France
Belvédère

Merveilles bis Refuge de Nice

June 27, 2022 in France ⋅ 🌙 13 °C

Heute begann der Tag mit Gämsen, die am Zelt vorbei galoppierten und mit Frühstück in der Refuge. Um 8 Uhr war Treffpunkt für die geführte Tour zu den Petroglyphen. Mit 5 anderen Leuten bekamen wir die Hintergründe, Geschichten und Fantasien rund um die Felszeichnungen erklärt, die Menschen zu Beginn der Bronzezeit, in römischer Zeit und bis hinein in die Moderne in den Felsen rund um das Tal „des Merveilles“ hinterlassen haben. Bei vielen kann man bis heute nur mutmaßen, was sie darstellen sollen und welche Bedeutung sie hatten. Verbunden war die Tour mit einer unglaublich eindrucksvollen Wanderung abseits der normalen Wege und wir hörten, dass es sehr ungewöhnlich sei, dass um diese Jahreszeit nicht einmal mehr Schneereste liegen! Der Abstieg unseres heutigen ersten Passes sei häufig im Juni nur mit Steigeisen möglich! In der Gegend um Menton (unser Startort am Meer) habe es seit 6 Monaten nicht mehr geregnet!
      Umso wunderbarer, dass heute viele Seen, einige Bäche und auch Wasserfälle unseren Weg säumen und das Geräusch des Wassers im Gegensatz zu den letzten Tagen wieder vermehrt zu hören ist! Der Himmel ist fast den ganzen Tag blau und nahezu wolkenlos, zwischendurch auch länger etwas eingetrübt.
      Die Hitze macht uns heute zu schaffen, als wir gegen 12.30 Uhr den weiteren Weg antreten und zunächst zur Passhöhe auf 2460m aufsteigen.
      Dort erwartet uns ein Steinbock-Weibchen, dass sich ganz nahe heran traut!
      Gämsen und Steinböcke hatten wir heute zuhauf - es war irgendwann schon kitschig 😄
      Ein langer steiler unschöner Abstieg nach der bisherigen Höchstmarke von 2693m forderte viel Konzentration und wir waren froh, gegen 17 Uhr an der Refuge de Nice anzukommen, bei Orangina und Heidelbeerkuchen mit Sahne!
      Die Landschaft rund um die Hütte ist ein Traum! Vielfältig strukturiert, Gämsen und Steinböcke ziehen immer wieder in kurzer Distanz vorbei, eine grandiose Feldkulisse umgibt uns und ein glasklarer Bach sprudelt mit kleinen Stufen durchs Tal…
      Wie gestern ärgern uns die Moskitos, aber das ist das kleinste Übel…

Regnvejrsdag, ulvepark og Roquebilliere

October 9, 2022 in France ⋅ 🌧 14 °C

Vejen op til Boreon er blevet genetableret, og vi havde bestilt en rundvisning i Alpha Parc, som er en ulvepark, der blev etableret i 2004. Den ligger inde i Mercantour Nationalpark, og havde ellers opbygget flere forskellige ulvefamilier i et ret stort lukket område, man kunne besøge, og gå rundt i på egen hånd og opleve ulven i. Men under stormen Alex (og de medfølgende oversvømmelser og jordskred) blev store dele af området raseret, indhegningerne og bygninger forsvandt, og alt personale (dyrepassere m.fl) evakueret længere ned, så ulvene var overladt til sig selv!

Flere omkom og forsvandt. Ulvene var født i fangenskab, og ikke vant til at skulle klare sig selv. En enkelt fandt ned til Saint-Martin, hvor den overlevede et stykke tid i gaderne, hvor folk havde smidt deres kød ud, som var tøet op fra frysere pga. strømafbrydelse! Der var flere historier om ulvene efter oversvømmelsen, men fakta er at ingen af dem overlevede, og parken har nu brugt et par år på at begynde at få genetableret deres bestand, og fortsætte deres arbejde med at bevare den europæiske ulv.

Det var spændende at høre om både dem, og de andre vilde dyr der lever i Mercantour, og som vi jo har set mange af. Man anslår der lever omkring 50-60 vilde ulve i Mercantour, så chancen for at se dem på en vandretur er ikke særlig stor. Jeg ville være glad for bare at høre en ulv hyle, når vi holder parkeret om natten et sted oppe i bjergene, men det er nok heller ikke særlig sandsynligt…

Ellers har det småregnet det meste af dagen, og skyerne har ligget lavt. Vi håber det bliver bedre i morgen, og har flyttet os lidt ned til landsbyen Roquebilliere, hvor vi venter på vandrevejr!

Tågevandring ved Roquebilliere

October 10, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det blev en vandredag i tåge og lave skyer, men vi undgik regn! Vi er nede i et andet klimabælte end det alpine nu, så der er flere og andre blomster fremme, og dufte af timian på vandrestien. Det var også en flok geder vi mødte i morges på vej op, men her er dog stadig også får, og turen gik forbi Vacherie de Roquebilliere, som er en gammel sæter for køer. Jeg tror faktisk, det ville være en ret flot tur, hvis det havde været klart vejr, for vi var oppe i åbent terræn med udsigter, selvom der ikke er høje og spidse toppe lige her. Men med tågen, blev det mest til en “træningstur”, hvor vi holdt standarden med de ca. 15 km. og 1.200 højdemeter. Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/circuit-de…

Vi er nu kørt op til den lille landsby Belvedere, hvor husene ligger helt tæt sammenbygget på en lille udsigtsknold, og så fortsætter vejen ind i dalen Gordolasque, som vi vil ind i i morgen.

