Wereldreis de Pullen's

Currently traveling
  • 1.9kphotos

Marco Polo

August 6, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag ontbijten we weer buiten de deur, we zoeken een tentje op tussen de locals en bestellen voor een habbekrats wat eten. We krijgen grote porties dus we krijgen het niet op. Wel is het eindelijk gelukt om goede zwarte koffie zonder suiker en melk te bestellen! Prima bakkie!
    Als we zijn uitgegeten is het tijd om de backpack weer in te pakken want we gaan naar een hostel. We zijn er eerder al even langs gelopen dus we weten al waar we naartoe moeten. De backpacks zijn flink zwaar dus het valt wel even tegen. Als we ons hotel uitstappen begint het ook nog eens te regenen dus we halen snel de regenhoezen tevoorschijn. Gelukkig blijft het bij een paar druppels alleen hierdoor is het gelijk erg vochtig en de combinatie van hitte en de zware rugzak zorgt ervoor dat het best pittig is! Ondanks de paar druppels komen we toch drijfnat aan bij het Marco Polo hostel. Gelukkig worden we met open armen ontvangen en in no-time hebben we al een afspraak om een dag later op pad te gaan met andere backpackers! We zitten daarna nog met een Nederlands meisje te kletsen en als we weer een beetje bij zijn gekomen gaan we Kuching in voor nog wat sightseeing.
    We willen graag naar de overkant van de rivier en stappen in een bootje voor 20ct. per persoon. We hebben in een aflevering van 3opreis gezien dat hier lekkere cake wordt verkocht en al snel hebben we het juiste tentje gevonden. Mira’s Cake House! Binnen mag je alle smaken proeven en daar maken we dan ook graag gebruik van! We nemen 2 cakes mee, een rood-wit-blauwe en een bruin met gele, want die vonden we het lekkerst. Als we weer buiten lopen beginnen we toch te twijfelen en besluiten om weer terug te gaan om nog 2 cakes te halen :-D .
    Daarna lopen we richting de brug over de vlonder maar die blijkt helaas dicht te zijn aan het eind dus we lopen om via het regeringsgebouw. Hier komt Lynn 2 gespierde jongens tegen en ze steekt haar bewondering niet onder stoelen of banken. Gelukkig zijn de jongens Nederlands, hebben alles gehoord en Lynn neemt spontaan de kleur van een tomaat aan. Het uitzicht op het regeringsgebouw en de vlaggenmast zijn van dichtbij nog indrukwekkender. Vervolgens lopen we over de S-vormige brug en genieten van het uitzicht op de stad waar we al een paar dagen vertoeven, alleen dan vanaf de andere kant.
    Het is flink warm dus we besluiten om een Grab terug te pakken naar het hostel, daar komen we even bij in de airco. Annika gaat even douchen en komt terug met de vraag hoe wij dat hier gedaan hebben want hier passen we toch nooit onder?! Blijkt dat ze heeft gedoucht onder de bidet sproeier, Lynn en ik barsten in hard lachen uit dat ze onder de billendouche heeft gestaan. We kletsen nog wat op het balkon en delen wat cake uit. Op advies van de eigenaar gaan we vanavond naar het Food Festival, als we daar aankomen weten we niet wat we zien. Honderden eet tentjes met bijzondere maar gelukkig ook herkenbare gerechten. Een soort Lepeltje-Lepeltje XXXXL. We kiezen alledrie wat lekkere dingen uit en drinken een Maleisisch biertje. Verder kijken we onze ogen uit en lachen ons rot van alle oooh’s en aaah’s die we krijgen toegeworpen als mensen ons zien. Als we terugkomen zijn wij kapot, maar neemt Lynn plaats op het balkon tussen de andere gasten en kletst nog wat terwijl ze op haar laptop zit.

