Peru
Provincia de Alto Amazonas

Here you’ll find travel reports about Provincia de Alto Amazonas. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

31-7 Lagúnas

July 31 in Peru

Dankzij het op een zwemvest zitten heb ik nog enige kont over, en dankzij mijn donzen jasje en nog een zwemvest om tegen te leunen, ook nog redelijk wat geslapen tot mijn eigen verbazing.
    We wankelen van de boot af, ik heb op internet een eco hostel gevonden, wil eigenlijk in een lodge. Er zal vast wat te vinden zijn in de buurt van de haven.
    Not. De eco hostel staat niet op maps and me.
    Op maps and me staat een paraiso verde hostel aan de rand van het dorp. Dan die maar, al heeft ie wel twee $$. (gemiddeld duur).
    Hartstikke schoon, leuk hotel met een tuintje. Super aardige eigenaresse, die mijn spaans af en toe nog verstaat ook. Meest briljante WiFi in Peru, behalve toen de stroom uitviel. Wel duur ja, 40 soles (tientje) voor een 2 persoonskamer. Duh. Zo zie je maar hoe je afhankelijk bent van goede voorbereiding.
    We hangen de ochtend en gaan op het heetst van de dag op jungletour-jacht. Niet slim nee. Met hulp van haar van de hostel maken we een keuze. We gaan 3 dagen, dat is de enige manier om de pink dolphin te kunnen zien. Dat is een dolfijn die van kleur kan veranderen door bloedvaten open of dicht te zetten. Wil die heel erg graag zien.
    En we wilden al 2 dagen om in de jungle wakker te kunnen worden.
    Zit ik dit te schrijven, kijk op: Karin ga je bril halen NU. Deed ze ook nog. Zie eerste foto.
    Wát gaaf om hier te zijn. Koelt lekker af: tropische regenbui.

3-8 Kanotocht dag 3

August 3 in Peru

Weer een fijne dag, al hebben we wel hard gepeddeld omdat we stroomop gingen. Vooral de doorsteekjes stroomden hard.
    Leguaan gezien (normaal model, niet die slagschepen uit Ecuador), kameleon, 3 soorten apen, waarvan de zwarte en doodshoofdaapjes vlak voor ons neus in een mega-groep de rivier overstaken door van boom naar boom te springen. Veel vogels weer en veel vlinders. Tijdens de lunch leuk met visjes gespeeld. Eerst spagethi laten eten, en daarna aan onze tenen laten knabbelen. Gaaf. We zien 2 onweersbuien hangen en horen donder, maar alles trekt langs. Ook wigwam-bomen en allerlei kamerplanten, maar dan "iets" groter.
    Om 4 uur weer terug, en daarna weer een uur met de tuctuc. Ruikt heel anders nu het droog is, heel kruidig.
    Omdat bijna alles al dicht is, dineren we met zoute koekjes en rum-cola.
    Het was tof.

4-8 Gestrand in Lagúnas

August 4 in Peru

We wilden met de boot van 1 uur, maar die is vol. En om tien over 8 nog gaan rennen voor die van 9 uur zien we niet zitten. De bakker is dicht, dus we ontbijten met een zakje droge cornflakes. Ik heb overgegeven vannacht, maar alles doet het weer gewoon zo te voelen en ik heb honger. We boeken de boot van morgen half tien en nemen allebei een pedicure. Mijn eerste ever. Wel grappig, maar ik vind het niet super lekker of zo. Onderweg kopen we "die lekkere vruchten van dat drankje". Duh. Zit iemand de hele dag de schubben van die dingen te schrapen, dan houd je een vrucht over ter grootte van een fikse dennenappel, en daar zit dan een pit in ter grootte van een dennenappel. Houd je dus een halve cm. vruchtvlees over. Gelukkig maar want het was echt goor. We hebben de rest weg gegeven. Hoe ze daar zo'n lekker drankje van kunnen maken is mij een raadsel.
    Ik mag de modem lenen om mijn afgelopen 3 footprints te uploaden want via de WiFi lukt niet. Lief hoor.
    De rest van de dag computerspelletjes, lezen, trui, naaien en eten. Beetje saai, maar het is ook te heet voor iets anders en we hebben allebei koppijn.
    De vogel van Agnes maar eens gewassen.

1-8 Kanotocht dag 1

August 1 in Peru

Op het laatste moment nog een paar spullen in de hostel gelaten en om 8 uur (8.15 natuurlijk) met de tuctuc naar de hut van de jungletochtorganisatie. Gelukkig hoeven we niet te lopen, want het regent en de weg is 1 modderbad. Ontbijt is...... geéén rijst😁.
    Dan met grotere tuctuc naar de kano. Dat is 9 km. over "niet zo'n goede weg" en we pikken nog benodigdheden op. Om half elf of zo varen we weg.
    Wát gaaf, we zitten in een kano in een tropisch regenwoud in Peru!
    Veel vogels gezien (heel veel ijsvogels, 2 soorten) apen, vlinders, een luiaard, een otter boven water, mooie bomen en planten. Erg gaaf.
    Ik krijg alleen steeds meer pijn in mijn nek (mee opgestaan, en bed en kussen waren nog wel zo lekker). Op 2 paracetamol gaat het nu wel.
    We slapen in een grote hut met slaapzalen van 3 met muskietennetten over de bedden. Er is zelfs een douche!

