Living in: Middelburg, Nederland Read more Middelburg, Nederland
  • Arnhem

June 26, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag door naar Arnhem, de laatste loodjes voor wat betreft straten. Dus Enter…. 2x enter en een nieuwe alinea!

Weer lekker binnendoor naar de Rijnkade in Arnhem. We staan bijna onder de beroemde Johan Frostbrug. Arnhem heeft een hele historie voor wat betreft WOII. Op het Airbornplein is bijvoorbeeld het monument 17-09-1944 te vinden. De straten hebben we bezocht en ook iets gevonden om invulling te geven aan “waterleiding”. Elektriciteit is een ander verhaal. Zal ik later toevoegen.

Arnhem en Monopoly

Er zat (en zit nog steeds) een Perry Sport in de Ketelstraat en dit is dus aangevuld met de Steenstraat en het Velperplein. Er is trouwens ook een Arnhemse variant, die is (online) helaas uitverkocht.

Zaterdag is een verkeerde dag om de stad te bezoeken. Te warm, te druk en de Camperplaats is erg rumoerig. Dus terug uit de stad kijken we het even aan, maar het continu geronk van scheepsagregaten aan de kade, langs rijdende jeugd met de stereo op 10…. Het is niet wat wij willen. Dus ipv zondag, gaan we nu verder. Om teleurstelling te voorkomen even bellen of er plaats is. Moet wel zeggen dat de Camperplaats aan de Rijnkade in Arnhem prima geregeld is! Middels de “aan/uit app” regel je alles!

• Vrij Parkeren

June 25, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Deze keer opzoek naar een plek waar je nog gratis mag staan met een Camper. Vrij Parkeren staat tenslotte ook op het bord van Monopoly. Gevonden in Enter! 3 plaatsen, dus het beste er maar van hopen en op pad. Eerst afscheid vsn alle buren op de camping. Uiteraard veel belangstelling voor onze oude dame. Daarna langs Marinus en ja, daar kom je ook zo snel niet weg….. was erg gezellig. Blij dat we hier even zijn neergestreken.

Aangekomen in Enter blijken alle drie de plaatsen beschikbaar. Helaas verre van waterpas. Tis Gratis dus niet klagen!🤪

Dan naar Roetgerink voor kleding. En ja, dus is je parkeerplaats gratis……..😇 verder zeg ik daar maar niets over. Gelijk nog familie uitgenodigd op het terras. Ook Jan & Marian zijn in de buurt, dus ook zij willen graag even komen buurten. Gezellig!🥰

• Dagje fietsen

June 24, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag heerlijk uitgeslapen, wat een rust hier! Je hoort alleen de vogeltjes. Dat is o.a. waarvoor we hier vaak kwamen. Na een relaxed ontbijt, op de fiets. De omgeving is hier geweldig en erg gevarieerd. Troffen zelfs nog een pontje op onze route. Thuis lekker aan de slag met de nieuwe oven, de Omnia. Lijkt een wonder ding! Erg benieuwd naar het resultaat.Read more

• Spokke-Riete

June 23, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag binnendoor naar onze oude vertrouwde stek in Oudleusen, de Spokke-Riete. Jarenlang hebben we hier met onze meisjes vakantie gevierd. Ook Charly, onze vorige 2CV is hier vaak geweest. De meisjes vielen tijdens de rit vaak in slaap en we lieten ze dan lekker slapen bij thuiskomst in de Eend in hun autostoeltjes. Ooit was het zo warm dat Rita een deel van het koele toiletgebouw afsloot, zodat ze daar een middag dutje konden doen. Rita is op jonge leeftijd een aantal jaar geleden overleden, dat wisten wij inmiddels al. Vandaag nog even met Marinus gesproken en vernomen dat ook hij van zijn oude dag gaat genieten. Hun kinderen gaan niet met de camping verder, dus de grond krijgt een andere bestemming. Eind dit jaar sluit de camping definitief….😥 Wellicht komen er nog wel een aantal Camperplaatsen. We zijn benieuwd en houden het in de gaten!👍

