Mehika 2018

• 9.8kkilometers
  • 9.2kkilometers
  • Day 1

Dan 1 - Bienvenido a Mexico

April 22, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 25 °C

...dolgopričakovani odhod v Mehiko je končno tukaj. Vmes je bilo še malo potovalne vročice, dvomov ob novicah kako je Cancun nevaren, koliko so jih ubili itd...ampak, tudi v Portorožu se menda po novem streljajo mar ne?...

Malo pred drugo uro zjutraj odrinemo proti Benetkam, kjer nas British Airways dostavi v London Heathrow. Karta je bila ugodna, catch pa v tem, da smo morali v Londonu menjati letališče, iz Heathrowa na Gatwick. Vesel sem, da nisem “šparal” in naročil National Express bus kart, saj verjetno danes ne bi bili v Mehiki. Po malo brskanja sem naročil Hummingbird prevoz, privat, ne sicer najbolj poceni, ampak voznik je bil točen in če ne bi pravočasno uporabil vseh trikov stranskih poti, bi nas promet v Londonu obdržal na cesti in bi zamudili letalo. Bilo je blizu :), ampak zaslužil je tistih 70 GBP, ker nas je 30 minut pred boardingom za Cancun dostavil na Gatwick. Pot, po kateri bi šel bus, bi trajala zaradi zastoja cca 45 min več.

Po vkrcanju na letalo za Cancun lahko po 10 urah rečem samo to, da lahko prvič pohvalim hrano na letalu, British Airways so oddelali dobro. Filmi na letalu so tudi super in praktično, če zanemarimo sedem ur časovne razlike, smo po skoraj 24 urah na poti, prispeli v Cancun. Tudi tukaj smo si uredili prevoz, Happy Shuttle Cancun...odlično, vse kot so napisali, čakali, oddelali, v avtu dobili lastno hladilno skrinjo z vodo, pivom, soki...pot iz letališča je trajal cca 20 minut in tukaj so se začeli prvi vtisi.

Cancun je pač očitno party mesto, resort do resorta, lokali, trgovine, vse raztegnjeno na t.i. Zona Hotelera. ( po zadnjih 14 mrtvih na cestah Cancuna sem nas iz centra mesta prestavil v malo bolj turistično okolje). Hotel v katerem smo, je predelan trgovski center v hotel, trgovine bivše so zdaj hotelske sobe, vse čisto, zanimivo, brez pripomb.

Po nujni osvežitvi še na krajši sprehod in prvo mehiško večerjo, saj smo bili malo lačni. La Casa Tequila je restavracija, ki nas je kar dobro olajšala za prvo izkušnjo, ampak bili so mariachiji v živo, bila je tequila, Margarita, quesadilla, tacosi, chimichanga...hrana top. Utrujenost nas je morda prehitro odnesla nazaj v hotel in potrebno je spanje. Buenas noches

• Day 1

Dan 2 - Cancun

April 22, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Dobro jutro, ura je 5 zjutraj tukaj in ne moremo spati :) malo še časovna razlika dela, ampak do jutri bo vse ok. Kaj smo se še naučili včeraj, ne menjati denarja na letališču, USD kupijo za 14 MXN po dolarju, v mestu po 17 MXN po dolarju.

Čakamo na sonce in potem nas čaka raziskovanje Cancuna. Ob 6 smo šli v Oxxo (market kao), je 24 ur odprto, po kavo, vodo, zunaj še kar mrak :) po kavici mali sprehod in potem na zajtrk v hotelu, 12 EUR za 3 osebe, “all you can eat”, dobro, poceni.

Vsesplošna obsedenost s “Soy Luna” nas seveda danes prvo vodi do znaka Cancun :) Peš do avtobusne postaje, ki so praktično povsod, cena je 12 pesotov, kar je cca 60 centov na osebo. 11 km je do tja, praktično na koncu hotelske zone, zraven Playa Delfines, ikonični napis Cancun. Ljudje dejansko stojijo v vrsti, da se slikajo, vendar smo mi napis brez ljudi našli tudi na plaži. Več kot 7 km peščene plaže, resort do resorta, leguani se sprehajajo mirno kar po plaži in pločniku. Sonce je izredno močno, vlage cca 84 %, lepo kuri, ampak je prijetno, ker cel čas piha iz morja. Na koži se bo poznalo zvečer verjetno :)

