Denemarken 2019

June - May 2019 Read more
  • 729kilometers

Wij gaan van start...

June 6, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Op uitnodiging van Willy Mens varen wij , Henk & Ida de Groot , aan boord van ms La Rhenane, met onze Belgische vaarvrienden mee naar Denemarken.
    Ida gaat van deze uitdagende reis een blog bijhouden.

Vanmorgen zijn we samen met Jef en Monique uit Roermond vertrokken en is de bestemming Venlo.
    We zijn in afwachting van de andere toervaarders die in Bochelt zijn achtergebleven in verband met de plotselinge ziekenhuis opname van JP, gelukkig is hij aan de beterende hand.

Teleurstelling...

June 7, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Na een prettige vaartocht over de Maas met twee sluizen komen we net na de middag aan bij WSV de Maas, helaas hebben we net daarvoor het bericht ontvangen dat JP niet met ons mee mag van de arts. Dat is bijzonder jammer voor JP, wij wensen hem sterkte en beterschap.
    Vanuit Bocholt krijgen we het bericht dat de andere schepen vandaag nog vertrekken.Het is 'schitterend ' varen over de Maas met zijn groene oevers, wij zijn op weg naar Boxmeer.
    De Luwte is achtergebleven in Venlo om de andere toervaarders op te wachten.
    Morgen hopen we compleet te zijn.

Bezoek...

June 9, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Op het nippertje nog even een footprint plaatsen, het was me het dagje wel vandaag.
    Negen uur vertrokken, nog heel even genoten van de mooie Maas om dan via het Maas-Waal kanaal bij Nijmegen de Waal op te varen.
    Bijzonder druk vaarwater en een sterke tegenstroom, dus zeer onprettig vaarwater!
    Bij Lobith varen we de Nederrijn op waar het gelukkig minder druk is.
    In de loop van de middag arriveren we in Emmerich, een prachtige haven met alle faciliteiten, gezamenlijk gebruiken we het diner in het havenrestaurant.

Afgelopen zaterdag zijn Linda, Chris, Jeroen en Joëlle bij ons aan boord gekomen en een nachtje blijven slapen!
    Margreet had andere verplichtingen...
    Zondagmorgen zijn Linda en Joëlle vanuit Boxmeer met ons mee gevaren, Chris en Jeroen hebben zich samen vermaakt en toen wij aankwamen in Emmerich stonden zij ons op te wachten. Jeroen is met Joëlle naar huis gegaan, samen met Linda en Chris en met onze Belgische vaarvrienden hebben wij in het clubhuis gegeten, reuze gezellig!
    Linda en Chris vertrokken om half elf.
    Het was een fijn weekend, de komende drie maanden zullen we onze kinderen niet zien....

De Rijn...

June 10, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag vervolgen we onze vaartocht over de Rijn, de rivier ontspringt in de Zwitserse Alpen en is tot de monding van de Noordzee 1320 kilometer lang.
    We vertrekken om negen uur en omdat we stroomopwaarts varen hebben we vier kilometer stroom tegen.
    We passeren Wunderland Kalkar, een nooit in gebruik genomen kerncentrale betaald met Nerlands en Duits belasting geld, sinds 1995 omgebouwd door de Nederlandse Hennie van der Most tot een enorm attractiepark en zes hotels.
    Bij het passeren van Rees zien we de beroemde 'Pegel', een waterstandmeter, schippers kunnen op de 'Pegel' de hoogte van de waterstand zien.
    In totaal varen we 60 kilometer over de Rijn tot we bij Wesel de rivier verlaten en na sluis Friederichsfeld op het Wessel-Dattelkanaal varen.
    We passeren 2 sluizen die bijzonder gemakkelijk te bedienen zijn, half zes arriveren we in Dorsten waar we aan de kade aanleggen. De lucht is steeds dreigend en rond 8 uur krijgen we een fixe regenbui.

Time out...

June 11, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 16 °C

De dag begint bewolkt, gelukkig mogen we vandaag uitslapen na de zware vaardag van gisteren.
    Als we zijn uitgeslapen kunnen we onze voorraden gaan aanvullen bij Kaufland Mercaden op loopafstand, steeds kom je wel weer iemand van onze groep tegen, bijzonder grappig!
    Om 12.30 uur geeft Willy het sein voor vertrek om het tweede deel van het Wesel-Dattelnkanaal te gaan varen, nog 30 kilometer en vier sluizen.
    Het kanaal is een belangrijke verbinding tussen de Rijn en het Dortmund-Eemskanaal en wordt intensief door binnenvaartschepen bevaren, dat geeft soms nogal wat vertraging bij de sluizen.
    Wij hebben geluk en kunnen steeds met een groot vrachtschip mee schutten, inmiddels schijnt de zon dus is het genieten van de vaartocht.
    Aangekomen in Datteln leggen we aan aan een kade en houden we voor de eerste keer een steigerborrel in de zon!

