Peru
Loreto

Here you’ll find travel reports about Loreto. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

28-7 Boot Iquitos

July 28 in Peru

Vannacht om 3 uur of zo, veel gedoe. We zijn aangemeerd in Nauta. Bijna alle passagiers gaan van boord. Nog tijdens het gedoe val ik weer in slaap. Huh?
    De ochtend kabbelt voort met lezen, ik heb die vage jungle nu wel gezien.
    En dan, in wat voor mijn gevoel de middle of nowhere is: een soort haven van Rotterdam. Bizar. Eerder ook dan ik dacht, want zo is het in totaal maar 48 uur op de boot. Wel prima eigenlijk, al zal ik het gevarieerde eten wel erg missen (not).
    We gaan met Heike mee naar het hotel wat zij heeft uitgezocht en delen met zijn drieën een kamer. Prima WiFi, kan ik eindelijk mijn footprint van Pedro Ruiz afmaken.

31-7 Lagúnas

July 31 in Peru

Dankzij het op een zwemvest zitten heb ik nog enige kont over, en dankzij mijn donzen jasje en nog een zwemvest om tegen te leunen, ook nog redelijk wat geslapen tot mijn eigen verbazing.
    We wankelen van de boot af, ik heb op internet een eco hostel gevonden, wil eigenlijk in een lodge. Er zal vast wat te vinden zijn in de buurt van de haven.
    Not. De eco hostel staat niet op maps and me.
    Op maps and me staat een paraiso verde hostel aan de rand van het dorp. Dan die maar, al heeft ie wel twee $$. (gemiddeld duur).
    Hartstikke schoon, leuk hotel met een tuintje. Super aardige eigenaresse, die mijn spaans af en toe nog verstaat ook. Meest briljante WiFi in Peru, behalve toen de stroom uitviel. Wel duur ja, 40 soles (tientje) voor een 2 persoonskamer. Duh. Zo zie je maar hoe je afhankelijk bent van goede voorbereiding.
    We hangen de ochtend en gaan op het heetst van de dag op jungletour-jacht. Niet slim nee. Met hulp van haar van de hostel maken we een keuze. We gaan 3 dagen, dat is de enige manier om de pink dolphin te kunnen zien. Dat is een dolfijn die van kleur kan veranderen door bloedvaten open of dicht te zetten. Wil die heel erg graag zien.
    En we wilden al 2 dagen om in de jungle wakker te kunnen worden.
    Zit ik dit te schrijven, kijk op: Karin ga je bril halen NU. Deed ze ook nog. Zie eerste foto.
    Wát gaaf om hier te zijn. Koelt lekker af: tropische regenbui.

1-8 Kanotocht dag 1

August 1 in Peru

Op het laatste moment nog een paar spullen in de hostel gelaten en om 8 uur (8.15 natuurlijk) met de tuctuc naar de hut van de jungletochtorganisatie. Gelukkig hoeven we niet te lopen, want het regent en de weg is 1 modderbad. Ontbijt is...... geéén rijst😁.
    Dan met grotere tuctuc naar de kano. Dat is 9 km. over "niet zo'n goede weg" en we pikken nog benodigdheden op. Om half elf of zo varen we weg.
    Wát gaaf, we zitten in een kano in een tropisch regenwoud in Peru!
    Veel vogels gezien (heel veel ijsvogels, 2 soorten) apen, vlinders, een luiaard, een otter boven water, mooie bomen en planten. Erg gaaf.
    Ik krijg alleen steeds meer pijn in mijn nek (mee opgestaan, en bed en kussen waren nog wel zo lekker). Op 2 paracetamol gaat het nu wel.
    We slapen in een grote hut met slaapzalen van 3 met muskietennetten over de bedden. Er is zelfs een douche!

3-8 Kanotocht dag 3

August 3 in Peru

Weer een fijne dag, al hebben we wel hard gepeddeld omdat we stroomop gingen. Vooral de doorsteekjes stroomden hard.
    Leguaan gezien (normaal model, niet die slagschepen uit Ecuador), kameleon, 3 soorten apen, waarvan de zwarte en doodshoofdaapjes vlak voor ons neus in een mega-groep de rivier overstaken door van boom naar boom te springen. Veel vogels weer en veel vlinders. Tijdens de lunch leuk met visjes gespeeld. Eerst spagethi laten eten, en daarna aan onze tenen laten knabbelen. Gaaf. We zien 2 onweersbuien hangen en horen donder, maar alles trekt langs. Ook wigwam-bomen en allerlei kamerplanten, maar dan "iets" groter.
    Om 4 uur weer terug, en daarna weer een uur met de tuctuc. Ruikt heel anders nu het droog is, heel kruidig.
    Omdat bijna alles al dicht is, dineren we met zoute koekjes en rum-cola.
    Het was tof.