Gisteravond om half elf met de bus naar Tarapoto. Eerst zo veel haarspelden dat je niet kunt slapen omdat je anders uit je stoel rolt. Toen sliep ik bijna: muziek aan. Toen half uurtje geslapen: eerste stop: licht aan. Ergens tussen 2 stops heb ik nog een uur geslapen geloof ik.
    Daarna met tuctuc naar ander busstation, waar we op de volgende bus zouden gaan volgens de maatschappij in Pedro Ruiz. Er zijn echter helemaal geen bussen naar Yurimaguas. Alles gaat met taxi's wat dan collectivo wordt genoemd en daardoor een soort ganzenborden wordt. Je vertrekt pas als de taxi tenminste 4 passagiers heeft. Wel heeeeeel erg blij dat we geen fietsen bij ons hebben.
    De chauffeur denkt dat hij Nikki Lauda is of zo en geeft voor een halve meter nog gas bij en ramt vervolgens op zijn rem voor de bocht. Voor het eerst in lange tijd wagenziek, al controleert de cola de misselijkheid gelukkig.
    En dan lopen we in 2 touristtraps achter elkaar, al zegt Karin terecht dat het ook wel makkelijk is.
    We moeten verder met de tuctuc. Iemand wil ons voor 1 sole (26 cent) naar de haven brengen. Ik denk nog: dat moet dan om de hoek zijn. Vervolgens vraagt hij of we met de boot willen. Ja. Dan hebben we niet veel tijd want die gaat om 10 uur. Ik dacht nog: op internet staat wat anders, maar ter verdediging: ik had nauwelijks geslapen. Vervolgens gaat hij met ons hangmatten kopen (bij vriendje en te duur) en 2 flessen water van 7 liter. En op ons verzoek nog langs een minimarkt en vervolgens naar de haven. Karin zegt: als we belegde broodjes zien....... Hahaha, nog 0 gezien hier.
    We slaan 2 hoeken om. STOP roept ze: ...... echt waar! 2 ham en 2 kaas! ☺
    We moeten de chauffeur 10 soles betalen. Dat was nog o.k.
    Bij de haven grissen 2 mannen in oranje hesjes onze spullen uit onze handen; snel snel, de boot gaat. O.k. scheelde een hoop gesjouw, maar 2x20 soles was echt niet o.k.
    Maar goed, met de koers van de sole valt de schade nog mee.
    Vervolgens gaat die boot natuurlijk pas om 1 uur. Daar kunnen we tot mijn opluchting toch een hut scoren ondanks dat Hesje zei dat ze er niet waren. Kunnen onze waardevolle spullen veilig staan. We gaan in de hangmat slapen want die hut is claustrofobisch klein en stik benauwd.
    Vervolgens varen we veel dichter langs de oever dan ik dacht, zodat er af en toe nog wat te zien is ook. Avondeten is kippensoep met een beetje rijst er in. Maar de honger valt mee. Maar misschien kwam dat door de rum-cola die we met Heike delen, die onze hut deelt.

Wist je dat....

August 5 in Peru

- Eén van de grootste geneugten in het leven, een warme douche is?
    - Dat ze in Peru alleen koude douches hebben? Zelfs in ons dure hotel?
    - Dat het nog niet went?

- Dat ze hier in alle badkamers nog een extra hoofdkraan hebben?
    - Dat ik daar een foto van heb?
    - Dat ik die met deze wifi niet kan uploaden?
    - Dat ik nog aangenaam verrast ben over hoe vaak we hier wifi hebben?

- Dat er hier nog mensen zijn zonder mobiele telefoon?

- Dat een ander groot genot een koud biertje is als het warm is?
    - Dat Cuscueña echt heel lekker is?

- Ik een nieuwe wetmatigheid heb gevonden: hoe beter het bed, hoe meer pijn in mijn rug. De bedden in Paraiso Verde zijn prima. 🤕