Regen...

June 12, 2019 in Germany ⋅ 🌧 17 °C

Na een goede nachtrust vervolgen we om 8.45 uur onze vaartocht, we varen nu over het Dortmund Ems- kanaal, (225,8 kilometer lang) eveneens een belangrijke route tussen de Rijn en de zeehavens Bremen en Hamburg en een veel gebruikte route richting Berlijn.
    Hoewel aanvankelijk de zon schijnt verdwijnt deze al snel en wordt de lucht egaal grijs.
    Het landschap aan beide oevers is licht glooiend met uitgestrekte korenvelden, afgewisseld met boerderijen.
    Het water is turquoise van kleur als gevolg van de kaliumhoudende bodem, plotseling zie ik een rode Wouw boven het korenveld zweven: een prachtig gezicht!
    Aan het einde van de morgen begint het zachtjes te regenen, maar het duurt niet lang of de regen komt met bakken uit de hemel.
    Om 13.00 uur naderen we Münster en gaan we regenkleding aantrekken, in de stromende regen leggen we onze boten aan en gaan snel naar binnen om te lunchen.
    Münster is een grote stad in de deelstaat Noord-Rijnland- Westfalen met 270.000 inwoners en is met zo'n 50.000 studenten een levendige (universiteit)stad.
    In 1648 werd hier de vrede van Münster getekend waardoor de Tachtigjarige oorlog werd beëindigd en de erkenning van de onafhankelijkheid door Spanje een feit werd.

Ligdag...

June 12, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 18 °C

Om bij te komen van de natte aankomst gisteren in de haven van Münster zijn we 's avonds met elkaar gaan eten bij Willy's favoriete Italiaanse restaurant , ook wij vonden het geweldig lekker alleen...de kleine porties waar Willy voor waarschuwde...dat zijn we niet met hem eens.
    Het was was een super gezellige avond!

Ligdag vervolg...

June 13, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Omdat Münster een prachtige stad is én omdat er voor de komende twee dagen proviand ingeslagen moet worden blijven wij vandaag liggen. Als we wakker worden schijnt de zon uitbundig!
    Volgens afspraak gaan 4 dames en twee heren om 11.00 uur boodschappen doen o.a. voor de BBQ die we morgen bij aankomst willen houden, de weersvoorspelling is goed, nu maar hopen dat de weergoden zich daar aan houden.

De volgende activiteit start om 14.00 uur, onder leiding van Monique maken een groot aantal toervaarders een stadswandeling door Münster. Het is een flinke wandeling, maar zeer de moeite waard!
    Gelukkig zijn er veel uitnodigende terrassen....

Warm...

June 14, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 22 °C

De zon schijnt als we wakker worden, Monique is voor bijna iedereen brood gaan halen en om 08.50 uur worden de motoren gestart en varen we weg uit de haven van Münster, nagekeken door vele ambtenaren vanachter hun bureau, ze zijn vast een beetje jaloers, heel begrijpelijk...

Net voor de sluis is er een érg lage brug, de La Rhenane heeft de radarbeugel al laten zakken na een nare ervaring eerder deze week, maar nu kan ook de Bruce niet onder de brug door. Hij legt snel aan en demonteert het één en ander wij varen intussen rustig richting de sluis achter een vrachtboot aan.
    Op het laatste nippertje komt de Bruce nog aan varen en kan mee in de sluis, gelukt!
    De tocht verloopt prima en het wordt snel warmer, net na de middag verlaten we het Dortmund-Emskanaal en varen we het Mittellandkanaal op dit kanaal is met 325,7 kilometer het langste kanaal van Duitsland.

Na een uurtje varen komen we bij jachthaven Marina Recke waar gelukkig voor ons allemaal een ligplaats is.
    Als alle boten vast liggen gaan we op het haven kantoor betalen, wat drinken en evalueren we de dag.
    Iedereen trekt zich vervolgens terug op de boot om wat rust te nemen en voorbereidingen te treffen voor de BBQ vanavond! Tegen zes uur lopen we allemaal naar de Olivier waar we ruimte en toestemming hebben om te barbecuen, tassen met allerlei heerlijkheden worden uitgeladen en na het aperitief worden de twee barbecues ontstoken en kan het grote genieten gaan beginnen...
    Gezellige muziek erbij en onze avond kan niet meer stuk, het blijft nog lang warm en gezellig!