Montenegro
Uvala Pod Fratre

Exploring Budva

May 31, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 24 °C

Budva is een van de meest mondaine steden aan de Montenegrijnse kust. De rivièra van Budva staat bekend om zijn wijde baaien met zandstranden. Het autovrije oude stadsgedeelte is omringd door een stadsmuur, die in de middeleeuwen door de Venetianen werd gebouwd. Binnen de stadspoorten vindt je talrijke pittoreske straatjes met knusse winkeltjes en cafeetjes.

Wij zaten op een leuk terrasje genaamd 'Caspar' waar je lekkere tapas en smoothies kan bestellen. Luisterend naar jazzachtige muziek zaten wij relaxed in de schaduw van een huge dennenboom met een koud drankje. Er liepen schattige, best wel smalle katten rond en keken wat er onder de tafels te vinden was. Zo lief zou je zeggen... Tot je iets te eten op tafel krijgt en dan worden die schattige poesjes gemene leden van de beroemde Budva kattenmaffia. Dan moet je super scherp in de gaten houden waar die gemenerikken uithangen en het eten snel in je mond proppen voordat ze het stellen. Want die ninja's zijn mega snel aan het rondrennen en toch blijven ze je lief aankijken terwijl ze je eten stelen.

Door de katten zaten wij wat minder relaxed te genieten en toen keken wij naar onze armen. Oh, Goden! Wij waren bijna Zwarte Pieten geworden door de leuning van de stoelen die afgeven. Zwart! Tot aan de ellenbogen! Rik bleef de tapas bewaken, terwijl ik de verf van mijn armen moeizaam probeerde af te wassen. En toen wisselden wij van dienst.

De old town is echt prachtig! Let vooral op de mooie architectuur. 'Citadela' is het hoogste punt van Budva waar je super mooi uitzicht van de omgeving hebt. Verder kan je lekker chillen bij 'Ice Club MB' met heerlijke homemade icethee of een ijsje. Je kan er in de schaduw zitten op een schommelstoel. En ja, je zal de schaduw zoeken, want +27C hier betekent hot, hot, hot. Smeer je je goed in, anders word je een Roodneusje.

• Erstmal Meer sehen in Budva

April 29 in Montenegro ⋅ ☀️ 23 °C

Nach den wunderschönen Bergen zieht es uns nun doch auch ans Meer.

Budva

September 10, 2021 in Montenegro ⋅ ☀️ 24 °C

Die Küste Montenegros ist zwar klar kürzer als die von Kroatien, aber nicht minder schön. Deshalb wachsen hier in Budva und weiter südlich davon die Hotelbunker in die Höhe; einige sind auch schon wieder in Bau. Die langen Strände mit ihren zahlreichen Restaurants und Bars dürfen sich auch in der Nebensaison an den vielen noch vorhandenen Touristen erfreuen. Das Zielpublikum sind hier nicht mehr wir Europäer, sondern vermehrt auch Russen. Viele Speisekarten sind neben der Landessprache noch in Englisch und Russisch zu finden. Eine mit Mauern eingefasste Altstadt mit dazugehöriger Festung ist aber auch hier vorhanden und die engen Gassen sind ideal, um dem Strandtrubel zu entkommen.Read more

Food & drinks

June 6, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 24 °C

Het eten in Montenegro heeft het meest weg van Italiaans eten. Daarnaast zijn er ook veel typische Balkan gerechten die je bijvoorbeeld ook tegenkomt in Servië, Hongarije en Kroatië. Ook een paar Turkse gerechten zoals Baklava.

In veel Montegrijnse restaurants worden voornamelijk verse producten gebruikt. De ingrediënten zijn biologisch en authentiek. Ze zijn namelijk trots op hun goed smakend eten!

Montenegrijnen zijn gewend om in de namiddag warm (drie gangen zelfs) te eten, daarna even te rusten, en later op de avond opnieuw warm te eten. Ze gaan ook wat later uiteten (rond 20 uur) en nemen er goed de tijd voor. Vaak zie je op het terrasje een paar slanke vrouwen een mega groot toetje eten. Het is normaal om een toetje van 400 gr per persoon te krijgen.

