Japan
Osaka castle

Osaka Castle

April 10 in Japan ⋅ ☀️ 17 °C

Die Burg Osaka ist wohl Osakas markantestes Wahrzeichen. Es lässt nichts von den blutigen Machtkämpfen erkennen, die dem Beginn der Edo-Zeit im Jahr 1603 vorangingen. Auch wenn ihre Geschichte auf das Jahr 1583 zurückreicht, so wurde der charakteristische Hauptturm, der nun das Wahrzeichen der Burg ist, erst im Jahr 1931 wieder errichtet.Read more

Back to Osaka

March 30 in Japan ⋅ ☁️ 19 °C

6th day - Osaka
      Back to beautiful Osaka, we finally met Gaetano & Michela, our fellow travelers ❤️

📍Kuromon Ichiba Market is as usual very nice to try street food 🥘, and 📍Osaka Castle was magical both during the afternoon and the evening, because it turned red thanks to lights 💡

For dinner we finally tasted the most famous meat in Japan: Kobe 🥩 How the chef of the📍New Matsusaka cooked it in the teppanyaki was unique. Every dish was accurately served, like in a starred restaurant ⭐️ it was very tasty.

6° giorno.
      Tornati nella bellissima Osaka, abbiamo finalmente incontrato Gaetano e Michela, i nostri compagni di viaggio ❤️

Il mercato di Kuromon Ichiba è come al solito molto bello per assaggiare lo street food 🥘 e il castello di Osaka è stato magico sia di pomeriggio che di sera, perché si è colorato di rosso grazie a delle luci 💡

Per cena abbiamo finalmente assaggiato la carne più famosa del Giappone: Kobe 🥩 Il modo in cui lo chef del📍New Matsusaka ha cucinato sul teppanyaki è stato unico. Ogni piatto è stato servito accuratamente, come in un ristorante stellato ⭐️ era tutto squisito.

Osaka Abschluss

March 4, 2023 in Japan

Die Burg von Osaka sieht von außen sehr schön aus, leider wurde sie während des Krieges beinahe vollständig zerstört, sodass das inneres nicht mehr original ist und es sich nur für die Aussicht lohnt die Burg zu besichtigen. Der Burgpark ist mit einem großen Pflaumengarten in Blüte jedoch wunderschön.
      Sonst ist die nächtliche Kulisse von Osaka immer noch atemberaubend. Das war's dann aber auch für Osaka, als nächstes geht's nach Kobe.

Nog een kasteel!

December 1, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 10 °C

We vertrekken 's ochtends netjes op checkouttijd uit Himeji en pakken na een donutvormig ontbijt de trein naar de tweede stad van Japan (officieel de derde, maar iedereen vind Yokohama gewoon een satelliet van Tokyo), Osaka. Ik heb met onze Aikido-beoefende host geregeld dat we vast onze koffers kunnen droppen en door de met schattige konijntjes versierde borden vinden we het verblijf makkelijk. Daarna zoekt Karin een café op om het zoveelste seminar online bij te wonen. Ik ga ondertussen een stuk lopen naar waarschijnlijk het op één na bekendste kasteel van Japan: Osaka-jō.

De huidige centrale donjon is een betonnen reproductie uit 1931 en daarmee is het misschien niet zo'n mooi historisch exemplaar als die in Himeji, maar dat wordt goedgemaakt door de rijke historie die dit kasteel heeft meegemaakt en de belangrijke rol die het heeft gespeeld in de unificatie van Japan. Dus, voor de liefhebbers, tijd voor nog een geschiedenislesje!