Dalen Gordolasque - gemsernes dal

October 11, 2022 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Det er længe siden vi har set så mange gemser (chamois) på en dag, og også været så tæt på dem, som på dagens tur. De må være meget vant til mennesker i det her område, for de flygtede slet ikke, som vi ellers har været vant til. Vi er også i hjertet af nationalparken Mercantour her. Det er sjovt at kunne iagttage dem på så nært hold, for de har sådan nogle fine hoveder, og kan se så nysgerrige ud med deres små fiffige horn. Men sidst på dagen, havde vi bare set så mange, så vi tog ikke flere billeder, og gik bare lige forbi dem!

Det var en rigtig fin rundtur helt inde fra bunden af dalen Gordolasque, op til Lac Autier, Baisse du Basto, forbi en masse søer ned til Refuge de Nice og retur til vores parkering. Og vi spiste frokost på den lille top ved siden af Baisse du Basto i selskab med en ung bouquetin, der havde lagt sig på en sten lige under toppen!

Og så er vi blevet herinde for enden af dalen, til endnu en tur i morgen, hvis skyerne holder sig lidt væk!

Se dagens tur på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-autier…

Le Boreon. Søernes dag. Vandring

September 30, 2020 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Det er den sidste dag i september måned, og vi har talt, at vi har haft 20 vandredage (21 med i dag) siden vi forlod Danmark d. 28. august. Det er dejligt at føle sig i form, at tanken om at skulle gå 1.000 (eller mere) højdemeter opad fra morgenstunden ikke virker uoverskueligt, men bare som en fin start på dagen... “At vandre er menneskets oprindelige bestemmelse...”
      Vi nyder skovens kølighed og ro ad stien op mod Col de Salese. Derfra videre mod Col de Fremamorte gennem sten og med spredte grantræer som eneste vegetation. I passet, hvor vi kigger ned i Italien, beslutter vi lige at tage de sidste 130 højdemeter op til toppen (Cime de Fremamorte 2.731 m). Det sidste stykke er stejlt, og lige før toppen ser jeg et hoved med gevir rage op foran mig. Først tror jeg det er en chamois, men den bliver så roligt liggende, og det er en meget ung stenbuk - meget sød og med et meget lille gevir! Stenbukkene flygter ikke som chamoiserne. De er altid meget rolige og overlegne i deres bevægelser, når de flytter sig! På vej ned forlader vi stien (men finder en lille umarkeret sti), ned mellem en masse små søer. Det er et flot og vildt, stenet landskab, og sjovt når landskabet er til, at man bare kan finde sin egen vej at gå.
      Så vi er stadig i le Boreon. Det er en lille perle, vi har fundet en dejlig skov-parkering og måske får vi en dag mere uden regn!

Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/vacherie-d…

La Madonne de Fenestre. Vandring

September 28, 2020 in France ⋅ 🌙 5 °C

Vi har set Mouflon! Jeg ved ikke engang, hvad de hedder på dansk. Muflon = vildfår?! De ligner meget almindelige får, men hannens farve er lidt som en Chamois, og han har flotte snoede horn. Siden vi så stenbuk første gang, har vores næste ønske været at se mouflon. Nogle steder (Auvergne, Massif Central) er de vist mere almindelige, men her i Alperne og Mercantour er det et sjældent syn, og vi er meget stolte/glade!
      Vi kørte i morges tidlig fra Sospel af en lille bjergvej mod St. Martin-Vesubier. Der er flere nord-syd gående dale i Mercantour med ok veje op igennem, men hver gang man vil flytte sig fra den ene dal til den anden, uden at køre helt ned til Nice, skal man ud på små tværgående veje over små pas, og hvor det næsten ikke er til at forstå, at man har kunne bygge en vej! Men landsbyerne ligger flot, og vi kom nu igennem kastanje-områder, og de er lige ved at være klar til at samle!
      Ved St. Martin-Vesubie drejede vi ind i dalen, der går mod la Madonne de Fenestre, en lille kirke, der ligger for enden af vejen, sammen med et Refugie (lukket) og et Vacherie (en sæter med malkekøer). Her har vi gået en flot tur for 4 år siden i november måned, og nu gik vi en anden fin tur, op til Col de la Fenestre, det danner grænse til Italien. Faktisk kunne man se ned over en del af den store, flade Po-slette, og høje, sneklædte toppe bag den mod nord - De Italienske Alper. Vi gik vide til næste pas (Pas de Ladres), der vender ind mod Frankrig, og derfra videre op på en lille top - Cime de l’Agnellieres, med fantastisk udsigt, og her kunne vi se kysten - Middelhavet, og sågar et skib med kikkerten! Og det var så på vej ned herfra, at der var et par chamoiser, og sørme også to moufloner (en hun og en han) da vi kiggede efter med kikkerten.
      Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-madonne…

Så en hel fantastisk dag her d. 28. Sep. (Jackys fødselsdag!), og nu er vi kørt et lille stykke ned af vejen, og har fundet et plant sted under træerne lige på grænsen til nationalparken, hvor vi har endnu en vandretur liggende klar for fødderne af os i morgen!
      Og så er mit næste ønske at høre en ulv hyle, for Mercantour er jo kendt for sine mange ulve!

Belvédère, Belvedere