Peru
Provincia de Trujillo

Trujillo, Peru

September 7, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Auf dem Weg zum meinem eigentlichen Ziel "Huaraz" musste ich sowie so in Trujillo umsteigen nach knapp 11h (versprochen waren 8 und max. 10🤣)
    So habe ich mich spontan entschlossen einfach mal eine Nacht hier zu bleiben ... es war ja früh am Morgen ca. 8 Uhr. So bin ich in das nächstgelegene Hostel ... da habe ich erfahren das es eine Tour heute von 10 bis 17 Uhr gibt die die drei haupt Sehenswürdigkeiten abdeckt ... ja gut einfach mal gebucht!
    Dann mit dem Taxi zum Busbahnhof um mir ein Ticket zu besorgen ... was geht ab ... heute Abend fährt auch noch ein Bus nach Huaraz 21:30 ... das ist doch perfekt ... Tagsüber die Ruinen anschauen und abends einfach mal weiter ziehen ... und so muss ich keine Nacht hier verbringen!
    Zurück im Hostel erst mal schlechte Nachrichten.... es gibt keinen englischsprachigen Guid für heute! Ich bekomme mein Geld zurück ... den großen Rucksack kann ich aber im Hostel lassen!
    So geh ich selber los den hier in Südamerika ist alles aber wirklich alles mit dem Bus erreichbar!
    An der Hauptstraße frage ich nach dem Weg und zwei Sekunden später hält schon der richtige Minibus neben mir! Nach 30 Minuten bin ich schon da ... aber ich muss noch 1,5 Km laufen ... wär kein Problem aber ich bin gestern mächtig umgeknickt und kann rechts kaum auftreten!
    Nützt nichts, Zähne zusammenreißen und los!
    Am Eingang treffe ich auf 3 ältere Engländer mit denen ich mir einen Guid (engl. sprachig) teilen (jeder 10 Soles = 2,50€)
    Die Tour geht etwas mehr als eine Stunde und ist sehr interessant! Danach will ich ins Museum was nur 2km weiter weg ist!
    Es pass wieder alles zusammen den die alten Herren wollen da auch hin aber das Auto ist pralle voll und so nehmen die mich auf der Ladefläche mit!
    Nach dem Museum trennen sich unsere Wege und ich mache mich jetzt in den Osten der Stadt und zwar zu den Ruinen der Urkultur von Peru "Moche und Chimú" die fast 1100 Jahre noch vor den Incas hier lebten!
    So besuche ich dort die Ruinen der Pyramiden der Sonne und des Mondes (so ähnlich wie in Mexico City)
    Hier Teile ich mir den Guid mit einem Pärchen aus Israel!👍
    Zurück in der Stadt besuche ich noch den Hauptplatz "Plaza Major" dieser ist echt schön aber genau so gestaltet wie in jeder Süd- bzw. Zentralamerikanischen Stadt .... was kein wunder ist durch den spanischen Einfluss!
    Ich geh noch was essen und hole mein Rucksack ab ... 20 Uhr bin ich beim Busbahnhof und warte auf meinen Bus.
    Es war heute mehr als ein langer Tag und pünktlich 21:30 geht's los, das Ziel - Huaraz

Adiós Peru, Hola Ecuador

March 8, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 24 °C

Vanuit Huaraz zijn we doorgegaan naar Trujillo. Hier kwamen we in een leuk hostel met leuke mensen terecht, dus een gezellige avond gehad. De volgende ochtend zijn we naar de ChanChan ruins geweest. Dit was een leuke wandeling vooral omdat de zon erg warm was. De ruines in het begin stelden niet zoveel voor. Het waren meer hopen van zand. Een aantal stukken waren nog wel goed, dankzij bescherming. Dat maakte het nog interessant.

