Costa Rica
Quebrada Cristalina

Waterval part 2

July 18 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Wat een stress hebben jullie neem ik aan, een hele dag niks van ons gehoord. Klopt mijn telefoon was een tikkeltje verdronken. Ook opeens in de eerste persoon praten wat een verandering. Nee. We gingen op donderdag een scooter huren, want we wilde naar de Nauyuca watervallen, de zelfbenoemde mooiste watervallen van CR. We kregen een mooie roze scooter en gingen op pad. Het ontbijt hadden we nog zelf gemaakt dus dat hoefde we niet te halen. De rit duurde ongeveer anderhalf uur. In het begin reden we nog op de snelweg maar dat werd ingewisseld voor kronkelende bergwegen. Vanaf de parkeerplaats van het park was het nog een tocht van 4km naar de watervallen. Het was een pittige tocht met niet maar 7 heuvelen wat de vierdaagse lopers hadden maar wel een stuk of 10 en dan heel erg stijl. Bij het eindpunt had je 2 watervallen, de grotere upper watervallen waar je alleen foto's mocht maken en de beneden watervallen met een zwempoel. Na even gezwommen te hebben begonnen we aan de terugtocht. Na nog geen kwartier te hebben gelopen begon het al te onweren. De paden werden gladde modder paden. Onderweg zagen we wel opeens heel veel dieren, een ara, wat aapjes, een agouti (een soort hamster) en een groep bruine hokkos. Bij de parkeerplaats begonnen we met het spannendere gedeelte, met de scooter stijlen wegen op en af met een glad wegdek. We stopte bij het dichtstbijzijnde stadje om wat te eten. In plaats van de rijst met bonen gingen we voor een Aziatisch restaurant. Helaas werd het ondertussen donker en begon het harder te regenen. We moesten er een keer aan geloven, dus stapte we op de scooter. Weer op de snelweg (wees gerust je mag hier maximaal 80 op de snelweg, meestal 60) waar reusachtige vrachtwagens steeds ons wilde inhalen, vaak met luid getoeter. Onderweg zagen we een enkele motorrijder, dik bepakt in regenkleding, die dan waarschijnlijk dachten dat we gek waren in onze hemdjes. De regen leek een soort hagel en begon echt pijn te doen aan de armen. Na een uur helse regen kwamen we in onze stad aan en ja hoor het stopte ineens met hard regenen. We gingen nog even naar de winkel voor een chipje en een maïzena cake, voor dat we terug gingen naar het hotel. Daar namen we nog snel een duik in het warme zwembad voordat we onze tassen gingen pakken voor de reisdag erna.Read more

Eindeloos reizen

July 19 in Costa Rica ⋅ ⛅ 26 °C

Waat zo snel achter de ene nog een pinguïn, wat een bofkontjes zijn jullie. Vandaag gingen we weg uit Uvita, helaas dus niet de walvissen gezien oftewel we moeten een keer terug. We wilde om half 9 de bus naar San José pakken zodat we nog een beetje vroeg in La Fortuna aankwamen (met vroeg bedoel ik dan 10 uur later). De scooter brachten we snel terug en we pakte de taxi naar het busstation. Daar kwamen we erachter dat de eerste bus pas om half 11 vertrok. Wij balen en maar wachten. Ondertussen was dus Simons telefoon verzopen dus alleen Luna kon iets opzoeken. De bus naar San José duurde 5 uur. In San José moesten we van de ene kant naar de andere kant met de taxi. De taxichauffeur zei steeds dat we niet naar La Fortuna konden want de bus rijd maar 1 keer per dag. Dat klopt maar dat is de directe bus, een indirecte bus rijd wel vaker. De chauffeur geloofde dat niet en belde zelfs iemand die ons moest uitleggen dat we het beste hier konden blijven. Op het busstation aangekomen vertelde een aardige oude bewaker welke bus we moesten nemen. De bus naar Ciudad Quasapa, onze tussenstop, leek eindeloos te duren. Het was 90 km vanaf San José maar het lukte m om langer dan 4 uur onderweg te zijn. Op de telefoon volgde we de route en het schoot maar niet op. Om 8 uur waren we er eindelijk. In Ciudad Quasapa moesten we nog een lang halfuur wachten tot we de bus naar La Fortuna in konden. Die rit duurde maar anderhalf uur. Voor ons zat een man die om het halfuur even moest ruiken aan een dollar biljet en dan een groot blik bier opende, soms nog even zijn wiet bekijken en vermalen. Vanaf het eindpunt liepen we nog 10 minuten tot het hotel. Eindelijk hadden we weer een warme douche die niet uit 1 straal bestond, eindelijk weer ramen en gordijnen. We plofte neer op bed en zzzzzzz. We hebben precies 1 foto dus alsjeblieftRead more