Ujamemo bus do La Isla, komercialni del hotelske zone Cancuna. Pivica ena tu, tam, malo sprehod, kosilo in še nazaj do “mestne plaže”, turkizna barva, beli pesek...res lepo. Sprehod se po “stripu”, kjer so vsi nočni bari, diskoteke, show bari, mora biti pestro tukaj ponoči. Po aktivem dopoldnevu si punci privoščita jacuzzi kar v hotelu, sredi hotela :) . Cancun je sicer zanimiv, v hotelski zoni je kot v kakem Miamiju, vse prilagojeno za turiste in tudi cene so temu primerno malo višje. Cocktaili so cca 8-9 USD, kar je kar normalna cena, hrana je sicer povsod dobra, jaz sicer bolj čakam bolj pristnost ulic, kot pa Hooters in podobno. Pričakujem, da se bo poraba spustila, ko se bomo premaknili drugam. Tako pač je, pa tudi napitnine so tukaj obveza, ne gre mimo tega, dejansko pričakujejo, čakajo na napitnine in te celo opozorijo na to, da račun ne vsebuje napitnine. Pričakujejo pa nekje med 15-20 % napitnine na račun. Ni to Azija :)

Malo si spočijemo in zvečer še sprehod, nežna večerja in spat. Jutri se odpravljamo baje v raj, Isla Mujeres.

• Day 2

Dan 3 - Cancun - Isla Mujeres

April 23, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Buenos dias, dan za prvi premik. Še en zajtrk v Cancunu, zapremo torbe in na prvi avtobus do Playa Tortugas, kjer je en izmed pomolov, kjer Ultramar trajekti vozijo na Isla Mujeres. Pridemo ob 8.45, tri povratne karte so 54 USD in ob 9 se vkrcamo na trajekt. Simpatični pomol v lesu, katamarani, jadrnice, turkizna voda, kot scena iz filma Banana Joe :)

Vožnja traja dobrih 20 minut in že smo v raju, bela mivka, palme, slikovito, barvito Karibsko mesto. Glavno prevozno sredstvo tukaj je golf avto, ki si ga bomo sposodili jutri in raziskali cel otok. Torbe pustimo v hotelu, saj soba še ni bila pripravljena in se sprehodimo pa uličicah do Playa Norte, kjer se usedemo in gledamo v ta rajski prizor. Kasneje se sprehodimo še po središču mesta, do Playa Central, kjer gledamo drugi rajski prizor, Corona pivce, sladoled za 50 centov in tako počasi mineva čas. Poskusimo tudi Bahama mama cocktail in ugotovim, da je najboljši Bahama mama izključno na Saliju, Dugi otok v Maritimu :) Nihče ne oddela Bahame mame kot Tarzan in Žiki :)

Zanimivo je, da je Mehika, vsaj kar smo dosedaj videli, izredno čista. Isla Mujeres je povsod čisto, nikjer cigaret na tleh, enako velja več ali manj tudi za Cancun. Kaj nas še čaka bomo videli, ampak je zanimivo. Po odličnem kosilu v Lola Valentine restavraciji se končno nastanimo v sobo, malo počitka,....ki je trajal tri ure :)

Večerni sprehod po ulicah, Maya show na ulici, večerja, koruzni sladoled in spanje. Jutri nas čaka raziskovanje celotnega otoka z golf avtom in karibsko morje.

• Day 3

Dan 4 - Isla Mujeres

April 24, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Dan za raziskovanje Isla Mujeres. Spanje nam ne gre preveč in smo spet zgodnji. Po zajtrku v hotelu skozi prazne uličice še na kavo in potem ob 9, ko odprejo pisarne, želimo najeti golf avto. Ni problema pravijo, vozniško prosim....in nastane šok in tišina. Nihče od naju je nima....ko sem se že razočaran hotel vdati v usodo, omami tequile in piva, situacijo reši Jasmina, ki se odpravi k drugemu ponudniku najema golf avtkov, pove da nima vozniške in mirno človek reče, da bo potni list tudi v redu. “Ta-da” :)

Bravo draga, in že smo na golf avtku in ga pičimo po otoku. Cca. 7 km dolg je Isla Mujeres, prvo seveda pogledat želve, akvarij Tortugranja, malo, luštno...od malih pa do velikih želv, tudi belih želv si z zanimanjem pogleda Eva, in že vozimo naprej. Mimo delfinarija, cene so cca 340 USD za tročlansko družino, za 40 min z delfini. Ni šanse. Pičimo dalje, na Punta Sur, skrajni južni del otoka. Krasno, v daljavi panorama Cancuna, turkizna barva morja, sonce, legvani,....

