Australia
Tangalooma

Here you’ll find travel reports about Tangalooma. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Moreton Island

December 17, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Das Wetter sah gut aus, also schauten wir nach guten Angeboten und buchten einen Trip nach Moreton Island. Dies ist eine Sandinsel ca. 40km von Brisbane entfernt. Einen Tag vorher sah die Wettervorhersage dann doch nicht mehr so gut aus, aber der Trip war jetzt gebucht und wir hofften das Beste.
    Die Nacht zuvor verbrachten wir auf einer Art Festwiese, welche zum Teil als Zeltplatz umfunktioniert wird. Damit verdient sich die Ortschaft ein bisschen was dazu.
    Der Wecker klingelte 5:30 Uhr, 6:30 Uhr waren wir startklar und 7:00 Uhr standen wir vor unserem Schiff. Unser Top-Angebot enthielt einen Drink an Board und für jeden von uns einen 20$-Essens-Gutschein auf der Insel. Da das Frühstück aufgrund von schlecht gewordener Milch ausgefallen war, lösten wir den ersten Gutschein für ein Frühstück auf Moreton Island ein. Man kommt mit der Fähre direkt am Tangalooma Island Resort an, eine riesen Hotelanlage, welche wir auch den ganzen Tag hätten nutzen können. Wir waren aber auf Moreton Island um uns mit Schnorcheln und Taucherbrille die Tangalooma-Wracks anzuschauen. 15 ausgediente Schiffe wurden zwischen 1963 und 1984 nördlich vor Tangalooma versenkt, um den Strand und die Küste als Wellenbrecher zu schützen. Die Sicht war ziemlich trüb, aber wir haben dennoch viele Fische und eine Schildkröte entdeckt. Mittlerweile bilden sich auch viele Steinkorallen auf den Wracks, welche die Wracks mit Leben erwecken und noch mehr Fische anziehen. Nach 7 Stunden Sonnenbad, 2 Schnorchelgängen und einem kleinen Sonnenbrand saßen wir wieder auf der Fähre zurück ans Festland. Dabei winkte uns der Weihnachtsmann zum Abschied. Wir saßen an Board und dachten „das war irgendwie Urlaub vom Urlaub und richtig entspannend“. Der Tag hat sich gelohnt und das Wetter war viel besser als angesagt.
    Abends suchten wir einen kostenlosen Campingplatz auf und quatschten mit unserer netten australischen Campingplatz-Nachbarin über das Reisen und Weihnachtstraditionen in Australien.
    Caro

Tangalooma, Moreton Island

March 10 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Wir sind um halb fünf morgens aufgestanden um rechtzeitig vom Hostel zum Hafen zu fahren, damit wir unsere Fähre nach Moreton Island nicht verpassen. Moreton Island besteht eigentlich nur aus dem Moreton-Island-Nationalpark und Tangalooma wo der Hafen, ein paar Restaurants und Ferienhäuser stehen. Als wir angekommen sind wurden wir mit dem Bus auch direkt zu den Sanddünen gefahren und haben Sandsurfen gemacht. Hat mega viel Spaß gemacht, war aber auch sehr heiß und anstrengend. Den restlichen Tag haben wir dann am Tangalooma Beach verbracht.Read more

Bland vrak och sand på Moreton Island

January 11, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 30 °C

God morgon från Brisbane!

Som Uffe skrev i förra inlägget hade vi bokat in en heldagstur till Moreton Island dagen till ära. Bussen skulle avgå från Brisbane Transit Center redan klockan 07.00 på morgonen så det blev ingen sovmorgon för oss. Uppe i ottan beställde vi en Uber som skulle ta oss till den första organiserade turistturen på resan. Våra tidigare utflykter hade vi planerat själva och pusslat ihop transfer och aktiviteter. Vi tyckte att det skulle bli rätt skönt att bara "hänga med" för en gångs skull. När vi bokade turen föregående dag sa arrangören att än så länge var vi de enda inbokade. Han måste talat i nattmössan eller så bokade två busslass fulla med andra turister in sig efter oss. Vi var långt ifrån ensamma som skulle åka till Moreton Island och testa på sandboarding, snorkling och genomskinliga kajaker.

