Studeren in Seoul

February - July 2022
Vanaf 9 februari tot 14 juli ga ik studeren aan Konkuk University om daar meer te leren over de cultuur, taal en mensen. Read more

Pakketje uit Nederland!!

April 20, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Na tien dagen onderweg te zijn geweest kwam het pakketje van paps en mams al aan. (De stroopwafels waren wel een beetje door elkaar gehusseld :))

Mount Gwanaksan

April 22, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 14 °C

Wandeling naar de top van Gwanaksan ('san' is Koreaans voor berg). Het was best een zware wandeling met een oud, onbewandeld pad op de weg terug.

Het uitzicht kon beter, maar de wolken zorgden ook voor een mooi plaatjeRead more

Lotus lantarn festival

May 1, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 14 °C

Het Lotus Lantaarn Festival (연등회 in het Koreaans) is een van de belangrijkste evenementen in Zuid-Korea om de geboorte van Boeddha te vieren. Vroeger, voor de pandemie, werd het elk jaar rond deze tijd van het jaar gehouden. Maar het werd de afgelopen twee jaar niet gehouden vanwege COVID-19.

Dit jaar werd het weer gehouden (op 1 mei) in de straat vlak voor de Joggyesa Tempel, de hoofdtempel van de Joggye Orde, de grootste boeddhistische sekte in Zuid-Korea.

Trip naar Busan - Dag 1 - Deel 1

May 5, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Samen met 4 andere studenten ben ik voor vier dagen naar Busan geweest. We hebben een trip geboekt van donderdag tot zondag. In het pakket zit de busreis en hotel inbegrepen, want ons aardig wat kosten heeft bespaard. Busan is een kustplaats die bekend staat om zijn mooie weer, haven (De haven van Busan staat op de zesde plek in de ranglijsten voor drukste havens) en vismarkten, maar ook tempels en stranden. Er wonen ongeveer 3.4 miljoen mensen en is daarmee een redelijk grote stad.
    Aangezien het een korte reis is, hebben we zo veel mogelijk activiteiten in de dagen gepropt. Ik zal daarom mijn ervaringen opdelen in meerdere berichten.

Trip naar Busan - Dag 1 - Deel 2

May 5, 2022 in South Korea ⋅ 🌙 17 °C

Donderdag ochtend begon vroeg. We moesten namelijk op tijd bij de tour bus zijn. Deze bus, speciaal voor ons geregeld, vertrok echter vanaf de andere kant van de stad, waardoor we eerst 40 minuten met de metro moesten reizen. Na 5 uur rijden en maar één pauze kwamen we eindelijk bij het hotel aan. Zag er prima uit en was erg netjes. Helaas was de locatie niet optimaal, we zaten een 20 minuten met de metro van het centrum.
    Na het uitpakken van onze spullen (voor mij 1 rugzak, sommige anderen hadden een extra rolkoffer), zijn we meteen naar een enorm winkelcentrum gegaan. Hier hebben ze de grootste indoor fontein ter wereld. Voor de geïnteresseerde: https://www.aquatic-show.com/en/our-references/…
    Dit winkelcentrum heeft ook een park op het dak. Ja echt! Compleet met bomen en struiken. Vanaf dit dak hadden we een mooi uitzicht op het centrum van de stad en de bergen er omheen.
    De dag sloten we af met een rondje over de vismarkt en lekker avond eten van verschillende kraampjes op straat.

Trip naar Busan - Dag 2

May 6, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 21 °C

Toevallig was een andere vriend van mij óók in Busan op deze dag. Daarom hadden we besloten wat leuk te doen. Busan staat bekend om zijn stranden én ook zijn golven. Het kan een mooie plek zijn om te surfen, mits er wind staat. Wil het toeval nou hebben dat het water bijna zo glad was als een spiegel. Gelukkig is daar een oplossing voor: Jet surfen. Je staat dan op een surfbord mét motor. Klinkt leuk en dat was het ook zeker, maar het is ook enorm lastig. Het is mij niet gelukt rechtop te staan. Des ondanks hadden we enorm veel plezier met zout water happen en over de ze te glijden op onze buik. Side note: ik heb hier geen foto’s van, mijn camera vindt water niet zo leuk.

Van het surfen kregen we honger en we besloten daarom een lokale specialiteit uit te proberen: vis BBQ. Wat wij echter niet hadden verwacht was dat de schelpdieren nog zouden bewegen toen ze op onze tafel gezet werden. Het was in ieder geval vers laten we dan maar denken. Er zat ook nog wat lekkers bij: Beondegi, Beondegi is een klassiek Zuid-Koreaans straatvoedsel dat bestaat uit insecten van de poppen van de zijderups. Deze kleine diertjes worden gekookt of gestoomd en vervolgens gekruid voordat ze in kleine bekers worden geserveerd, of als bijgerecht in een restaurant.

Na deze enerverende lunch ging ik op stap naar het noorden van Busan. Hier schijnt de mooiste tempel van heel Zuid-Korea te staan. Het was inderdaad erg mooi gelegen aan zee, echter waren er enorm veel mensen. Dit maakte het voor mij wat minder leuk. De drukte heeft wel een oorzaak. Een paar dagen later, zondag, is het de verjaardag van Boeddha en komen mensen de versiering bewonderen (voor ons is dat dezelfde dag als moederdag).
    Onderweg naar de tempel zagen we aan de overkant een soort kart baan op een heuvel. Hier kan je in een karretje naar beneden rijden. Het is vergelijkbaar met rodelen en was superleuk om te doen.

