Peru
La Libertad

Here you’ll find travel reports about La Libertad. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

29-8 Trujillo

August 29 in Peru

Ik sta op met zulke natte mist, dat mijn tent drupt.
    Nadat we hebben ontbeten met trigo, die ook na koken naar zaagsel blijft smaken helaas, worden we uitgenodigd voor het ontbijt door Jorge (George). Hartstikke lief, dus we drinken koffie en eten een broodje kipsalade.
    Daarna helling af naar Trujillo. 1% naar beneden ongeveer, wat de windkracht 8 tegen weer opheft.
    Vlak voor de echte stad zien we een bord naar de piramides. Vooruit maar, het is nog vroeg. Het is de Moche route en inderdaad is naast het museum ons Moche hotel, wat we bij Gocta hadden gezien en waarvan we het adres nog niet wisten. Hoera! We kunnen er eigenlijk alleen in met een reservering. Wij veinzen onbegrip en zo lukt het toch. De hele middag verder geen andere gast gezien! We hebben een junior suite. Inderdaad een beetje behelpen (not).
    We storten ons direct in tickets boeken. Te duur voor mijn betaal-app, maar gelukkig denkt Karin aan de visa, voordat ik mijn vader echt uit bed bel voor het betaalapparaat. Kost 22 euro extra, maar nu hebben we wel de tickets die we hebben willen. Wát en gestress vind ik dat altijd. Raar idee, 4 september vlieg ik naar Nieuw Zeeland!
    Voor het zwembad is het ondertussen eigenlijk al iets te koud, al doen we het toch.
    We eten zalig in het restaurant hier.

We ontbijten op de kamer met cereal. Ik vertrek op de fiets voor 9 km klimmen. Valt uiteindelijk nog mee, al is het hoger dan ik dacht en iets verder. De weg is echt kl... het laatste stukje, maar vooruit maar.
    Loop je in bijna je eentje, gratis (!) door een oudere en net zo grote stad als Machu Pichu. Erg gaaf. Ik heb 30 foto's, kiezen was moeilijk.

De ochtend vliegt voorbij met soppen: footprint, zakjes, tassen, sandalen, brander etc. Valt tegen.
    Met lunchtijd vertrekken we naar de buren: het museum. Daar is niets te eten, maar we kopen wel kaartjes voor de Engelse rondleiding van half drie. Ik snap nog steeds niet waarom, want we hadden Tucumé al gesaan, en deze piramide zag er ongeveer hetzelfde uit.
    Wat een mazzel.
    Wát gaaf. Zie een mini selectie van 36 foto's. Was ik in Tucumé al blij met figuren op de muren, dit is met originele kleuren! Super. 5 tempels als een matroesjka over elkaar heen gebouwd. We konden dus maar een klein stukje van 3 en 4 zien, anders stort 5 in.
    Daarna zouden we aan het zwembad met een drankje, maar alle stoelen zijn bezet. Ons eigen stulpje is ook fijn en we vullen de tijd met een hotel in Lima boeken.

28-8 Shiran

August 28 in Peru

Helemaal in mijn zak vannacht, capuchon op, alleen niet stijf aangetrokken. Klopt ook: er staat ijs op de tent. En jemig, wat warmt het dan snel op als de zon over de berg komt. We moeten in het begin nog best wat klimmen, vooral na allerlei haarspelden naar beneden. We negeren een bord "Trujillo linksaf". Leve de electronische navigatie. Dat bord sloeg nergens op.....
    En daarna dik 30 km naar beneden. Erg fijn. Een vlak stukje vinden voor de tent lukt niet want het dal is best smal. Komen we toch langs een restaurant campestre. Een paradijsje achter de stoffige hoofdstraat. En voor 20 soles mogen we er kamperen. Het ploft er van de vogels. Wat heerlijk. Heeft ie ook nog Cuscueña. Wat wil een mens nog meer.Read more

