Italy
Municipio Roma VI

Roadtrip, in de rij voor eten en les

March 3 in Italy ⋅ ☁️ 16 °C

Een weekend rijden en je bent opeens in Rome. Op zaterdag komen we tot Como, waardoor we zondag een stuk minder lang in de auto hoeven te zitten.

Ware het niet dat de rit uiteraard gepland wordt met een schuin oog op de lunch. Ergens halverwege is een restaurant met bijzonder eten uit de regio. Lees: vlees. Dus daar moeten we stoppen. En vaak hoef je maar even in de rij te staan, aldus Michele. Inmiddels weet ik dat ‘maar even’ een rekbaar begrip is en dat blijkt te kloppen. We staan een half uur tussen talloze andere Italianen die hier ook een tussenstop hebben gepland.

Daarom rijden we uiteindelijk rond vijf uur Rome binnen, daarna nog kilometers over de rondweg, de auto uitpakken en dan zijn we thuis. In de woning hangen ballonnen, we drinken een glaasjes bubbels en dan prop ik mijn spullen zoveel mogelijk in alle hoeken en gaten van het appartement. Michele: I can organize my stuff even better so you have more space.

Op maandagmorgen stap ik in de metro voor mijn eerste Italiaanse les. En na een toelatingstest word ik in een groep geplaatst met mensen die al simpele gesprekken kunnen voeren.

Ai. Dat kan ik nog niet.
      Al stamelend baan ik mij een weg door de ochtend, om dan te concluderen dat dit diepe bad mij verplicht te zwemmen. En dat dit helemaal niet slecht is. Maar het betekent wel huiswerk maken en aanpoten. Gelukkig heb ik zes weken les.

Al met al is het best overweldigend allemaal. Rome voelt waanzinnig groot en alles is nieuw. Gelukkig hebben we het samen gezellig en is al het begin moeilijk. En dat was het eerst.

Addio Roma!

July 9, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 24 °C

Es war so schön in Rom. Ich habe tolle Leute kennengelernt, gutes Essen und Wein getrunken und die verrücktesten Hühner im Hostel 🐔🐔💛 es gab eine Haute Courture Fashion Show von Valentino. Es war leider zu voll (ohne Masken) und ich wollte keine Ansteckungen riskieren und bin daher nicht hingegangen. Mein letztes Frühstück ist typisch sizilianisch – Brioche con Granita. Schon mal süßes Brot und Crushed Ice zum Frühstück gegessen? ❄️💕

It was so beautiful in Rome. I met great people, drank good food and wine and haf the craziest chicks in the hostel 🐔🐔💛 there was a haute couture fashion show by Valentino. Unfortunately, it was too crowded (without masks) and I didn't want to risk contagion and therefore didn't go.
      My last breakfast is typically Sicilian - brioche con granita. Ever had sweet bread and crushed ice as a breakfast? ❄️💕

• Day 2–9

Zo, dat was week 1.

March 3 in Italy ⋅ ☁️ 16 °C

Zo, dat was week 1.

En die ging razendsnel. Niet voor niets: de dagen voelen propvol. Dat komt mede doordat Rome zo ontzettend groot is: alles kost veel tijd. Dagelijks maak ik de trip naar de school vanaf huis en dat kost ruim een half uur als Michele mij naar het metrostation brengt. Anders tel je daar zo een kwartier bij op. Ons appartement ligt net buiten de gigantische Ring (65 kilometer lang) van Rome en in een miljoenen stad zijn de afstanden groot. Maar metro is zeer comfortabel. Meestal lees ik, Michele leert Nederlands. Voor 35 euro mag ik een maand onbeperkt rondrijden. Dikke prima.

Ik stap uit de metro bij Republicca en wandel dan zo het historische centrum in. Tot nu toe went dat niet. Na een ochtend lessen, ben ik rond 13 uur klaar en ga ik of in de stad studeren, of reis terug naar het appartement om daar te studeren. Die uren heb ik echt nodig: tot nu toe gaat het leren niet gemakkelijk. Maar volgens Michele maak ik wel vorderingen :). Het afgelopen jaar heeft een wissel getrokken op mij, dus het is wel erg fijn met maar een ding bezig te zijn momenteel.

Om te ontdekken of ik wat aansluiting met de mensen hier kan vinden ben ik dinsdag naar een Expat borrel geweest, die wordt elke week gehouden. Een mix (van zo'n 30 mensen) uit verschillende landen: Amerika, Rusland, Israel, Australie, Duitsland (veel Duitsers!), alles komt voorbij. En veel Italianen die hun Engels willen verbeteren.

Een hoop indrukken dus, maar nog geen oordelen, die probeer ik voorlopig uit te stellen. Op donderdag at ik dan eindelijk mijn eerste pasta carbonara (van deze trip) en die smaakt naar meer. Uiteraard.

Zo, dan ga ik nu weer studeren.