4-8 Gestrand in Lagúnas

August 4 in Peru

We wilden met de boot van 1 uur, maar die is vol. En om tien over 8 nog gaan rennen voor die van 9 uur zien we niet zitten. De bakker is dicht, dus we ontbijten met een zakje droge cornflakes. Ik heb overgegeven vannacht, maar alles doet het weer gewoon zo te voelen en ik heb honger. We boeken de boot van morgen half tien en nemen allebei een pedicure. Mijn eerste ever. Wel grappig, maar ik vind het niet super lekker of zo. Onderweg kopen we "die lekkere vruchten van dat drankje". Duh. Zit iemand de hele dag de schubben van die dingen te schrapen, dan houd je een vrucht over ter grootte van een fikse dennenappel, en daar zit dan een pit in ter grootte van een dennenappel. Houd je dus een halve cm. vruchtvlees over. Gelukkig maar want het was echt goor. We hebben de rest weg gegeven. Hoe ze daar zo'n lekker drankje van kunnen maken is mij een raadsel.
    Ik mag de modem lenen om mijn afgelopen 3 footprints te uploaden want via de WiFi lukt niet. Lief hoor.
    De rest van de dag computerspelletjes, lezen, trui, naaien en eten. Beetje saai, maar het is ook te heet voor iets anders en we hebben allebei koppijn.
    De vogel van Agnes maar eens gewassen.

30-7 Iquitos: markt

July 30 in Peru

Na het ontbijt op de pier, met zijn drieën in de tuctuc naar Belѐn. Wij dachten voor een drijvende markt, maar die is waarschijnlijk echt nog een half uur varen. Dit was "gewoon" een megamarkt. Blok na blok na blok. Kleding, vis, vlees, fruit, antibiotica etc. etc.
    Terug voor koffie en de boot van vanavond regelen. Dat ging snel. Alleen moeten we eigenlijk om 5 uur weg met de taxi, maar dan is onze was pas klaar. Komt wel goed. Het is 2 uur naar Nauta en de boot gaat pas om 9 uur.
    We gaan zo nog naar de "artisan market" hier, maar ik post dit vast omdat ik niet weet wanneer de wifi weer acceptabel is.
    We gaan naar Lagunas waar we nog 1 of 2 jungletours willen doen.
    - Ha, de was was lekker al om 3 uur klaar, dus we kunnen op tijd weg. Melk heb ik niet gekocht: het zit in een plastic zak of er zit 12 gram suiker in (?).

's Middags pinnen en een avocadotosti (bruin brood!) en daarna met Heike naar de artisan market, zij moet veren hebben voor haar dochter, die maakt oorbellen. Op weg er heen ziljoen gieren. ? Waarom? Lijkt wel een bijeenkomst.
    Ik doe nog wat boodschappen en daarna nog even afkoelen op de kamer van Heike.
    Half vijf afscheid, het was super gezellig Heike!
    Tuctuc naar taxibus naar Nauta. Frietje (bijna niet gekregen omdat we er geen kip bij wilden!) en inchecken bij de boot. Dan hebben we nog dik een uur, maar er is geen gezellig iets om te wachten, dus we slenteren wat rond (levert Karin wel een korte broek op!) en scoren nog een koud biertje.
    De boot is weer iets anders dan verwacht, maar brengt ons wel in 12 uur naar Lagúnas.

Gisteravond om half elf met de bus naar Tarapoto. Eerst zo veel haarspelden dat je niet kunt slapen omdat je anders uit je stoel rolt. Toen sliep ik bijna: muziek aan. Toen half uurtje geslapen: eerste stop: licht aan. Ergens tussen 2 stops heb ik nog een uur geslapen geloof ik.
    Daarna met tuctuc naar ander busstation, waar we op de volgende bus zouden gaan volgens de maatschappij in Pedro Ruiz. Er zijn echter helemaal geen bussen naar Yurimaguas. Alles gaat met taxi's wat dan collectivo wordt genoemd en daardoor een soort ganzenborden wordt. Je vertrekt pas als de taxi tenminste 4 passagiers heeft. Wel heeeeeel erg blij dat we geen fietsen bij ons hebben.
    De chauffeur denkt dat hij Nikki Lauda is of zo en geeft voor een halve meter nog gas bij en ramt vervolgens op zijn rem voor de bocht. Voor het eerst in lange tijd wagenziek, al controleert de cola de misselijkheid gelukkig.
    En dan lopen we in 2 touristtraps achter elkaar, al zegt Karin terecht dat het ook wel makkelijk is.
    We moeten verder met de tuctuc. Iemand wil ons voor 1 sole (26 cent) naar de haven brengen. Ik denk nog: dat moet dan om de hoek zijn. Vervolgens vraagt hij of we met de boot willen. Ja. Dan hebben we niet veel tijd want die gaat om 10 uur. Ik dacht nog: op internet staat wat anders, maar ter verdediging: ik had nauwelijks geslapen. Vervolgens gaat hij met ons hangmatten kopen (bij vriendje en te duur) en 2 flessen water van 7 liter. En op ons verzoek nog langs een minimarkt en vervolgens naar de haven. Karin zegt: als we belegde broodjes zien....... Hahaha, nog 0 gezien hier.
    We slaan 2 hoeken om. STOP roept ze: ...... echt waar! 2 ham en 2 kaas! ☺
    We moeten de chauffeur 10 soles betalen. Dat was nog o.k.
    Bij de haven grissen 2 mannen in oranje hesjes onze spullen uit onze handen; snel snel, de boot gaat. O.k. scheelde een hoop gesjouw, maar 2x20 soles was echt niet o.k.
    Maar goed, met de koers van de sole valt de schade nog mee.
    Vervolgens gaat die boot natuurlijk pas om 1 uur. Daar kunnen we tot mijn opluchting toch een hut scoren ondanks dat Hesje zei dat ze er niet waren. Kunnen onze waardevolle spullen veilig staan. We gaan in de hangmat slapen want die hut is claustrofobisch klein en stik benauwd.
    Vervolgens varen we veel dichter langs de oever dan ik dacht, zodat er af en toe nog wat te zien is ook. Avondeten is kippensoep met een beetje rijst er in. Maar de honger valt mee. Maar misschien kwam dat door de rum-cola die we met Heike delen, die onze hut deelt.