Omdat we het boeken via internet hier niet vertrouwen, en de receptionist hier dat beaamt, vertrekken we na het lekkere ontbijt naar Trujillo voor transporte Linea.
    We rijden iets om, maar wel geinig. Tot het busstation gaat het wel. De man daar bezorgt ons nog een hartverknettering door te zeggen dat er helemaal geen kaartjes meer zijn behalve morgen. Blijkt niet zo te zijn, dus voor 30 soles pp en 20 per fiets gaan wij zondag naar Lima.
    En dan fietshoezen scoren. Wát een klereherrie overal. Gelukkig zijn we op de fiets, anders stonden we nu nog vast. Ik word er nier goed van. Gelukkig wel gelukt om een héle grote tas te kopen voor de fietstassen, en 2 fietshoezen te laten stikken van ongeveer hetzelfde spul als de hoezen die je thuis voor veel geld koopt.
    Om 1 uur een frietje. Ik eet er maar 10 of zo, zó vet. Ga er een kwartier later alsnog bijna van over mijn nek. Bah.
    Blij dat we snel weer in onze Sactuary Lodge zijn, waar we alsnog o.a. een nieuwe kolibrie scoren.
    P. S. : die piramide is de piramide niet, da's "gewoon" een berg.

25-8 Huamachuco

August 25 in Peru

Aan het ontbijt besluiten we weer te bussen. Daarom eerst nog maar eens badderen in de rivier. Lekkerder plekje, maar minder gezellig. Toch fijn. We kunnen bij de brug met de bus. Er komen best wat combibusjes langs, maar die zijn afgeladen vol. Daarom wapperen we ook naar wat andere voertuigen, zonder veel hoop.
    En de derde of zo stopt al! Kunnen we mee met en vrachtwagen, alles achterin, wij op een soort uitkijkplankje achter de cabine. Beetje spannend in het begin (vooral om er te komen) maar super leuk.
    We worden keurig bij de combi's afgezet naar Huamachuco, alleen dat staat er wel, maar ze zijn er niet. Heel ff fietsen en we zijn bij de terminal terrestre. Busje staat al klaar, vertrekt over half uur. Gelukkig, want we zijn slap van de honger. Kwartiertje later zijn we terug. Hebben ze op ons gewacht want we rijden gelijk weg!
    1 uur en 3 kwartier later zijn we in Huamachuco en 1000 meter hoger dan vanochtend. En we kunnen eindelijk weer eens 700 soles pinnen. Na een rondje om het plein dealen we een hotelkamer voor 50 soles. Wel een raam, maar aan een binnenplaats. Lekker.
    Bij een rondje over een wandelstraat zien we nog een hostel met een práchtige binnentuin, 35 soles. Helaas te laat dus.

De "natural" yoghurt is zo walchelijk zoet, dat we na het ontbijt nog even de tijd nemen om de rest terug te brengen. We hebben er gisteren 10 soles voor betaald. Grrr.
    Daarna op zoek naar een bus(je). Dat wordt een kastje naar de muur verhaal, helaas met een vette helling. Dus wapperen we maar weer eens wat, en in dit geval wordt het een pick-up taxi. Kost wat, maar dan hebbie wat. En 60 soles is nog maar 8 euro p.p.
    We worden keurig bij het Lago Cruz Chiquita afgezet, helaas net nadat de bijrijder de buitenkant van de auto onderkotst.
    De omgeving is niet mega inspirerend, het waait keihard, al is het niet zo koud als ingecalculeerd. We gaan fietsen.
    De paar hellinkjes die we moeten klimmen zijn klein en niet stijl, maar we hebben allebei onze warmste broek aan, dat fietst niet fijn. Na 23 km. stoppen we bij een huis met een wc. gebouwtje. Dat hebben ze hier allemaal. Alleen ze doen het niet en zijn op slot. 🙁
    Toch een leuk plekje.