ESA Rom

May 2 in Italy ⋅ ☁️ 14 °C

Wir hatten eine SpaceInvaders Tour gebucht, flüchteten erst auf 2 x Latte in ein Café, der Regen war wirklich böse.... Am Eingang trafen wir noch auf 5 Franzosen 👾🫶 natürlich haben wir uns gleich vernetzt - gemeinsame Interessen 😃 - Jedoch war das Wetter fürchterlich- es vernichtete jede Fotoversuche, ich war doch sehr frustriert und danach pitschepatschenass. Gemeinsam fuhren wir mit dem Zug dann wieder zurück. Die Zeit verging natürlich dadurch echt fix. Was für ein nasses Abenteuer!!Read more

Zia Sina’s house

June 28, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 79 °F

So much of Aunt Sina’s house reminds me of Giuseppe’s. The family is warm and funny, and they all live in the same house together, they just keep building more floors.

The original house is still attached, now used as a garage. Concrete walls, knotty wood beam ceilings. From a different time.

They’re trying to get the bees from the tree hive to move to the box. The honey is EXCELLENT. Syd was peer pressured to stand close to the hive. Sweaty. Nervous. But no stings.

Rome

July 28, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 32 °C

Van vandaag heb ik helaas niet zoveel foto’s.

Onze dag begint om 09:00.
      Sophie en ik hebben een stadskaart gekocht waarbij we in meerdere bezienswaardigheden kunnen.

Als eerst gaan we naar het Vaticaan museum.
      Een plek waar ik al eerder ben geweest.
      Deze plek voor de tweede keer zien is een stuk minder indrukwekkend als de eerste keer, maar deze keer hebben wij een tour-guide.
      Het horen van de geschiedenis van deze plek is erg interessant.

Na het Vaticaan museum gaan we gelato halen en delen we een pizza!

Vervolgens gaan we naar het Colosseum.
      Hier ben ik nog niet eerder geweest. We hebben een audio guide. Dit is een mooie toevoeging aan deze indrukwekkende plek.

Om 17:00 gaan we terug naar het hostel om ons klaar de maken voor de avond.

Sophie en ik spreken met Mackenzie af. Iemand wie ik eerder deze trip heb ontmoet.
      We gaan samen uit eten. Eten pasta en bestellen natuurlijk tiramisu.

Tijdens het eten ontmoet ik een meisje waar ik de rest van de avond mee klets.

Om 02:00 ga ik naar bed.

Kirchen, Katakomben, Weingut

March 21, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 16 °C

9Uhr los. Zuerst Santa Maria Maggiore. Wieder Sicherheitskontrolle und andere Headsets wegen "Abzocke". Führung sehr Detailliert. Kirche ziemlich großartig.
      Danach Santa Prassede und zum Schluss San Pietro in Vicoli. Ca. ½12 für kurze Siesta ins Hotel zurück. Mitten in eine Demo der Bauleute geraten. Ich auf dem Bett ausgeruht und gelesen. Klaus zum Trevi Brunnen und auf dem Rückweg leckere Pizza mitgebracht. 14:00Uhr mit Bus zur Via Apia und dort eine Führung in den Katakomben San Callisto (keine Fotos und keine Videos). Gräber der Christen, sehr gut erhalten. Danach Spaziergang hin und zurück über die Via Apia, ziemlich unromantisch, gerade Straße. 20 vor vier mit dem Bus weiter zu einem Weingut in Frascati. Nach Führung gab es Wein und Tapas. Sehr lecker. Viel zuviel getrunken mit der Reiseleiterin Tanja Schultz. Sehr lustig. Ca. 21Uhr zurück im Hotel. Mit vier anderen Gästen gegenüber im Hotel Mediterraneo auf der Dachterrasse in der 10. Etage noch einen Absacker getrunken. Ca. 23.00 Uhr im Bett.Read more

Tag 50: Ankunft in Roma

August 11, 2019 in Italy ⋅ ☀️ 34 °C

...mit dem letzten Tropfen Diesel gerade so in die Tankstelle geschlittert kurz vor der italienischen Hauptstadt 🙊😄😂 sind wir nun ca. 30 gemütliche Minuten vor Rom auf einem gemütlichen und kleinen Campingplatz 🏕️ der von Alessandro geführt wird.

Er fährt uns dann morgen früh zum S-Bahnhof, von wo wir dann entspannt mit der Bahn ins Zentrum gondeln 😊 ...

Ciao 😎

Rom Rebibbia

August 21, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 32 °C

Heute Morgen bin ich wieder gelaufen, die Schlucht runter, an etruskischen Gräbern vorbei, durch Weingärten und Olivenhaine Richtung Sorano al Cimino. Am Nachmittag sind wir dann nach Rom aufgebrochen. Wir haben unser Hostel ganz leicht gefunden, konnten unser Auto dort sicher abstellen. Das Hostel lag direkt an der UBahn Endhaltestelle Rebibbia. Wir kauften gleich eine Wochenkarte für die Öffis. Unser erstes Ziel war Termini und die belebte Umgebung um den Bahnhof. Wir haben dort eine Kneipe gefunden - aber es ging dann doch aweng stressig zu. Um noch etwas auszuspannen, sind wir noch an den Piazza Navona gefahren. Heute sind wir 92 km gefahren.Read more

Almost there

June 28, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 86 °F

Been in the car an hour, 20 minutes to go. It’s like 101 traffic. We’re only 6 miles away but the freeway is packed.

So much traffic everywhere that we didn’t take a straight route. Our apartment is just north of the Vatican, and we went northwest from there to reach the outer beltway, and have driven clockwise almost halfway around it. La Romanina Di Polito Giuseppe is our final destination.Read more

Municipio Roma VI, VI Roma delle Torri