27-7 Boot

July 27 in Peru

Kan je slapen in een hangmat? Ik wel, Karin slecht. Maar ik slaap deze trip geloof ik nog als je me rechtop tegen een muur zet. Ga ik op mijn vader lijken?
    Ontbijt om half zeven, waterig papje met vage fruitsmaak. Lunch om half 12, rijst met mini stukje kip en melige bakbanaan. Diner om half 6, rijst met mini stukje kip, 6 bonen en een half schepje saus, laat die banaan maar zitten. Voor culinair hoef je dit niet te doen, maar het eten is wel goed.
    Tussendoor vogels kijken mwah), lezen, spelletje, midden in het oerwoud opeens buldozers zien: Petroperu. Soms leggen we aan, soms wordt er aan ons aangelegd. Verbazing over de mannen die laden en lossen: 49 kilo op je hoofd en dan nog in iedere hand 150 eieren. De wal op voor bakje en groente. Aan boord zalige mandarijnen gekocht, terwijl we dezelfde pittenbollen zonder smaak verwacht hadden van eerder. Meteen nog een zak gekocht. Karin leert alle kinderen onder de 8 puzzelen met haar Ipad. 's Avonds rum-cola.

Om 9 uur lopen we al op de pier, foto's en daarna nog tijd voor een moccachino voordat we om 10 uur met een boottour gaan. Natuurlijk wordt dat half 11 want er moeten nog andere mensen mee. Geeft niet, we zitten lekker te kletsen met Jackie en haar collega. Die doen hier onderzoek naar broeikasgassen maar hebben vandaag vrij. Het grootste deel van de tocht gaat door havens, wel een beetje jammer. Wel leuk om een drijvende benzinepomp te zien. Dan naar de snakefarm. Dat blijkt een dierenopvang te zijn. De dieren gaan terug de natuur in. Al vraag ik me af wat ze dan met zo veel parkieten moeten. Maar een aantal dieren mag je vasthouden. Erg gaaf en interessant.
    Daarna naar Bora. Er wordt nogal plichtmatig gedanst en gezongen, maar ik vind het toch leuk.
    Op de terugweg langzaam gevaren, maar helaas geen dolfijnen gezien.
    We eten wat en gaan terug naar de hospedaje.
    's Avonds gaan Karin en ik nog iets kleins eten. Soort kermis zonder kermis. Allemaal mensen op de been, kraampjes, straattheater, treintje, en een soort borden waar je met muntjes op kan gooien. Leuk. Vooral omdat de gids gezegd had dat er niets te doen was in Iquitos, alleen er omheen.
    Morgen schijnt ook alles dicht te zijn. Voor het eerst in drie maanden dat er winkels dicht zijn!
    In Iquitos staan trouwens net zulke mooie gebouwen als in Cuenca, maar hier is duidelijk minder geld voor onderhoud/opknapbeurt. Misschien moeten ze ook proberen om op de world herritage lijst te komen. Toch bizar idee dat alles wat je ziet per boot is gekomen.

Loreto, Luritu jacha suyu, Рэгіён Ларэта, Лорето, Rannvro Loreto, Departament de Loreto, Departemento de Loreto, Loreto piirkond, Loreto departamendua, Loreton alue, Région de Loreto, Region Loreto, Regione di Loreto, ロレート県, ლორეტო, Regio Laureti, Loreto departamentas, Wilayah Loreto, Loreto-regionen, لوریٹو, Luritu Suyu, แคว้นโลเรโต, Rejon de Łoreto, 洛雷托大区