Onderweg even gestopt bij Jasicamp. Wat hebben ze hier een onderdelen voorraad! Was er nooit geweest, dus moest even naar binnen.
    Daarna door naar Vledder, Ook hier hebben ze Dorpsstraat en Brink. Dat deze straten voorkomen in Monopoly, moeten we deze uiteraard aandoen. Opvallend is dat ze, net als in de Koog aan elkaar liggen. Nog even boodschappen gedaan in Staphorst en gezien dat klederdracht hier nog niet uit het straatbeeld is verdwenen.
    Op de Spokke-Riete de wassen draaien en morgen wellicht een fietstocht maken in deze prachtige omgeving.

• …..slechts op bezoek….

June 22, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag weer prima fietsweer. Het Monopoly spel heeft in een hoek van het bord de gevangenis. Wat kunnen we daarmee? 🤔 Veenhuizen! Daar is het gevangenismuseum te vinden. Dus op de pedalen en er heen! Een aantal jaren geleden zijn we daar al eens binnen geweest, dus die opsluiting zit er niet in!🤪 Wat dan wel? Veenhuizen heeft een behoorlijke historie betreffende tuchthuizen, dus dat is onze insteek voor deze dag. Een luistertocht door het pauperparadijs. Ik moet zeggen dat het een zeer indrukwekkende middag is geworden. Een aanrader? Zeker! Hieronder wat informatie.

Luistertocht door het Pauperparadijs
    Beleef deze unieke theatrale luistertocht, wandelend of fietsend door Veenhuizen.

Schrijfster Suzanna Jansen, bekend van de bestseller én de gelijknamige theatervoorstelling Het pauperparadijs, neemt je mee door de bijzondere geschiedenis van het voormalige kolonie- en gevangenisdorp. Samen met acteur Paul R. Kooij en theatermaker Inge Wannet toont ze de historie die onder het heden verborgen ligt.

De indrukwekkende tijdreis voert langs de plekken uit haar boek, waarbij de geschiedenis door vertelling, voorleesfragmenten, korte scènes en muziek haast tastbaar wordt.

Ontdek de tijdlagen van Veenhuizen en geniet onderweg van de weidse natuur, de bijzondere gebouwen en de eindeloze vertes.

Over Het pauperparadijs

In Het pauperparadijs beschrijft Suzanna Jansen het grootschalige sociale experiment uit de negentiende eeuw waar haar voorouders deel van uitmaakten. Tienduizenden armelui werden vanaf 1823 naar de heropvoedingsgestichten van Veenhuizen gestuurd. Maar wat begon als een bevlogen plan om de onderklasse te verheffen, veranderde al snel in een fuik. Eén miljoen Nederlanders in onze tijd stammen van deze ‘paupers’ af. Het boek werd een ongekende bestseller (meer dan 325.000 ex. verkocht), en leidde ook tot een theaterhit van regisseur Tom de Ket.
    Suzanna Jansen beschrijft haar familiegeschiedenis en tegelijk een van de meest tragische histories die zich in Nederland hebben afgespeeld. In de 19e eeuw werden op grote schaal paupers uit het hele land naar Drenthe gebracht. Het was de bedoeling om daar beschaafde mensen van hen te maken. Het experiment begon uit ideële motieven, maar liep uit op een mislukking. Mensen leefden onder erbarmelijke omstandigheden en kregen al gauw een stigma opgeplakt. En dan wilde niemand meer met hen te maken hebben. Ze verloren hun zelfstandigheid, en wisten zich niet meer te redden in de buitenwereld. In totaal hebben meer dan honderdduizend mensen in de pauperkoloniën gezeten. Vandaag de dag zijn er zo’n één miljoen Nederlanders die van hen afstammen, waaronder bekende Nederlanders als Alexander Pechtold en Ruud Lubbers.

