Peru

July - September 2018
Vervolg op Ecuador Read more

Speciaal voor Annemiek

July 30, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Lijken wij op elkaar of niet?

30-7 Iquitos: markt

July 30, 2018 in Peru ⋅ 🌧 30 °C

Na het ontbijt op de pier, met zijn drieën in de tuctuc naar Belѐn. Wij dachten voor een drijvende markt, maar die is waarschijnlijk echt nog een half uur varen. Dit was "gewoon" een megamarkt. Blok na blok na blok. Kleding, vis, vlees, fruit, antibiotica etc. etc.
    Terug voor koffie en de boot van vanavond regelen. Dat ging snel. Alleen moeten we eigenlijk om 5 uur weg met de taxi, maar dan is onze was pas klaar. Komt wel goed. Het is 2 uur naar Nauta en de boot gaat pas om 9 uur.
    We gaan zo nog naar de "artisan market" hier, maar ik post dit vast omdat ik niet weet wanneer de wifi weer acceptabel is.
    We gaan naar Lagunas waar we nog 1 of 2 jungletours willen doen.
    - Ha, de was was lekker al om 3 uur klaar, dus we kunnen op tijd weg. Melk heb ik niet gekocht: het zit in een plastic zak of er zit 12 gram suiker in (?).

30-7 Iquitos: laatste middag met Heike

July 30, 2018 in Peru ⋅ 🌧 28 °C

's Middags pinnen en een avocadotosti (bruin brood!) en daarna met Heike naar de artisan market, zij moet veren hebben voor haar dochter, die maakt oorbellen. Op weg er heen ziljoen gieren. ? Waarom? Lijkt wel een bijeenkomst.
    Ik doe nog wat boodschappen en daarna nog even afkoelen op de kamer van Heike.
    Half vijf afscheid, het was super gezellig Heike!
    Tuctuc naar taxibus naar Nauta. Frietje (bijna niet gekregen omdat we er geen kip bij wilden!) en inchecken bij de boot. Dan hebben we nog dik een uur, maar er is geen gezellig iets om te wachten, dus we slenteren wat rond (levert Karin wel een korte broek op!) en scoren nog een koud biertje.
    De boot is weer iets anders dan verwacht, maar brengt ons wel in 12 uur naar Lagúnas.

31-7 Lagúnas

July 31, 2018 in Peru ⋅ 🌧 25 °C

Dankzij het op een zwemvest zitten heb ik nog enige kont over, en dankzij mijn donzen jasje en nog een zwemvest om tegen te leunen, ook nog redelijk wat geslapen tot mijn eigen verbazing.
    We wankelen van de boot af, ik heb op internet een eco hostel gevonden, wil eigenlijk in een lodge. Er zal vast wat te vinden zijn in de buurt van de haven.
    Not. De eco hostel staat niet op maps and me.
    Op maps and me staat een paraiso verde hostel aan de rand van het dorp. Dan die maar, al heeft ie wel twee $$. (gemiddeld duur).
    Hartstikke schoon, leuk hotel met een tuintje. Super aardige eigenaresse, die mijn spaans af en toe nog verstaat ook. Meest briljante WiFi in Peru, behalve toen de stroom uitviel. Wel duur ja, 40 soles (tientje) voor een 2 persoonskamer. Duh. Zo zie je maar hoe je afhankelijk bent van goede voorbereiding.
    We hangen de ochtend en gaan op het heetst van de dag op jungletour-jacht. Niet slim nee. Met hulp van haar van de hostel maken we een keuze. We gaan 3 dagen, dat is de enige manier om de pink dolphin te kunnen zien. Dat is een dolfijn die van kleur kan veranderen door bloedvaten open of dicht te zetten. Wil die heel erg graag zien.
    En we wilden al 2 dagen om in de jungle wakker te kunnen worden.
    Zit ik dit te schrijven, kijk op: Karin ga je bril halen NU. Deed ze ook nog. Zie eerste foto.
    Wát gaaf om hier te zijn. Koelt lekker af: tropische regenbui.

1-8 Kanotocht dag 1

August 1, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 23 °C

Op het laatste moment nog een paar spullen in de hostel gelaten en om 8 uur (8.15 natuurlijk) met de tuctuc naar de hut van de jungletochtorganisatie. Gelukkig hoeven we niet te lopen, want het regent en de weg is 1 modderbad. Ontbijt is...... geéén rijst😁.
    Dan met grotere tuctuc naar de kano. Dat is 9 km. over "niet zo'n goede weg" en we pikken nog benodigdheden op. Om half elf of zo varen we weg.
    Wát gaaf, we zitten in een kano in een tropisch regenwoud in Peru!
    Veel vogels gezien (heel veel ijsvogels, 2 soorten) apen, vlinders, een luiaard, een otter boven water, mooie bomen en planten. Erg gaaf.
    Ik krijg alleen steeds meer pijn in mijn nek (mee opgestaan, en bed en kussen waren nog wel zo lekker). Op 2 paracetamol gaat het nu wel.
    We slapen in een grote hut met slaapzalen van 3 met muskietennetten over de bedden. Er is zelfs een douche!