De specialiteiten van de keuken aan de kust wordt gedomineerd door vis, olijven en olijfolie en het gebruik van granen en verse kruiden. Vis wordt meestal geserveerd met gekookte aardappels en gekookte blitva (snijbiet, wat een beetje als spinazie smaakt). De brodet is een soort vissoep met veel stukken vis erin van verschillende soorten, groenten en olijfolie (zie de foto).

Wij vinden hun eten lekker, maat best wel vettig. Ze serveren alles in best wel grote porties😊 De mensen van bergen maken het eten nog vettiger. De soep is daar veel steviger.

Je gaat hier niet sterven van honger. Pizza is op elke hoek te vinden, veel Italiaanse invloeden: pasta's, toetjes en soepen.

In centraal Montenegro wordt ook vis gegeten, maar dan zoetwatervis uit het Skadarmeer. Karper, alver en paling worden op verschillende wijzen bereid: gekookt, gegrilled of gerookt. (zie de foto)

De bekendste en meest genuttigde alcoholische dranken zijn wijn, jenever en bier. Montenegro kent twee locale druivensoorten: de rode Vranac (onze favoriet) en de witte Krstač. De wijnen die hiervan worden gemaakt hebben dezelfde naam en worden in de hele regio veel gedronken.

Montenegro heeft een eigen biermerk, Niksicko Pivo (bier uit Niksic). De brouwerij is in 1896 opgericht. Zo lekker! Verfrissend en mild van smaak.

Bij het ontbijt krijg je lekkere versgeperste tomatensap, maar mijn favo cocktail 'Bloody Mary' staat niet op hun menukaart.

Hotel Avala

June 1, 2016 in Montenegro ⋅ 🌧 17 °C

Ons hotel staat op een schitterende locatie, namelijk helemaal aan zee. Het is rustig hier, geen verkeer of luidruchtige toeristen. Het hotel Avala was het tweede hotel gebouwd in Budva aldus die blonde TUI dude Johnno. Het ziet er groot en modern uit. Heel donker van binnen: massief hout en zwartkleurige muren. Een groot contrast met buiten waar alles licht en kleurrijk is. Als je in de gang loopt, gaat het licht niet overal aan. Voor 10 sec voel je je als een mol: rond en blind. 😂

Afgelopen jaren zijn wij verwend geworden door de luxe van diverse hotels in vorige bestemmingen. Wij hebben eerlijk gezegd veel verwacht van een hotel met 4,5 sterretjes dat zo top in de reiscatalogus eruit zag.
      Na ons mini incidentje met de verkeerde kamer hadden wij het gevoel dat er nog meer verrassingen op ons te wachten staan. Kleine dingen zoals geen koffie of thee in de kamer, wat scheve lampen, geen pen, dikke en harde handdoeken verpesten onze stemming niet snel.

Met zijn tweetjes douchen is niet handig, want dan overstroomt de vloer in de badkamer. Wel een groot en relaxt bad! Onze billen moeten ook even wennen aan een vierkante wc pot. Verder lijkt alles te werken en ziet er goed uit, maar de afwerking van de kamers mist een en ander.

Als je in het Engels wat aan de obers vraagt, raken ze in paniek. Dan doe ik het maar uit noodzaak in het Russisch. Ze hebben het hier niet alles onder controle: vergeten tafels op te ruimen of orders op te nemen, soms mis je een vork of servet, soms ruimen ze te snel
      op en nemen je glas wijn mee als je even weg bent. Je hebt twee keuzes: wachten en ergeren aan hun gedrag of alles zelf doen. Wij zouden die twee sterretjes van 4,5 moeten krijgen, want wij regelen veel zelf. 😂

Het eten is wat vlak en weinig diversiteit. In de lounge ruimte krijg je wel betere koffie dan in het restaurant, maar het zit allemaal niet in 'all-inclusive'. Wij voelen ons ook niet zo bijzonder in het zonnetje gezet met de 'all inclusive', want er zit meer exclusief dan andersom.

