Italy
Mura di Piazza Bellini

Dag 6 - Napoli

May 10 in Italy ⋅ ☀️ 24 °C

Beetje onrustige nacht ivm lawaaiige buren om 6 uur maar wel redelijk doorgeslapen.
      Na ontbijt naar de autoverhuur. Dat gaat allemaal heel soepel en aardig. Er wordt een taxi voor ons gebeld en om 11 uur zijn we bij de B&B. Grappige taxichauffeur, Marcelo, die de weg niet helemaal goed weet maar samen met Google komen we er wel.
      We zitten in een B&B op de 7e verdieping van een vrij mooi en wat ouder complex. Er is zelfs een conciërge!
      Om half 3 fietstocht. Tot die tijd slenteren we wat rond, drinken een espresso, bezoeken een kerk en eten lunch. Superleuk om even rond te kijken hier maar we weten ook weer waarom we liever in de natuur zijn.
      Wat een drukte zeg. Nu zitten we ook wel hartje centrum, tussen oude centrum en Spaanse wijk in.

De fietstocht is heerlijk. Het begint in een prachtige oude Galeria waar de grandeur nog vanaf spat. Superaardige reisgids, Salvatore en slechts twee andere deelnemers. Twee aardige maar onverstaanbare Belgen.
      Ilse is niet zo lekker al de hele dag, last van haar buik. Omdat er toch wel heuvels zijn, besluiten we te upgraden naar e-bikes. Mats is in de zevende hemel.
      De fietstocht is niet té toeristisch. Informatieve stops maar niet teveel en Salvatore vertelt ook veel persoonlijke verhalen. Hij is geboren en getogen in Napels. Verder snapt hij goed wat Mats wil (af en toe lekker hard gaan bijvoorbeeld) en doet zelfs even een wedstrijdje. Bij de stops luistert Mats vaak leuk mee en stelt vragen en soms gaat hij op een plein rondjes racen.
      We komen in de chique delen van de stad, langs de boulevard en maken nog een steile beklimming langs een mini haarspeld bocht pad met daarna mooi uitzicht.
      Salvatore loodst ons veilig door al het verkeer. Sowieso is dat verkeer heel grappig. Ongetwijfeld zijn er verkeersregels maar je besluit zelf of en hoe je je daaraan houdt. Als je iets wilt in het verkeer (oversteken, afslaan etc) dan doe je dat gewoon. Rustig aan, duidelijk maken dat je het doet en vooral niet aarzelen. Dan krijg je ruimte. Dat gaat best relaxed. Behalve als je treuzelt, dan gaat iedereen toeteren. Sowieso moet je veel toeteren, ook om aan te geven dat je echt gaat doen wat je gaat doen en gewoon omdat het erbij hoort.
      Leuk voorbeeld vanuit het autorijden zijn de kruisingen. Meestal heeft een kant een stopbord 🛑. Dus je stopt. Heel even. Want na 3 auto's voorlaten is het toch wel jouw beurt en ga je opdringen. Eerst je bumper de kruising op. Dan houdt er iemand een nanoseconde in en schuif je verder de kruising op. Dan zie je dat iedereen stopt en steek je over. En dat gaat dus super relaxed. Niemand toetert. Behalve als je braaf blijft wachten. Dan wordt er achter je getoeterd. Ik vind het erg grappig en pas me snel aan.
      En omdat niemand zich aan de regels houdt, hoef je je ook niet te ergeren!! Dus vind ik het vaak zelfs leuker dan in Nederland.

Iets anders grappigs is de Maradona verering hier in Napels. Dat zie ik ons in Amsterdam toch niet doen met Cruijff.

Na afloop een lekkernij bij een glutenvrije winkel maar die valt toch slecht. Ilse blijft gedwongen achter in de B&B terwijl Mats en ik naar de Via dei Tribunali gaan.
      Dat is een van de oudste hoofdstraten van Napels en volgens Salvatore het episch centrum van de pizza handel.
      Mats en ik kiezen een klein tentje en bestellen en de aanrader van Salvatore: de pizza Frita. Een pizza calzone (gevouwen) met daarin mozzarella, tomaat, ui en spekjes die vervolgens gefrituurd wordt. Erg lekker inderdaad!
      We gaan via de B&B naar het plaza Jezus vlakbij want daar is een gratis openlucht concert van Ciccio Merolla. Een bekende Italiaanse percussionist.
      Als we aankomen, is er eerst een aantal dj's aan het draaien en een paar rappers. Italiaans klinkt al zo rap!! Laatst staan als je gaat rappen. Indrukwekkend.
      Ciccio Merolla heeft een enorme band bij zich. Het klinkt fantastisch. Soort funk meets Cuba meets rap. Heerlijk!! Als het niet openlucht was, ging het dak eraf. Mooie setting ook tussen twee van de bekendste kerken van Napels.
      We liggen (wederom) laat in bed. Rondom het appartementencomplex is het een enorme uitgaansherrie dus slapen we met de ramen dicht.

