Bolivia
Tarija

Tarija - Dag 1

April 27, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 25 °C

Na een enorm gespierde Duitser te hebben ontmoet die een boek zat te lezen (had toch direct kortsluiting bij dit beeld), vertrok de enige bus die geen nachtbus was richting Tarija. Tijdens het wachten op het busstation, heb ik wat gepraat met een oudere vrouw, al heb ik de helft niet verstaan en was zij vooral tegen me aan aan het lullen. Een tijdje later, op het moment dat ik in wilde stappen, trok diezelfde vrouw aan m'n mouw en trok me mee naar een stapel kisten die in haar bus getild moesten worden. Samen met die buschauffeur hebben we alles (geen idee wat er in zat) de bus in gekregen, en iedereen vond het maar wat mooi dat de gringo hielp (ook al was het lichtelijk onder dwang). Als bedankje (denk ik?) kreeg ik van de vrouw een klap op m'n achterwerk.

De bus reed bijna alleen maar over onverharde weg, maar ik was al blij dat hij uberhaupt vertrok. Uiteindelijk heb ik niks gemerkt van de wegblokkades in het land, die er in andere delen weldegelijk waren en al het verkeer ophielden. Naast me zat een vrouw die het ook niet laten om constant tegen me aan te kleppen, maar ik kon er wel van genieten.

Bij aankomst (veel later dan gepland natuurlijk) heb ik een taxi gedeeld met een Duitser die ook in de bus zat (de vrouw naast me dacht dat we samen reisden. "Twee gringo's in één bus, die moeten wel samen reizen.") en kwam ik aan in het hele mooie en rustige hostel, waar alleen wat lokale toeristen verbleven.

Wir sagen Prost in Tarija

May 31, 2019 in Bolivia ⋅ ☁️ 18 °C

Ganz anders als bei der letzten Nachtfahrt sind wir übermüdet und erschöpft in Tarija angekommen. Während dieser Fahrt fanden wir fast keinen Schlaf, woran das genau gelegen hat, wissen wir leider auch nicht. Nach dem wir vom Taxifahrer an der von uns gewünschten Strasse abgesetzt wurden, liefen wir einmal um den Block um unser Hostal zu suchen. Nach ziemlich genau einer Runde, winkte uns eine freundliche Frau voller Freude zu und begrüsste uns. Das Hostal finden wäre dann also auch geschafft. Wir genossen ein leckeres Frühstück im Cafe Belen und besuchten am Nachmittag das Weingut Aranjuez. Wir bekamen zu viert eine Führung durch die Produktion und durch das Weingut. Es war hervorragend, man lernte vieles über die Familiengeschichte und natürlich über den Wein. Für den nächsten Vormittag buchten wir eine Weintour zu verschiedenen Weingütern. Die Tour war ebenfalls spannend jedoch erhielten wir jeweils nur einen kleinen Einblick in die Geschichte des Weingutes. Wir hätten gut noch länger im geschäftige Tarija bleiben können. Die Stadt bietet viel in und um Tarija herum.Read more

Neujahr und neues Lebensjahr

January 14, 2022 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

Den Silvesterabend verbringen wir in einer kleinen Kneipe im Weindorf. Der Kneipenbesitzer und ein Künstler stoßen mit uns auf das Jahr 2022 an und wir bewundern wenige Raketen und lassen auch einige selbst steigen. Es ist ein ruhiger aber dennoch bemerkenswerter Rutsch ins neue Jahr mit netten und herzlichen Menschen. Am Neujahrstag fahren wir wieder in die Stadt um Madlins Geburtstag in einem Hotel zu verbringen. Beinahe hätten wir mit einem rauschenden Fest in Madlins Geburtstag hinein feiern können, das rund um die Hotel Pools statt findet aber um halb zehn geht die Musik plötzlich aus. Die Staatsobrigkeit hat den Stecker gezogen da so unverantwortliches Feiern in Zeiten der Pandemie ihr doch zu weit geht.
      Am Geburtstag spielen wir Bowling und genießen auch ansonsten einen schönen 12. Geburtstag Madlins.
      Erst 2 Wochen später verlassen wir Tarija mit einem weitgehend reparierten Kleinbus.

Vom Chaco in Boliviens Berge

December 22, 2021 in Bolivia ⋅ ⛅ 22 °C

Nach einer dreistündigen Fahrt erreichen wir die Grenze Paraguay/Bolivien. Es dauert lange bis die etwas verschlafenen aber freundlichen Beamten uns und unser Auto die Einreise genehmigen aber letztendlich dürfen wir mit Stempeln und Dokumenten versehen weiterfahren.
      Das flache Chaco zieht sich auch noch nach Bolivien aber nach einiger Zeit sehen wir in der Ferne die Berge auftauchen und freuen uns.
      Wir übernachten in der kleinen Stadt Villamontes am Fuß der Anden und fahren am nächsten Tag auf einer abenteuerlichen Straße in das beeindruckende Gebirge.
      Nach ca. fünf Stunden erreichen wir Tarija eine etwas größere Stadt auf knapp 2000 m Höhe, um einige Tage zu verweilen und unsere Körper langsam an die Höhenlagen zu gewöhnen.
      Der Kontrast zu Filadelfia, der Stadt im Chaco die wir erst vor zwei Tagen verlassen haben, könnte nicht größer sein. Hier gibt es enge teilweise steile Gassen, in denen sich hupende Autos und ein Gewirr aus unterschiedlichen Menschen drängen, dort zogen sich breite Straßen mit wenigen Autos und kaum Fußgängern durch die Ebene.
      Tarija könnte, wenn man von den vielen indigenen Verkäufern und Bettlern absieht auch eine Stadt in den hügeligen Regionen Südeuropas sein. So findet man hier neben den vielen armen Menschen auch schicke Cafes, Restaurants und Theater in alten aber gepflegten Gebäuden.
      In unserem Hostel treffen wir auf ein internationales Publikum.

