Norwegia

• Dzień 28

Nachtplatz mit E6-Geräuschen

11 maja 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 6 °C

Guten Morgen,
      bin gerade hochmotiviert aus dem Zelt gekrochen und habe zwei Elche gesehen!!! Jippiiii!
      Wie den Bildern zu entnehmen ist, war die Landschaft gestern Abend ein Traum. Nachdem Juli um 16 Uhr den Laptop zugeklappt hat, haben wir uns noch 55km in den Norden geschraubt und haben einen Schlafplatz mit Blick auf die Berge und die E6 gefunden.

Ganz liebe Grüße!!

• Dzień 25

Snøhetta

25 maja 2023, Norwegia ⋅ 🌬 4 °C

Nach unserer Anreise am Vortag in Snøhetta-Camping haben wir den leichten Schock über den Zustand der Unterkunft etwas überwunden. Für 85 € die Nacht war die Qualität der Kabine mehr oder weniger eine Katastrophe und hat sich der tristen Umgebung angepasst. Die wichtigsten Details im Überblick:

- Kein fließendes Wasser in der Kabine
      - Kein eigenes WC
      - Doppelstockbett
      - die gemeinschaftlichen Sanitäranlagen waren auch fragwürdig
      - Müllcontainer haben wir auch nicht gefunden
      - eine sehr spartanische Küche
      - …

In Summe etwas gruselig. Aber wir lassen uns nicht unterkriegen und da wir alles im Auto haben, stand am Ende fast alles Zubehör in der Wohnung: Quasi eine teure Abstellkammer.

Außerdem mussten wir die im Regen abgebauten Zelte aus Geiranger noch trocknen. So standen diese dann auch noch im „Wohnzimmer“.

Gegen Mittag machten wir uns auf dem Weg zum Snøhetta-Viewpoint. Einem verglasten Aussichtspunkt, welcher von einem bekannten Architekturbüro in 1.300 m Höhe mitten in die karge Landschaft gebaut wurde und einen weiten Blick auf die Berge eröffnet. Hier sollt es auch ein Feuer geben, um sich zu wärmen.

Die 4 km Aufstieg waren wie eine Mondwanderung. Bis auf einen Schneehasen haben wir auch keine Tiere gesehen. Leider auch nicht die einzige Moschus-Ochsen-Population in Europa. Dafür ging es bei klirrender Kälte und gewaltigem Sturmböen auch noch durch Schnee.

Als wir dann am Aussichtspunkt waren, mussten wir feststellen, dass dieser noch bis zum 10.06.23 geschlossenen ist. Das war wirklich blöd, da im Internet stand, dass er immer geöffnet ist. Also nix mit Aufwärmen.

Ein paar coole Fotos und Videos rund um den Glaskasten konnten wir trotzdem machen. Das ganze Objekt wirkte total surreal und wie in einem Science-Fiction-Film… aber die Aussicht war trotzdem beeindruckend. Von daher hat sich die Wanderung dennoch gelohnt.

Nach einer kleiner Stärkung ging es die 4 km wieder zurück in unser „Luxus-Domizil“. Der Abstieg ging mit ordentlich Rückenwind dann auch einfacher.

Nach der Wanderung hieß es erstmal etwas ausruhen und Beamer an, bevor es dann nach dem Abendessen schon wieder ans packen für die nächste Station in Trondheim ging.

Mittlerweile hat es dann auch angefangen zu schneien und der Sturm sorgte teilweise noch für einen Stromausfall. Gut das die Heizungen bei minus 2 Grad elektrisch sind.

Aber wir beklagen uns nicht, denn die Wanderung zum Viewpoint war toll und die Bilder spektakulär.

Here we go

15 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteravond arriveerde ik om 22:30 uur in het hotel en we hadden natuurlijk razend veel verhalen uit te wisselen. Toen ik eenmaal de gordijnen dichtdeed en Matthijs al vanuit bed aan het spelen was met de (op afstand bestuurbare!) Luxaflex bij het raam van de loft, constateerde ik tot mijn verbazing dat het al vijf voor 12 was. Een vreemde gewaarwording dat het nog gewoon licht was buiten, of hooguit schemerig, terwijl het toch al bijna middernacht was.. Logisch natuurlijk, een week voor de zonnewende. De zon kwam ook om een uur of 4 weer op.

