Peru
La Libertad

Here you’ll find travel reports about La Libertad. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Trujillo und Ruinen

July 1 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Erstaunlich gut ausgeschlafen erreichen wir die ebenfalls in nebelgehüllte Stadt Trujillo. Nach dem Check In versuchen wir etwas erfolglos ein hübsches Café zum Frühstücken zu finden. Nach einigen Minuten geben wir auf und begnügen uns mit einem einfachen Restaurant aber immerhin hatte es einigermassen guten Kaffee. Am Nachmittag besuchen wir den Sonnen und Mondtempel der 2000 Jahre alten Mochekultur. Ersteres ist für Besucher gesperrt aber der Mondtempel konnten wir mit einem Guide besichtigen. Am nächsten Tag fuhren wir mit dem Taxi an den Strand von Huanchaco um die Fischer mit ihren Booten aus gebündeltem Schilfrohr zu beobachten. Leider waren weit und breit keine Fischer zu sehen. Vielleicht lag es an den hohen Wellen oder wir waren einfach zu spät dran. Wir beschlossen weiter zum Chan Chan Museum zu fahren. Vor Ort erfuhren wir, dass das Museum Montags jeweils geschlossen hat und so konnten wir lediglich die Ruinen besichtigen. Das Ruinenfeld der Chimu Kultur war eindrücklich und erinnerte an ein Labyrinth. Am Abend assen wir im La Toscana ein wunderbares Abendessen mit allem Drum und Dran. Während einer abwechslungsreichen und landschaftlich schönen Tagesfahrt von knapp 7 Stunden erreichen wir die Stadt Cajamarca.Read more

Trujillo, Peru

September 7 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Auf dem Weg zum meinem eigentlichen Ziel "Huaraz" musste ich sowie so in Trujillo umsteigen nach knapp 11h (versprochen waren 8 und max. 10🤣)
    So habe ich mich spontan entschlossen einfach mal eine Nacht hier zu bleiben ... es war ja früh am Morgen ca. 8 Uhr. So bin ich in das nächstgelegene Hostel ... da habe ich erfahren das es eine Tour heute von 10 bis 17 Uhr gibt die die drei haupt Sehenswürdigkeiten abdeckt ... ja gut einfach mal gebucht!
    Dann mit dem Taxi zum Busbahnhof um mir ein Ticket zu besorgen ... was geht ab ... heute Abend fährt auch noch ein Bus nach Huaraz 21:30 ... das ist doch perfekt ... Tagsüber die Ruinen anschauen und abends einfach mal weiter ziehen ... und so muss ich keine Nacht hier verbringen!
    Zurück im Hostel erst mal schlechte Nachrichten.... es gibt keinen englischsprachigen Guid für heute! Ich bekomme mein Geld zurück ... den großen Rucksack kann ich aber im Hostel lassen!
    So geh ich selber los den hier in Südamerika ist alles aber wirklich alles mit dem Bus erreichbar!
    An der Hauptstraße frage ich nach dem Weg und zwei Sekunden später hält schon der richtige Minibus neben mir! Nach 30 Minuten bin ich schon da ... aber ich muss noch 1,5 Km laufen ... wär kein Problem aber ich bin gestern mächtig umgeknickt und kann rechts kaum auftreten!
    Nützt nichts, Zähne zusammenreißen und los!
    Am Eingang treffe ich auf 3 ältere Engländer mit denen ich mir einen Guid (engl. sprachig) teilen (jeder 10 Soles = 2,50€)
    Die Tour geht etwas mehr als eine Stunde und ist sehr interessant! Danach will ich ins Museum was nur 2km weiter weg ist!
    Es pass wieder alles zusammen den die alten Herren wollen da auch hin aber das Auto ist pralle voll und so nehmen die mich auf der Ladefläche mit!
    Nach dem Museum trennen sich unsere Wege und ich mache mich jetzt in den Osten der Stadt und zwar zu den Ruinen der Urkultur von Peru "Moche und Chimú" die fast 1100 Jahre noch vor den Incas hier lebten!
    So besuche ich dort die Ruinen der Pyramiden der Sonne und des Mondes (so ähnlich wie in Mexico City)
    Hier Teile ich mir den Guid mit einem Pärchen aus Israel!👍
    Zurück in der Stadt besuche ich noch den Hauptplatz "Plaza Major" dieser ist echt schön aber genau so gestaltet wie in jeder Süd- bzw. Zentralamerikanischen Stadt .... was kein wunder ist durch den spanischen Einfluss!
    Ich geh noch was essen und hole mein Rucksack ab ... 20 Uhr bin ich beim Busbahnhof und warte auf meinen Bus.
    Es war heute mehr als ein langer Tag und pünktlich 21:30 geht's los, das Ziel - Huaraz

