Nieuw Zeeland Noordereiland 1

September 2018 - June 2019
Start Nieuw Zeeland, 6 september 2018. Hele dag zoek vanwege het feit dat het in NZ 17 uur later is dan in Peru. Read more

15-9 Hot water beach

September 15, 2018 in New Zealand

Lekker met Edo en Ilse gebeld. Raar hoor, zij staan op het punt om naar bed te gaan, en ik ben net wakker. Ik bel met dons aan en een muts op, maar loop uiteindelijk om 5 uur nog in een (nat!) hemdje en een korte broek. Het waait ook niet zo, dat scheelt heel erg veel.
    Met het pontje over, naar de cathedral cove wandeling. Gewandeld en daarna door naar Hot water Beach. Ik zie alleen de top 10 camping, word dan maar lid, mag ik gratis een schep lenen.
    Wat een humor, kokend water stroompje onder het zand, en dan maar kuilen graven. Ik klets me bij 1 kuil naar binnen, de ander heb ik helpen graven. Eigenlijk een beetje als Agua Caliente in Peru, alleen dan veel meer werk😀.
    Er staat weer storende (letterlijk en figuurlijk) muziek aan in het toiletgebouw. Ik ga er wat van zeggen. Floep: uit. 😆.

16-9 Whangamata

September 16, 2018 in New Zealand

O.k. deze weg was wel een beetje druk, maar ik ben maar 1 keer aso ingehaald. Ik wilde eigenlijk in 1 keer naar Waihi, maar dat was erg aan de max kilometers. Maar ik had een lekker windje in de rug. Alleen bleef het niet vlak natuurlijk. Gelukkig keek ik met de lunch ook even naar campings. Alleen voor campers in Waihi. Dus ben ik gestopt in Whangamata. Best ook wel een beetje moe in mijn benen. Blijkt ook 750 hoogtemeters geweest te zijn (inderdaad 3 heuvels van dik 200 en dan nog al het andere gewiebel). Ik ga nog even aan strand zitten. Helemaal in een deuk om Midas. Omdat het toch wel fris is: retour. Zit ik net in mijn tent: regen. Haha. Maar goed dat ik niet nog onderweg was naar Waihi. De mevrouw van de camping zei dat dat ook heel erg klimmen was. Goed besluit dus.Read more

17-9 Paeroa

September 17, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Wat een mazzeldag. Vannacht regen, vanochtend droog, zelfs stralend. De weergoden zijn met mij, want ik zie buien hangen, maar ik fiets in de zon. Ik moet weer behoorlijk klimmen, maar daal daarna maar een klein stukje. Van de rest van de hoogtemeters heb ik vervolgens het hele fietspad plezier.
    Zoeken naar het begin van het fietspad. Hartstikke mooi. Langs een rivier, watervalletjes. Mijn lunchplek lijkt wel heel erg op de Dinkel. Ik pest mezelf nog met "moet je daar nou zo'n rot end voor vliegen". Komen er 2 papegaaien over. 😊.
    Blijk ik ook gewoon de historic walkaway te fietsen én door de gorge. Die laatste had ik nog niet echt als zodanig herkend. Op het moment dat het meer gorge wordt, moet ik door de tunnel omdat de track dicht is.
    Vanaf de andere kant kan je er wel een stuk in merk ik, op zoek naar een café. Die niet gevonden maar wel een heel mooi stuk gorge. Blijkt zo smal te worden dat je het niet kan fietsen. Had ik van de andere kant pas na 2,5 km gemerkt! De bezienswaardigheid is dicht.
    Vervolgens blijk ik niet goed op de campingapp gekeken te hebben. Waar ik dacht te kamperen, mag alleen in het weekend. En da's niet handig op maandag. Gelukkig blijkt er nog 1, anders had ik nog 20 km in rechte lijn (dus 25-30) tegen de wind in gemoeten.
    Ziet er niet uit als ik het terrein op rijd, maar er blijkt een stukje gras. Pffft.