Ik weet niet of het daardoor kwam of door de stress van de reis hier naartoe, maar echt goed sliep ik niet. Ik vond het ook wel extra spannend, deze vakantie. En wel om een aantal redenen: vandaag was het precies 1 jaar geleden dat Matthijs' vader stierf, en we zouden als eerste naar precies die plek fietsen waar Matthijs vorig jaar het afschuwelijke telefoontje ontving. Ik wilde er vooral zijn voor hem natuurlijk, maar vreesde voor de brok in mijn keel. Maar ook had ik meteen op deze eerste dag bijna 1.000 meter te klimmen. En de rest van de komende weken nog eens 17.000 meter. Ging mijn nieuwe fiets de hooggespannen verwachtingen waarmaken, zou het beter gaan dan met die sporthybride die ik hiervoor had? En ging mijn lijf het ook aankunnen? En hoe zou het allemaal gaan, het kamperen, het fotograferen, de film die we van deze reis willen maken?

Veel tijd om hierbij stil te staan was er niet. Na het ontbijtbuffet, inpakken en uitchecken zou het grote avontuur beginnen. De zon was alweer uitbundig aan het schijnen. Het eerste stuk iets naar het zuiden was al meteen briljant. Het was nog maar gewoon een heuvelachtige asfaltweg, die erg leek op de wegen die we eerder fietsten door de Oostenrijkse Alpen en de Dolomieten. Aan weerszijden van de weg akkers en groene weides, links van ons een helling naar boven, rechts het dal en helemaal aan de overkant weer een bergkam. Met plukjes sneeuw op de toppen! Ik had daar ook al naar zitten staren vanuit de ontbijtzaal van het hotel, die zwarte bergtoppen met spierwitte "vlekjes", en vroeg me nu hardop af: wat maakt het toch zo betoverend, waarom vind ik dat toch zo absurd mooi? Matthijs had er geen antwoord op maar ervoer het exact zo.

Na een paar shotjes voor onze film (waarvoor Matthijs bereid was in de brandnetels te duiken) sloegen we linksaf en moest ik er echt aan geloven. De klim verliep eerst nog over asfalt maar na een wildrooster werd het gravel. Up, up, up we go. En het ging verrassend goed! Tijdens eerdere fietsvakanties in de bergen moest ik vaak bij stijgingspercentages vanaf 12% afstappen en gaan lopen, zeker als het ook nog een zand- of grindpad was zoals in de Dolomieten. Hier en nu ging het gewoon! Ondans de 14-16%! Het was zwaar, toegegeven, en heet en heftig, en ja, ik had alsnog pauzemomenten nodig. Maar lopen was er niet bij. Echt een persoonlijke overwinning!

Bij de ingang van het nationale park Rondane namen we een serieuze pauze. Schaapjes werden begroet, shirts gingen uit, foto's werden geschoten, en in een verfrissende beek iets verderop konden we de handen wassen en onze bidons opnieuw vullen. Toen we er klaar voor waren fietsten we door, nog een klein stukje verder naar de plek waar we Henk zouden herdenken. Dat was fijn en goed. We namen de tijd, Matthijs belde even met zijn familie en ik maakte intussen vanaf daar een foto van een pluk sneeuw op een berg verderop, waar ik een hart in zag. Als aandenken. Daarna konden we door. Letterlijk en figuurlijk.

Lunch aan een meer

15 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ⛅ 20 °C

De hoogvlakte waar we nu overheen fietsten was schitterend. Hoewel de zon inmiddels zo fel was dat we bang waren dwars door de factor 50 heen te verbranden, fietste het nagenoeg vlakke gravelpad heerlijk, de vergezichten waren indrukwekkend en we genoten. Het begon wel tijd voor een boterham te worden, maar die wilde ik liever in de schaduw opeten dan in de brandende zon. En pardoes doken er een paar hüttes op en bovendien hing er ineens een wolk voor de zon, en nota bene was er vlak langs ons pad ook nog een meertje met een picknicktafel. Alsof het zo gepland was!