Bako National Park

August 7, 2023 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

’s avonds zijn we moe en versleten, maar het thuisritme zit er toch nog een beetje in want we kunnen niet in slaap komen. Na een paar uur liggen draaien lukt het gelukkig toch, alleen de wekker gaat ook al vroeg dus het was een kort nachtje. We gaan vandaag met de bus naar Bako national park samen met 2 meiden van het hostel. Christina is 25 en komt uit Oostenrijk en Hannah is 31 en komt uit New York. Het is nog een beetje haasten om op tijd bij de bus te zijn dus het ontbijt schiet er even bij in. Eenmaal bij de bushalte staan we vervolgen een kwartier te wachten, gelukkig valt er genoeg te kletsen met de 2 dames. Voor de busrit van 3 kwartier moeten we 20 ct. pp afrekenen en het zijn ook nog eens prima leren stoelen met genoeg beenruimte en airco! Als we tickets kopen hebben we de optie om de hele dag een gids in te huren voor 30 euro, de dames hebben hier ook wel oren naar dus we delen de kosten en boeken Mazlat erbij. Vervolgens stappen we op een speedboot richting het park, dit is alleen per boot bereikbaar, en we varen tussen de mangroves door het park in. De gids vraagt of we vooral van het uitzicht willen genieten, of vooral voor de dieren willen gaan. In koor kiezen we voor dieren en hier past de gids de route op aan. Het is een wat oudere man, zonder haast die erg veel weet van de planten en dieren hier. Af en toe mag het tempo van ons iets hoger maar verder een prima gids. Door zijn aanwijzingen zien we neusapen, een slangetje, makaken met baby, (het alfa mannetje komt dreigend op ons af, maar de gids loost ons er langs, doorlopen en niet in de ogen kijken) zwijn, meerval, zoetwater schildpad, veel soorten krabben, krokodillen spoor, gekko. Veel bijzondere bomen, enorme meranti, varens, palmen en bamboe. Bij het strand boeken we nog een tochtje met een speedboot langs de kust. Dit is zeker de moeite waard want het is schitterend! Het is de 2 dames gelukt om ondanks de volgeboekte slaapplekken toch nog ergens een overnachting te regelen dus zij blijven op het park, voor ons is het mooi geweest en op de terugweg in de bus doen we een dutje. ’s avonds eten we eenvoudig vlakbij het hostel en daarna chillen we nog wat in de airco, het is WARM! Annika komt terug uit de WC en zegt: Wel typisch dat er alleen een klein gordijntje voor het toilet zit. Ze had de schuifdeur gemist en zat dus gewoon open en bloot achter een klein gordijntje te plassen terwijl dat alleen bedoeld is om het zicht op het toilet te ontnemen als je langsloopt.Read more

Rustdagje

August 8, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag een uitslaap en rustdagje. Erik is als eerste wakker en gaat ontbijten op het balkon. Daar raakt hij aan de praat met een Belgisch gezin dat met 2 kids van 6 en 8 op pad is voor 3 maanden. De kinderen maken elke dag wat huiswerk en zo hebben ze goedkeuring gehad van school om weg te blijven. We wisselen wat ervaringen en tips uit, erg leuk! Verder brengen we de dag door op de kamer, met wat dutjes en lezen. We hebben eerder een heel klein hamburgertentje gevonden vlakbij en besluiten om daar te gaan eten. Heerlijk, een keertje even wat anders eten! Daarna lopen we nog even door naar Kuching en wil Lynn nog een nieuwe henna tattoo en we bekijken nog een keer de fonteinshow te bekijken.Read more

Schildpadden??

August 9, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 31 °C

Nadat onze gids in Bako begon over kleine schildpadjes op Taman Negara Talang Satang die je kan uitzetten in de zee, laat dit ons niet meer los. Hoe gaaf zou het zijn om dat te doen. Maar na wat appjes heen en weer blijkt dit onbetaalbaar. Maar onze vrienden uit ons hostel wilden ook slapen op Bako wat niet mogelijk was en het is ze toch gelukt. Dus we gaan het toch proberen. Wie weet als we op het eiland komen kunnen we er toch blijven slapen.

Dus in de ochtend stappen we in een grab die ons in ongeveer 40 minuten naar Kampung Telaga Air brengt. Hier vertrekken dagelijks dagbootjes om te snorkelen en een bezoekje aan het eiland.