Alex and Sebastian took a surfing 🏄 class and hit the waves 🌊 for their first time ever! They not only did pretty good but also had a BLAST! Then, enjoyed a homemade dinner compliments of chef Picazo. 😋

Trujillo heißt unser heutiges Tagesziel, nach Lima die zweitwichtigste Stadt in Peru - von der ich allerdings noch nie gehört hatte. Sie ist mit 800 Tsd. Einwohnern beachtlich groß, und angeblich sollen sich heute hier sogar 1 Mio. Menschen versammelt haben. Das hat einen Grund: Papst Franziskus stattet im Rahmen seiner Südamerika-Reise Trujillo just am heutigen Tag einen Besuch ab. Ist der Papst insgeheim ein Biker? Wir kommen jedoch zu spät zur Audienz. Statt dessen begegnen wir in der Lobby zwei seiner Dienerinnen, die ihn - prächtig gekleidet - auf dem Rollfeld empfangen haben. Sie sehen entzückend aus und sind vom heiligen Vater noch so beseelt, dass Sie selbst mit der verschwitzten Edelweiss-Motorradgruppe posieren. Gott ist gütig.

Zum Tagesbeginn hatten wir in unmittelbarer Nähe von Chiclayo Ausgrabungsstätten der Moche-Kultur besucht. Ihr folgten die Chimu-Kultur und dann erst die Inkas. Die pyramidenartigen Hügel bergen Grabkammern, und man gab den Toten üppige Beigaben mit. So wie ich das sehe, lebten davon auch noch einige, bevor sie zusammen mit den Toten verbuddelt wurden. Andere Zeiten, andere Sitten. Trotz allen damaligen Fortschritts hat vermutlich der Klimawandel (El Nino) dieser Entwicklung im 8. Jht. ein jähes Ende bereitet.

Von dort weiter auf staubigem Feldweg. Da kommt das rollende Melonenfachgeschäft gerade recht. Das Fahrzeug könnte ohne weiteren Umbau direkt in der nächsten Mad Max Folge mitfahren, Fahrer natürlich auch, vielleicht müßte man die Melonen vorher ausräumen. Man beachte bitte den Lautsprecher, der vermutlich direkt aus der Requisite zum Fitzcaraldo-Dreh entnommen wurde.

Da morgen Ruhetag ist, ziehen Oliver, Phil, Will und ich los, um Geld zu sparen. Der Laundry-Service im Hotel ist nämlich erstaunlich teuer (cost per piece) und wir suchen einen lokalen Anbieter (cost per kilo). Doch wir scheitern in der nahegelegenen Mall grandios, denn morgen ist Sonntag (Martin würde an dieser Stelle sagen: nein, für uns ist im Moment jeder Tag Sonntag), und so schnell klappt das dann nicht. Ich verbrauche reumütig eine ganze Rei-in-der-Tube-Tube und sprühe meine Motorradsachen mit Deo ein. Das Klima in Raum 721 des Casa Andina wird hierdurch eindeutig humid, denn das Fenster lässt sich nicht öffnen, und es riecht auch weiterhin streng, nur eben anders. Mal gewinnt man, mal verliert man.

Trek de Salkantay : direction le Machu

September 27, 2017 in Peru

Nous avons décidé de rejoindre le Machu Picchu par un trek de 5 jours dans la montagne. Départ 4h30 en bus jusqu'à Mollepata. Là, au petit dej, nous faisons la connaissance de notre groupe : on est 19!! On accroche tout de suite avec Julien et Camille, un couple de jeunes français que nous ne quitterons plus jusqu'à la fin du trek. Nos guides sont Nico et Carlos et ils nous surnomment le groupe Pachamama (signifie Terre mère en quechua).

Pour le premier jour, on commence soft : 12 kms en montée régulière de 3200m à 3900m d'altitude. Nous arrivons au campement pour le déjeuner. Après manger, on marche tous les 4 jusqu'à une lagune à 4200m. La montée est un peu rude mais la récompense est au bout : c'est juste MAGNIFIQUE! On en profite un max et on redescend au dernier moment pour le tea time de 17h. Rapidement s'ensuit le dîner. Puis on va se coucher tôt car la journée de demain est la plus dure. Une fois dans notre tente on s'allonge prêts à dormir mais là c'est le drame... juste à côté de nous, nous avons le champion du monde du ronflement le plus horrible : Ulysse le brésilien de notre groupe. Greg ne ferme pas l'oeil de la nuit et je dors peut-être 4h au total....

