Indonesia
Pohtebel

Last day diving

May 25, 2018 in Indonesia ⋅ ☀️ 34 °C

Heute hieß es das letzte Mal aufstehen der Wecker klingelt. Denn heute standen die letzten beiden Tauchgänge in bzw. um Amed herum für uns an! Heute wurden wir sogar überpünktlich abgeholt, 5 Minuten vor der ausgemachten Zeit !! Dann ging es erstmal zur Tauchschule in Tulamben wo wir unser Equipment zusammen packten. Los ging es für uns auf den Wagen und Richtung Kubu, was ein kleines Örtchen ca. 10-15 Minuten Fahrt von Tulamben entfernt ist. Nach unserem kurzen Briefing ging es auf ins Wasser und runter zu unserer ersten Dive Site für den Tag das Boga Schiffs Wrack. Ein tolles Wrack, in das man hinein tauchen kann. Wir begaben uns auf gut 20 Meter Tiefe bis wir an der Spitze des Wracks ankamen. Dort tauchten wir dann bis auf die zweite Ebene hinunter in den Bauch des Schiffes. Es war ein gigantisches Gefühl mit der Taschenlampe sich den Weg zu leuchten und durch das Schiffswrack zu tauchen. Man machte die ein oder andere Entdeckung was sich im Dunkeln so versteckt. Aber keine sorge nichts gefährliches!! Dann kamen wir am Ende wieder raus und machten eine Schleife um von oben nun in die erste Ebene zu gelangen. Wie gesagt das Wrack an sich war den Tauchgang schon wert aber wir fanden noch dazu wirklich coole Dinge. Ich sah nun auch endlich meinen lang gesuchten yellow box fish, leider ohne Foto da die Kamera genau bei diesem Tauchgang streiken musste-.-" scheinbar ist sie im Gehäuse ein bisschen verrutscht und der On/Off Knopf wurde dauerhaft gedrückt, denn sie ging am laufenden Band an und direkt wieder aus. Dann machten wir uns langsam wieder auf den Rückweg, wo wir noch über einen Sand Patch kamen mit coolen Riff Stücken. Oben wieder angekommen hieß es unbeschadet aus dem Meer gelangen, denn es ist doch etwas völlig anderes vom Ufer zu entern. Aber wir haben es in einem Stück geschafft. Nach einer guten Stunde an Land, einem Tee und Keksen, machten wir uns fertig für den nächsten Tauchgang der am selben Ort statt fand, nur ca. 100 Meter weiter rechts. Kubu Riff hieß diese Site und war witzig zu bestaunen, denn hier haben sie absichtliche Dinge versenkt um neue Riff Stücke zu erzeugen. Deshalb fand man Fahrräder, Jeeps, Schubkarren etc. Es gab eine große Arten Vielfalt zu sehen, vorallem was kunterbunte Fische angeht! Es machte nochmal riesig Spaß aber danach hat es uns beiden dann doch auch erstmal wieder gereicht. 7ben Tauchgänge in 3 Tagen hat man dann doch schon zu spüren bekommen wenn man bedenkt daß es für uns kein alltägliches Werk ist. Aber es hat sich definitiv gelohnt nach Amed zu kommen und auch zu verlängern um die Tauchgänge machen zu können! Am frühen Nachmittag waren wir dann wieder daheim und ruhten uns erstmal eine Runde aus, ehe es frühes Abendessen gab, denn der Hunger war groß.Read more

