter, de man waar we contact mee hadden. We gingen daar even wat drinken en eten en toen kwam Peter erbij. Hij is een echte bussinesman die veel connecties had. Voor elke vraag die we hadden belde hij wel iemand die ons misschien verder kon helpen. Na het gesprek moest hij verder met werk en gingen we nog even wat drinken. Opeens ging er een camera aan gericht op Peter en wat bleek, er werd een reclame opgenomen voor een lokaal rum merk, Makabi. Wij werden ook gevraagd om mee te doen dus waarschijnlijk zijn we nu bekende personen in India. Na weer even met Peter en zijn persoonlijke taxichauffeur te hebben gezeten bracht de chauffeur ons naar het hotel. Daar zijn we nog even naar de supermarkt geweest en vervolgens op het dakterras van het hotel beland voor nog even wat kaart spellen. Morgen gaan we naar Anjuna, een stad in het noorden van Goa. See you tomorrow my peeps.
    De quizvraag: hoe heet de persoonlijke taxichauffeur van Peter:
    A) Francis
    B) Willem
    C) Chris
    D) Ranjit
    E) Anang

Anjuna

December 30, 2023 in India ⋅ 🌙 26 °C

Goedenavond lieve volgers,
    Na wakker te zijn geworden in het hotel zijn we een ontbijtje gaan eten bij een koffie tentje, het was ons eerste niet indiase eten. Toen we terug waren bij het hotel hebben we onze spullen ingepakt en een taxi geregeld naar Anjuna, een stadje in noord Goa. De taxi kwam pas na een uur dus hadden we nog de tijd om te genieten van het zwembad. De taxi rit duurde lang, gelukkig was de taxichauffeur heel erg benieuwd naar onze voetbal kennis dus was het niet stil. We reden naar de Yuppi Hippi Hideout, een plek net achter het strand van Anjuna. Daar kwamen we erachter dat we een gratis upgrade kregen, in plaats van een kamer hebben we nu een hutje voor ons alleen. Wel moest er iemand geld gaan pinnen, omdat Lunas pinpas niet werkt ging Simon achterop de scooter van een medewerker naar de dichtstbijzijnde atm. Omdat er in Anjuna een groot festival gaande is moesten we nog een halfuur lopen. Terwijl simon weg was zag Luna vanuit ons balkon drie aapjes. Toen we herenigd waren gingen we naar het strand om wat te eten. We gingen naar de Shiva Valley, een club/restaurant met allemaal psychedelische decorstukken. Noord Goa staat bekend om de psychedelische trance muziek en de hippie cultuur. Het eten was lekker alleen was er een beetje vage ober die steeds bij ons kwam zitten. Na te hebben gegeten liepen we langs het strand naar een winkeltje om wat te drinken te halen voor op het balkon. In het hutje hoor je de keiharde muziek door dreunen en de mensen praten. We zullen zien hoe het hier gaat zijn, het is in ieder geval heel erg anders dan het rustige Cola strand.
    De Quizvraag is: wie was de favoriete voetballer van onze chauffeur?

HAPPY NEW YEAR

January 1 in India ⋅ ☀️ 32 °C

Beste vrienden hier zijn we weer, met een nieuwe pinguïn keer op keer. Zoals elke dag begonnen we met een ontbijt, we gingen naar Artjuna, een hele hippe tent die je zo in Amsterdam zou tegen kunnen komen. Na het ontbijt namen we de taxi naar Old Goa. Dat is het oude bestuurscentrum van het nog Portugese Goa. In Old Goa staan veel oude kerken of kathedralen. Zo is die bruine de Basillica of Bom Jesus, een kerk uit 1605 met het graaf van de heilige Franciscus Xaverius. Het volgende adres was het archeologisch museum, een klein museum met vooral veel standbeelden en andere steenachtige dingen. Gelukkig waren er wel 2 hele lieve puppies. Na het museum gingen we naar de Sé Cathedral uit 1640. Net als wij vonden de Indiërs het wel goed zo'n kerk dus moesten ze andere dingen fotograferen. Wij de westerlingen werden dan ook het middelpunt van hun aandacht en camera. Vooral Luna vonden ze allemaal heel interessant met haar blonde haren. Na nog even wat te hebben gegeten en nog langs een tempel en Gandhi te zijn gegaan namen we de taxi terug. Om te zorgen dat er geen stiltes vielen had onze chauffeur een mooi album aangezet over hoe goed Jezus en God wel niet zijn. Simpel van de muziek, maar uiteraard wel bekeerd gingen we terug naar het hotel. We bleven niet lang want de zee riep ons. Na afgekoeld te zijn gingen we maar beginnen met tijd doden, want het was toen pas 6 uur en we waren allebei al een beetje moe. We dronken wat bij het hotel, bij een cocktailbar zonder cocktails en bij een restaurantje, ondertussen natuurlijk flink kaartend. Toen het bijna 12 uur was gingen we naar Shiva Valley, de oorsprong der trance muziek. We bleven op het strand staan toen alles begon te knallen. Om 12 uur houden het noorden en zuiden van Anjuna een wedstrijd wie het hardst en mooist vuurwerk kan afsteken. Geen idee wie er heeft gewonnen, maar het was wel heel hard. Na 12 gingen we naar binnen om nog even de voetjes van de vloer te doen. we dansten wat met 2 Nederlanders die we eerder die dag hadden ontmoet bij een restaurant. Op een gegeven moment waren onze lichamen op dus was het tijd om te slapen. Gelukkig nieuwjaar allemaal!
    De eerste quizvraag van 2024: Welke ziektes waren een probleem in Old Goa en zorgde voor de downfall van Old Goa?
    A) tyfus, hepetitus A, Goneroe
    B) de pest, hepetitus B, schaamluis
    C) corona, De spaanse griep, chlamydia
    D) Malaria, syfilus, cholera