Vervolgens de bus gepakt naar Huanchaco. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje bij José. Hij woont samen met nog 2 Peruviaanse jongens en een Amerikaans meisje (Ana) Hier een erg leuk weekend gehad. Vrijdagavond naar de kroeg geweest met live muziek, was erg gezellig. De volgende dag gesurft en het dorpje ontdekt. 's Avonds was er een parade voor de carnaval met een groot feest erna. Gelukkig wist Ana een weg over de muur, langs de security, om gratis binnen te komen. Dit lukte vrij gemakkelijk ook eigenlijk, wat ons 30 sol per persoon bespaarde. Altijd fijn 🙂. De volgende dag een relaxte dag gehad. Helaas niet gesurft, had me de dag ervoor aan een rots gesneden, en dat was nogal gevoelig. Al met al een geslaagd weekend in een super leuk en relaxed plaatsje in een super leuk couchsurfingsadresje. Kan me goed voorstellen dat mensen hier blijven plakken. Dit was ook een weekend wat ik nodig had aangezien ik net voordat we de bus naar Huanchaco instapten een telefoontje kreeg dat tante Veroon overleden was. Gelukkig ben ik in januari langs geweest en had ik afscheid genomen.

Vanuit Huaraz zijn we naar Chachapoyas geweest. Een lange rit, maar het was het waard. De eerste dag naar de Kuelep Ruins geweest. Deze waren indrukwekkend. Het wordt ook de "ruins in the cloudforest" genoemd. Dit was heel toepasselijk, want het was super mistig die dag. Maar alsnog indrukwekkend.
    De dag erna naar de Gocta watervallen geweest. We wilden de hele route lopen, maar hadden daar uiteindelijk niet genoeg tijd voor aangezien onze collectivo zoals gewoonlijk weer veel te laat vertrok.. Uiteindelijk nog 15km gelopen, maar de waterval alleen vanaf de onderkant gezien. Maar wat indrukwekkend. Te hoog om op de foto te krijgen, maar wel echt indrukwekkend.

Die avond de nachtbus naar Mancora genomen. Onze laatste stop in Peru. Net zoals Huanchaco een surfplaats, alleen een stukje groter. De stranden en oceaan een stuk schoner, maar Huanchaco had een leukere uitstraling. Gemoedelijker. Desalniettemin 2 nachten hier verbleven. Gesurft, aan het strand gelegen en wederom een avondje gedanst.
    Een goede afsluiting van Peru. Hier bijna 7 weken rondgereisd met veel plezier. Peru heeft een interesante cultuur, mooie diverse natuur, hoge bergen, stranden, lekker eten en goedkoop. Al met al een heel mooi en gaaf land dat zeker een plekje in mijn hart heeft gekregen.

Vanaf Mancora de nachtbus naar Cuenca genomen. Na 2 uur in de bus werden we wakker gemaakt, omdat we de grens overgingen naar Ecuador. Exciting, a new adventure 😃. In Cuenca een paar dagen verbleven. De eerste dag gelijk de Pumapungo ruins bezocht. Dit stelde niet super veel voor, was voor ons wel mooi tijdverdrijf totdat we de kamer opkonden. Die avond was de laatste festiviteit van de carnaval. Dus gekeken naar de optredens en gedanst met de locals.
    De dag erna zijn we naar een lookout over de stad geweest. Erg gaaf uitzicht. Helaas was ik wat ziek geworden van de airco in de bus, dus verder niet veel gedaan. Al met al een leuke stad, niet heel druk toen wij er waren. Blijkbaar was de stad vrij rustig omdat iedereen 4 dagen vrij had voor de carnaval, dit beviel mij goed. Onze laatste avond afgesproken met Ceasar, een local die we in Mancora hadden leren kennen. Leuke afsluiting.

Vanuit Mancora doorgegaan naar Montañita. Bekend om de surf, de toeristen en de feesten. Hier een paar dagen gerelaxed aan het strand en een feestje geprobeerd. Was een geslaagde avond. Vervolgens een stukje verder de kust omhoog gegaan naar Puerto López. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadres gevonden voor 1 nacht. Geweldige locatie, aan het strand en onze kamer keek erop uit. Zover bevalt Ecuador goed, behalve dat het erg duur is vergeleken met Peru 😅

Nu onderweg naar Baños. Zoveel goede verhalen over gehoord, dus ben benieuwd.