De 15e en 16e eeuw waren een rommeltje in Japan. Er was bijna constant conflict tussen de honderden Daimyo (lokale potentaten). Officieel zworen ze allemaal trouw aan de keizer, maar die was inmiddels niet veel meer dan een ceremoniëel boegbeeld en delegeerde macht aan de Shogun, de militaire machtshebber. De Ashikaga Shoguns hadden echter al lang geen echte macht meer over de Daimyo, zeker niet degene die wat verder van de hoofdstad, Kyoto, verwijderd waren. In de 1560er jaren zag een van de Daimyo, Oda Nobunaga, zijn kans schoon en begon één voor één zijn buren onder de duim te brengen. Met verbluffende effectiviteit werkte hij zich binnen enkele decennia naar een positie als de de-facto machtshebber in centraal Japan, hierdoor wordt hij gezien als de eerste van de drie grote verenigers van Japan. Toen hij echter omkwam in een aanslag in een tempel in Kyoto was het even knijpen of het hele land zichzelf niet opnieuw in chaos zou storten, maar zijn voornaamste generaal, Toyotomi Hideyoshi sprong snel in het machtsvacuum en zette de missie om Japan te verenigen voort. Dit lukte en hiermee is hij de tweede grote vereniger. Bijzonder aan Hideyoshi is dat hij van boerenafkomst was. Hij heeft zich door hard werken en de juiste hielen te likken omhoog gewerkt van een simpele bediende in het huishouden van Nobunaga tot opperbevelhebber in Japan. Not bad.

Eén van de prestaties waarmee Hideyoshi zich in goed licht stelde en wat in het museumkasteel erg benadrukt wordt is bij de renovaties van Nobunaga's kasteel. Die liepen maar uit, verschillende projectleiders erdoorheen gesleten en maar geen vooruitgang. Het zal ook eens niet met grootschalige infrastructuur- of bouwprojecten. Pas toen Hideyoshi de leiding op zich nam en de werknemers in teams tegen elkaar op zette om ze te motiveren was het opeens in drie dagen allemaal gedaan, zo gaat het verhaal. Dit sluit natuurlijk mooi aan bij de bouw van het kasteel in Osaka, dat in opdracht van Hideyoshi begon in 1583. Het was in eerste instantie gebaseerd op het kasteel van Nobunaga, maar groter en beter in ieder opzicht. Hogere torens, dikkere muren en meer bladgoud om mee te swaggeren. In 1597 was het eindelijk af en een jaar later viel Hideyoshi dood neer. Het kasteel ging over naar zijn zoon en benoemde erfgenaam Hideyori. Er was echter een andere generaal die onder Nobunaga had gediend en was uitgegroeid tot Hideyoshi's rechterhand: Tokugawa Iëyasu.

Iëyasu diende in eerste instantie in de raad die Hideyori moest begeleiden tot die op leeftijd was, maar had meer op het oog. Na nog een reeks oorlogen en politiek gemanoeuvreer kwam hij aan de top. Dit werd gevolgd door een aanval op Hideyoshi, omdat dat de enige was die de legitimiteit van zijn heerschappij kon ondermijnen en in 1614 was er een slag in Osaka. Het kasteel hield echter en een jaar later kwam Iëyasu er pas doorheen met een tweede aanval. Kasteel is afgefikt, Hideyori heeft sepukku gepleegd en Iëyasu heeft het Tokugawa Shogunaat opgezet dat tweehonderd jaar lang heerschappij over een vreedzaam Japan zal houden in wat later bekend zal staan als de Edo-periode. Daarmee is hij de derde grote vereniger.

Voor het kasteel is het echter nog niet afgelopen. Iëyasu's erfgenaam en de tweede Tokugawa Shogun, Hidetada, begint de reconstructie. Het oude kasteel wordt compleet begraven onder het nieuwe. Voor de bouw zette hij de Daimyo uit de omgeving in en die hebben op de flinke granieten blokken die ze voor de muren hebben geleverd hun namen achtergelaten. Sommige van deze blokken zijn werkelijk gigantisch (foto 7, rechts) en wegen wel 150 ton. Hierna is het kasteel een paar keer gedeeltelijk afgebrand door bliksem en weer opgebouwd in meer of mindere mate, tot het in de Meiji Restoratie, die een eind bracht aan het Tokugawa Shogunaat, in 1868 affikte tijdens een belegering van de keizerlijke loyalisten. Daarna werdt het gebruikt als militaire basis en arsenaal en is in 1931 die betonnen reconstructie van de centrale donjon uitgevoerd. In de Tweede Wereldoorlog hebben de Amerikanen het uiteraard flink gebombardeerd (het was ook een arsenaal), maar na de reconstructie van 1995 ziet het er als het goed is weer net zo mooi uit als in de Edo-periode. Van de buitenkant dan, de binnenkant is een modern museum met liften.