2-8-18 Kanotocht dag 2

August 2, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 29 °C

Fantastisch otters gezien en blauwgrijze dolfijnen. Beiden onfotografeerbaar. Jammer dat wij aangeven dat we graag dolfijnen willen zien en dat ze dan niet zeggen dat er 2 modellen zijn hier. Alle boekjes hebben het over de pink dolphin en die hebben we nu dus niet gezien. Blijkt maar 2 uur verder varen te zijn, dus met de vierdaagse tour hadden we ze waarschijnlijk wel gezien. Wel jammer. Ook jammer dat ik de halve dag zit te stressen of we wel dolfijnen zien, want het was zo ver varen en we varen aldoor niet door. Ik probeer als Karin te zijn, die zit lekker te ontstressen.
    Maar toch een gave dag, 3 soorten havikken, een rode aap, schildpadden, toekan, ara's, krokodilletjes en weer heel veel ijsvogels.
    En 's avonds nog een tochtje (wij dachten dat we gingen wandelen, maar weer met de boot). Prachtige sterrenhemel, veel krokodilletjes, want je ziet nu aldoor hun rode oogjes boven water, padden, een nachtvogel en een breedbekreiger. En groene vuurvliegjes. Segundo vist nog wat een speer met 2 punten voor zijn ontbijt.

3-8 Kanotocht dag 3

August 3, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

Weer een fijne dag, al hebben we wel hard gepeddeld omdat we stroomop gingen. Vooral de doorsteekjes stroomden hard.
    Leguaan gezien (normaal model, niet die slagschepen uit Ecuador), kameleon, 3 soorten apen, waarvan de zwarte en doodshoofdaapjes vlak voor ons neus in een mega-groep de rivier overstaken door van boom naar boom te springen. Veel vogels weer en veel vlinders. Tijdens de lunch leuk met visjes gespeeld. Eerst spagethi laten eten, en daarna aan onze tenen laten knabbelen. Gaaf. We zien 2 onweersbuien hangen en horen donder, maar alles trekt langs. Ook wigwam-bomen en allerlei kamerplanten, maar dan "iets" groter.
    Om 4 uur weer terug, en daarna weer een uur met de tuctuc. Ruikt heel anders nu het droog is, heel kruidig.
    Omdat bijna alles al dicht is, dineren we met zoute koekjes en rum-cola.
    Het was tof.

4-8 Gestrand in Lagúnas

August 4, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 30 °C

We wilden met de boot van 1 uur, maar die is vol. En om tien over 8 nog gaan rennen voor die van 9 uur zien we niet zitten. De bakker is dicht, dus we ontbijten met een zakje droge cornflakes. Ik heb overgegeven vannacht, maar alles doet het weer gewoon zo te voelen en ik heb honger. We boeken de boot van morgen half tien en nemen allebei een pedicure. Mijn eerste ever. Wel grappig, maar ik vind het niet super lekker of zo. Onderweg kopen we "die lekkere vruchten van dat drankje". Duh. Zit iemand de hele dag de schubben van die dingen te schrapen, dan houd je een vrucht over ter grootte van een fikse dennenappel, en daar zit dan een pit in ter grootte van een dennenappel. Houd je dus een halve cm. vruchtvlees over. Gelukkig maar want het was echt goor. We hebben de rest weg gegeven. Hoe ze daar zo'n lekker drankje van kunnen maken is mij een raadsel.
    Ik mag de modem lenen om mijn afgelopen 3 footprints te uploaden want via de WiFi lukt niet. Lief hoor.
    De rest van de dag computerspelletjes, lezen, trui, naaien en eten. Beetje saai, maar het is ook te heet voor iets anders en we hebben allebei koppijn.
    De vogel van Agnes maar eens gewassen.

Wist je dat....

August 5, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

- Eén van de grootste geneugten in het leven, een warme douche is?
    - Dat ze in Peru alleen koude douches hebben? Zelfs in ons dure hotel?
    - Dat het nog niet went?

- Dat ze hier in alle badkamers nog een extra hoofdkraan hebben?
    - Dat ik daar een foto van heb?
    - Dat ik die met deze wifi niet kan uploaden?
    - Dat ik nog aangenaam verrast ben over hoe vaak we hier wifi hebben?

- Dat er hier nog mensen zijn zonder mobiele telefoon?

- Dat een ander groot genot een koud biertje is als het warm is?
    - Dat Cuscueña echt heel lekker is?

- Ik een nieuwe wetmatigheid heb gevonden: hoe beter het bed, hoe meer pijn in mijn rug. De bedden in Paraiso Verde zijn prima. 🤕

5-8 Moyobamba

August 5, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 28 °C

We ontbijten met cornflakes en "condensed milk". Best o. k.
    Om 9 uur moesten we er zijn voor de boot van half tien. Die kwam stipt om half tien,... En was de verkeerde boot. Nieuw ticket voor 10 uur. Die kwam stipt om 10 uur,... wéér de verkeerde boot. En wij steeds maar die fantastische kadetrap op en neer glibberen met onze tassen. Drie keer is inderdaad scheepsrecht in dit geval. Uiteindelijk komt onze boot pas tegen elven en varen we om 10 over elf weg. Gelukkig is er van alles te doen in de haven. (not).
    Het is meer dan zes uur naar Yurimaguas helaas. Aan boord ontmoeten we 2 Duitse meisjes die ook naar Tarapota willen, hebben we meteen een taxibus vol.
    In Tarapota helaas geen bus meer, blijkt ook echt zo als we bij de terminal terrestre zijn. We kunnen wel met een taxibus naar Moyabamba. Doen we. Zijn we om kwart voor elf, en dan zijn we het zat. Hotel dichtbij, slapen.