18-9 Opal hot springs

September 18, 2018 in New Zealand

Ik dacht nog even dat ik net zo'n mazzel als gisteren had, toen achter me de bergen in de buien verdwenen. Het spoorfietspad was eigenlijk een beetje saai. In Te Aroha heb ik mijn gloednieuwe blikopener, de flesopener van Karin en mijn Peruaanse bakje weggegeven. Aan een fundraisingshop voor de modeltrein daar. Ik moest aan je denken Frank! Ik heb nu nl. een zakmes wat alles kan (behalve dat bakje dan).
    Daarna door naar Wairere falls. Lekker weer op asfalt, al scheelt het voor de pijn in mijn schouders dat ik mijn stuur weer in het midden heb gezet. Zat aldoor te kloten met hoger en lager; staat het gewoon 2 cm naar links. Mijn stuurtas past nu ook weer veel beter 🙄. En vlakbij de waterval reed ik de wolk in helaas. Kon nog redelijk droog lunchen onder een boom en de wandeling was ook door het bos. Eenmaal op de camping, en helaas net voordat de tent stond werd het naatje. Van de haast ook mijn footprint weer ondersteboven,de glimmende kant was nu nl de zeiknatte kant van vanochtend. (van de dauw). Voordeel: in de warme baden heb je er geen last van, en nu in mijn tent ben ik bezig met vergelijkend waren onderzoek: is de caramel slice nu lekkerder, of de chocolade slice. Ik kom er maar niet uit en omdat ik "zielig" ben mag ik het onderzoek voortzetten. En nog een voordeel: ik hoef nu niet op de stoep van het kantoortje te zitten voor de WiFi. Mag ook wel, voor 2 dollar!

19-9 Rotorua

September 19, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Deze dag knip ik er uit.
    Gisteravond mega storm, alle stroomlijnen vast en de tent stond nog steeds te schudden.Toen ik na een uur besloten had dat wakker blijven niet hielp, ben ik als een blok in slaap gevallen.
    Ik heb een foto gemaakt richting "midden aarde" want ga niet naar Hobbiton.
    De weg die mij geadviseerd was, was nog drukker dan ik gevreesd had, en klom bovendien volgens google naar 500 meter, maar volgens mijn km.teller naar 650, en dat bij herhaling.😢. Het historische hotel waar ik voor omfietste, was niet dat van Edo met de lekkere taarten. En de historische baden waren leeg/dicht.
    Op het moment dat ik het echt niet meer zag zitten, mocht ik naar beneden. Alleen ging het toen regenen.
    Maar Rotorua is GAAF. Ben je nog 6 km weg ruik je al de zwavel en overal zie je stoom.
    Mijn tentplek heeft een kale plek waar stoom uit komt, dus daar heb ik de tent niet neergezet, maar op groen gras. Zet ik mijn hand op het grondzeil; warm! Maar later was het weer minder. Zo bizar.
    WiFi doet het weer niet op mijn tablet en die heeft geen hotspot. Ik blijf morgen, zoek ik wel ergens anders wifi. Heb toch bijna geen foto's vandaag.
    Lekker bier heb ik hier nog niet gevonden trouwens.

20-9 Rotorua: Te Puia

September 20, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Beetje heet vannacht in mijn verwarmde tent. Bijzonder hoor. Vroeg wakker, geld wisselen bij de benzinepomp en bijna al mijn kleren in de was. En niks geen regen: waslijn. Optreden en hangi eten voor morgenavond geboekt, dus ook nog een nacht camping. Daarna via het fietspad naar Te Puia (op aanraden van Chris en Dick). Fietspad was net zo gaaf als Te Puia, vooral bij het bordje "blijf op het pad" en dan het pad niet meer zien. Ik had gewoon tranen in mijn ogen van geluk dat ik daar was.
    Te Puia was ook super. Eigenlijk het enige wat "tegen" zat was, dat de grootste geiser van Nieuw Zeeland, die 2 keer per uur zou moeten uitbarsten, gedurende 4 uur alleen maar "blob" gezegd heeft.
    Super dag, ik ben kapot, zoete aardappel en een perfect eitje uit de stoomoven, helemaal leuk. Ben ook die waterhoenen aan het opvoeden, die gaan er steeds met alle plastic zakjes vandoor. Ik vond het eerst leuk dat ze niet zo schuw waren.... 😖

20-9 "Gewoon" op de camping!