• Groningen

June 21, 2021 in the Netherlands ⋅ 🌧 14 °C

Vandaag een eerste volle regendag🌧. Dus lekker uitslapen en uitgebreid ontbijten. Plannen maken over verbeteringen voor Annie. Even na de middag op pad naar de bus. Lijn 133 - waar ken ik die ook alweer van? - naar Groningen. Lekker sjokken door een natte stad en af en toe schuilen in een winkel. Op de Grote Markt een broodje happen in een te sjiek restaurant, lekkerrrr!👌

O ja, Monopoly…

Er staan drie Groningse straten op het Nederlandse Monopoly-bord: Akerkhof, Grote Markt en de Herestraat. Of, zoals ze op het speelbord staan: A-kerkhof, Groote Markt en Heerestraat. Zowel Akerkhof als de Grote Markt zaten in de buurt bij een filiaal van Perry Sport, en in de Herestraat zat een filiaal. En zo zijn de Groningse namen dus op het spelbord beland!

• Grootegast

June 20, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag doorgetrokken van Den Helder naar Grootegast. Iets verder dan we eigenlijk van plan waren. Van hieruit zijn een aantal dingen de we willen zien en doen, plus een lekker stukje fietsen….

De Camperplaats is volledig zelfvoorzienend. Eigenaren wonen hier, werken elders of zijn bezig ergens om de woning en doen af en toe een rondje. Bij vertrek, geld in een envelop doen en in de brievenbus stoppen. Handig!

Boodschappen gehaald en nu tijd om vaderdag te houden, samen met mijn Kornuit!

Het is goed toeven hier, heerlijk rustig! 😴

• Dagje Texel

June 19, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag lekker veel wind, dus op de fiets een rondje Texel proberen te doen!🚴‍♀️💪
    Bij de veerdienst maken ze het spannend, Back to the future?🧐

Lekker bakje koffie gedaan in Oudeschild en daar ook een nieuwe keukenlamp gescoord. De oude overdreef nogal met bezuinigen door zwart licht te geven🤪. Happy mee! Lekker verder het eiland rond getrapt en genoten van de diversiteit in natuur op het eiland. Was gelukkig niet al te druk.

In de Koog een lekker portie Kibbeling weg geknabbeld op de hoek van…… de Dorpsstraat en de Brink! En zo zijn we weer bij ons Monopoly spel! Beide straten zijn vrijwel zeker nergens op gebaseerd. Er zijn in Nederland meerdere dorpen waar de combinatie voorkomt.

Boodschappen gehaald in Den Burg en weer terug met het bootje van 18:00. Heerlijk dagje, goede temperatuur en de route handig uitgezocht met de windrichting.

• mijnenveger Abraham Crijnssen

June 18, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

De stalen mijnenveger Abraham Crijnssen werd in 1936 gebouwd op de werf van Gusto. Weinig schepen van de Koninklijke Marine kennen zo’n heroïsch verleden als dit schip. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontsnapte het gecamoufleerd als tropisch eiland aan de Japanners. Aan boord bevonden zich 11 officieren, 48 bemanningsleden en een verpleegster. Het schip kwam na negen spannende dagen veilig in de havenplaats Geraldton op de Westkust van Australië aan.

Vanaf 1937 werd de Crijnssen gestationeerd in het voormalige Nederlands Oost-Indië. Daarna diende het als opleidingsschip, netpoortschip en korpsschip voor zeekadetten. In 1997 werd het aan de museumvloot van het Marinemuseum toegevoegd.

• De Schorpioen

June 18, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

RAMSCHIP SCHORPIOEN

Het ramschip Schorpioen werd in 1868 in dienst gesteld. Samen met drie zusterschepen was de Schorpioen bedoeld ter vervanging van de houten schepen die met een combinatie van stoom-en zeilkracht en gladloop voorlaadkanons de Nederlandse belangen op zee moesten behartigen. Het opmerkelijkste wapen van het schip was de puntige ramsteven. In de praktijk bleek het ramwapen echter sterk overgewaardeerd te zijn. Het was al lastig genoeg om op volle zee een varende tegenstander met kanonvuur te raken, laat staan om hem aan te varen.Read more