Georgië

May - June 2023
Twee weken in de natuur in Georgië. Vanuit Tbilisi maken we een rondreis door de bergen, langs kloosters, grotwoningen en Sovjet-overblijfselen. We hopen enkele nachten te kunnen kamperen in onze daktent om te genieten van de natuur en de ruimte. Read more

Okatse Canyon

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 25 °C

In Tskaltubo kijken we rond in het centrale park. Daar worden spa behandelingen gegeven in een opgeknapt badhuis. Ook lopen we samen met een hond door het park en bezoeken de overblijfselen van een oud badhuis, die op een vliegende schotel lijkt. Het is ontzettend warm geworden, dus we houden het verder voor gezien en rijden noordwaarts naar Okatse Canyon. Onderweg stoppen we bij een uitzichtpunt waar we de besneeuwde Kleine Kaukasus zien liggen in centraal Georgië. Ook stoppen we bij een hangbrug die over een wildstromende en modderige rivier hangt.

We kopen tickets voor Okatse Canyon, maar kunnen helaas de ingang niet met de auto bereiken, want men is een nieuw bruggetje aan het bouwen. Dat wordt dus 4 km extra lopen, in de hitte geen pretje, maar gelukkig gaat het grotendeels naar beneden. In de canyon zelf is een stalen looppad aan de rotswand bevestigd, waardoor je honderden meters hoog boven de rivier loopt. Aan het eind is een platform dat nog wat verder de diepte in hangt. De begroeiing steekt prachtig af tegen de blauwe lucht en wolken partijen.

Gelukkig staan er taxichauffeurs te wachten bij de uitgang, blijkbaar kun je er toch komen met de auto. De rit terug naar de parkeerplaats gaat over een zeer ruig pad, waar de chauffeur overheen scheurt alsof er plat asfalt ligt.

Kinchkha waterval

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 25 °C

Vanaf de canyon klimt de weg steeds verder omhoog. Langs de kant staan de bomen mooi in bloei. Via een stalen pad dalen we af naar de Kinchkha waterval, die in drie delen naar beneden valt. De grote waterval is 70 meter hoog. Vanaf een platform sta je naast het laatste stuk waterval van 20 meter.Read more

Kamperen naast de rivier

May 22, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 26 °C

Een halfuur verderop kiezen we een kampeerplek uit op de uiterwaarden van een wildstromende rivier. Eindelijk kunnen we onze daktent gaan uitproberen. We hebben deze reis een backpack met kleren mee en een koffer vol kampeerspullen. Afhankelijk van het weer en locatie verwachten we 4-5x te kamperen.Onze uitrusting bestaat uit 2 opvouwbare stoelen, een opvouwbare tafel, 2 foam kussens, 2 slaapzakken, 1 kleine gasbrander, een pannenset, bestek, borden en bekers en een opvouwbare elektrische koelbox. Alles past precies in de koffer.

Het is aangenaam kampeerweer met zon en 26 graden. De tent klapt zichzelf uit recht naar boven, in tegenstelling tot de klaptent die we in Namibië hadden. Hij staat dan ook in 1 minuut op 😊. Na nog wat van de zon en rust te hebben genoten is het tijd om te koken. Nou ja, we hebben voor 4x trekkingmaaltijden mee uit Nederland genomen. In dit geval eten we Turkse stoofschotel, met lamsvlees en rijst. Deze staat met alleen roeren in 10 minuten op tafel en smaakt heerlijk.

Als de zon ondergaat maken we een bescheiden kampvuurtje, wat lekker warm is bij de dalende temperatuur. Andere kampeerders zijn er niet vandaag. We kruipen het dak op en onze tent in. Die nacht is het zwoel, maar het regent wel een tijd.

Enguri Dam

May 23, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

Vanaf onze kampeerplaats rijden we via binnenwegen langs het voorgebergte van de Kaukasus. Het is het ene dorpje na het andere. In Martvili stoppen we even bij een oude Sovjet muurplaat en cabinelift. Waar deze vroeger voor diende is ons een raadsel. We passeren veel kleine dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. Er zijn meer koeien en varkens op de weg dan auto's.

Voor deze twee moet je echt oppassen. Uiteraard is de rijstijl van de Georgiërs niet best. Dit is ook te zien aan de vele auto's die zonder voor/achterbumper rijden, zonder beiden of een koplamp missen. Gaat iets stuk, dan wordt het niet vervangen. Dat hebben we nog niet eerder gezien. Als er een obstakel op de weg is dien jij ze altijd voor te laten, ook al hinderen ze daarbij ons. Koeien en varkens gedragen zich net zo. Als zij ergens staan of liggen, gaan ze echt niet aan de kant, ook al is het midden op de weg.