Chicama oder Puerto Malabrigo

July 1 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Nach der Nacht im Nirgendwo machten wir uns am nächsten Tag wieder auf den Weg. Da unser Weg eh durch die Stadt Chiclayo führte, suchten wir uns hier einen Supermarkt um einkaufen zu gehen. Der Supermarkt war mit Abstand der beste unserer ganzen Reise! Es gab einfach alles, eine riesige Auswahl an Obst und Gemüse, aber auch Schinkenwurstaufschnitt und Kabanossi sowie verschiedenste Käsesorten, und das alles auch noch recht günstig. Das Highlight war aber wieder mal das Brot: knuspriges Baguette und sogar Ciabatta 😍 Wir hatten so gut eingekauft dass wir nicht länger warten konnten und gleich auf dem Supermarktparkplatz Brotzeit machten und uns richtig vollstopften mit lange vermissten Sachen. Das was gut schmeckte kauften wir gleich nochmal.

Zurück in der Realität: der Verkehr in der Stadt war schlimmer denn je, hier fährt echt jeder wie er will. Wir waren richtig froh als wir die chaotische Stadt endlich ohne Kollision hinter uns gelassen hatten. Landschaftlich wurde es etwas schöner, man sah endlich auch mal wieder ein bisschen grün und nicht nur Staub und Müll. Der größte Feind auf den schwach befahrenen Landstraßen waren nun nicht mehr die anderen Autofahrer, sondern unzählige Entschleunigungs-Hügel (wie heißen die Teile eigentlich?!), die einen zum bremsen bringen sollen. Diese waren teilweise alle 50 Meter positioniert, was das Vorankommen deutlich verlangsamte.

Irgendwann kamen wir in Chicama an, einem Küstenort, der eigentlich Puerto Malabrigo heißt. Chicama ist der Name der längsten linksbrechenden Welle der Welt, die hier auf den Strand zurollt und Surfern extrem lange Rides ermöglicht. Bis zu 4 Kilometer lang wird die Welle an guten Tagen. Wir sahen uns kurz im Ort um und entschieden uns hier zu bleiben. Der Ausblick von der Promenade auf die ewig langen Wellen war beeindruckend, und bald hatten wir unseren Stellplatz für die Nacht gefunden: direkt am Strand. Wir packten die Campingküche aus und zauberten uns einen scharfen Eintopf der uns wärmte, denn die Temperaturen waren hier nur bei ca. 16°C mit Wind. Bei einer Flasche Wein genossen wir das Meeresrauschen. Als eine Streife mit Blaulicht auf uns zufuhr dachten wir schon dass Wildcampen vielleicht doch nicht erlaubt ist, aber sie schauten wohl nur nach dem Rechten.

Am nächsten Morgen erkundigten wir uns nach Surfbrettern, aber nachdem wir einige geübtere Surfer im Wasser gesehen haben, die ziemlich Schwierigkeiten hatten eine Welle zu erwischen, entschieden wir uns dagegen. Wahrscheinlich hätten wir keinen Spaß daran gehabt weil wir dafür noch nicht gut genug sind, aber vor allem war das Meer auch nur 17°C kalt und wir hätten mit unserem Wildcamping nichtmal eine warme Dusche danach gehabt.

Deshalb haben wir lieber am Strand noch ein bisschen Sport gemacht, zu Mittag gegessen und dann die Weiterreise zum nächsten Küstenort, Huanchaco, angetreten.

Huaca de la Sol & Luna, Chan Chan

January 23 in Peru ⋅ ⛅ 26 °C

Von Lima aus fahren wir weiter Richtung Norden und steuern Trujillo, die größte Stadt im Norden Perus, an. In Trujillo besuchen wir die beiden Tempel, Huaca de la Sol und Huaca de la Luna und die ehemals größte Lehmziegelstadt der Welt - Chan Chan. Die beiden Tempel stammen aus der Mocheperiode zwischen dem ersten und dem achten Jahrhundert. Die Huaca del Sol wurde aus ca. 140 Mio. Lehmziegel erbaut. Dies lässt ihre Ausmaße erahnen. Die Huaca del Luna ist die „kleine Schwester“ und steht nur 500 Meter von der Huaca del Sol entfernt.

Von dem UNESCO Weltkulturerbe Chan Chan, eine der ehemals größten Lehmziegelstädte der Welt, ist nicht sonderlich viel übrig geblieben. Sie wurde um 1300 erbaut und beherbergte ca. 60 tsd. Bewohner. Man erkennt heute nur noch einige Mauern und grobe Grundrisse, die sich auf einer Fläche von 28 km2 befinden.