On vous laisse imaginer notre état au matin du jour 2.... en plus il pleut! Vu ce qui nous attend aujourd'hui on va en chier grave : 22 kms, départ à 4000m, passage au sommet à 4630m puis descente jusqu'à notre campement à 2800m!!! Nous voilà donc partis sous la pluie, puis rapidement sous la neige fondue, et au sommet sous la neige, la vraie! Autant vous dire qu'on se pelait grave et qu'on ne s'est pas attardés... surtout que le brouillard nous empêche de voir les montagnes enneigées alentours. On redescend le plus vite possible 800m plus bas pour le déjeuner et surtout le thé afin de réchauffer nos mains congelées... on apprécie l'après midi car la pluie s'arrête et on récupère quelques degrés. Ce soir Greg se laisse séduire par une douche chaude bienvenue après cette rude journée. Cette nuit nous avons bien négocié les tentes, Ulysse est loin de nous et on dort bien mieux que la veille (impossible de ne pas l'entendre cependant).

Jour 3 : la pluie nous a ENFIN lâché et on boucle cette journée avec Camille et Julien les doigts dans le nez : 15kms et 600m de descente, easy! On est maintenant dans une forêt bien verdoyante : sur le chemin des avocatiers, des fruits de la passion... et les garçons ramassent même des fraises des bois!! Un délice! Arrivés au troisième campement, on repart direction les termes chaudes de Santa Teresa. Les 4 piscines sont à l'extérieur et vont de 25°C à 39°C. On y reste 3 heures et on joue avec le groupe à un jeu de ballon... pénalité pour le perdant : douche froide!!! Heureusement on y échappera! Il se met à pleuvoir et nous rentrons donc précipitamment... mauvaise nouvelle... ce soir est le seul soir où nous dormons dans l'herbe directement et sans toit... on croise les doigts pour que les tentes soient étanches.... On enchaine tea time et dîner, puis Nico nous dit qu'on peut se retrouver autour du feu de bois pour finir la soirée. Et là sans qu'on sache comment tout le groupe se met à danser, à boire (Julien et Greg enchaînent les shots d'inca tequila), à chanter et à s'amuser tout simplement. On passe une de nos meilleures soirées depuis longtemps et on découvre encore mieux les membres du groupe : Peter le hollandais fan de Bieber qui même bourré résout le rubixcub en moins de 3 minutes ; Coco l'allemand blagueur ; Manon la toulousaine survoltée sur la piste ; RJ l'indien qui a découvert le pisco sour... Vu l'état de Greg et Julien, Camille et moi préférons dormir dans la même tente cette nuit et laissons les garçons se gérer.

Le lendemain le réveil est difficile pour les garçons... surtout qu'ils ont booké la tyrolienne et que le départ est à 7h. Mais tout se passe bien au final et ils se régalent toute la matinée. Camille et moi marchons avec 5 autres membres du groupe jusqu'à Hydroelectrica où nous attendons les autres pour le déjeuner (qui arrivent en bus). Puis c'est la fameuse marche le long des rails jusqu'à Aguas Calientes, au pied du Machu Picchu. Ça y est, on y est demain c'est le grand jour! On croise les doigts pour le temps... On profite un max de notre dernière soirée avec Ju et Camille (apéro, cartes,...) car eux iront au Machu le matin et nous l'après-midi.

La Libertad, La Libertad Jach’a Suyu, Рэгіён Ла-Лібертад, Либертад, Regió de La Libertad, منطقه لا لیبرتاد, Région de La Libertad, Region La Libertad, Regione di La Libertad, ラ・リベルタ県, ლა-ლიბერტადის რეგიონი, 라리베르타드 주, Libertas Regio, La Libertado departamentas, Ла Либертад, Wilayah La Libertad, Tlālxeliuhcāyōtl La Libertad, La Libertad-regionen, لا لبرٹڈ, Liberdade, Qispi kay Suyu, Ла-Либертад, Ла-Лібертад, لا لیورتاد علاقہ, 拉利伯塔德大区