Bussen tog oss till en liten hamn där en båt väntade på oss. Så fort alla bilar rullat på var det vår tur att traska ombord och hitta en sittplats. Båtresan på 1,5 h var rätt händelselös, mest en transportsträcka. Vi pratade med en av guiderna som rekommenderade oss att göra sandboardingen först på grund av tidvattnet som skulle komma in på eftermiddagen. På förmiddagen skulle det vara rätt grunt vatten runt vraken och inte så mycket fiskar. Han ville gärna att asiaterna skulle ta förmiddagsturen eftersom många inte kunde simma särskilt bra. Sandboardning nästa!

Väl framme hoppade vår grupp in i en rejält sandig buss som skulle ta oss ut i öknen. Mängden sand gav oss en indikation på hur sandiga vi skulle bli under aktiviteten. Den fyrhjulsdrivna bussen skumpade upp och ner längs vägen - likaså passagerarna. Väl framme bland sanddynerna fick vi en varsin träbräda som vi skulle åka på. Guiden pekade på en punkt högt över oss att det var där vi skulle åka ner från. Långsamt gick vi upp i den heta sanden som brände under fötterna. Två steg fram och ett tillbaka i de flytande sandmassorna. När alla var uppe var det fler än jag som skruvade lite oroligt på sig, det var rätt högt upp! Några modiga killar tog täten och la sig på mage, lyfte upp brädan framtill och höll axlarna högt. De gled snabbt ner och sanden yrde. Vissa som åkte lyfte inte upp brädan ordentligt blev därför rejält sandiga. Det blev Uffes tur och han gled orädd ner för backen. Riktigt långt kom han också. När det blev min tur la jag mig ner och gjorde som guiden sa. Snabbt åkte jag ner på stranden och någonstans i mitten av backen slutade jag lyfta upp brädan. Ett ordentligt misstag. Jag åkte snett ner i sanden och som tur var höll jag munnen stängd. Jag hade efter kraschen sand precis överallt. Tydligen var jag den som blev mest sandig i gruppen och den som gjorde värst vurpa. Jag nöjde mig att åka en gång medan Uffe som var duktig på att följa instruktioner åkte tre snygga åk.

Tillbaka på stranden tog vi ett dopp i det turkosa vattnet och försökte skölja av sanden som letat sig in i bland annat öron och näsa. Det serverades lunch och det var skönt att ta det lite lugnt innan nästa aktivitet som skulle bli kajakpaddling. Guiden vi fick var en ung, flummig kille som hade noll koll på dels var han skulle paddla och dels på historien bakom vraken. Det enda han visste var att det var totalt 15 vrak och att han inte kunde något om båtar. Lite irriterade över att vi inte fick paddla vart vi ville fick vi snällt följa efter honom och resten av gruppen. Vi såg många fiskar genom kajaken - ett riktigt akvarium under ytan. Äntligen blev det dags för snorklingen vi sett fram emot. De var kul att se korallerna som bildats på vraken och alla fiskar som simmade omkring. Vi fick en varsin bit bröd som vi matade fiskarna med. Precis i slutet av snorkelturen ropade guiden för snorklingen att en haj var inne i ett av vraken. Det var en haj (Wobbegong) som höll sig strikt till vegetarisk föda så vi behövde inte vara oroliga. Vi simmade under vattnet och kikade in i en liten lucka. Där var den. Uffe fick en tydlig bild av den men jag såg bara fenan (dålig på att hålla andan). Det var väldigt ovanligt att få syn på haj bland vraken - få förunnat. Efter den sista aktiviteten var det dags att ta båten tillbaka till Brisbane.

Klockan var efter 19 när vi kom tillbaka till vårt boende hemma hos David. Vi lagade nudlar och halloumi samt diverse rester vi hade kvar i kylskåpet. Vid matbordet reflekterade vi över att vi är glada att vi organiserar många av våra turer själva. Även om det är smidigt att hänga med på en tur som någon annan har planerat blir det mycket väntan och anpassning. Vi har nog blivit lite bortskämda med att kunna åka enligt våra egna preferenser. Vi skänkte även en extra tanke till farmor Ann som fyller år där hemma. Stort grattis från oss :)!

Tangalooma, TAN