Vse je super, ampak sonce je tukaj neverjetno, močno, dejansko smo pokriti, namazani s faktorjem “99”, pa še kar vsak dan čutimo nekje da je sonce šlo skozi, nas malo oplazilo, ali celo da smo dobili že barvo...noro kaj sonce tu dela.

Otok prevozimo skoraj dvakrat, vmes pa še na odlično kosilo. Težko bi rekel, da smo do danes kjerkoli slabo jedli, vse odlično in okusno, zanimivo pa, da hrana zaenkrat ne morem reči, da je pikantna. Sam bi si želel, da bi bilo kaj malo “jače” :)

Po kosilu je čas še za plažo, Playa Norte...beli pesek, palme...kaj reči....najdemo si prostor v senci palm in si privoščimo malo karibskega morja. Čas je, da moramo vrniti golf avto in nazaj v hotel, da se ohladimo, spočijemo in postanemo lačni za večerjo. Danes spet poskusimo kaj novega.

• Day 4

Dan 5 - Isla Mujeres

April 25, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Danes je dan za užitek in počitek. Ostali bomo kar znotraj središča, se kopali malo na Playa Norte, malo na Playa Central. Jutri nadaljujemo potovanje, zato si bomo danes privoščili prost dan, z dosti sonca in morja in dobre hrane.

Sicer so prvi vtisi super, zaenkrat vse brez težav. Napram kjerkoli v Aziji je Mehika občutno dražja, cene so v bistvu skoraj podobne našim. Povprečno se giblje za nas tri kosilo ali večerja s pijačo med 20-40 EUR. Malo dviguje porabo tudi praktično obvezne napitnine med 15-20%, čeprav si jih ne obračunajo povsod, pričakujejo pa jih. Kava me ne prepriča, (Vietnamska je še vedno top), cocktaili v Karibskem raju se mi zdijo nežni, upal bi si trditi, da sem boljšo Margarito pil v Ljubljani v Joe Peñasu kot tukaj, je pa res da si je ne naročamo povsod, ker je cena cca 100 - 150 pesotov, ker je cca 7-9 USD. Niti ni malo, če je potrošnja dobra :)

Povsod je treba hranit račune, slipe od plačil s karticami, v bistvu povsod no, ampak tukaj je izrazito. Plačal hotel, dobim potrdilo, gremo na kosilo, čez dve uri nazaj, reče da se ne spomni da smo plačali, da mora preverit. Potrdilo v mojih rokah mu osveži spomin in vse je ok :)

Skratka, po zajtrku na plažo, senca in kopanje, ko je postalo sonce premočno smo se prestavili na kosilo, simpatična “konobica”, poceni, tacosi, 2x enchilladas, quessadilla s škampi in pijača, cca 14 EUR. Se najde.

Popoldne spet plaža in sončni zahod na obali, večerja in pakiranje, jutri s trajektom nazaj v Cancun in z avtobusom v Merido.

• Day 5

Dan 6 - Isla Mujeres - Cancun - Mérida

April 26, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Čas je, da se poslovimo od Isla Mujeres. Po zajtrku na trajekt in proti Puerto Juarez, mestno pristanišče Cancuna, ki ni v hotelski zoni. Pristanemo in se odpravimo proti Cancun downtown, po poti ujamemo avtobus, ki se malo vozi še po ulicah Cancuna, ki kažejo čisto drugi obraz kot turistom prilagojena hotelska zona. V bistvu sem vesel, da smo se prestavili v hotelsko zono, saj že ob 9 zjutraj podoba malega kaosa v mestu ne daje preveč dobrega občutka. Preden smo prišli so se baje malo streljali kar v hotelski zoni baje, dva na vodnih skuterjih naj bi streljala na nekoga, nič se ni zgodilo. Včeraj pa naj bi spet našli par mrtvih. Dejstvo je, da je to vse povezano z drogo in baje najbolj nevarno naj bi bilo v četrti El Crucero v Cancun downtown, kjer nismo bili niti blizu. Vse tukaj je ok, ljudje so prijazni, verjetno se tudi napihuje malo, ker nočejo zida plačat :), ampak občutek je vseeno neprijeten, ko veš, da se to dogaja relativno blizu.