Adiós Peru, Hola Ecuador

March 8 in Peru ⋅ ☁️ 24 °C

Vanuit Huaraz zijn we doorgegaan naar Trujillo. Hier kwamen we in een leuk hostel met leuke mensen terecht, dus een gezellige avond gehad. De volgende ochtend zijn we naar de ChanChan ruins geweest. Dit was een leuke wandeling vooral omdat de zon erg warm was. De ruines in het begin stelden niet zoveel voor. Het waren meer hopen van zand. Een aantal stukken waren nog wel goed, dankzij bescherming. Dat maakte het nog interessant.

Vervolgens de bus gepakt naar Huanchaco. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje bij José. Hij woont samen met nog 2 Peruviaanse jongens en een Amerikaans meisje (Ana) Hier een erg leuk weekend gehad. Vrijdagavond naar de kroeg geweest met live muziek, was erg gezellig. De volgende dag gesurft en het dorpje ontdekt. 's Avonds was er een parade voor de carnaval met een groot feest erna. Gelukkig wist Ana een weg over de muur, langs de security, om gratis binnen te komen. Dit lukte vrij gemakkelijk ook eigenlijk, wat ons 30 sol per persoon bespaarde. Altijd fijn 🙂. De volgende dag een relaxte dag gehad. Helaas niet gesurft, had me de dag ervoor aan een rots gesneden, en dat was nogal gevoelig. Al met al een geslaagd weekend in een super leuk en relaxed plaatsje in een super leuk couchsurfingsadresje. Kan me goed voorstellen dat mensen hier blijven plakken. Dit was ook een weekend wat ik nodig had aangezien ik net voordat we de bus naar Huanchaco instapten een telefoontje kreeg dat tante Veroon overleden was. Gelukkig ben ik in januari langs geweest en had ik afscheid genomen.

Vanuit Huaraz zijn we naar Chachapoyas geweest. Een lange rit, maar het was het waard. De eerste dag naar de Kuelep Ruins geweest. Deze waren indrukwekkend. Het wordt ook de "ruins in the cloudforest" genoemd. Dit was heel toepasselijk, want het was super mistig die dag. Maar alsnog indrukwekkend.
    De dag erna naar de Gocta watervallen geweest. We wilden de hele route lopen, maar hadden daar uiteindelijk niet genoeg tijd voor aangezien onze collectivo zoals gewoonlijk weer veel te laat vertrok.. Uiteindelijk nog 15km gelopen, maar de waterval alleen vanaf de onderkant gezien. Maar wat indrukwekkend. Te hoog om op de foto te krijgen, maar wel echt indrukwekkend.

Die avond de nachtbus naar Mancora genomen. Onze laatste stop in Peru. Net zoals Huanchaco een surfplaats, alleen een stukje groter. De stranden en oceaan een stuk schoner, maar Huanchaco had een leukere uitstraling. Gemoedelijker. Desalniettemin 2 nachten hier verbleven. Gesurft, aan het strand gelegen en wederom een avondje gedanst.
    Een goede afsluiting van Peru. Hier bijna 7 weken rondgereisd met veel plezier. Peru heeft een interesante cultuur, mooie diverse natuur, hoge bergen, stranden, lekker eten en goedkoop. Al met al een heel mooi en gaaf land dat zeker een plekje in mijn hart heeft gekregen.

Vanaf Mancora de nachtbus naar Cuenca genomen. Na 2 uur in de bus werden we wakker gemaakt, omdat we de grens overgingen naar Ecuador. Exciting, a new adventure 😃. In Cuenca een paar dagen verbleven. De eerste dag gelijk de Pumapungo ruins bezocht. Dit stelde niet super veel voor, was voor ons wel mooi tijdverdrijf totdat we de kamer opkonden. Die avond was de laatste festiviteit van de carnaval. Dus gekeken naar de optredens en gedanst met de locals.
    De dag erna zijn we naar een lookout over de stad geweest. Erg gaaf uitzicht. Helaas was ik wat ziek geworden van de airco in de bus, dus verder niet veel gedaan. Al met al een leuke stad, niet heel druk toen wij er waren. Blijkbaar was de stad vrij rustig omdat iedereen 4 dagen vrij had voor de carnaval, dit beviel mij goed. Onze laatste avond afgesproken met Ceasar, een local die we in Mancora hadden leren kennen. Leuke afsluiting.