Bali Tulamben

August 9, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

geslapen en tegen 8:20u naar ontbijt , we krijgen een bord met fruit en de kaart om uit te kiezen, we hebben niet veel honger en nemen een pannenkoek met banaan en chocoladesaus. Lekker en voldoende. De thee is ook lekker en het uitzicht prachtig. Terwijl we eten komt de man van het duikcenter horen wanneer ik wil duiken. Aan mij de keuze maar vermits ik nog verder moet uitpakken komen ze me halen om 11:00u. Uitpakken en duikgerief prepareren en we zijn om 10:00u klaar om te genieten en te rusten. Lekker gezellig op terras even uitblazen en op temperatuur komen. Al heel de voormiddag is er een dame het gras aan het knippen en de plantjes aan het doen, het is zondag en dus zonder geluid.
      Toch nog een vervolg aan de soap van transport, nog even checken via internet en nu blijkt dat we vanavond staan geboekt om terug naar Schiphol te vliegen. Dus bellen naar Malaysia airlines en dit rechtzetten, hoe bel je nu vanuit Indonesië naar Malaysia, gewoon eerst een + als landcode na lang zoeken. De man verteld dat we staan ingepland voor 17/8 en vraagt waarom we bellen, 4 keer uitleggen , steeds terug in hold en na een half uur verbinding kwijt. Dan maar eerst duiken want de gids staat reeds te wachten.
      Eerste duik op het wrak de Lyberty. Zicht beter dan bij ons maar naar normen van hier slecht wegens de vulkaanuitbarsting. Toch een mooie duik al heb ik geen video want kaartje zat niet in de gopro en geen foto's want de lens stond op Manuel focus en dat gaat niet onderwater. 2de duik kaartje in gopro maar knop had ik nog niet ontdekt. Hopelijk morgen beter. In de namiddag gaan we winkelen en naar de ATM. (In omgekeerde volgorde) de ATM werkt niet met onze standaard kaart, ik vermoed omdat we eerst in Malaysia geld hebben afgehaald en nu in Indonesië. Met de credit Card gaat het wel maar daar komt achteraf een fee bij. Maximum 2.000.000,00 kunnen we afhalen per keer, das ongeveer 140€.
      We kopen wat drinken en snoep en ik heb een mooi T-shirt gezien voor later.
      Tegen half acht gaan we eten, ik had steak met aardappelen ( frieten), lekkere straffe saus en goede frieten. Peggy had loempia's genomen, deze waren zelf gemaakt en ook zeer lekker. Daarna neemt ze nog een dessert, gebakken banaan met ijsroom, ik hoef geen dessert, toch nog een beetje aan de lijn denken hè. Om te drinken nemen we beide een vers geperst fruit, watermeloen en Peggy ananas.
      Na het eten kijken wat we morgen gaan doen en dan naar de kamer voor de foto's op de iPad te zetten. Tegen 22:00u gaan we slapen.

Waterpaleizen

August 10, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Om 8:00u afgesproken aan het duikcenter dus tegen 7:15u gaan we eten. Ik heb bijna geen oog dichtgedaan en weet niet waarom, het heeft deze nacht ook nog gewaaid en geregend. Peggy heeft ook niet zo goed geslapen en is dus ook tijdig wakker.
      We eten beiden een pannenkoek, Peggy met banaan en ik zonder fruit maar nog wel 2 gekookte eitjes met brood. BUILD EGG noemen ze dat hier. Iets te hard gekookt om te soppen maar het smaakt toch.
      Eerste duik aan het wrak, het is hoog water en weer veel golven maar ik geraak er makkelijker in dan gisteren. Zicht goed, camera goed maar halverwege de duik wordt het serieus mistig onder water.
      Na een uurtje terug het water in aan de drop off, hier zelfde scenario. Tegen einde duik zeer mistig en bij het water te verlaten wordt ik toch tegen de grond geduwd door een grote golf. Gelukkig heeft de gids mijn fototoestel en heb ik een volledig pak aan dus geen gewonde en geen brokken. Als was de 2de duik zonder foto's want tijdens het uurtje had deze in de zon gelegen en dampte dus onderwater helemaal aan. Morgen ook hier op letten dus.
      Om 13:00u komt de chauffeur en doen we onze eerste uitstap naar een waterpaleis Tirta Gangga. Wel wat volk en er is een wedstrijd schoon wandelen in groepen bezig voor de onafhankelijkheid van Nederland te vieren op 17 augustus.. Binnen enkele dagen is dit bij ons in het dorp ook. Het domein is mooi aangelegd met veel beelden en een pad door het water. Prachtig maar kleiner dan ik had verwacht. Inkom 20.000,00 per persoon. Dan rijden we naar het tweede Taman Ujung wat groter is, veel rustiger en iets duurder 35.000,00 per persoon. Ook hier weer heel mooi maar ietwat hetzelfde, is dan ook een koninklijk waterpaleis natuurlijk.
      Volgende keer een tempel in plaats van een paleis.
      We worden tegen 18:00u in het restaurant verwacht om te eten want daarna is het Balinees dansen en dus iets vroeger eten dan anders. Ik heb gegrilde chicken met rijst besteld en Peggy chicken Satay met rijst. Rijst was goed, maar de Satay waren met pindasaus en daar zijn we niet zo zot van.
      Nog een raar dessert plumby, sweet en sour echte iets voor Peggy. Geef mij nog maar een pannenkoek. Hier gaat mijn dieet.
      Om 19:30 moeten we in de tuin gaan zitten, de stoelen staan al kleur en de dansmat ook, een mooi versierde achtergrond voor de Balinese danseressen. Sjingel,sjangel muziek, creepy eyes and freeky fingers. 3 danseressen die na elkaar een showtje geven, niet direct verstaanbaar wat ze bedoelen maar de eerste dans was bloem, dan king lion en dan nog iets waar je toch geen verhaal kan aanknopen. Het is wel eng zoals ze naar kijken van op 3m afstand.
      Na de show nog enkele foto's enden praten we nog een uurtje met Martine en Jean Pierre uit Wilrijk. Zij vertrekken morgen naar huis.