September 20, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Die warme plekken in het gras en mijn tent kan ik wel fotograferen, maar je ziet er niets aan. Zelfs dat stoompluimpje naast mijn tent wil maar niet lukken.
    Zó gaaf.

20-9 P.S. + besluit

September 21, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 11 °C

Wat ik nog vergat gisteren bij Te Puia: die Kiwi zat voor het glas in de grond te pikken. Relatief super goed kunnen zien (het bleef natuurlijk rood licht). Maar anders zie je zo'n nachtbeest helemaal niet. Ik vond het gaaf. Ik moest aan je denken Edo.
    En ik had bedacht dat ik nog naar de burried village wilde. Dat is 17 km hier vandaan. Ik aan het rekenen: kon precies voor mijn tour vannavond, had ik nog 2 uur speling, ik word om 17.00 hier opgepikt. Ik begon al op mijn horloge te kijken bij voorbaat.
    Dus dat doe ik niet. Tada!
    Ik ga vandaag lekker naar het grote park. Het museum is helaas dicht omdat het niet aardbeving bestendig is. En met iedere dag hier een aardbeving, al is het "maar" 2 op de schaal van Richter, kan ik me daar iets bij voorstellen. En dan vanmiddag met een boek voor de tent, of misschien in zo'n warme kuil aan het meer.
    En dan blijf ik dus nog een nachtje langer 😊. En morgen naar de burried village. Kom ik ook langs het blauwe en groene meer, stond ook op mijn lijstje. Ik kreeg vanochtend ook nog weer een andere tip. Ff over nadenken.
    Waar ben je geweest in die 7 maanden? Uhhhh... Rotorua. 😁
    Ik ruik de zwavel al bijna niet meer. 😄
    Alleen die kippen lukt nog niet.......

21-9 Rotorua: Kuirau park + Tamaki

September 21, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Vanochtend op mijn dooie akkertje naar Kuirau park, is hier vlak bij. Ook al zo gaaf. Meteen Government gardens erbij gepakt. Mooi gebouw van buiten, het museum. Met bordjes lezen en op jacht naar blauwe schimmelkaas en betaalbare oorbellen (niet gelukt) toch nog een tijdje zoet. Voor de tent met e-reader. Nog even in het vierkante bad. Ga ik dat handige scheermesje uit de douche meenemen?
    En tsja, het kan niet aldoor tot tranen toe geroerd zijn. Tamaki Village viel me tegen. Sowieso met 5 busladingen vol ergens doorheen gejaagd worden is niet mijn ding. "Stel veel vragen", maar daar was helemaal geen tijd voor. De show in Te Pui vond ik eigenlijk leuker, al was er veel precies hetzelfde. Het eten was lekker, maar volgens mij niet uit de hangi. Het gezellige praten aan tafel was aan mijn tafel n.v.t. Gelukkig was het om half 9 klaar. Kia Ora. Arrrgh.

22-9 Rotorua: Burried Village

September 22, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 14 °C

Alweer zo'n mazzel. Het heeft de hele nacht geregend. Weerbericht: om 8 uur droog. En inderdaad: 7:45, droog. Toen wilde ik echter nog een review schrijven over Mataki. Voordat ik daarmee klaar was: plons. Ik retour tent. 9 uur herkansing. Geen drup meer gehad. Het bleef wel frisjes (understatement) maar ik klaag niet. Over de heenweg heb ik 1 uur 3 kwartier gefietst, met stukken door het bos en een stuk omhoog. Terug 3 kwartier! De redwoods waren aardig. Blue en Green lake heel fijn dat ik daar niet speciaal naar toe gefietst was, want dat zie je eigenlijk alleen uit een vliegtuig. Burried Village was interessant, maar ik kreeg niet helemaal "het gevoel" er bij. Alles bij elkaar toch o.k.
    Omdat ik zo snel terug was, heb ik nog een keer het noordelijke stuk fietspad gedaan om de bordjes te lezen die ik de vorige keer had over geslagen, en omdat het gewoon zo gaaf is. En nu zit ik dit te typen in mijn voortent, uit de wind, mijn voeten op het warme gras en mijn kop in de zon. Ik heb nu maar een cidertje gekocht. Mjum. En mijn eigen handige scheermes.