Hieronder de foto's van Trujillo en Huanchaco.

Trujillo, ChanChan & Huanchao Beach

November 12, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 18 °C

Mit dem Nachtbus in luxuriousen Schlafsesseln begaben wir uns von Mancora nach Trujillo, der drittgrößte Stadt Perus. Eigentlich wollen wir nach Chachapoyas, da die direkte Busfahrt aber über 25 Stunden gedauert hätte, beschlossen wir in Trujillo, nach 10 Stunden Fahrt einen Zwischenhalt einzulegen. Dort wollten wir uns die Chan Chan-Ruinen anschauen und eine Nacht im richtigen Bett schlafen, bevor es wieder auf eine 12 stündige Nachtbustour geht.
    Nach der Ankunft im Hostel beschlossen wir kurzerhand doch eine geführte Tagestour zu buchen um die historischen Stätten um Trujillo herum zu besuchen. So konnten wir den einen Tag, den wir hier hatten am besten ausnutzen und so saßen wir 2h später schon wieder in einem Bus. 😬🚌 Mit weiteren 3 Mädels aus der Schweiz und Irland und unserem Guide Napoleon - ein etwa 70 jähriger Peruaner, der sein ganzes Leben schon Guide ist und 4 Sprachen spricht, startete die Tour. Zunächst ging es zu dem Mond und Sonnentempel der Moche Kultur (Las Huacas del Sol y de la Luna), einer Kultur, die in der Zeit 85-800 n. Chr. in dieser Gegend gelebt haben. Der Mondtempel ist zugänglich und hat mehrere Ebenen mit diversen Wandbildern. Dieser wird seit ca. 40 Jahren ausgegraben und es ist noch immer nicht alles erforscht, weil die Fördergelder für die Ausgrabungen fehlen 😱. Die riesige Anlage ist aus Lehmziegeln erbaut und ist nur durch das konstant trockene Klima in Trujillo überhaupt erhalten. Leider haben Grabräuber in den vergangenen Jahrhunderten immer wieder Teile zerstört und geplündert.
    Nach dem Mittagessen führte der Ausflug weiter zu den Chan Chan Ruinen. ChanChan war die Hauptstadt des Chimu Reiches und galt zur Erbauungszeit als größte Stadt Südamerikas - sie ist zudem die größte aus Lehm gebaute Stadt der Welt. Die Stadt entstand um 1300 und hatte 28 km². Heute ist nur ein kleiner Teil - Tschudi - restauriert, der Rest der Ruinen wurden inzwischen ziemlich stark von Wind und Wetter abgetragen. Die Stadt konnte von den Inkas militärisch nicht erobert werden, weshalb diese irgendwann den durch die Oase fließenden Fluss umleiteten, die eintretende Wasserknappheit ermöglichte dann die Einnahme - die Inkas waren keinesfalls ein nettes Volk. Die Spanier zerstörten dann den Rest der Stadt und der Chimu Kultur.
    Zum Abschluss der Tagestour besuchten wir den Strand von Huanchao, wo wir die traditionellen Schilfkajaks (Caballito de Totora) sehen konnten und zahlreiche Surfer, da dies eine der besten Surfspots in Peru ist - ohne uns dieses Mal. 😬
    Wahnsinn wieviel Kulturgut hier in unmittelbarer Nähe zu finden ist - es gibt mehr als Machu Pichu und das Inka-Erbe in Peru.