Vulkaan en tour

July 20 in Costa Rica ⋅ ☁️ 28 °C

De eerste echte dag in La Fortuna begint met een ontbijtje in het hotel, met uitzicht op vogels en de Arenal vulkaan. Na het ontbijt gaan we even wat regel dingetjes doen, zoals kijken naar een transfer voor als we terug moeten en de boot tour van morgen. Na het regelen maakte we ons klaar voor een wandeltocht in het park van de vulkaan. We stapte in een busje en die bracht ons naar het begin van het park. De echte berggeiten die we zijn namen de moeilijkste route, het pad bestond uit brokken lava gesteente en was niet heel prettig om te lopen op de sandalen. Er stond op een bordje dat er overvloedig wildlife zou zijn maar op de vele muggen zagen we niks. Na al een uur lopen kwamen we weer op het normale pad terecht en gingen we nog meer omhoog. Op het einde van het pad was er een mooi uitzicht op de vulkaan en op het landschap achter ons. De vulkaan is de jongste en meest actieve vulkaan van CR. Na even pauze te hebben genomen begonnen we met de terugtocht. We namen een andere route en ja hoor het begon weer een keihard te onweren. Wie bedenkt er ook om in het regenseizoen te gaan. Gelukkig had Luna een natuurlijke paraplu gevonden. In het park lag een groot meer waar we eigenlijk nog in wilde, maar de kou en het gebrek aan tijd zorgde ervoor dat we niet meer konden. Helemaal nat stapte we de taxi weer in die ons naar het hotel bracht. We gingen direct naar de receptie om te vragen of we nog een nachttour konden doen. Na wat bellen kon dat en direct gingen we op weg. We werden naar het sloth park gebracht waar onze gids Neifryn op ons wachten. Neifryn was echt de jongere Steve Irwin, hij leek echt sprekend op z'n zoon Robert. We gingen op pad met nog een Amerikaanse familie met twee kleine kinderen die veel lawaai maakte en niet konden opletten. We zagen veel kikkers en padden en zelfs een van de gevaarlijkste slangen van CR, waarbij Neifryn echt schrok en ons bijna achteruit duwde. Hij vertelde veel over alles wat ie tegenkwam. Op het einde zagen we nog een rups van meer dan 10cm. Na 2 uur eindigde helaas de tour en werden we naar de stad gebracht. We moesten nog eten dus eindigde we bij een steakhouse waar we een lekker maaltje aten met een vieze cocktail. Het was een soort bloody Mary alleen dan pittig getsie. Dat was de dag weer.
      Even een quizvraagje;
      Neifryn vertelde ons dat slangen communiceren via feromonen. Voor mensen ruiken die allemaal hetzelfde, maar waar ruiken de slangen feromonen naar?
      A) vis
      B) lavendel
      C) plas
      D) vijg
      E) naar Simon na een avond stappen