Ziek saai

January 1 in India ⋅ 🌙 27 °C

S'avonds een man, s'ochtends een man, dat zegt mijn moeder altijd. Gelukkig zat ik in de avond al over te geven, dus hoef ik in de ochtend niet een man te zijn. Even iets duidelijk maken, nee ik heb niet teveel gedronken, waarschijnlijk iets verkeerd gegeten of gedronken. Dus zo begon het nieuwe jaar voor Simon, boven een wc. Luna sliep gelukkig wel goed door tot dat ze van Simon wakker werd. Genoeg vieze details. De lieve schat die Luna is ging een ontbijtje halen voor ons beide. Helaas kon Simon bijna de hele dag niets door z'n keel krijgen. Rond een uur of 4 voelde Simon zich wat beter en gingen we naar buiten. We gingen langs een hippie winkeltje en even wat te drinken kopen. Toen wilde we voor de laatste avond nog de zonsondergang zien op het strand van Anjuna. Toen het donker was gingen we naar een restaurantje, the German Bakery. Het eten was er matig maar we konden wel zitten op de grond. Na het eten gingen we weer langs de hippie winkel en naar huis. Morgen gaan we naar een andere plek helaas, wel fijn om een rustig te slapen zonder die harde muziek heel de dag door. De quizvraag van vandaag: welke vogel staat op het Indiase bier?
    A) kraai
    B) papegaai
    C) pino
    D) ijsvogel
    E) kolibrie

Alweer ziek nog steeds saai

January 2 in India ⋅ 🌙 27 °C

Goed nieuws en slecht nieuws, Simon voelt zich weer beter, maar vandaag moest Luna zich overgeven aan de wc. Vandaag moesten we vertrekken uit the Yuppi Hippi hideout. Het was een mooi hutje alleen wilde we wel eens een nacht zonder harde muziek, FYI het is bij ons huidige adres veel erger. Eerst haalde Simon nog een licht ontbijtje, al lopend zag ie een stuk of 20 aapjes door de bomen springen. Nadat Max een medewerker van de hideout, een man waarmee we al veel hadden gepraat, een taxi voor ons had gebeld gingen we maar weg. Het was maar een half uur rijden naar Calangute, al leek het voor Luna wel een eindeloze rit. Aangekomen bij het hotel kregen we onze kamer en ging Luna maar even liggrn terwijl Simon wat te eten ging zoeken. Niet gelukt. Toen Luna zich wat beter voelde gingen we naar de bar recht naast ons hutje. We hebben er een uur gewacht, maar de salade die Luna besteld had is nooit aangekomen en de fruitsalade die wel gekomen was, zat onder de kruiden die onze buiken nog niet aankonden. We gingen maar weg naar een andere bar. Luna bestelde weer een salade, dit keer een ui salade. Ze dacht een lekkere salade met wat ui en ander groen, maar hier in Goa krijg je bij veel maaltijden rauwe uiringen met een limoen. Ze was dat even vergeten. Ze heeft toen maar simons fruitsalade zonder kruiden gestolen. Toen we even in de zee waren geweest gingen we weer terug. Luna weer liggen, Simon weer op zoek naar eten. Na een lange zoektocht kwam ie uit bij eten wat we beide konden verdragen, een goede pizza van de Indiase Domino's. Na al dat kruidige voedsel was een matige pizza een perfecte remedie. Nu gaan we vroeg slapen, want morgen gaan we als het goed is een tour naar watervallen doen. Al gaat slapen moeilijk want die bar naast ons draait keiharde muziek. Helaas dat onze laatste dagen in India in een bed moeten verlopen. En dat we niet zoveel leuke foto's hebben voor jullie. Gelukkig hebben we wel een quizvraag: 80% van de bevolking van India is Hindoe, dus je ziet overal wel een Hindoestaan. De vraag is dan ook hoeveel goden heeft het Hindoeïsme? Degene die het dichtsbij is wint.Read more