We stoppen bij de Enguri Dam, een Sovjet bouwwerk waar ze nog steeds trots op zijn. En terecht, want de dam is nog steeds de tweede hoogste dam ter wereld. In 1961 is er begonnen met het bouwen, maar het project was pas in 1987 afgerond. Politiek gezien is de dam problematisch, omdat de dam zelf in Georgië ligt, maar de hydro electrische faciliteiten die de electra opwekken in de afvallige regio Abchazie. We moeten 2 Lari entree betalen, waarvoor we een token krijgen die in een poortje moet, naast een open slagboom. Vanaf een platform kijk je uit over de immense dam en het stuwmeer, die onzettend laag staat.

Onze bestemming vandaag is het bergdorp Mestia. De enige weg ernaartoe is erg slecht. Het begin doordat er hele stukken uit de weg zijn gefrased, waardoor we continu moeten slingeren en remmen. Deze gaan nog geasfalteerd worden, alleen frasen ze eerst 20km weg, alvorens te gaan asfalteren. Verderop wordt de weg beton, maar die brokkelt af door de extreme weersinvloeden. Gelukkig is er niet veel verkeer. De weg volgt eerst het lange stuwmeer en klimt dan langzaam omhoog door een canyon. Halverwege krijgen we steeds meer te zien van het hooggebergte en slingeren via berghellingen naar 1500 meter.

Mestia ligt in de regio Svaneti en eenmaal boven doemen de kenmerkende oude wachttorens op, die ieder dorp hier kenmerken. Hierover later meer. De lente begint hier wat later, dus er staan veel bomen en velden in bloei. We doen een paar boodschappen bij de Spar en besluiten niet te kamperen, aangezien het in de nacht net een tikkeltje te koud is.

Eenmaal bij het het hotel blijkt dat ze overboekt zijn, dus we moeten last minute een ander hotel nemen. Dat is zo gevonden en een straat verderop. Bij het inchecken krijgen we te horen dat het ontbijt wordt geserveerd vanaf 9.30 uur, hoe laat vragen we, de jongen haalt zijn schouders op. Boven blijkt dat we alleen warm water hebben, wat niet heel erg is, alleen het toilet doet er uren over om bij te vullen.

We lopen een rondje door het centrum, wat probeert aan te doen als een Europees bergdorp, maar dan Georgisch chaotisch. Terug van het avondeten loopt een kolonne mieren in onze kamer van de muur naar een leeg glas cola. Eenmaal weggehaald verdwijnen de mieren ook snel. Die avond begint het te onweren, te regenen en hard te hagelen. De hele nacht volgen de onweers/hoosbuien elkaar op, dus het is letterlijk een onstuimige nacht.

Ushguli

May 24, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

De laatste donderklap klonk rond 9 uur in de ochtend. Als we opstaan is er geen electra, gelukkig kunnen ze met een generator toch ontbijt maken. We rijden eerst naar het skioord van Mestia, waar de gondel 365 dagen naar 2300 meter moet gaan. Maar sinds de Covid waarschijnlijk niet meer, onderweg naar boven hebben we toch een mooi uitzicht over de vallei waar Mestia in ligt.

Onze bestemming van vandaag is Ushguli. Dit bergdorp gelegen op 2200 meter is een van de hoogste, permanent bewoonde plaatsen van Europa. De weg ernaartoe voert eerst door een vallei, over een bergpas en klimt dan langzaam weer omhoog. Af en toe verschijnen er hoge besneeuwde pieken tussen de wolken. Er wordt op verschillende plaatsen aan de weg gewerkt, die soms door de rivier deels is weggeslagen. Het laatste stuk is onverhard en voert door een canyon. De weg is soms erg smal en hobbelig.

Boven de boomgrens verschijnen dan de eerste wachttorens van Ushguli, waar het dorp er 200 van heeft. We parkeren de auto en maken een wandeling door het dorp, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Veel huizen zijn ook niet meer bewoond. Niet gek, want de omstandigheden moeten hier heel zwaar zijn, zeker in de winter. Op de berghellingen lopen kuddes koeien en paarden.

Het dorp ligt prachtig tussen de nu besneeuwde bergen van de Kaukasus en op de achtergrond de hoogste berg Shkhara van Georgië met 5193 meter. We eten een heerlijke lunch in een van de restaurantjes van het dorp en vragen dan of de bergpas verderop van 2600 meter hoogte open is, dat is niet zo. Dit is niet verwonderlijk gezien de sneeuw die er nog ligt. We besluiten terug te gaan naar Mestia en boeken daar het hotel wat we gisteren zijn misgelopen. Helaas moeten we dezelfde weg terug (dat die ik niet graag). Hier kamperen is gewoon te koud, met temperaturen van rond het vriespunt in de nacht.

We rijden nog wel naar een uitzichtpunt op Shkhara en dalen daarna af. Onderweg begint het te regenen, dus we hebben een goede keus gemaakt. Het hotel heeft vandaag wel een kamer, die modern en mooi is.