Het was inmiddels wel ietsje koeler geworden en Matthijs plukte handig een shirt met lange mouwen uit zijn bepakking. Zo voorbereid was ik nog niet. Maar bovendien maakten de vele aanwezige muggen onze lunchpauze toch wat haastig, en vrij snel lieten we de tafel weer aan de gele kwikstaart die we daar bij aankomst bovenop hadden zien zitten.

Grimsdalen

15 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ⛅ 19 °C

We vervolgden de Grimsdalsvegen en kwamen via een steeds ruiger wordende bergweg terecht in "misschien wel een van de mooiste valleien van Noorwegen" (aldus internet). Matthijs baalde ervan dat 'ie had besloten die drone toch echt niet te kopen, en toegegeven, dat had hier wel briljante footage opgeleverd. In plaats daarvan stopten we om de zoveel meter voor shots met de GoPro en onze camera's natuurlijk. Alle schapen langs de kant van de weg staarden ons onophoudelijk aan en na, tenzij ze al hysterisch waren weggerend.

De omgeving? Eigenlijk niet goed in woorden te omschrijven, zo mooi. Het deed eerst denken aan de Shropshire Hills waar ik een jaar geleden was, in Engeland. Verderop was het toch weer unieker. Het beschermde landschap van Grimsdalen, grenzend aan het Rondane National Park, was een landschap dat ik eigenlijk nog niet eerder zag.
      Je moet de foto's (en over een tijdje de filmbeelden) maar bekijken. Of ga zelf, ik kan het aanraden!

• Dzień 5

Dovrefjell is schitterbarend mooi

17 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 13 °C

We vonden verrassend snel een vlak stukje droog, zacht, verend mos. Ideaal voor de Dikke Agnes (zo heet onze tent). Het begon wel weer wat te spetteren net toen we de tent gingen opzetten, maar het bleef gelukkig bij een paar spetters terwijl dieper in het dal de regen wel doorzette. Bij ons brak de zon juist alweer door en dan maakte het een schitterende plek waar we ons uren konden vermaken met de camera's. Czytaj więcej

• Dzień 6

Nog meer muskusossen spotten

18 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 16 °C

Wakker worden op zo'n plek als waar wij terecht waren gekomen was een bijzondere ervaring. Het was 7:00 uur maar de zon stond alweer hoog te schijnen en de tent warmde snel op. Het was koud geweest die nacht, maar de donzen slaapzak met katoenen liner erin (Matthijs noemt dat mijn trappelzak) waren heerlijk comfortabel, en ik had speciaal mijn wollen muts van Sheep Inc meegenomen voor de koude nachten, omdat ik weet dat je via je hoofd veel warmte verliest. Die muts op mijn hoofd en de flaprand over mijn ogen gevouwen verzekerden mij van een warme, donkere nachtrust.

Dat was wel anders voor Matthijs, die geen oog dicht had gedaan, zo bleek toen ik hem rond 7:00 uur een goedemorgen wenste. We spraken af dat ik hem nog een tijdje zou laten soezelen, liefst slapen natuurlijk. Dat kon prima, we waren al aanwezig midden in dit schitterende gebied, en de dagen duren lang hier dus er was geen enkele reden om nu haastig op te staan. Ik ging intussen wel wat schrijven aan mijn verslag.