De rit er naar toe is weer prachtig. Alles is zo groen waar je maar kijkt. Het regent alleen en het regent heel hard. Maar dat zal vast nog wegtrekken.

Als we in het dorpje aankomen is het zo goed als uitgestorven. Er is 1 restaurantje met terras open. Dus we sprinten de taxi uit om daar te gaan schuilen en lekker een bakje koffie te drinken. Dit worden er wat meer maar uiteindelijk stopt het met regenen. We wandelen snel naar het haventje en vinden een telefoonnummer van degene die de dagtochten aanbiedt. Binnen 5 minuten komt de man al aanrijden. Maar na een klein gesprekje wordt al gauw duidelijk dat we de schildpadden alleen s'nachts en in de ochtend kunnen zien. En dat slapen alleen geregeld kan worden met de persoon die wel al eerder hadden gesproken. Wat jammer!! De boottocht is best prijzig en het is nog steeds wat bewolkt. Dus we besluiten om dan maar niet op de boot te stappen. Er komen nog genoeg mooie dagen aan wanneer we er meer van zullen genieten.

Dan maar terug naar Kuching. Erik zet een oproepje in de grab open voor de rit terug en..... Niks. Niemand reageert. Is het te ver of te druk in de stad wat interessanter is? Geen idee! Maar we wachten en wachten. Gaan nog maar een keer wat drinken in het restaurantje. Gelukkig vindt Erik nog een andere taxi app en daar reageert wel iemand. Hij is er over een uur.

We wandelen nog wat langs het haventje en worden aangesproken door de locals. Heel lief of we verdwaald zijn en hulp nodig hebben. 1 van de vrouwen die ons aanspreekt is degene die de overnachtingen regelt op het eiland. Ze vertelt er van alles over. We zeggen dat het ons zo bijzonder leek maar dat we echt een dagbudget hebben. Het is dat we al tickets hebben om morgen naar Brunei te vliegen anders weten we zeker dat het zou lukken voor een heel ander bedrag.

Na een uurtje is de taxi er en gaan we terug naar het hostel. We moeten inchecken in een nieuwe kamer omdat we een dagje hebben bijgeboekt. Ohh wat zijn deze matrassen dun en hard. Gelukkig is het maar voor 1 dag.

Voor het avondeten steken we de weg over en gaan naar het little fairy café. Weer 3 grote borden met rijst en wat saus en kip. Lynn probeert wat nieuws wat helaas niet zo bevalt. Ze eet netjes haar noedels ertussen uit en vult zich verder met de patatjes als sitedish. De local biertjes die we er bij krijgen zijn warm. Dat lossen ze op met een groot glas met ijsklontjes. Niet het lekkerste dus in het hostel kopen we nog 1 lekkere koude. Met zijn 3e drinken we nog even lekker wat aan tafel voor we gaan slapen. We weten nog steeds niet wat Erik precies doet. Maar na een paar rare geluiden kijken Lynn en ik hem aan en zien we nog net hoe hij in 1 rechte straal zo zijn bier recht op zijn telefoon spuit. Lynn plast bijna in haar broek van het lachen. Gelukkig geen schade aan de telefoon. Daarna gaan we lekker slapen, morgen op naar Brunei!

Brunei

August 10, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 27 °C

Vandaag gaan we naar Brunei! We kunnen lekker uitslapen, laat uitchecken en vervolgens naar het vliegveld.
    Direct bij het inchecken krijgen we de eerste uitdaging. We mogen het land niet in zonder bewijs dat we het land ook weer uitgaan. Wij wilden dit pas later boeken omdat we geen idee hebben hoe het daar is maar dit is dus geen optie. We moeten dus snel iets zien te vinden, met trage wifi. Best een uitdaging. We vinden een vrij dure bus naar KK (zo noemt iedereen Kota Kinabalu hier) en besluiten toch maar om deze te boeken voor over een week. Dit is helaas niet genoeg en we moeten ook nog een hotel boeken voor de resterende nachten. Na een half uur wachten krijgen akkoord en mogen we verder met inchecken. Gelukkig waren we ruim op tijd op het vliegveld. Als we het vliegtuig in mogen worden de tassen nog een keer gescand, onze nieuwe super powerbank is te groot en mag niet mee! Lynn is erg boos want hij was zo fijn... Helaas. De vlucht gaat verder prima en we zijn er in minder dan 2 uur.