Vanuit Mancora doorgegaan naar Montañita. Bekend om de surf, de toeristen en de feesten. Hier een paar dagen gerelaxed aan het strand en een feestje geprobeerd. Was een geslaagde avond. Vervolgens een stukje verder de kust omhoog gegaan naar Puerto López. Hier hadden we wederom een couchsurfingsadres gevonden voor 1 nacht. Geweldige locatie, aan het strand en onze kamer keek erop uit. Zover bevalt Ecuador goed, behalve dat het erg duur is vergeleken met Peru 😅

Nu onderweg naar Baños. Zoveel goede verhalen over gehoord, dus ben benieuwd.

Hieronder de foto's van Trujillo en Huanchaco.

Trujillo

January 25 in Peru ⋅ ☀️ 24 °C

Trujillo ist schon unser letzter Stopp vor Lima...
    Nach den Erfahrungen in Cartagena und nach Rücksprache mit dem Spediteur haben wir unsere Ankunft vorverlegt & für Montag morgen einen Termin vereinbart 👍🏻

26-8 Huamachuco: Marka Huamachuco

August 26, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

We ontbijten op de kamer met cereal. Ik vertrek op de fiets voor 9 km klimmen. Valt uiteindelijk nog mee, al is het hoger dan ik dacht en iets verder. De weg is echt kl... het laatste stukje, maar vooruit maar.
    Loop je in bijna je eentje, gratis (!) door een oudere en net zo grote stad als Machu Pichu. Erg gaaf. Ik heb 30 foto's, kiezen was moeilijk.Read more

29-8 Trujillo

August 29, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Ik sta op met zulke natte mist, dat mijn tent drupt.
    Nadat we hebben ontbeten met trigo, die ook na koken naar zaagsel blijft smaken helaas, worden we uitgenodigd voor het ontbijt door Jorge (George). Hartstikke lief, dus we drinken koffie en eten een broodje kipsalade.
    Daarna helling af naar Trujillo. 1% naar beneden ongeveer, wat de windkracht 8 tegen weer opheft.
    Vlak voor de echte stad zien we een bord naar de piramides. Vooruit maar, het is nog vroeg. Het is de Moche route en inderdaad is naast het museum ons Moche hotel, wat we bij Gocta hadden gezien en waarvan we het adres nog niet wisten. Hoera! We kunnen er eigenlijk alleen in met een reservering. Wij veinzen onbegrip en zo lukt het toch. De hele middag verder geen andere gast gezien! We hebben een junior suite. Inderdaad een beetje behelpen (not).
    We storten ons direct in tickets boeken. Te duur voor mijn betaal-app, maar gelukkig denkt Karin aan de visa, voordat ik mijn vader echt uit bed bel voor het betaalapparaat. Kost 22 euro extra, maar nu hebben we wel de tickets die we hebben willen. Wát en gestress vind ik dat altijd. Raar idee, 4 september vlieg ik naar Nieuw Zeeland!
    Voor het zwembad is het ondertussen eigenlijk al iets te koud, al doen we het toch.
    We eten zalig in het restaurant hier.

31-8 Trujillo: tempel vd maan

August 31, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 16 °C

De ochtend vliegt voorbij met soppen: footprint, zakjes, tassen, sandalen, brander etc. Valt tegen.
    Met lunchtijd vertrekken we naar de buren: het museum. Daar is niets te eten, maar we kopen wel kaartjes voor de Engelse rondleiding van half drie. Ik snap nog steeds niet waarom, want we hadden Tucumé al gesaan, en deze piramide zag er ongeveer hetzelfde uit.
    Wat een mazzel.
    Wát gaaf. Zie een mini selectie van 36 foto's. Was ik in Tucumé al blij met figuren op de muren, dit is met originele kleuren! Super. 5 tempels als een matroesjka over elkaar heen gebouwd. We konden dus maar een klein stukje van 3 en 4 zien, anders stort 5 in.
    Daarna zouden we aan het zwembad met een drankje, maar alle stoelen zijn bezet. Ons eigen stulpje is ook fijn en we vullen de tijd met een hotel in Lima boeken.

Trujillo

May 8 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Na een lange busrit arriveren we in Trujillo, de op 2 na grootste stad van Peru. Raquel, de gastvrouw van hotel Strenua, staat ons al op te wachten en toont ons de junior suite waar we verblijven. Wat een luxe, we hebben zelfs een kleine lounge met zetel en tafel in onze kamer.

Het valt ons op dat we in de stad bijna geen enkele buitenlandse toerist zien. Rondom Trujillo is er nochtans wel wat te zien. Maar misschien kiezen de meesten Huachaco als uitvalsbasis. Dit kuststadje op 10km van hier staat bekend om zijn surfstranden. Het is daar ongetwijfeld idyllischer dan in deze drukke, lelijke grootstad. Alleen het centrale plein bevalt ons wel. Mooie gebouwen in koloniale stijl, wat planten in het midden en een knappe geel/witte basiliek als pronkstuk.