Die Faultierjagd

August 1, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Wir begannen unseren Tag mit dem Packen unserer Rucksäcke, wobei wir schon sehr schnell geworden sind. Es erscheint uns, dass die Rucksäcke immer grösser, oder der Inhalt kleiner wird. Bei letzterem scheinen die Wäschereien auch Schuld zu sein, da gerne auch Mal Kleidungsstücke verloren gehen, wobei wir schon ein Paar fremde Sportsocken dazugewonnen haben. 😅🙈
      Jedenfalls sprangen wir in den Bus, stiegen einmal um, fuhren an einem See entlang und kamen etwa sechs Stunden später in La Fortuna an. 🚐
      Dort wohnten wir in einem Airbnb, dem „Slothys Cabin“. Sloth heisst übrigens Faultier und diese wollten wir nun endlich sehen! 🦥
      So standen wir am nächsten morgen früh auf und liefen zum Bogarin Trail mit dem Slogan „Sloth, sloth and more sloth“. 🦥🦥🦥
      Wir zahlten 15$ Eintritt und machten uns auf die Suche. Voller Hoffnung und Vorfreude schlichen wir durch den Wald und blickten zu den obersten Ästen der Baumkronen. 🌳 Nach zwei Stunden kamen wir beim Ausgang an und haben kein einziges der zwanzig Faultiere entdeckt. 😕
      Das war etwas frustrierend aber so schnell gaben wir nicht auf. 😌
      Wir machten eine zweite Runde und von einer Gruppe anderer Faultierentdecker mit Guide angelockt, sahen wir das Faultier, zusammengekauert an der untersten Astgabelung.
      Wie wir später erfuhren, bevorzugen die Faultiere eine bestimmte Art Baum und je heisser es wird, desto weiter unten sitzen sie am Baum. In der Mittagshitze die Äste ganz oben abzusuchen macht also keinen Sinn. 💡
      Wir entdeckten noch vier andere Faultiere (drei davon Dank einem Guide), sowie zwei Eulen, Frösche, viele Vögel und eine Baby-Boa.
      Die Eltern der Baby-Boa haben wir nicht entdeckt, obwohl die bis zu drei Meter lang werden können. 🐍
      Wir waren happy, verbrachten den nächsten Tag bei einem Fluss und assen jeden Abend Casado im Soda Viquez (Danke Milena und Manuel für den Tipp).🥰

Pura Vida!

November 30, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 24 °C

Lake Arenal

Selten wird einem am Vortag eine 100 % Regenwahrscheinlichkeit vorausgesagt… Doch tatsächlich gibt es das, und natürlich tritt es auch ein. Bisher hatten wir Glück und tagsüber immer ein paar Sonnenstunden zwischen den monsumartigen Regenfällen in Costa Rica. Unser vorletzter Tag in Costa Rica zeigt sich von einer sonnenfreien Seite.
      Da klar ist, dass wir eh nass werden, können wir uns auch noch eine Portion Wasser aus dem Rio Balsa abholen. Wir machen einen Tagesausflug zum Rafting, und es ist der Hammer! Die Boote werden normalerweise mit 6 Leuten plus Steuermann besetzt, da es aber nicht aufgeht haben wir Riesenglück, sind nur zu viert plus Guide Jason in unserem Raft. Jason fragt uns, ob wir Bock haben auf eine bisschen extreme Abfahrt und steuert uns entsprechend auf wirklich jeden Stein zu.
      Einmal fährt er fast das Raft und Wolf kaputt, als wir voll in einen Baum steuern. Es hat so einen Riesenspaß gemacht und wir wären gern direkt nochmal die 12 km den Fluss runtergestürzt. Überglücklich gibts danach noch köstlichen Kuchen und wir fahren zu einem letzten tollen Campingplatz in La Fortuna. Zelt wird bei Regen aufgebaut, aber darüber schmunzeln wir nach den 12 Tagen Costa Rica nur noch. Pura Vida!

La Fortuna & El salto

December 6, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 26 °C

6-12 de ochtend begonnen met een mooie klim bij het Rain Forest Lodge in La Tigra. Vervolgens naar Fortuna gereden om daar naar het hostel te gaan, de eerste echte dag in Fortuna te beleven. Onderweg kwamen we eerst nog bij El Salto, een riviertje met een touw waarmee je in de rivier kon springen. Na ons kwamen een paar locals wat trucjes doen met het touw, waardoor het gênant was om zelf nog te gaan. In het hostel aangekomen kwamen we bij ons verblijf voor de komende 3 nachten, een leuke tipi, waar je echter je kont niet kan keren binnen. Beetje spelletjes doen bij de bar en naar bed. 👋🏻Read more