De bergen en wachttorens van Mestia

May 24, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 15 °C

In de avond klaart het nog op, dus maken we nog een ritje om de bergen te zien en de verlichte wachttorens. De torens komen alleen voor de regio Svaneti en zijn gebouwd in de 9e t/m 12e eeuw. Al sinds de prehistorie worden dergelijke torens gebruikt in deze regio voor verdediging. Ze zitten vaak vast aan een huis, de bovenste verdiepingen van de toren werden voor verdediging gebruikt en de onderste voor opslag.Read more

Anaklia: spook resorttown

May 25, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 26 °C

De volgende ochtend is het schitterend weer en we rijden de hele bergweg weer terug, maar nu met prachtig zicht op de bergen. Eenmaal beneden rijden we door trieste plaatsen, die in de Sovjettijd vast wat te betekenen hebben gehad, maar nu niet meer. We komen nog een mooi Sovjet mozaïek tegen en een bushalte met mozaïeken.

Onze bestemming vandaag is Anaklia, een resorttown aan de Zwarte Zee, waar ons vele verrassingen te wachten staan. We komen bij de zee uit op een boulevard met park dat totaal verlaten is, het gras hoog staat en al een tijd geen onderhoud meer heeft gehad. Wij hebben een resort geboekt in Indiaase stijl, waar de security guard de manager belt. Onze boeking was nog niet doorgekomen, dat is geen probleem, want we zijn de enige gasten. Het seizoen moet nog beginnen blijkbaar, als er al een seizoen is. Na de formaliteiten worden we naar onze kamer gebracht, die inderdaad Aziatisch is ingericht en een enorme badkamer heeft met ligbad en een doucheruimte van 5 m2.

Het zwembad wordt leeggepompt, het onkruid groeit weelderig tussen de stenen. Het geheel doet een beetje zielig aan, maar goed, dit is toch weer een belevenis. We wandelen naar het strand, wat een mix van donker zand is en kiezels. De boulevard is onderdeel van een festivalterrein, waar vroeger jaarlijks festivals werden gehouden. Het podium staat er nog, alsmede toiletten en een ontvangstruimte. Een oud bootje is op een heuvel geplaatst en kijkt uit over de zee. En een futuristische toren staat er varlaten bij.

Ons gedeelte is verbonden met de stad zelf door een lange hangbrug. Het hout van het brugdek is op sommige plekken aan vervanging toe. Buiten ons struinen er nog wat toeristen rond. Aan de overkant gaat de boulevard verder, maar is ook totaal verlaten. De hotels hebben de Covid niet overleefd. In de jachthaven ligt 1 modelboot en een Chinees paviljoen staat weg te rotten. Wel kun je fatbikes huren, wat de locals lijken te doen. Na alles verbijsterd te hebben aangezien lopen we terug naar het hotel en genieten van de zon aan het zwembad.

Foto's van Anaklia staan in een aparte post.

Zakari pass

May 26, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 15 °C

Het is vandaag de nationale feestdag van Georgië, waarbij de onafhankelijkheid van Tsarist Rusland wordt gevierd. Overal hangen vlaggen op en staan groepjes mensen langs de kant van de weg. Verder zien we weinig festiviteiten. Het is een miezerige ochtend en de eerste uren passeren we weer veel troosteloze plaatsen.

We maken een korte stop bij de plaats Vani waar een paar zwavelbaden zijn. Het weer is er niet naar om erin te gaan, bovendien gaan we kamperen en hebben geen zin om dit te doen al stinkende naar rotte eieren.

We rijden de bergen van de kleine Kaukasus in, waar in de plaats Sairme het druk is met vakantiegangers, die komen kuren in het mineraalrijke water wat hier naar boven komt. Wij beginnen na Sairme aan de beklimming van de Zakari pas. De weg slingert onverhard door het bos omhoog, waarna we boven de boomgrens komen en ook deels boven de bewolking.

Wolken drijven tegen het bergmassief aan, waarbij af en toe de verderop gelegen bergen zichtbaar worden. Hier groeien vele rododendrons, welke net als andere planten beginnen te bloeien. Eenmaal op ons hoogste punt komen we in de wolken en we volgen een bergkam op 2250 meter. Helaas hebben we geen uitzicht, maar de wolken en vele sneeuwranden op de weg maken het een interessante rit.

Als we bij de Zakari pas zelf aankomen breekt de bewolking een beetje en klimmen we naar een piek met een ijzeren kruis. We kunnen nu de dichtbij gelegen bergtoppen zien liggen, maar ook die over de grens in Turkije. De afdaling begint goed, maar eenmaal onder de boomgrens wordt de weg erg slecht, doordat deze wordt uitgesleten door stromend water. Er zijn mensen die deze pas in hun sedan trotseren, dat is zeker niet goed voor je auto.

Op 1800 meter slaan we ons kamp op in het Borjomi Nature Reserve, op een grasveldje aan de overkant van een riviertje. Naast ons is een Georgisch gezin aan het bbqen, zij delen een shaslyk met ons. Wij maken 2 zakken trekkingvoedsel klaar, dit keer pasta met zalm, welke goed smaakt.