Tag 5 - Napoli

May 21, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 22 °C

Ach Napoli, du bist ein Rausch.
      Tanzen in den Straßen, Limoncello ballert und der Vibe vibet! Bloß keine Hunde mitnehmen, denn in den engen Gassen fahren Autos, Motorräder und 10000 Menschen gleichzeitig.
      Es ist wundervoll (für Julia) und zugleich verstörend (für Paul). Nach einem emotionalem Ausbruch (vor Glück für Julia und vor Stress für Paul) ging es zur Untergrundtour, die durch enge Gänge und Zisternen führte und im antiken Theater (oder den Resten) endete. Wir haben erfahren, dass Neapel in griechisch Neustadt heißt und ein Experiment beobachten können, das prüft wie lange Pflanzen ohne Wasser bei 85% Feuchtigkeit überleben (sie tun es lange). Neben Eis und Limoncello gab es auch eine Pizza für uns. Leider nicht in dem Laden, in dem auch Julia Roberts Pizza aß, da hätten wir Stunden angestanden, aber dafür in einem Laden gegenüber der uns noch einen kleinen italienischen Streit zum beobachten bot. Auf dem Weg dorthin sahen wir zudem das Denkmal des Pulcinella (neapolitanischer Kasper).
      Wir holten unser Auto ab (das haben wir vorher inklusive Schlüssel bei einem Mann abgegeben der damit wegfuhr und gehofft, dass er es gut behandelt und uns wieder gibt) und fuhren zurück zu Tia! Was ein toller Tag, was eine tolle Gegend, was ein krasses Neapel! Gerne wieder (das kommt nicht von Paul)

Was gibt es zu Essen

February 7 in Italy ⋅ ⛅ 13 °C

Natürlich Pizza in vielen verschiedenen Varianten...und in Italien ist es ja üblich mehrere Gänge zu essen. Dies umzusetzen ist nicht so einfach, weil man ja eigentlich nach einem Essen satt ist.
      Wir haben es jedoch gewagt und Vorspeise und Hauptgang gewählt.
      Alles sehr lecker.

Cappuccino trinkt man in Neapel nur zum Frühstück, später nicht mehr.

Frühstück: sehr süß, es sieht alles sehr lecker aus. Aber wer isst so viel Süßes zum Frühstück?
      Heute morgen waren wir in der berühmten, eleganten und auch teuersten Bäckerei am Platz, das Gran Caffe Gambrinus.

Wer nicht sitzen mag, bezahlt die ausgewählte Köstlichkeit und holt sich dann den bezahlten Cappuccino und die Törtchen. Eine süße aber schöne Erfahrung.

Sandra

Gelato

April 8, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 17 °C

Nach der Führung ging es endlich in die Stadt.
      Etwas Mittagessen, während dem Essen entdeckten wir gegenüber die Gelateria die uns unser Fahrer als bestes Gelato Napolis verkauft hat. Ja das musste man uns nicht zweimal sagen, nach dem Essen gings schnurstracks dortin. Mhhhm Pistache Gelati mit salzig gerösteten Pistazien. Ein Traum.

Danach ging es in die berühtem engen Gässli von Neapel. Wo wir dann rausfanden das die Chili ein Wahrzeichen Neapel's ist.
      Lustig waren die Strassen (Gässli) die alle ein anderes Thema hatten. So gab es in den einen Strassen vorallem Musik Geschäfte. In der nächtsen Antiquitäten und dann kam die Krippenstrasse. Haiaiiai diese Kunstwerke waren wahnsinnig mit diesen vielen Details. Echt sehenswert!

Als Abschluss kehrten wir noch auf der Piazza Bellini ein. Mama hat feinen Portwein geschlürft, Mara ein Aperol Spritz, Camilla ein Bellini und Lorena ein Basil Spritz. Ein wunderschöner Abschluss inmitten Neapels..

Bine schlägt ihren Mann

September 5, 2023 in Italy ⋅ 🌩️ 24 °C

Ich habe heute nichts zu lachen mit dieser Frau.

Piazza Bellini Neapel

September 5, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 26 °C

2. Secret Mission:
      SAC Pizza-Boy finden und Aufkleber erhalten. Dann schnell raus aus Neapel Richtung Süden zum nächsten Campingplatz.

Mura di Piazza Bellini