Kakorkoli, starši bodite pomirjeni, na ADO avtobusni postaji kupimo karte za Merido in ob 10.00 uri že sedimo na udobnem avtobusu in se od Cancuna poslavljamo. Karte so cca 40 EUR za nas tri in po dobrih štirih urah vožnje pridemo v Merido. Lepo in prijazno kolonialno mesto. Ko izstopimo iz avtobusa nas pozdravi izjemna nevihta, ki v praktično 10 minutah poplavi mesto. Taxi do hotela stane 40 Pesotov, kar je dobra 2 USD. Očitno je, da so cene tukaj drugačne. Taxi nas preko poplavljenih ulic pripelje in na momente tudi prepluje do hotela Reforma. Soba z visečo mrežo, pred vrati pa bazen. Odlično.

Po osvežitvi se odpravimo iskati hrano. La Negrita cantina je baje najboljša lokalni bar, najdemo, notri pa nas ne pustijo, ker je za 18+ populacijo. Verjamem, da je dobro vzdušje, ampak po videnem je to za žur, dejansko ne z otrokom :) Kasneje najdemo odlično restavracijo z lokalno hrano, Empanadas s sirom, Fajitas s piščancem, odličen zrezek, odlično. Pa tudi cene so tukaj občutno nižje, saj za tri glavne jedi, dva piva, dve coca coli, piña colada in sladico plačamo cca 25 EUR. Ni Azija, je pa dobro in ugodno.

Zatem se odpravimo še do katedrale in parka v središču mesta, golobov skoraj kot v Benetkah, mesto živi, prijazni ljudje, vsak vpraša od kod smo in nam hiti razlagat kako je danes Fiesta Maya v parku, kako dolgo so odprte katedrala, mestna hiša itd, informacije kar letijo. Malo utrujeni od poti se odpravimo nazaj v hotel, kopanje v bazenu in počitek. Jutri bomo mesto spoznavali cel dan.

• Day 6

Dan 7 - Mérida

April 27, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 25 °C

Pa smo praktično na polovici. Zajtrk v hotelu, kopanje pred izhodom v mesto. Danes raziskujemo mesto in z avtobusom se odpravimo na panoramsko vožnjo. Mérida je baje najbolj čisto in varno mesto v Mehiki. Vidimo parke, v katerih je povsod gratis internet, “quintas” - vile v privat lasti, kot jih vidiš v ekskluzivnih mehiških “žajfnicah”, moderno Majansko arhitekturo, hotele kot iz pravljice itd. Vozimo se po ulicah in vidimo blišč in tudi bedo, kot povsod po svetu.

Ko se vrnemo v center, se odpravimo še na njihove tržnice. Povsod ogromno ljudi, ulice skoraj preozke, tako za pešce, kot tudi za avte, na tržnici pa tekstil, hrana, sadje, pisano. Tacos dobis tukaj za 15 pesotov, kar je manj kot 1 USD, tukaj jedo domačini in ne smeš se preveč obremenjevati s čistočo. Zapravimo malo denarja, premagujemo jezikovne ovire in sporazumevanje, nato pa se največji vročini umaknemo pred bazen.

In ko se počitek konča in pustimo doma balast fotoaparata in kamere, gremo še enkrat v središče dogajanja, trgovine, tržnice.Barve vsepovsod, vsaka trgovina ima svoj velik zvočnik in na polno nabija glasbo in vabi stranke, mali kaos :) Je pa zanimivo, pisano in pestro, sprehodimo se dobre štiri bloke, obredemo trgovinice, stojnice in nakupimo par suvenirjev, nato pa na večerjo. Nasproti hotela je gostilna Aroma, nič posebnega, cocktaili pa so dobri. Pogrešam Chilli con carne, do danes ga še nisem našel nikjer. Dan se konča, večerno kopanje in spanje, jutri pa izlet v Kabah in Uxmal, Majanska pot se začne jutri.