Een uur of 2 later werd Matthijs ook echt wakker en konden we ons gaan klaarmaken voor onze queeste. Heel langzaam wel. Eerst naar het stromende smeltwater voor een plens ijskoud water in het gezicht, meteen water tappen voor koffie en instant ontbijtmaaltijden en dan tijdens het ontbijt de plannen bespreken. We zouden te voet op pad gaan met onze camera's om de muskusossen te gaan zoeken. Komende nacht zouden we opnieuw slapen bij Hjerkinn Fjellstue, en voor het avondeten daar hadden we ook gereserveerd. Dat betekende dat we om uiterlijk 19:00 uur daar weer terug moesten zijn, om niet te laat te komen voor datzelfde verrukkelijke buffet. Het was vermoedelijk een klein uurtje terugfietsen (alleen maar bergafwaarts) dus uiterlijk 18:00 uur moesten we dan vertrekken. We pakten daarom ook nu alvast de tassen in en prepareerden zoveel mogelijk de fietsen, zodat we aan het einde van de middag alleen nog maar de tent zouden moeten inpakken en we dan meteen konden gaan (fingers crossed dat het niet zou gaan regenen). Er was wel nog één hick-up: we hadden geen lunch meer. Wel was er nog een appeltje en een voorraadje noodrepen (muslirepen ed. voor onderweg) dus daar moesten we het dan maar even mee doen (de Snickers in Matthijs' tas was zo vloeibaar geworden door de hitte dat Matthijs 'm in een grote klont sneeuw achterliet op de rots bij de fietsen, in de hoop dat deze weer een wat vastere vorm zou aannemen).

Nou, op pad dan maar! We liepen eerst naar het plevierenpad en toen verder naar de richel waar je in het dal kon kijken. Het allereerste moment dat we de telelens als verrekijker gebruikten was het meteen raak: Matthijs zag een stuk of 3 muskusossen in de sneeuw liggen en ik zag nog een eenling ergens hoger op een plateau wandelen. Wel ontiegelijk ver weg maar in elk geval waren de beesten alweer gelocaliseerd. Op basis van de windrichting besloten we welke route slim zou zijn om erop af te gaan en waar je dan op verstandige afstand foto's zou kunnen maken. Enthousiast liepen we de berg af, over kleurrijke keien met allerlei korstmossen erop, af en toe over de sneeuw en dan weer over het zachte, verende mos met schattige minibloemtjes erin en ertussen. Onderaan de eerste serieuze heuvel veranderde de begroeiing. Meer dwergstruiken met daartussen veel natter mos, en soms zelfs drassige stukken waar we allebei wel minstens 1 kletspoot haalden. En dan steeds even stoppen om door de telelens te kijken of je die dieren nog steeds ziet, en dan de looproute of het eindpuntte herbepalen. De muskusossen waren inderdaad in beweging gekomen en ook de windrichting leek te draaien. Dus we moesten steeds het plan wijzigen. We probeerden in een redelijk rechte lijn te lopen maar op een zeker moment konden we gewoon niet meer verder. Teveel drassigheid en struikgewas maakten het onmogelijk. Stom, we waren heel willekeurig naar beneden gewandeld terwijl we op de kaart best even het oude (maar opgeheven etc.) pad hadden kunnen vinden. Die dachten we nu ook te zien liggen in de verte, dus daar moesten we dan maar heen.

Ik liep iets terug en koos een nieuw route voor mezelf terwijl Matthijs nog een eindje onverzettelijk doorploeterde door het drassige struikgewas. En toen we elkaar zo'n 5 minuten later weer troffen was hij helemaal uitgelaten want hij bleek oog in oog te hebben gestaan met een vos! Dier én mens waren erg van elkaar geschrokken, maar Matthijs had er nog wel een foto van weten te schieten. Geweldig natuurlijk, en ik baalde. Eerst de bruinvissen missen aan boord, dan de poolhaas op weg naar boven, en nu dit! Nou ja, de muskusossen boden nog een kans dus wie weet dat ik daar dan succes zou hebben.

Via het oude pad kwamen we inderdaad een stuk makkelijker in de buurt van de muskusossen. Ik had net besloten op een bult gras te gaan liggen wachten tot de beesten uit het kommetje tevoorschijn zouden komen waar ze stonden te grazen, toen Matthijs aan de overkant van de vallei ineens zwarte stipjes op een stuk sneeuw zag. Verdomd, daar lagen 2 moeders met kalfjes (of zijn dat dan lammeren?) af te koelen! We schoten onze foto's en filmpjes terwijl ik voor de zoveelste keer belaagd werd door een leger muggen. Ik weer met de Deet sprenkelen...