Kortom: het Avala hotel in Budva is net als het echte leven: je moet er hard voor werken om wat te kunnen bereiken. 😅🍸

P.s. Energy Clinic was bijzonder goed. Wij zijn dankbaar voor een zacht huidje en ontspannen spieren.

Budva & Kotor, Montenegro

July 4, 2018 in Montenegro ⋅ ☀️ 29 °C

Läppische neun Stunden mit dem Bus von Sarajevo nach Budva in Montenegro stand als nächstes an. Klingt erstmal hart, allerdings ist die Strecke landschaftlich atemberaubend mit einer Mischung aus Karl-May-Film-Ästhetik und türkis-blauen Seen und Flüssen vergleichbar mit Plitvice in Kroatien auf dem Weg. Glücklicherweise hatte ich in meiner App gelesen dass man möglichst rechts im Bus sitzen soll, denn von dort gab es die großen Ausblicke 😎
      Zwei Stunden Aufenthalt in Podgorica hatten mich bestätigt dort nicht zu verweilen. In der Hauptstadt gibt es leider nicht viel zu sehen (korrigiert mich gerne). Deshalb bin ich direkt nach Budva. Auch das "Miami von Montenegro" genannt. Im Grunde ein furchtbar hässlicher Ort des Massentourismus, hauptsächlich von russischen und serbischen Touristen als Nizza der Adria auserkoren. Allerdings erinnert das hier eher an Benidorm oder Lloret de Mar als an Nizza, von den Yachten und der schönen und kleinen Altstadt mal abgesehen. Alles zugebaut, überall Kirmes und Ramsch zu kaufen, abends stehen die GoGoGirls bereit um in die Open Air Clubs zu bitten. 😏 Irgendwie eine Zeitreise in die 90er, ein Partyort ohne Verknüpfung an Westeuropa und deshalb wieder unglaublich interessant, weil Speisekarten und Verständigung ohne Serbisch oder Russisch nur schwer möglich ist 🤣
      Am Strand war ich erst gar nicht. Schulter an Schulter auf Kippenstummeln auf 20m Breite war dann doch nicht meins. Habe dafür einen Ausflug nach Kotor gemacht. Eine echt schöne historische Stadt am tiefsten Fjord des Mittelmeeres - eine Art Dubrovnik in klein.
      Montenegro ist wie viele andere Länder auf dem Balkan ein Paradies für Raucher. So weht einem der frische und kalte Rauch sowohl vom Busfahrer, Hotelbesitzer oder in jedem Restaurant jederzeit entgegen.
      Morgen geht's weiter nach Albanien. Dort werde ich etwas mehr Zeit verbringen. Ich freue mich immer über eure Kommentare oder Rückfragen ;)

Going out!

June 3, 2016 in Montenegro ⋅ ⛅ 17 °C

Wij hebben een heel goed restaurant bij ons hotel. Een nadeel is dat het niet bij ons hotel hoort. 😂

Bij het hotel Astoria kan je lekker eten en goede cocktails krijgen! Mijn nieuwe favoriet - cocktail Godfather.

Rik

Cats in charge

June 8, 2016 in Montenegro ⋅ ☀️ 27 °C

Wij hebben nog nergens zoveel katten gezien als in Budva. En ze zijn zo verschillend, mooi en goed verzorgd. Ik noem ze 'maffia van Budva', want ze staan naast je als je wat te eten op je tafel krijgt. Verder zijn ze best rustig, angstig voor degene die ze wil aaien en super snel aan het rennen. Ze staan voor je en dan verdwijnen ze zomaar voor je neus.

Magisch.