Bali

August 11, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Stefaan heeft goed geslapen, met de hulp van een half pilletje. Peggy niet zo goed, veel wakker geweest. Het is bewolkt en er is veel wind. Gisteren was een top dag betreffende het weer, nu dus minder maar het trek wel open zeggen ze. We hebben nog de gevolgen van een tyfoon in Taiwan waardoor er meer wolken en wind en golven zijn.
      Geen grote plannen vandaag enkel duiken (eerste om 10:00u) en dan rusten. Vanavond eten we in een restaurant in het dorp als afwisseling.
      Het ontbijt was goed en ik voel me weer jonger met een eitje.(zie foto)
      Tegen 11:00 trek het helemaal open en is het te warm om in de zon te blijven liggen.
      Eerste duik op het wrak met goed zicht, toffe duik, eindelijk wat ik verwacht had. Tweede duik met de Privee boot 10min. varen en een geweldige duik had, haaien, sepia, bumphead, leaffish enz. Net in een aquarium gedoken.
      Na de middag wandelen we langst de weg het dorp uit, hier vinden we een verlaten tempeltjes waar we even rondkijken en een mooi zicht hebben op de baai. Het is echt te warm en bij het terugkomen gaan we eten in de Safety stop bar en restaurant. Geef mij maar een nasi goring en Peggy neemt een chicken burger. Dan terug naar het resort en nog tot 18:30u aan het zwembad gelegen en wat praten met andere gasten.
      Nog een snackje op terras, lezen, foto's bekijken en dan gaan we slapen.

Happy Birthday

August 12, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Vandaag iets vroeger uit bed om de zonsopgang te zien. Net voor het zwembad komt de zon op om 06:28u eerst zie je de top van de berg achter ons rood worden en even later verschijnt de rode zon. Altijd mooi.
      Dan gaan we naar de kamer ons klaarmaken voor ontbijt en nemen reeds alles mee voor de daguitstap. We vertrekken om 8:30u.
      Vandaag gaan we eerst naar monkey forest sanctuary. Helaas is het bijna 3 u rijden waarvan een hoop file en een drukte van jewelste op een enkele weg. Blij dat we er eindelijk zijn. Een paar tempels in een zeer mooi bos waar ook veel makaken zitten. Deze zijn voor velen de hoofdattractie. Daarna zetten ze ons af aan Ubud market, hier kunnen we winkelen en kopen er een paar souveniertjes. We konden sneller wandelen dan de auto's kunnen rijden want het is maar 1,5 Km ver van het monkey forest.
      Na het winkelen nog een ijsje en dan terug naar onze taxi voor een uitstap naar Tegallalang, een lange straat vol winkeltjes voor kilometers lang om er te geraken. Uiteindelijk stoppen deze en rij je langs de rijstterrassen. Hier kunnen we ook er tussen wandelen. Mooi en adembenemends! Dan vraagt de gids of de terug willen naar Toyabali of onze vierde stop nog willen doen. We zijn er slechts 20min rijden af dus ja nog naar Gunung Kawi, een zeer oude tempel in rots uitgehouwen en bereikbaar via de rijstterrassen . Gelukkig hebben we onze smartphone bij want de Balinezen wisten de weg niet. Alweer prachtig! We vertrekken tegen 16:30u terug naar het resort. Alweer 2,5u rijden maar het was het waard!
      Na aankomst douchen en eten, daarna nog wat foto's bekijken en bloggen.
      Een mooie dag en mama en papa bedankt voor de centjes, zoveel duizenden heb ik nog nooit gekregen!

Rusten

August 13, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Beiden goed geslapen. Even wakker maar tevroeg voor de zonsopgang en dan 10min. te laat. pech morgen misschien de wekker zetten? Vandaag blijven we in het resort, eerst 2 duiken en dan niets, niets en misschien ook nog nietsen.
      Uiteindelijk zijn het er drie geworden. Eerste op het wrak om 10:00u, tweede naar het volgende dorp op zoek naar macro leven en de laatste om 18:30u bij zonsondergang.
      De laatste was de beste. Ondertussen met Peggy gaan winkelen en gaan snorkelen in de zee.
      Het is wel zeer gevaarlijk om met laag water in het water te gaan. Dan moet je over veel losse grote stenen waden in de branding. Best snorkelen met hoog water, dan is de bodem vlak en zwem je over die stenen.
      Vandaag beiden lekker gegeten, Peggy een salade Toyabali en ik een noedels schotel met kip.
      Eigenlijk redelijk vroeg naar bed en Peggy slaap al om 21:00u, ikzelf kijk nog een filmpje en doe de iPad af om 23:00u nadat ik de wekker heb gezet.