Wijn proeven: Campos de Solana

January 28, 2015 in Bolivia ⋅ ☀️ 23 °C

Onze eerste stop op deze tour is een grotere wijnproducent geaffiliëerd met een van de volgende stops: Casa Real. De wijn was van zeer degelijke kwaliteit, had alleen graag wat meer verschillende versies gedegusteerd ;-).

Btw. Wel vreemd om zo een wine tasting te doen vanaf 's ochtends vroeg :-), maar blijkbaar is dat meer populair bij de Bolivianen.

FF Pinnen

February 26, 2010 in Bolivia ⋅ ☁️ 20 °C

Tja...we hadden de keuze uit Potosi of Tarija...en we kozen voor Tarija omdat daar lekkere wijn en kaas is. We moesten Tupiza verlaten om geld te pinnen in een grotere stad...want er was echt geen mogelijkheid om geld te halen in dat dorp. We hadden buskaartjes gekocht voor de nachtbus naar Tarija...de enige mogelijkheid...en zouden gisteravond om 20.30 uur vertrekken....jaja, zouden.....het regende zoooo verschrikkelijk gisteravond dat de bussen niet meer reden. Dus konden we weer terug naar ons hostel en konden we onze kamer nog een kort nachtje huren want om 7.30 uur zouden we het opnieuw proberen. We lagen er al vroeg in...en waren er ook al weer vroeg uit.....en het regende nog steeds. Maar de ¨bus¨ ging.....tot op de velgen afgeladen....stampvol, op sommige rijen van twee stoelen zaten drie mensen....alles nat en beslagen....een lekkend dak.....maar, met nieuwe banden, vrolijke muziek en een frisse ochtendgeur...
      Net het dorp uit stonden we al stil....graafmachines moesten er aan te pas komen om de een rivierbedding droog genoeg te leggen om er weer doorheen te kunnen rijden. We waren blij dat we niet bij nacht waren gegaan want de route is heftig....door diepe kuilen....door sterke stromingen....langs hele diepe afgravingen over smalle paadjes....hier en daar al wat wegdek weggespoeld....en onderweg een dubbeldekker van een andere maatschappij tot over de assen vast in de modder en iedereen een hele lange pauze. Ook wij moesten een uurtje wachten omdat een grote oplegger de bocht iets te kort had genomen...of de bocht ingegleden was....anyway, hij zat muurvast. Er moest een andere vrachtwagen aan te pas komen om hem los te trekken....en vervolgens moesten wij al glijdend over hetzelfde stuk. Al met al kwamen we twee uur later dan ¨gepland¨ in Tarija aan. We hebben gelijk buskaartjes voor de terugreis gehaald...helaas weer een nachtbus....we hopen dat het nog gaat regenen op zondag!!
      Wel waren we blij onze pas in een gleuf te kunnen duwen en veel Bolivianos te kunnen tappen!!!
      Vervolgens zijn we eens flink uit eten geweest....we waren alleen niet meer dan 1 euro kwijt aan eten...en 1 euro aan een koude bebidas....en onze kamer was ook al zo duur, 8 euro.

Wel een lekkere snelle PC trouwens...en een snelle verbinding!!

Tarija

January 25, 2019 in Bolivia ⋅ ⛅ 29 °C

Inzwischen bin ich in Tarija angekommen und blicke auf sehr schöne Tage in der Pampa von Rurrenabaque zurück.
      Die Flussfahrt, das Baden mit den Delphinen und die plötzliche Begegnung mit einem Kaiman waren die Highlights dieser Tour.
      Nun werde ich ein paar Tage in der Weingegend Boliviens verbringen und die nächste Reiseroute in Argentinien planen.
      Hier in Tarija hatte ich Gelegenheit zu einem Ausflug zu den „Cascadas de Coimata“, eine Abkühlung durfte natürlich nicht fehlen.
      Einen Tag später war die „Ruta del Vino“ am Programm, mit der Besichtigung der bekannten Botega Kohlberg;
      danach ging es mit einer 10-stündigen Busfahrt weiter nach Salta, Argentinien.

Journey P.5 - Tarija

November 24, 2012 in Bolivia ⋅ ☁️ 17 °C

After some days in Tupiza without any green nature, it was a pleasure to spend some time in Tarija. This area is well known for wine and is one of the richer cities in Bolivia. We did some wine tasting and spent some time in bars and clubs. And of course we discover the city for nices places.Read more

Tarija, Tarixa, TJA, タリハ, ტარიხა, 타리하, Taricha, Тариха, Таріха, تاریخا, 塔里哈