Dudshagar

January 3 in India ⋅ ⛅ 30 °C

Goodmorning Vietnam!!
    Oh nee verkeerd land. Goedemorgen India. Vandaag mochten we lekker vroeg opstaan, rond een uur of 5, we werden namelijk om 6 uur al opgehaald door de bus om de Dudshagar tour te doen. De bus kwam netjes te laat waardoor we nog even in het donker op straat hebben mogen staan. Toen we in de bus zaten kwam de eerste verassing, er ging een grote groep Britten mee. Die zoals de meeste Britten op vakantie heel luid waren en geen zin hadden om te betalen. De bus reed eerst naar Old Goa, dat was deel van de tour. Alleen om 7 uur is daar nog vrij weinig te doen, gelukkig mochten we er een kwartiertje rondlopen. Omdat we er al eens geweest waren gingen we maar naar de puppies kijken. Na het kwartiertje gingen we verder met de bus. We weten beide niet hoelang we gereden hebben want we vielen in slaap, maar we stopte pas weer bij een restaurantje voor een ontbijtje. Omdat we allebei nog niet het kruidige eten aankonden bestond ons ontbijt uit voornamelijk droog brood. Na wat gegeten te hebben liepen we naar de jeeps om het Bhagwan mollem national park in te gaan. We stapte met z'n zevenen in een jeep, gelukkig zaten we niet bij de Britten. We reden een stukje tot aan de poort, daar moesten we even wachten want een stuk of 50 jeeps moesten gecontroleerd worden. Gelukkig waren er veel leuke aapjes die niet gevoerd mochten worden. Uiteraard gebeurde dat wel, uiteraard niet door ons .
    Alles was gecheckt dus we mochten gaan. Het leek wel alsof we België in reden want nog geen 10 meter in het park en we werden alle kanten op gebotst en gegooid. Zo reden we 40 minuten, door kuilen en riviertjes en met het gevoel alsof we de boksbal van de natuur waren. Toen we het eindpunt hadden bereikt moesten we nog een stuk lopen totdat we bij de waterval waren. Bij de waterval was het een grote chaos, er was een klein meertje waar meer dan 50 gillende mensen in of omheen zaten. Zeker toen er een trein langs reed gingen ze los. Wat op de plaatjes een rustgevende tour was, was in werkelijkheid een luidruchtig poedelbadje. Gelukkig was de waterval wel mooi. De weg terug was even hobbelig als de weg heen, wat wel logisch is maar niet zo prettig. We gingen direct door naar een restaurantje waar we een lunch kregen, we konden het allebei maar moeilijk verdragen. Na het eten gingen we een spice plantage tour doen. Wat er op neer kwam dat een meisje door het bungalowpark van het restaurant verschillende bomen aanwees en zei waarvoor het goed was. Na de 'plantage' tour gingen we weer de bus in om terug naar Calangute te gaan. We waren terug om half 5, dat zou betekenen dat we nog naar Anjuna konden gaan om de Flea market mee te maken. Dus we pakte een taxi richting de Anjuna Flea market. De taxi was alleen wel een lul want op een gegeven moment stopte hij en zei dat het om de hoek was. Toen we om de waren en we het aan iemand vroegen zei hij dat het nog een kwartier lopen zou zijn. Dikke neus drie bier. Dus we pakte een tuktuk die ons gelukkig wel ernaartoe bracht. De Flea market was een kleine markt waar iedereen je aansprak om iets te kopen voor een goede prijs. We waren nog nooit zo populair geweest want iedereen zei dat we hun vrienden waren. Helaas waren die vriendenprijsjes niet zo heel vriendelijk dus gaat studeren m niet meer worden. Toen we eenmaal blut waren gingen we met de taxi terug naar huis. Waar we erachter kwamen dat er in die bar, je weet wel die met die knetterharde muziek, een feest gaf met nóg hardere muziek. Op een gegeven moment waren we het zat en vroegen we om een andere kamer. Ze zeiden nog dat het om 10 uur klaar zou zijn met de muziek, maar we wisten nog van de vorige nacht dat dat niet zou gebeuren. De andere kamer was niet veel beters, de badkamer zat onder de beestjes en de ramen konden niet dicht oftewel we konden nogsteeds genieten van de muziek. We gingen om de vakantie af te sluiten nog even wat drinken en eventueel nog wat eten. Nadat we allebei een dag ziek zijn geweest kunnen we eigenlijk geen kruidig eten meer in onze buurt hebben. We sloten dan ook af met mango lassi en een pannekoek tot onze grote spijt, we hadden graag nog al het heerlijke eten willen eten alleen houden we het waarschijnlijk dan niet binnen. We gingen terug naar de kamer om te slapen en gedwongen te luisteren naar de muziek. Morgen vliegen we terug dus wordt de laatste pas als we in NL terug zijn. Aju paraplu.
    De quizvraag van vandaag is: vinden we dit een leuk hotel?
    Nee grapje das te makkelijk. De echte vraag: waarvan is de lokale sterke drank gemaakt?