29-8 Trujillo

August 29, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Ik sta op met zulke natte mist, dat mijn tent drupt.
    Nadat we hebben ontbeten met trigo, die ook na koken naar zaagsel blijft smaken helaas, worden we uitgenodigd voor het ontbijt door Jorge (George). Hartstikke lief, dus we drinken koffie en eten een broodje kipsalade.
    Daarna helling af naar Trujillo. 1% naar beneden ongeveer, wat de windkracht 8 tegen weer opheft.
    Vlak voor de echte stad zien we een bord naar de piramides. Vooruit maar, het is nog vroeg. Het is de Moche route en inderdaad is naast het museum ons Moche hotel, wat we bij Gocta hadden gezien en waarvan we het adres nog niet wisten. Hoera! We kunnen er eigenlijk alleen in met een reservering. Wij veinzen onbegrip en zo lukt het toch. De hele middag verder geen andere gast gezien! We hebben een junior suite. Inderdaad een beetje behelpen (not).
    We storten ons direct in tickets boeken. Te duur voor mijn betaal-app, maar gelukkig denkt Karin aan de visa, voordat ik mijn vader echt uit bed bel voor het betaalapparaat. Kost 22 euro extra, maar nu hebben we wel de tickets die we hebben willen. Wát en gestress vind ik dat altijd. Raar idee, 4 september vlieg ik naar Nieuw Zeeland!
    Voor het zwembad is het ondertussen eigenlijk al iets te koud, al doen we het toch.
    We eten zalig in het restaurant hier.

31-8 Trujillo: tempel vd maan

August 31, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 16 °C

De ochtend vliegt voorbij met soppen: footprint, zakjes, tassen, sandalen, brander etc. Valt tegen.
    Met lunchtijd vertrekken we naar de buren: het museum. Daar is niets te eten, maar we kopen wel kaartjes voor de Engelse rondleiding van half drie. Ik snap nog steeds niet waarom, want we hadden Tucumé al gesaan, en deze piramide zag er ongeveer hetzelfde uit.
    Wat een mazzel.
    Wát gaaf. Zie een mini selectie van 36 foto's. Was ik in Tucumé al blij met figuren op de muren, dit is met originele kleuren! Super. 5 tempels als een matroesjka over elkaar heen gebouwd. We konden dus maar een klein stukje van 3 en 4 zien, anders stort 5 in.
    Daarna zouden we aan het zwembad met een drankje, maar alle stoelen zijn bezet. Ons eigen stulpje is ook fijn en we vullen de tijd met een hotel in Lima boeken.

Trujillo

May 8, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Na een lange busrit arriveren we in Trujillo, de op 2 na grootste stad van Peru. Raquel, de gastvrouw van hotel Strenua, staat ons al op te wachten en toont ons de junior suite waar we verblijven. Wat een luxe, we hebben zelfs een kleine lounge met zetel en tafel in onze kamer.

Het valt ons op dat we in de stad bijna geen enkele buitenlandse toerist zien. Rondom Trujillo is er nochtans wel wat te zien. Maar misschien kiezen de meesten Huachaco als uitvalsbasis. Dit kuststadje op 10km van hier staat bekend om zijn surfstranden. Het is daar ongetwijfeld idyllischer dan in deze drukke, lelijke grootstad. Alleen het centrale plein bevalt ons wel. Mooie gebouwen in koloniale stijl, wat planten in het midden en een knappe geel/witte basiliek als pronkstuk.

Aangezien hier ziekenhuizen genoeg zijn, beslissen we om Vé haar darmproblemen eens grondig aan te pakken. De Enterol en Immodium die ze al een paar dagen neemt blijken geen oplossing te bieden. In het moderne San Pablo ziekenhuis regelen we een afspraak met een darmspecialist. De man heet Peter Rojas (spreek uit als: Pieter Rocha). Als dat geen toeval is. Mijn eerste reactie was: “Hoe kent die receptioniste in godsnaam mijn broer?”. De jonge dokter raadt een bloed- en stoelgangonderzoek aan en schrijft wat nieuwe medicatie voor. Vé wordt ook voor de eerste keer ooit op dieet gezet. Geen groenten, geen fruit, geen melkproducten, geen gefrituurde zaken en… geen chocolade! Als dat maar goed komt.