Aangezien hier ziekenhuizen genoeg zijn, beslissen we om Vé haar darmproblemen eens grondig aan te pakken. De Enterol en Immodium die ze al een paar dagen neemt blijken geen oplossing te bieden. In het moderne San Pablo ziekenhuis regelen we een afspraak met een darmspecialist. De man heet Peter Rojas (spreek uit als: Pieter Rocha). Als dat geen toeval is. Mijn eerste reactie was: “Hoe kent die receptioniste in godsnaam mijn broer?”. De jonge dokter raadt een bloed- en stoelgangonderzoek aan en schrijft wat nieuwe medicatie voor. Vé wordt ook voor de eerste keer ooit op dieet gezet. Geen groenten, geen fruit, geen melkproducten, geen gefrituurde zaken en… geen chocolade! Als dat maar goed komt.

In ons hotel zijn ze supervriendelijk als we hen dit vertellen, en ze passen direct het ontbijt aan. Vé krijgt maïzena, een lekker doorzichtig papje met wat kaneel erin. ’s Middags brengt Vanessa, de dochter van Raquel, ons heerlijke soep met pasta en patatjes en ’s avonds krijgen we nog thee. Wat een service hier, dit is van het beste dat we in Zuid-Amerika al meegemaakt hebben.

Enkele dagen later gaan we terug naar dokter Rojas. De resultaten van het bloedonderzoek zijn positief. Er is geen spoor van een infectie dus wellicht zit er geen parasiet in Vé haar darmen. Het dieet wordt met 10 dagen verlengd en ook de pilletjes moet ze blijven doornemen.

De laatste dag doe ik een uitstap naar de ruïnes van Chan Chan terwijl Vé uitrust in het hotel. Net buiten Trujillo, in woestijnachtig gebied, liggen 9 grote tempels. Slechts 1 ervan is momenteel open voor bezoekers. De sympathieke Alfred is hier al 40 jaar gids en leidt mij rond in het complex. De Chimu beschaving die hier leefde ontstond al lang vóór de Inca’s en regeerde ongeveer 9 eeuwen. Ze aanbaden meerdere goden zoals de maan en eerden alles wat uit de zee kwam. Dat is te zien in de decoratie op muren en altaren. Krabben, vissen, visnetten, pelikanen, golven, de maan,… al deze symbolen komen steeds terug in hun ontwerpen.

Alles werd gebouwd van adobe (een mengeling van modder, schelpen en stro) waardoor grote delen nu vernietigd zijn door erosie van regen en wind. Een paar jaar geleden bouwde men een extra dak boven de tempel om verdere afbraak te voorkomen.

In de tempels woonden enkel leden van de koninklijke familie. De gewone bevolking leefde aan de buitenkant in kleine adobe huizen. 2 grote centrale pleinen dienden voor ceremonies en offers aan de goden. Wat verder komen we aan een gigantisch waterbassin dat de Chimu hielp om te weerstaan aan de aanvallen van de Inca’s. Die probeerden 10 jaar lang om het rijk van de Chimu te veroveren. De rivieren die naar Chan Chan vloeiden werden afgesneden of omgeleid zodat het volk zonder water zou zitten en zich overgeven. Maar door het grote interne waterbassin hielden de Chimu uiteindelijk stand tot in 1470.

Na een uurtje zijn we rond en ga ik op mijn eentje verder verkennen. Vlakbij ligt een museum waar ik met hetzelfde ticket binnen mag. Daar staan enkele oude gebruiksvoorwerpen en replica’s van de rieten boten die de beschaving gebruikte. Langs de tuin van het museum wandel ik nog naar 2 andere, piramidevormige tempels en dan keer ik terug naar ons hotel.

La Libertad, La Libertad Jach’a Suyu, Рэгіён Ла-Лібертад, Либертад, Regió de La Libertad, منطقه لا لیبرتاد, Région de La Libertad, Region La Libertad, Regione di La Libertad, ラ・リベルタ県, ლა-ლიბერტადის რეგიონი, 라리베르타드 주, Libertas Regio, La Libertado departamentas, Ла Либертад, Wilayah La Libertad, Tlālxeliuhcāyōtl La Libertad, La Libertad-regionen, لا لبرٹڈ, Liberdade, Qispi kay Suyu, Ла-Либертад, Ла-Лібертад, لا لیورتاد علاقہ, 拉利伯塔德大区