Rusten

August 14, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Peggy heeft goed geslapen, ikzelf niet. Om zes uur naar de zonsopgang gaan kijken. Heel mooi en anders dan vorige keer. Tegen 8:00u gaan we ontbijten, mmm een lekkere pannenkoek.
      Om 9:00 u aan het zwembad en insmeren. Geen wolk aan de lucht, wordt opnieuw een warme dag. Om 10:00u gaat Stefaan duiken aan de drop-off. Daarna mee aan het zwembad liggen.
      Nog even naar de kamer en om 14:00 opnieuw naar het duikcenter voor een bootduikje op de duikplaats Emerald. Opnieuw zeer mooi maar minder dan de vorige keer.
      Hierna douchen en wandelen naar een plaatselijk restaurant net buiten het dorp. Hier heb je een mooi zicht op de berg. Peggy besteld iets met Tonijn en ik neem de Balinese visschotel. Lekker maar zeer pikant.
      Hierna zien we de zon achter de berg verdwijnen en wandelen nog langst een winkel voor een waterdichte zak en een duik T-shirt ( dank u mama & papa). Nog wat eten en drinken kopen en een ijsje en dan naar de kamer. Hier lezen, foto's, duikboek invullen... Tot we gaan slapen.
      Morgen er vroeg uit voor de laatste duik en een daguitstap.

Daguitstap

August 15, 2015 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Ik heb alweer slecht geslapen, al ligt dat niet aan Bali want ik heb dat overal. Peggy heeft goed geslapen en het heeft geonweerd vannacht. Vroeg opstaan voor een laatste duik op het wrak. Te water voor zonsopgang maar er is twijfel vanwege de hoge golven. We proberen het toch en het lukt al is het spannend. Zicht net als de Oosterschelde in de bovenste 6m. Veel stroming, stof en donker, dieper is het toch nog mistig. Na een duik van 46min. duurt het toch een kwartier alvorens ik uit het water geraak, golven van 2m hoog en dus wachten op een langere pauze of rustiger moment. Het lukt veilig al was ik toch even ongerust. Net voor mij hebben ze een vrouw er met drie man moeten uithalen. Verdere duiken zijn vandaag dan ook uit veiligheid geschrapt.
      Peggy staat me op te wachten na de duik, we betalen enkele miljoenen voor 12 duiken en nemen al mijn spullen mee. Nog een fooi voor mijn vaste gids/buddy en dan gaan ontbijten.
      Na het ontbijt neemt Maddy ons mee naar de Git Git waterval, meer winkeltjes dan waterval, mooi maar niet wauw, we hebben al mooier en groter gezien. Dan rijden we verder de berg op en stoppen even aan een meer voor enkele foto's en langst de kant van de weg voor de apen nog te voederen.
      Volgende halte is het tempelcomplex van Pura Ulun Danu Bratan ( en dan verschieten dat je het niet onthoud) hier is echt veel volk, tientallen bussen en 4 parkings met auto's. Gelukkig is het groot genoeg. We lopen er rond en nemen wat foto's, het complex ligt aan een meer wat voor mooie plaatjes zorgt. We hoeven ook geen sarong aan want in de tempel zelf mag je niet komen.
      Maddy wacht bij de auto en na een uurtje hebben we het gezien. Ze rijd met ons nog even verder naar de lokale markt voor een souveniertje en zo kan zij ook inkopen doen.
      Dan terug richting Toyabali, onderweg nog enkele stopplaatsen voor foto's en nog een tempel ( Beji tempel) klein, weinig toeristen en zelfs Maddy was er nog niet geweest. wel heel mooi vesierd en vriendelijke kinderen die er aan de inkom zaten. De tempel is anders van uitzicht en versiering dan al de rest die we al hebben gezien. Nu nog nog een uurtje rijden naar Toyabali waar we nog even van de zon kunnen genieten. Dan om 18:40u gaan eten want we hebben beide grote honger. We nemen allebei een pasta bolognaise die goed smaakt. Nog een dessert want anders is het niet genoeg voor de hele avond door te komen. Morgen de laatste volledige dag. Even kijken of de vlucht is gereserveerd voor maandag want dat was niet in het begin van de week. Alles ziet er goed uit alleen weten we niet hoe laat we moeten vertrekken richting luchthaven. Normaal is het drie uur rijden maar maandag is er een feestdag en zijn er op het hele eiland optochten en manifestaties. Vorige keer hebben we door één parade reeds een uur verloren dus geen idee wat het wordt. Morgen nog de hele dag om na te denken.

Een gelukkige Moederdag vanuit Bali.

Pohtebel