Utazás

June 14, 2017 in Montenegro ⋅ ☀️ 29 °C

Néha még mindig olyan bizarr belegondolni, hogy pár óra alatt a világ egy távoli pontján találhatod magad. Így van ez akkor is, mikor csak 800-900 km-t ugazol egy óra leforgása alatt... Isten hozott a Balkánon! Erre a déli kis országra rég kíváncsi voltam...persze most nem fogjuk bejárni, csak ízelítőt kapunk belőle. Podgoricától egy bő óra Budva: hegyeken és a Skodra tavon keresztül vezet az út. Elég sötét volt, mire ideértük, így nem tudtunk a panorámában gyönyörködni - talán nem is baj, mert így nem lettem rosszul a szerpentínen. Ami viszont még a sötétben is feltünk, hogy Dubrovnik régióhoz képest sokkal kisebb a forgalom és kevesebb a fényszennyezés, vagyis sokkal kevesebben élnek/vannak a partszakaszon... Szállásunk nagyon kellemes, főleg ennyi pénzért (15 Euro/nap/fő). Az óváros kellős közepén. Apró sikátoros kis utcák kanyarognak a vár falain belül. Kinéztünk a partra is : egy pár mega nagy yacht parkol a kikötőben. Éhesek voltunk, estr megvacsiztunk. Nem volt rossz, de jó sem, viszont megtanultam, hogy itt az eszpresszó az risztretto.
      Gyakorlatilag este bolyongtunk egy jót, bekandikáltunk a sarkokba és vártuk a reggelt, hogy kezdődjön a strandszezon.

Montenegro - Russian Land

June 15, 2017 in Montenegro ⋅ ⛅ 23 °C

Várom a percet, mikor az oroszok Montenegrot is Oroszországhoz csatolják, annyian vannak itt. Már gyanús volt a repülőn is, mert leszálláskor tapsoltak az utasok, ami tapasztalataim szerint rájuk jellemző. Vízum nélkül utazhatnak és egy orosz zázat csinál.
      Nagyon keveset aludtunk. Részben azért, mert sokáig ébren voltunk, részben azért, mert a szomszéd fél ötkor elkezdte fúrni és faragni a falat. Aztàn a reggeli harangszó, mint anno Mostarban a müezin éneklése - végérvényesen felkeltett.
      Sajnos a napocska nem igazán volt velünk, amit azért sajnálok, mert így sokkal kevésbé színes a táj. Eddig látott képek alapján a víznek inkább zöldes árnyalata van...és valóban, inkább smaragd, mint türkisz színű a víz. A délelőtti fürdés után úgy döntöttünk felkerekedünk és bevásárolunk másnap reggelihez valót. Megtaláltuk a mega shopping centert is, ahol a luxus márkák egy négyzetméterre jutó sűrűsége valószínű nagyobb, mint Montecarloban. A helyi piacon nagyon szép termékek voltak: kóstolni is lehetett mindent. Proscuto proscutoval...itt nagyon megy. Jól bevásároltunk, így letudtuk az ebédet és vélhetően a következő napok reggelijét is.
      Amúgy nekem nagyon fura, amolyan balkáni hangulat jellemzi az óvároson kívüli összképet. Teljesen eklektikus, nehezen körülírható, de mégis tipikus építészeti vonásokat fedezek fel. Sok a nagyon modern magas épület, még többet építenek, miközben mégis sok a lapukkant, rendezetlen rész.
      Próbáltam sziesztázni, de persze nem tudtam.
      Délután ismét fürödtünk egyet, most egy másik beach-en. Nagyon sok a gyerek. Helyi és turista. Kanadában nem nagyon láttam gyerekeket, persze nem is nyaralóövezetben voltunk.
      Az estét rövidre zártuk, mert elnyomott a fáradtság. Egy könnyű vacsorát ettünk a vegetáriánus bárban, ahol egy kedves idős bácsival jót beszélgettünk. Bánátból származik...sok kifejezést tud magyarul. Megtudtuk tőle, hogy Orbán Viktor jó vezető és Soros a közellenség. Mintha csak a magyar híreket hallottam volna. Agymosás az van mindenhol....

Uvala Pod Fratre