We hebben al gelezen dat Grab hier niet werkt dus hebben Dart al gedownload. We bestellen een taxi naar het hotel maar we hebben ervoor gekozen om hier geen simkaart te kopen omdat we er maar een paar dagen zijn en de vliegveld wifi stopt bij de uitgang. We weten niet goed waar de taxi naartoe komt en dus weer terug naar binnen voor wat wifi. Achteraf hadden we beter toch een simkaart kunnen kopen want echt alles gaat tegenwoordig via internet en veel info die je kunt vinden is nog van ‘voor corona’ en niet meer up-to-date.

Het hotel/appartement is erg mooi, lekker ruim en er is een zwembad! De hotels met zwembad zijn erg schaars in dit zwaar islamitische land en we zijn dan ook de enige die er gebruik van maken. We blijven net zo lang in het zwembad totdat de zon onder gaat en spelen met het balletje dat we van Marit hebben gekregen. Het uitzicht van de zonsondergang is erg mooi, het zwembad ligt op de 4e verdieping en het hotel staat aan de rand van een bos dus er vliegen constant vleermuizen en vogels langs.

We hebben bedacht hier zelf te gaan koken maar er is niets te vinden in de keuken, bij de receptie kunnen we gelukkig wat pannen, borden en bestek lenen en dan op zoek naar boodschappen. Er zit een supermarkt onder het hotel en we willen graag wat eieren bakken, helaas…uitverkocht. Het worden hamburgers met een soort pita broodjes en mayo en Lynn neemt noodles.

Het valt ons op dat we hier veel meer worden aangekeken als in Kuching. De mensen zijn wel vriendelijk maar minder dan in Kuching.

Als we hebben gegeten ploffen we neer op bed. Lynn trekt zich terug in haar eigen slaapkamer en wij ook.

Dagje zwembad in Brunei

August 11, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 26 °C

’S morgens doen we lekker rustig aan maar we gaan wel even ontbijten. Het appartement is incl. Ontbijt. Ze hebben niet heel veel dus we roosteren wat brood en drinken een bakkie koffie. Als we weer in het hotel zitten klopt de schoonmaakster op de deur, we zijn hier pas net en het is helemaal niet nodig om de boel schoon te maken dus Annika zegt netjes: “You don’t need to clean the room hoor” Lynn begint hard ter lachen omdat het woord ‘hoor’ in het engels iets heel anders betekend…!
    Daarna lekker naar het zwembad waar we overgooien met het balletje en daarna even zonnen. Opeens begint het hard te regenen en gaan we weer terug naar het appartement. Dan blijken we flink verbrand te zijn alle drie. We kunnen hier verder niet zoveel in de buurt dus we chillen wat op de kamer. Als de zon weg is gaan we nog even naar het zwembad en we zien in de verte een aap lopen! Best een flink beest, het blijkt een Grijze Langoer te zijn, blijkt na wat gegoogle.
    We eten wat in een soort fastfood restaurant onder het hotel, uiteraard met rijst in plaats van patat.