• Day 7

Dan 8 - Kabah in Uxmal

April 28, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Dan za izlet in po zajtrku nas pridejo iskati za izlet v Kabah in Uxmal. Majanska mesta v bližini Méride. Vodič Gabriel je izredno zanimiv, izvemo marsikaj novega. Yucatan kot polotok je cel raven praktično, na celem polotoku je več kot 7000 cenotes, t.i. naravni bazeni pod površjem, samo v državi Jukatan jih je od tega 4000. Dobro uro vožnje od mesta prispemo do ruševin Kabah. Povsod legvani in vročina, do 37 stopinj se je danes povzpela temperatura. Ruševine izredno lepo ohranjene, še bolj pa je zanimivo kar smo izvedeli. Maji v bistvu ni pravi izraz za ljudstvo, prav je Olmecas. Ko so prišli španski konkvistadorji so zaradi problemov pri sporazumevanju poimenovali nativno prebivalstvo Maya. Ker v majanskem jeziku “Maya” pomeni “ne razumem”. Ko so Španci hoteli govoriti z ljudmi, so jim le ti odgovarjali “maya”, in tako so Španci mislili, da je to njihovo ime, dejansko pa jih niso razumeli nič.

Prav tako baje cca 42 % ljudi na polotoku Yucatan še govori pravi majanski jezik, kar je v bistvu impresiven podatek. Izvemo za majanske izraze, da so verjeli v samo enega boga, ki ga je tvorila sveta trojica, izvemo da so bili visoki med 120 cm in največ 150 cm, da je bil lepotni simbol to, da so škilili in so zato že otrokom dajali na nos školjko, da so škilili. In tudi to, da so otrokom deformirali lobanje, zaradi njihove predstave kako in kaj je lepo, da so imeli podolgovate lobanje, velika ušesa, malo “potegnjene” oči, “orlovski” nos in velika usta. Ko se sprehodimo skozi Kabah, se odpravimo proti Uxmalu. Na polotoku Yucatan so tri največje arheološke zapuščine Majev in sicer Uxmal, Tulum in Chichen Itza, ki je tudi eno izmed sedem čudes sveta. Seveda je teh piramid ogromno, te tri štejejo med največje in najlepše.

Pridemo v Uxmal, ki je resnično krasen. Tu izvemo še več o zgodovini, o tem, kako so igrali igro z žogo, ki so jo igrali 14 najboljših igralcev, ki se je igrala samo z komolci, boki in koleni. Samo kapetan ekipe je lahko prijel z roko in samo on je lahko dal gol, ki je predstavljala okrogla luknja na zidu. Zmagovalci so izmed sebe imenovali novega visokega svečenika, poraženci pa so izgubili vse, status, družine in so jih degradirali v skrajni najnižji nivo v družbi, kar je veljalo tudi za prihodnje generacije. Bi rekel, da ni bilo dobro izgubiti, so se pa baje sami odločali ali igrati ali ne, kot da greš pri pokru all-in. V Chichen Itzi pa so baje zmagovalcem, kapetanu odrezali glavo, kar je pomenilo največjo čast zanj in njegovo družino.

Sicer je zmotno, da naj bi Maji masovno žrtvovali ljudi, vsaj ne na Yucatanu, edino se naj bi to dogajalo v Chichen Itzi, sicer pa bolj na Teotihuacanu, blizu Mexico citya.

Po vse izčrpnih informacijah smo imeli še čas za pohajanje po Uxmalu, po vročini 37 in le malo sence pa smo se počasi umaknili v senco in kasneje še na kosilo. Ura vožnje nazaj v Mérido in že smo spet pri našem bazenu in osvežitev. Zvečer ob osmi uri je baje na Grand Plaza ravno danes še show, “ the ballgame” kot so jo igrali Maji. Baje bo ogromna gužva, bomo pogledali morda, smo čisto blizu.

Večerja še danes v Méridi, jutri pa odhod proti Tulumu.