In ons hotel zijn ze supervriendelijk als we hen dit vertellen, en ze passen direct het ontbijt aan. Vé krijgt maïzena, een lekker doorzichtig papje met wat kaneel erin. ’s Middags brengt Vanessa, de dochter van Raquel, ons heerlijke soep met pasta en patatjes en ’s avonds krijgen we nog thee. Wat een service hier, dit is van het beste dat we in Zuid-Amerika al meegemaakt hebben.

Enkele dagen later gaan we terug naar dokter Rojas. De resultaten van het bloedonderzoek zijn positief. Er is geen spoor van een infectie dus wellicht zit er geen parasiet in Vé haar darmen. Het dieet wordt met 10 dagen verlengd en ook de pilletjes moet ze blijven doornemen.

De laatste dag doe ik een uitstap naar de ruïnes van Chan Chan terwijl Vé uitrust in het hotel. Net buiten Trujillo, in woestijnachtig gebied, liggen 9 grote tempels. Slechts 1 ervan is momenteel open voor bezoekers. De sympathieke Alfred is hier al 40 jaar gids en leidt mij rond in het complex. De Chimu beschaving die hier leefde ontstond al lang vóór de Inca’s en regeerde ongeveer 9 eeuwen. Ze aanbaden meerdere goden zoals de maan en eerden alles wat uit de zee kwam. Dat is te zien in de decoratie op muren en altaren. Krabben, vissen, visnetten, pelikanen, golven, de maan,… al deze symbolen komen steeds terug in hun ontwerpen.

Alles werd gebouwd van adobe (een mengeling van modder, schelpen en stro) waardoor grote delen nu vernietigd zijn door erosie van regen en wind. Een paar jaar geleden bouwde men een extra dak boven de tempel om verdere afbraak te voorkomen.

In de tempels woonden enkel leden van de koninklijke familie. De gewone bevolking leefde aan de buitenkant in kleine adobe huizen. 2 grote centrale pleinen dienden voor ceremonies en offers aan de goden. Wat verder komen we aan een gigantisch waterbassin dat de Chimu hielp om te weerstaan aan de aanvallen van de Inca’s. Die probeerden 10 jaar lang om het rijk van de Chimu te veroveren. De rivieren die naar Chan Chan vloeiden werden afgesneden of omgeleid zodat het volk zonder water zou zitten en zich overgeven. Maar door het grote interne waterbassin hielden de Chimu uiteindelijk stand tot in 1470.

Na een uurtje zijn we rond en ga ik op mijn eentje verder verkennen. Vlakbij ligt een museum waar ik met hetzelfde ticket binnen mag. Daar staan enkele oude gebruiksvoorwerpen en replica’s van de rieten boten die de beschaving gebruikte. Langs de tuin van het museum wandel ik nog naar 2 andere, piramidevormige tempels en dan keer ik terug naar ons hotel.

Der Papst - insgeheim ein Biker?

January 20, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Trujillo heißt unser heutiges Tagesziel, nach Lima die zweitwichtigste Stadt in Peru - von der ich allerdings noch nie gehört hatte. Sie ist mit 800 Tsd. Einwohnern beachtlich groß, und angeblich sollen sich heute hier sogar 1 Mio. Menschen versammelt haben. Das hat einen Grund: Papst Franziskus stattet im Rahmen seiner Südamerika-Reise Trujillo just am heutigen Tag einen Besuch ab. Ist der Papst insgeheim ein Biker? Wir kommen jedoch zu spät zur Audienz. Statt dessen begegnen wir in der Lobby zwei seiner Dienerinnen, die ihn - prächtig gekleidet - auf dem Rollfeld empfangen haben. Sie sehen entzückend aus und sind vom heiligen Vater noch so beseelt, dass Sie selbst mit der verschwitzten Edelweiss-Motorradgruppe posieren. Gott ist gütig.