Miniinn Brunei

August 12, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 31 °C

In de ochtend plonsen Annika en Lynn nog even in het zwembad, Erik is flink verbrand en leest een boek in de schaduw. Daarna weer tassen inpakken en op naar de nieuwe accommodatie met een Dart taxi. Het is een soort hostel maar dan wel met eigen kamers. De ligging is top want het is vlakbij het centrum. Als we zijn gesetteld gaan we op onderzoek uit in de omgeving en lopen richting de Moskee. Het is erg warm en we lopen vol in de zon, wat niet echt een pretje is maar gelukkig heeft Lynn een goed idee. We kopen een paraplu en vervolgen onze route. Om bij de Moskee te komen moeten we een grote weg/rotonde oversteken maar aan voetgangers hebben ze hier niet gedacht. Met enigszins gevaar voor eigen leven lukt het om aan de overkant te komen en komen we aan bij de schitterende Moskee. Na een kort rondje blijkt dat deze net gesloten is dus we kunnen morgen pas terug om de binnenkant te bekijken. We lopen terug via wat winkels (omdat daar airco hangt) en komen in een gigantisch winkelcentrum terecht, ook wel ‘The Mall’ genoemd. We kijken onze ogen uit en omdat het lekker koel is binnen doen we rustig aan. Als we langs de rivier teruglopen zien besluiten we eens goed te kijken of we krokodillen zien. Als we richting de oever lopen schiet er ineens een grote varaan weg van ruim 1 meter lang! Omdat we hier zo op gefocust zijn zien we het kleinere exemplaar even over het hoofd, op 1 meter bij ons vandaan. Erg mooi en gaaf beest. Nog geen krokodil dus maar we komen in de buurt!
    In de avond lopen we naar de nachtmarkt om wat te eten te scoren, dit is een verzameling van allerlei kraampjes waar je erg goedkoop een lekkere maaltijd bij elkaar kunt schrapen. We halen wat bij verschillende tentjes en vinden een vrij bankje om het op te eten. Ook hier worden we weer volop aangestaard en we merken dat mensen grapjes over ons maken. Helemaal prima maar soms wel wat ongemakkelijk als je lekker zit te eten, je opkijkt en iedereen je aan staart. Daarna weer terug naar het hostel waar we maar weer eens gaan onderzoeken waar we de komende dagen/weken door gaan brengen.

Dagje sightseeing in Brunei

August 13, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 32 °C

Vandaag gaan we een dagje sightseeing in Brunei. Als eerste pakken we een taxi naar Jame' Asr Hassanil Bolkiah Mosque. We zagen gisteren al dat dit een prachtige moskee is maar toen was hij helaas gesloten. Vandaag mogen we naar binnen als we onze schoenen maar uit doen en een soort gewaad aantrekken. Lynn en ik omdat we vrouw zijn en een jurkje aanhebben Erik omdat hij een korte broek draagt. De moskee is werkelijk prachtig. Binnen ontmoeten we een vrouw uit Brunei. Zij wil meteen met ons op de foto omdat we zo lang zijn. Overal waar we haar tegenkomen blijft ze tegen ons kletsen en vragen waar we hierna naar toe gaan. Als we de moskee goed hebben bekeken en we ons gewaad weer uitrekken komen we een man tegen uit Oostenrijk die vraagt of wij ook naar de andere moskee willen en of we een taxi willen delen. Dat is natuurlijk altijd handig maar opeens staat daar ook weer het vrouwtje uit Brunei en zij staat er op dat haar man ons afzet met hun auto. We moeten het maar zien als Bruneise gastvrijheid en ze willen er niks voor hebben. Dus staan wij 10 minuten later midden in het centrum voor de Sultan Omar Ali Saifuddin-moskee. Deze is helaas nog gesloten maar er wordt meteen gevraagd of we niet een boottocht van een uurtje ( wat gewoon 2 uur wordt) willen maken langs het waterdorp, het paleis en de mangrove in. Omdat het een leuk prijsje is, we dit ook allemaal wilden zien en we toch even niks anders te doen hebben stappen we Incl onze Oostenrijkse vriend op. Het tochtje is geweldig en we snappen nu waar het woord 'regen'woud vandaan komt. Maar we zien prachtige mangroven en een boom vol met neusapen. Het waterdorp is ook erg bijzonder, tienduizenden mensen wonen hier op huizen op palen. Kilometer lange vlonders lopen door dit dorp zodat mensen zich kunnen verplaatsen. Heel bijzonder om te zien en je vraagt je af waarom iemand voor deze levensstijl kiest met de stad naast de andere kant van de rivier.

Na een lunch en een bezoekje aan de moskee die inmiddels open is nemen we afscheid van onze Oostenrijkse vriend. We wandelen nog wat langs de waterkant, maken nog vele foto's met allemaal locals die dat graag willen en proberen dan een lokale bus op te zoeken. Ik weet niet hoe ik dit busje moet noemen maar het lukt en we stappen uit naast ons hotel.

Weer een paar mooie ervaringen rijker!