Terwijl ik hier lag op dat zachte gras voelde ik hoe moe ik was. Fysiek moe, van alle inspanningen de afgelopen dagen plus de wandeling van zojuist, en mentaal ook van alle enerverende belevenissen. Ik werd ook heel moe van de muggen. Ze prikten mij dwars door mijn kleding heen en ik werd er helemaal gestoord van.* Matthijs was in een compleet andere bui. Helemaal excited dat we nu eindelijk in de buurt waren van die bijzondere dieren en klaar om daar supershots van te schieten. Hij wilde dichterbij, ik niet. Ik vond het wel mooi geweest. Dus ik gaf hem mijn zegen om iets dichterbij foto's te gaan schieten zonder mij, en liet hem beloven om ze tot 200 meter te naderen en geen risico's te nemen. Dat deed hij.

Ik at wat snoepjes uit mijn rugtas om de tijd te doden, mijn zorgen over mijn avontuurlijke man weg te drukken en de muggen te negeren. Binnen een kwartier keerde Matthijs veilig en helemaal blij weer terug. Hij had zijn plaatjes kunnen schieten en we konden weer terug naar de tent.

* Later heb ik de muggenbeten geprobeerd te tellen, maar dat voelde een beetje als het tellen van de sterren in een heldere nacht. Ik heb het opgegeven toen ik op de 50 zat.

• Dzień 5

4. TAG nach Budsjord

18 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 19 °C

Nach dem Frühstück sind wir gegen 9 gestartet, erst noch Kirche von innen besichtigt und dann weiter nach Ringebu gelaufen. Von dort ging es eigentlich 12.35 Uhr aber mit 20 min.Verspätung mit dem Bus weiter nach Dovre Motell, dort ging es bergauf zur Budsjord Pilgerherberge. Eine ganz tolle Unterkunft mit hübschen Hütten, Haupthaus und Sanitärhüttchen, alles aus Holz und niedriger Türen. 8,7 km gelaufen
      Anfangs 24°, später kühler und Wolken.
      Zum Abendbrot gab es norwegische Bacalao ( Stockfisch Eintopf)

Sternzeit 2023.169.11.58

19 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 15 °C

Der dritte Tag. Die Challenge - Tausche den Co-Pilot mit einem anderen Team ist schon erledigt. Gleich nach Abfahrt haben wir uns mit Team 81 Sassy Cape Sisters getroffen. Zwei netten Niederländerinnen. Die halbe Stunde war all zu schnell vorbei. Wir hatten viel an Geschichten auszutauschen. Danke an Esther und Saskia!
      Jetzt wollen wir eine der spektakulären Serpentinentouren Europas erreichen. Den Trollstiegen. Von dort geht es weiter Richtung Lofoten. Immer noch fehlt uns der Fisch für die morgige Aufgabe. Kein ICA in Schweden hatte ihn - ja, und die Norweger, die wir bislang gefragt haben schauten uns eher schockiert an. Nein derartiges Zeugs würde.man hier nicht in einer Lebensmittel Abteilung verkaufen wir sollten mal unter Biologische Kampfmittel suchen.

• Dzień 6

5. Tag nach Fokstugu

19 czerwca 2023, Norwegia ⋅ ☁️ 14 °C

Nach einem schönen Frühstück ging es 9.45 Uhr los, diesmal auf 1200m Höhe. Der Weg begann steil, aber durch schön Wege, begleitet von Schafen und herrlicher Vegetation, die aber immer lichter wurde. Es waren 15°, und unterwegs etwas Niesel.
      Angekommen oben hatten wir eine herrliche Sicht über das Dovrefjell.
      Bergab ging es über viel nasse Wege, am Fluss mussten wir über ein Schneefeld zur anderen Seite. Unterwegs viele Mücken. Herrliches Anwesen die Fokstuga. Abends Nudeln mit Bolognese
      Czytaj więcej

Możesz znać też następujące nazwy tego miejsca:

Dovre

Dołącz do nas:

FindPenguins dla iOSFindPenguins dla systemu Android