Alsof we deze dag nog niet genoeg gedaan hebben we een lokale specialiteit geprobeerd: rijst soep met varkensvlees. Ik vond het niet heel bijzonder, maar was best lekker voor een keer. Om de avond af te sluiten gingen we naar een strand waar enorm zandsculpturen gemaakt waren.

Trip naar Busan - Dag 3

May 7, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 22 °C

Zee.

Op de derde dag gingen we een aantal toeristische plekken bezoeken. Iets ten noorden van Busan is een treintje te vinden die je langs de kust naar de stad voert. Het uitzicht was niet geweldig vanwege de smog, maar het was in ieder geval beter dan in Seoul. Dit treintje bracht ons naar een klein kust dorpje waar we de lokale vissers in het water zagen. Interessant is dat deze duikers allemaal vrouwen zijn, iets wat zeker niet standaard is in Korea.

Bij dit dorpje in de buurt was ook een uitkijkplatform boven de zee. Dit platform heeft een glazen vloer. Om het glas te beschermen moest iedereen zachte overschoenen aan.

Eenmaal uitgekeken gingen we door naar een kabelbaan die je naar een eilandje brengt. Het leuke van deze kabelbaan is de glazen vloer in de cabine. Hierdoor kan je direct naar beneden kijken en de zee zien. Ik zag zelfs een paar grote vissen zwemmen! Op het eilandje hebben we een korte wandeling gemaakt en hadden we een leuk uitzicht op de haven.

Eenmaal terug op vaste land moesten we natuurlijk even langs alle marktkraampjes voor wat lekkers.

Trip naar Busan - Dag 4

May 8, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 15 °C

Als afsluiter van dit weekend ben ik naar een tempel geweest: Seokbulsa. Voor deze wandeling had ik niet veel tijd, omdat ik om 14:00 zou vertrekken naar Seoul. Toch wilde ik graag naar deze tempel. Deze tempel is uniek in het opzicht dat het tussen de rotsten gebouwd is. Er zijn ook beelden uit de rotsen gehakt. Echter zijn deze niet zo oud als ik gedacht had. De monnik die de opdracht gegeven had om ze te laten maken deed dit in 1930. 90 jaar is erg recent voor de Koreaanse geschiedenis die meer dan 4000 jaar teruggaat. Om op tijd te zien ben ik rond 6:30 vertrokken vanaf het hotel.

Toevallig was op deze zondag ook de verjaardag van Boeddha. Het was daarom erg druk, maar ook heel mooi. Overal hingen lampionnen en versieringen in de vorm van bloemen. Het was erg interessant om te zien hoe de mensen hun respect tonen voor Boeddha en bidden. Het was een erg kalmerende, rustige ervaring die ik zeker kan aanraden. Helaas kon ik niet al te lang blijven, ik moest immers nog 2 uur teruglopen naar de metro. Door flink door te stampen kwam ik precies op tijd bij de bus aan.

Bonus:
    Overal in Zuid-Korea kan je plekken vinden om te rekken en strekken, trainen én naar de wc te gaan. Ja, zelfs in de bergen zijn zat wc’s te vinden, wat altijd prettig is om tegen te komen.

Hike/klimmen in Wolchulsan - 1

May 15, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 11 °C

Wat was dit een lange, maar enorm mooie dag. Ik ben gaan klimmen en wandelen in Nationaal Park Wolchulsan. Dit ligt helemaal in het zuiden van Korea. Wolchulsan is het eerste gebied dat aangewezen werd als nationaal park en is tevens ook de kleinste. Hier ben ik niet op mijzelf heen gegaan. Via een website genaamd MeetUp heb ik een wandel groep gevonden die verschillende plekken in Korea bezoekt. Deze week was dat Wolchulsan. Het enige wat ik moest betalen was de busreis, want in Korea is de tour bus erg populair bij dit soort uitjes. De bus brengt je dan van Seoul naar het beginpunt van de wandeling. Deze tour bus was extra luxe, met brede, comfortabele stoelen.

Ik vertrok op zaterdag nacht om 22:30. Om 23:30 was ik bij de bus. Ik reed dus midden in de nacht met alleen maar Koreanen naar de bergen, waar we om 04:00 aankwamen. In het donker haalden de Koreanen hun gasstelletjes tevoorschijn om hun ontbijtje te koken. Ik kreeg ook wat aangeboden: kleine inktvisjes in pittige saus met noedels en groente. Smaakt verassend goed zo vroeg op de dag.

Om 05:00 begonnen we aan ons avontuur. Het begon rustig, maar al gauw ging het pad steil omhoog. Op dat moment was ik erg blij met mijn hoofdlamp, want het was nog steeds donker. We gingen steeds hoger, totdat we de eerste piek bereikt hadden. Hier namen we allemaal een paar mooie foto’s van de zonsopkomst. Dit was ook het punt waarop verschillende Koreanen hun klimspullen (touwen, slings en karabiners) tevoorschijn haalden. Deze zouden we nodig hebben op verschillende punten. Dit was namelijk niet zomaar een wandeling. Op sommige plekken hadden we touwen nodig om ons omhoog te trekken of om niet te vallen. Klinkt spannend, was het namelijk ook. Na 14 verschillende pieken te hebben gehad, kwamen we aan om het hoogste punt van vandaag: 736m. Het uitzicht was geweldig en de afgelopen 6 uur ploeteren zeker waard.

Tussen door waren we nog wel een keer de weg kwijt. Het pad was al zo lang niet gebruikt dat het niet meer te vinden was tussen alle bamboe. Na een tijdje over de rotsen van een beek te klauteren vonden we eindelijk het pad omhoog.