Vo Alajuela noch La Fortuna

December 19, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

Nochdem mir üs vode Daniela ond em Bryan verabschedet hend, got üses Pokerspeli mitem Bus los. 🙋‍♀️ Busfahre esch nähmlich tatsächlich chli e Lotterie in Costa Rica. 🔮 Obwohl mer online ganz easy es Ticket chönnt löse, esches ned secher, dass de Bus au wörkli Platz hed - zom Glöck hemmer üs dezue entschede üs erst vor Ort om es Ticket z kömmere, well de Bus hed ned mol meh aghalte do er bereits volle gsi esch. 🫡 Chorzerhand hemmer üsi Route apasst ond send öber Ciudad Quesada gfahre, wommer de Aschlossbus of La Fortuna gno hend. 🧀 D Fahrt esch zwöscheziitlich no om 1h onterbroche worde, well s ufgrond vomne internationale Velorenne e Strossesperrig gäh hed. 🚧 Acho am Ziel semmer einisch meh ufs Grotwohl e Onterkonft go sueche ond bi üsem erste Favorit föndig worde. 💪För de höttig Tag esch nömm vell meh ufem Programm gstande. Nochem Zemmer bezieh, semmer nochli dör s' Drof gloffe ond hend Zuetate förs Znacht kauft. 🍝 E lange Reisetag got somit z'Änd (vo Tör zo Tör 7h). 🚌Read more

Total score

January 2, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 73 °F

We are staying at this cute hotel in La Fortuna. But, the bonus is that it comes with a day pass to use the thermal springs in their sister hotel. So we spent the afternoon bathing in the thermal waters, and it was heaven.Read more

Arenal

February 6, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 20 °C

Min Weg führt mich nach Arenal.

Arenal isch de Vulkan wo vo bis zu paar Johre no aktiv gsi isch. 🌋

Es git do echt viel cools züg zum mache… chan mi gar ned so recht entscheide was i mache möcht.

Erst mol esse denn klappet s‘denke vlt besser

La Fortuna🌋

March 22, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 27 °C

Unseren nächsten Stop haben wir in La Fortuna gemacht, ein Ort an Costa Rica’s bekanntesten Vulkan „El Arenal“. Im gesamten Ort hat man somit einen super Blick auf den Vulkan! 🌋👀

Am ersten Tag sind wir direkt im Nationalpark „Volcan Arenal“ durch den Regenwald gewandert und sind am Ende auf den alten Lavaströmen zu einem Aussichtpunkt gelaufen. Leider war der „El Arenal“ am Tag unserer Wanderung laut den Tourguides „on vacation“, sodass die nahen Wolken uns ein wenig die Sicht genommen haben 🌫. Trotzdem eine coole Wanderung über Lavafelder und Geröll 🐾🪨 Der Vulkan ist zwar seit 2010 inaktiv, wenn man genau hinschaut sieht man dennoch trotzdem ein wenig Rauch hinauskommen💨 Nach der Wanderung konnten wir noch in den Hot Springs „Tabacon“ entspannen 💆🏼‍♀️ Durch den Vulkan hatte das Wasser angenehme 25 Grad, sodass wir hier den ganzen Nachmittag verbringen konnten 😍

Am nächsten Tag ging es zum „La Fortuna Wasserfall“, ebenfalls ein Must-Do in La Fortuna. Natürlich haben wir uns auch in den Pool des Wasserfalls gewagt, das war im Gegensatz zu den Hot Springs eine gute Abkühlung! ☃️☀️

Übernachtet haben wir in einem
      Hostel mit coolen Hängematten und Gemeinschaftsküche. Zum Frühstück gab es Gallo Pinto, ein traditionelles Gericht hier in Costa Rica und Zentralamerika. Eigentlich recht einfach, aber lecker… Reis mit Bohnen, Rührei, Toast und Kochbananen. Generell ist es hier in Costa Rica super teuer und schlägt teilweise die Preise in der Schweiz! Daher waren wir froh über unser gratis Frühstück und haben uns hier von Nudeln, Reis und Früchten ernährt…😂 Zu Timons Enttäuschung kostet eine Tüte Chips oder Käse leider mindestens 6€ oder einfache Müsliriegel 8€ 🥲😂. Einen Latte Macchiato haben wir uns trotzdem mit Blick auf den Vulkansee gegönnt 🤑😇. Von La Fortuna ging es anschließend mit dem Jeep-Boot-Jeep-Shuttle über den Vulkansee nach Monteverde in die Wolkenwäldern ☁️🌲!

Quebrada Cristalina