Zum Tagesbeginn hatten wir in unmittelbarer Nähe von Chiclayo Ausgrabungsstätten der Moche-Kultur besucht. Ihr folgten die Chimu-Kultur und dann erst die Inkas. Die pyramidenartigen Hügel bergen Grabkammern, und man gab den Toten üppige Beigaben mit. So wie ich das sehe, lebten davon auch noch einige, bevor sie zusammen mit den Toten verbuddelt wurden. Andere Zeiten, andere Sitten. Trotz allen damaligen Fortschritts hat vermutlich der Klimawandel (El Nino) dieser Entwicklung im 8. Jht. ein jähes Ende bereitet.

Von dort weiter auf staubigem Feldweg. Da kommt das rollende Melonenfachgeschäft gerade recht. Das Fahrzeug könnte ohne weiteren Umbau direkt in der nächsten Mad Max Folge mitfahren, Fahrer natürlich auch, vielleicht müßte man die Melonen vorher ausräumen. Man beachte bitte den Lautsprecher, der vermutlich direkt aus der Requisite zum Fitzcaraldo-Dreh entnommen wurde.

Da morgen Ruhetag ist, ziehen Oliver, Phil, Will und ich los, um Geld zu sparen. Der Laundry-Service im Hotel ist nämlich erstaunlich teuer (cost per piece) und wir suchen einen lokalen Anbieter (cost per kilo). Doch wir scheitern in der nahegelegenen Mall grandios, denn morgen ist Sonntag (Martin würde an dieser Stelle sagen: nein, für uns ist im Moment jeder Tag Sonntag), und so schnell klappt das dann nicht. Ich verbrauche reumütig eine ganze Rei-in-der-Tube-Tube und sprühe meine Motorradsachen mit Deo ein. Das Klima in Raum 721 des Casa Andina wird hierdurch eindeutig humid, denn das Fenster lässt sich nicht öffnen, und es riecht auch weiterhin streng, nur eben anders. Mal gewinnt man, mal verliert man.

Trujillo

January 18 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Zwischenstopp auf unserer Reise nach Süden, um nicht vier Nächte hintereinander im Bus zu verbringen, aber eigentlich ein recht hübsches Städtchen.

Nachtrag: Wir haben tatsächlich, besser gesagt unser Busfahrer, ein superjunges Mädchen mit kleinem Baby, das zuvor bei der Ausweiskontrolle abgewiesen wurde, von Ecuador nach Peru über die Grenze geschmuggelt...Und das war nicht das erste Mal auf dieser ReiseRead more

30-8 Trujillo: boodschappen

August 30, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 19 °C

Omdat we het boeken via internet hier niet vertrouwen, en de receptionist hier dat beaamt, vertrekken we na het lekkere ontbijt naar Trujillo voor transporte Linea.
    We rijden iets om, maar wel geinig. Tot het busstation gaat het wel. De man daar bezorgt ons nog een hartverknettering door te zeggen dat er helemaal geen kaartjes meer zijn behalve morgen. Blijkt niet zo te zijn, dus voor 30 soles pp en 20 per fiets gaan wij zondag naar Lima.
    En dan fietshoezen scoren. Wát een klereherrie overal. Gelukkig zijn we op de fiets, anders stonden we nu nog vast. Ik word er nier goed van. Gelukkig wel gelukt om een héle grote tas te kopen voor de fietstassen, en 2 fietshoezen te laten stikken van ongeveer hetzelfde spul als de hoezen die je thuis voor veel geld koopt.
    Om 1 uur een frietje. Ik eet er maar 10 of zo, zó vet. Ga er een kwartier later alsnog bijna van over mijn nek. Bah.
    Blij dat we snel weer in onze Sactuary Lodge zijn, waar we alsnog o.a. een nieuwe kolibrie scoren.
    P. S. : die piramide is de piramide niet, da's "gewoon" een berg.

Heute Ruhetag #2

January 21, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 20 °C

Morgen geht es wieder in die Anden, durch die Entenschlucht nach Huaraz auf 3000 m Höhe. Heute aber ist Ruhetag in Trujillo, Moped ist gecheckt und die Wäsche trocknet. Außerdem ruft der Pool. Deshalb nur ein paar weitere gesammelte Bildeindrücke und herzliche Grüße an Euch alle!

Provincia de Trujillo