• Day 8

Dan 9 - Mérida - Tulum

April 29, 2018 in Mexico ⋅ 🌙 26 °C

Adios Mérida in po kopanju v bazenu na avtobusno postajo. Taxi poceni, 50 pesotov do postaje, tam pa nam povedo, da je avtobus ob 10.40 poln in moramo čakati na naslednjega, ob 12.40. Prestavimo se v lokal preko ceste, pa malo pred postajo, pa malo v postajo...nekako minejo dve uri in končno smo na poti v Tulum.

Štiri ure traja vožnja, vmes še postanek v Valladolidu, vmes še naliv in malo drugačen obraz Mehike po poti, kot ga kaže Cancun ali Isla Mujeres. Ljudje res živijo skromno, revno. Prispemo v obmorski Tulum, malo mesto, ki pa kaže znake življenja. Hotel Central Station imamo dobesedno dva koraka na desno ko stopimo iz avtobusne postaje, soba je prostorna, velika, imamo celo teraso s pogledom na glavno ulico...in ne, ni preglasno...zaenkrat ne.

Ker smo bili pozni se odpravimo samo na potep po mestu, malo se razgledamo in obredemo, dve simpatični gostilni s super hrano. Druga, cenejša, mnogo cenejša je očitno lokalna scena, saj je hrana poceni, pa še ljudje plešejo na ulicah poleg, glasba, fiesta :)

Torej, tequile s črvom še nisem videl nikjer, prav tako še nikjer nismo našli “chilli con carne”, povsod pa imajo testenine in lasagne...

Do sedaj več ali manj, kjerkoli smo bili dela internet povsod dobro in hitro, kar je zelo pohvalno in Mehika ima tak nek sproščen pridih, upam, da tako ostane do konca našega potovanja. Jutri raziskujemo naprej, ostanke piramid, plaže, morje...

• Day 9

Dan 10 - Tulum

April 30, 2018 in Mexico ⋅ ☀️ 28 °C

Kako nam letijo dnevi...spimo dalje, saj imamo življenje v mestu Tulum bolj na “easy”. Preko ceste gremo na odličen zajtrk, jajca “rancheros” probam še jutri. Takoj po zajtrku pa s taksijem (100 pesotov) do plaže in majanskih ruševin. Prvo si ogledamo ruševine (vstop 70 pesotov), sicer ne tako impresivno in veliko kot Uxmal, kljub vsemu pa zaradi bližine morja krasno. Cel čas lepo pihlja iz morja, “kulisa” iz nekih davnih časov pa je impresivna. Povsod okoli nas leguani, nosati medvedki in truma turistov :). Dobri dve uri porabimo da se sprehodimo skozi vse in poiščemo najboljše kadre, nakar se peš odpravimo na cca 300 m oddaljeno plažo.

Palme, beli pesek, sinje morje...res lepo. Malo preveč je sicer morske trave in alg nanosilo na obalo, kljub vsemu je pa prizor božanski. Kar ne morem reči za cene kjerkoli vzdolž plaže. Noro. Tulum je sicer ena izmed najljubših destinacij zvezdnikov iz Hollywooda, najboljši resorti seveda, ampak očitno več ali manj vsi lokalo ob plaži mislijo, da imamo vsi neomejen budget :) Navadne testenine cca 250 pesotov, cocktail za 200 pesotov, enchillada za 360 pesotov...samo par primerov norih cen in ko nam postane najbolj vroče, se odpravimo nazaj ohladit. Potem pa na kosilo in sicer najdemo lokal “Burrito Amor”, kjer lahko mirno rečem, da smo jedli najboljši burrito do danes. Burrito z svinjino in ananasom, burrito s škampi, z govedino, kurjimi prsi, vsi zaviti v palmin list, da ostanejo topli in sočni....cena med 95 in 120 pesotov. Vrhunsko res.

Ne čudimo se, da je 80% ljudi tukaj okroglih, pri vsej tej hrani, siru itd, ne more biti drugače :)

Zvečer še mali sprehod, koruza na palčki, tudi super, namazana z limeto in soljo. Lažja večerjica in spati, jutri imamo v planu plavanje v Gran Cenote. Piramido Coba bomo spustili, cena, ki jo hočejo za izlet je praktično ista ali večja kot za Chichen Itzo, ki nas še čaka, tako da bomo raje to spustili.