Erster Tag in Osaka

August 7, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 32 °C

Auch heute haben wir wieder früh das Hotel verlassen. Für uns ging es für einen Tagesausflug nach Osaka. Mit dem Zug sind es lediglich 25 Minuten von Kyoto nach Osaka. Zunächst sind wir in das Kyoto Aquarium gegangen. Ganze zwei Stunden haben wir Fische, Hai und sogar Wahlhaie betrachten können. Das Kyoto Aquarium ist mehr als nur ein Sealife-Aufenthalt. Die Fischvielfalt ist gigantisch und der Aufbau des Rundgangs lässt einen tief in die Unterwasserwelt eintauchen.

Danach haben wir die Innenstadt von Osaka erkundet. Osaka ist die drittgrößte Stadt Japans und das merkt man. Es ist einfach viel, laut, bunt und vor allem schrill. Unsere Erkundungstour endete an der Burg von Osaka. Danach sind wir den Rückweg nach Kyoto angetreten.

Morgen früh starten wir nochmals nach Osaka - aber dieses Mal mit vollem Gepäck. Dort werden wir dann für zwei Nächte bleiben.

Welcome in Osaka

July 27, 2023 in Japan

Nachdem anstrengenden und langen Reisetag sind wir heut morgen etwas gerädert aufgestanden und haben uns direkt auf zum Osaka Castle gemacht. Der Weg dorthin war allerdings etwas verwirrend da das Bahnnetz hier sehr verwirrend. Hunderte verschiedene Linien, dazu unterschiedliche Bahnbetreiber sodass man auch nicht einfach ein Tagesticket kaufen kann. Das Osaka Castle ist der Nachbau einer damaligen Festung in seiner traditionellen Architektur und mit seinen riesigen Wassergräben. Innen ist ein Museum welches die Geschichte der Festung und der Vereinigung der japanischen Clans unter Toyotomi Hideyoshi erzählt. In der achten Etage ist eine eindrucksvolle Aussichtsplattform von der man einen Rundumblick auf die Skyline von Osaka hat. Anschließend ging es für uns noch in die umliegende Park- und Gartenanlage und zu einem der der bekanntesten Schreine in Osaka. Nach einer kurzen Bahnfahrt waren wir auch schon am Namba Yasaka Schrein und bestaunten den riesigen Löwenkopf der den Schrein darstellt. Hier konnten wir auch die verschiedensten Gebetsrituske beobachten und einiges über die spirituelle Seite der Japaner mit ihrer Religion dem Buddhismus & dem Shintō beobachteten und lernen. Anschließend ging es für uns in in die wohl bekannteste Einkaufsstraße Osaka's, die Dotonbori. Auf der bunten und quirligen Straße kann man so gut wie alles kaufen. Von teueren Luxusartikel über Kosmetik bis hin zu billiger Kleidung. Um den Kanal und die bekannte Ebisu Bashir Brücke tummeln sich dutzende Restaurants und Streetfoodstände, wo wir auch das ein oder andere probiert haben. Abends ging es für uns wieder zurück in das Viertel unserer Unterkunft, da Laura unter dem vielen fettigen Essen nicht fündig geworden ist. Also gab es abends noch eine Portion Spaghetti Bolognese für Laura und wir haben in dem italienischen Restaurant den Abend gemütlich ausklingen lassen. Spannend war vor allem zu sehen dass die Japaner selbst Pizza mit Stäbchen essen.Read more