2-8-18 Kanotocht dag 2

August 2 in Peru

Fantastisch otters gezien en blauwgrijze dolfijnen. Beiden onfotografeerbaar. Jammer dat wij aangeven dat we graag dolfijnen willen zien en dat ze dan niet zeggen dat er 2 modellen zijn hier. Alle boekjes hebben het over de pink dolphin en die hebben we nu dus niet gezien. Blijkt maar 2 uur verder varen te zijn, dus met de vierdaagse tour hadden we ze waarschijnlijk wel gezien. Wel jammer. Ook jammer dat ik de halve dag zit te stressen of we wel dolfijnen zien, want het was zo ver varen en we varen aldoor niet door. Ik probeer als Karin te zijn, die zit lekker te ontstressen.
    Maar toch een gave dag, 3 soorten havikken, een rode aap, schildpadden, toekan, ara's, krokodilletjes en weer heel veel ijsvogels.
    En 's avonds nog een tochtje (wij dachten dat we gingen wandelen, maar weer met de boot). Prachtige sterrenhemel, veel krokodilletjes, want je ziet nu aldoor hun rode oogjes boven water, padden, een nachtvogel en een breedbekreiger. En groene vuurvliegjes. Segundo vist nog wat een speer met 2 punten voor zijn ontbijt.

lagunas... nog steeds

December 4, 2016 in Peru

Ja ik heb t op zeker gejixed...

Best blij om terug te zijn in ons hostel in lagunas, voornamelijk omdat er hier 10 keer minder musquitos zijn. We zijn behoorlijk lek geprikt😵 maar goed hoort erbij, eff douche en dan springen we met onze hangmat op de boot naar Iquitos en zijn we weer een stapje dichterbij Colombia😎

Uuuhhhja, ging dat maar zo makkelijk.. de boot gaat niet op zondag, maar morgen gaat hij wel, zo rond 3uur.

Maandagochtend bij de haven, 'ja de boot gaat ergens in de middag' oke duidelijk.. 'kom om 12u maar terug dan weten we meer' Top!
    Om 12u komen ze erachter dat de boot nooit vertrokken is in verband met stakingen en dat hij de komemde 3 dagen ook zeker niet meer gaat varen...

Super leuk dit, en nu?! Dan de snelle boot doen, maar die gaat morgen pas weer😫😫 kost natuurlijk ook weer t dubbele, toppie😑

Weer een nachtje in ons geweldige hostel, met enkelt bier en cheetos😍

Onze snelle boot had uiteraard vertraging maar we varen!!! Yeahhh weg uit Lagunas🍾

Plannen in peru... uhh wat?!

November 29, 2016 in Peru

Dat gaat dus niet.

Vanochtend hebben we een uur moeten wachten tot dat onze rit van Tarapoto naar Yurimaguas vertrok, de auto of bus moet namelijk altijd vol zitten. Dat betekent dat je soms echt uren kan wachten tot er ook iemand jouw kant op gaat, of je komt aan lopen en vertrekt gelijk.

Zelfde geldt dus ook voor de boot... die was vanochtend al vol en vertrok... zonder ons. Beetje jammer dat er van de boot maar 1 is die om de dag vertrekt😐

Duss we blijven hier nog maar een nachtje in een echt bed slapen😊 voor morgen hebben we een jungle tour van 4 dagen op de planning staan, kijken hoever we daarmee komen.

Yurimaguas is ook geen vervelende stad om te verkennen😄

Perus Eigenheiten

January 19 in Peru

Nachdem ich nun das schöne Peru verlassen habe, hier noch ein paar Eigenheiten.

Auto fahren: Kann hier geführt keiner. Allerdings hat man das Gefühl, dass jeder von sich denkt, er sei der einzige der es drauf hat. Da wird links geblinkt und rechts abgebogen, bei jeder Gelegenheit gehupt (z. B. beim abbiegen) usw.
    Am besten finden sie hier die Warnblinkanlage. Wenn die an ist, dürfen sie gefühlt alles. Dem entsprechend wird sie auch benutzt.

Meerschweinchen: Ja es stimmt, hier wird Meerschwein gegessen. Allerdings nicht aus Gründen der Armut, sondern aus ewiger Tradition. Und so gibt es überall im Land Restaurants die sich auf "Cuy", also Meerschweinchen, spezialisiert haben. Meistens haben sie dann auch gleich eine eigene Zucht im Hinterhof.
    Schmeckt übrigens garnicht mal schlimm!
    (Bild 3 - 4)

Energie Drink: Auf allen Märkten, übers Land verteilt, bekommt man zu einem sehr günstigen Preis, frische Obst Shakes. Manchmal sind da auch Highlights dabei, wie mein Energie Drink auf dem Markt von Arequipa.
    Especially completo - ein Rohes Ei, ein kleines Schwarzbier, Kondensmilch, Apfel, Papaya, Ananas, Mango, Guave, Maracuja, Banane, Honig, Zuckersirup,
    Rote beete und Klee. Schmeckte garnicht mal übel.
    (Bild 1 - 2)

Sicherheit: Wird hier ganz groß geschrieben. Nicht! Egal ob Straßenverkehr oder überhaupt, es gewinnt immer der stärkere. Sicherheitsvorschriften gibt es so gut wie keine und falls doch, interessieren sie keinen. Außnahme war der Lift nach Kuelap, aber das war eine andere Geschichte.
    (Bild 5)

PS: Vieles dieser Dinge waren in Bolivien identisch.

Provincia de Alto Amazonas