Osaka Tag 2

August 17, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 29 °C

Unser zweiter Tag in Osaka startete direkt morgens mit einem Sushi Kurs (separater Post folgt). Danach haben wir uns auf zur Burg Osakas gemacht (Bild 1 und 2). Die Burg war früher einer der vielen Kaisersitze Japans. Sie wurde im zweiten Weltkrieg komplett zerstört und dann wieder aufgebaut. Das Innere besteht deshalb wohl nur aus Beton (weswegen wir uns entschieden haben nicht rein bzw. auf die Burg drauf zu gehen) und hat sogar Aufzüge. Wir sind außerdem noch etwas durch die Gärten und Gegend um die Burg gelaufen. Dann sind wir zur gebuchten Teezeremonie gegangen. Sakura, unsere „Teemeisterin“, hat uns zunächst in die Geschichte der Teezeremonie eingeführt und wir haben erfahren, dass sie ihre Ursprünge sogar in Osaka hat. Sie hat erst eine Tasse Matcha für uns zubereitet (Bild 3) und dann durften wir unseren Matchaselber in einer Zeremonie zubereiten (Bild 4). Zum eher bitteren Matcha isst man typischerweise Mochis, Reismehlbällchen mit süßer Bohnenfüllung, die je nach Monat und Jahreszeit sich im Aussehen ändern. Den Rest des Tages haben wir damit verbracht durch Dontonbori zu schlendern (Bilder 7-9). Dabei hat Ralf das für ihn beste Rindfleisch, was er jemals gegessen hat, probiert: Kobe Rind (Bild 10).Read more

Osaka

March 11, 2023 in Japan ⋅ 🌩️ 24 °C

Wie so oft haben wir unseren Tag mit Combini-Frühstück, hier das köstlich fettige ‚Famichicki’ von Family Mart, gestartet.

Dann stand Osaka Castle und dessen Umgebung mit Pflaumenhain und einen kleinen Foodcourt auf dem Programm. Marvin und ich haben uns dann von der Gruppe gelöst und sind abgetaucht in Osakas Shopping-Paradies. Alles wovon ich als Teenager geträumt habe gibt es hier… und noch viel mehr.
      Auf dem Bild zu sehen der Nike Air Yeezy 2 für ca. 4700€.

Ein Muss in Osaka ist Dotonbori: Grell, laut und lecker.
      Eine Portion Takoyaki darf hier natürlich nicht fehlen. Danach haben wir uns gemeinsam in der ‚Space Station’ verabredet. Eine kleine Bar mit vielen Retro-Konsolen und ausgelassener Stimmung. Der Boy aus England hat euphorisch bei unserem Tennis-Match mitgefiebert.

Für mich war es der letzte Abend in Osaka. Am nächsten Morgen heisst es vorerst Abschied nehmen. Ich gehe alleine weiter!

Osaka Castle 🏯

April 8, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 14 °C

Buongiorno Osaka! Oggi finalmente usciamo dalla nostra guest house senza l’ombrello! Il tempo è ancora nuvoloso ma l’assenza di pioggia ci permette di fare colazione all’esterno del seven eleven.
      Impegniamo le energie guadagnate dal pasto in una camminata di circa un’oretta che ci porta al famoso castello della città, grande circa il triplo di quello di Inuyama.
      La bellissima e ben tenuta costruzione ospita all’interno otto piani di museo che non possiamo esimerci dal visitare.

Osaka Castle

October 18, 2022 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Met up with our group in the lobby - quite a large group of nearly 40 people (probably too large but we shall see) First stop was Osaka Castle built in the 16th century set amongst attractive gardens. Well, it was first built in the 16th Century but damaged when lightning struck stored gunpowder. Centuries of neglect and the run-down castle was eventually destroyed during WW2 when the US bombed arsenal holdings. It has since been rebuilt as an exact copy - only completed about 25 years ago - and serves as a museum.

We then continued to the shopping district known as Dōtonbori famous for its street food and shopping plus a famous neon sign of Glico running man. Not sure what the attraction of this sign was but it was interesting to explore some of the unusual shops in the area and we tried some the local dishes such as yukisoba (a fried noodle dish) and okonomiyaki (a savoury pancake). Both excellent choices!

We spent far too long at this free time stop (almost 4 hours) in my opinion as we still had to drive to Kyoto for more activities - but I'll cover Kyoto in the next post.

Osaka castle, 大坂城